پردرآمدترین رشته های ریاضی

پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 

پردرآمدترین رشته های ریاضی کدامند؟ کدام مشاغل رشته ریاضی در ایران پولساز هستند؟

انتخاب رشته از مهم‌ترین و حساس‌ترین تصمیمات یک فرد در سنین نوجوانی به حساب می‌آید. بنابراین برای انتخاب بهترین رشته باید ملاک‌های مهم و متعدد زیادی را در نظر بگیرید، که درآمد و بازارکار خوب یکی از این ملاک‌ها است.   

با اطلاع از پردرآمدترین رشته های ریاضی می‌توانید هدف خود را تعیین کنید؛ و از هدر رفتن زمان و توان خود در رشته‌ای که آینده شغلی خوبی ندارد، بپرهیزید.

ما در الف مشاور قصد داریم در مورد پردرآمدترین رشته های ریاضی و مشاغل آن صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

موفقیت در کنکور اتفاقی نیست. برای موفقیت در کنکور باید از بهترین برنامه ریزی کنکور پیروی کنید.

پردرآمدترین مشاغل رشته ریاضی در ایران

  1. مهندسی برق

فارغ التحصیلان رشته مهندسی برق می‌توانند در صنایع مختلفی از جمله فناوری اطلاعات، صنعت الکترونیک، صنایع خودروسازی، صنایع نفت و گاز و … مشغول به کار شوند.

آنها می‌توانند در طراحی و ساخت سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی، تحلیل و بهینه‌سازی شبکه‌های برق، طراحی و ساخت دستگاه‌های الکترونیکی و ابزار دقیق، تحلیل و بهینه‌سازی سیستم‌های انرژی و برق، طراحی و ساخت سامانه‌های کنترل و اتوماسیون، طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی و بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز فعالیت کنند.

  1. مهندسی صنایع

فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع می‌توانند در صنایع مختلفی از جمله تولید، خدمات، حمل و نقل، ارتباطات، ساختمان و … مشغول به کار شوند. آنها می‌توانند در طراحی و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و خدمات، بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌ها، مدیریت زنجیره تأمین، بهینه‌سازی سیستم‌های توزیع و حمل و نقل، طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌های ارتباطات و شبکه‌های اطلاعاتی، مدیریت پروژه‌های ساختمانی و بسیاری از حوزه‌های دیگر فعالیت کنند.

  1. مهندسی کامپیوتر

فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر می‌توانند در حوزه‌های مختلفی از جمله توسعه نرم‌افزار، طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های کامپیوتری، شبکه‌های کامپیوتری، امنیت اطلاعات، هوش مصنوعی، گرافیک کامپیوتری، بازی‌سازی و بسیاری از حوزه‌های دیگر فعالیت کنند. 

فارغ التحصیلان مهندسی کامپیوتر می‌توانند در تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید، بهینه‌سازی و بهبود عملکرد سیستم‌های کامپیوتری، طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی، توسعه و پشتیبانی سایت‌های وب، ارائه خدمات مشتریان اینترنتی و بسیاری از فعالیت‌های دیگر مشغول به کار شوند.

  1. مهندسی معماری

فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری می‌توانند در حوزه‌های مختلفی از جمله طراحی و ساخت ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و عمومی، طراحی فضاهای شهری، طراحی داخلی، مدیریت پروژه‌های ساختمانی، تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید در حوزه معماری، طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های پایدار و سبز، ارائه خدمات مشاوره در حوزه معماری و بسیاری از فعالیت‌های دیگر مشغول به کار شوند. همچنین آنها می‌توانند به عنوان معماران مستقل فعالیت کنند و پروژه‌های خود را طراحی و اجرا کنند.

  1. مهندسی متالوژی

فارغ التحصیلان رشته مهندسی متالوژی می‌توانند در صنایع مختلفی از جمله صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، نیکل و … فعالیت کنند. آنها می‌توانند در طراحی و تولید مواد و قطعات فلزی، بهبود فرآیندهای تولید، کنترل کیفیت و آزمایش مواد فلزی، طراحی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، ارائه خدمات مشاوره در حوزه متالوژی و بسیاری از فعالیت‌های دیگر مشغول به کار شوند. همچنین آنها می‌توانند به عنوان مهندسان مستقل فعالیت کنند و پروژه‌های خود را طراحی و اجرا کنند.

  1. مهندسی عمران

فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران می‌توانند در صنایع ساختمانی، راهسازی، آب و فاضلاب، محیط زیست و … فعالیت کنند. آنها می‌توانند در طراحی و اجرای سازه‌های بزرگ مانند پل، بندر، تونل، سد و …، طراحی و اجرای ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی، طراحی و اجرای شبکه‌های آب و فاضلاب و تصفیه خانه‌های فاضلاب، طراحی و اجرای شبکه‌های راهسازی و توسعه شهری، ارائه خدمات مشاوره در حوزه عمران و بسیاری از فعالیت‌های دیگر مشغول به کار شوند. همچنین، آنها می‌توانند به عنوان مهندسان مستقل فعالیت کنند و پروژه‌های خود را طراحی و اجرا کنند.

  1. مهندسی شیمی

فارغ التحصیلان رشته مهندسی شیمی می‌توانند در صنایع مختلفی از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، داروسازی، غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع فرآوری مواد معدنی و غیره مشغول به کار شوند. آنها می‌توانند در طراحی و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌ها، مدیریت پروژه‌های شیمیایی، طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌های تصفیه و تولید آب، طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌های انرژی، مدیریت زنجیره تأمین و بسیاری از حوزه‌های دیگر فعالیت کنند.

  1. مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک یکی از شاخه‌های مهندسی است که به بررسی و طراحی سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و انرژی می‌پردازد. این شاخه از مهندسی شامل طراحی، توسعه و تولید ماشین‌آلات، ابزارهای پزشکی، خودروها، هواپیماها، قطعات الکترونیکی و سایر محصولات صنعتی است. 

همچنین مهندسان مکانیک در زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی سیستم‌های حرارتی، مواد و سازه‌های ساختمانی، روش‌های تولید و کنترل کیفیت نیز فعالیت می‌کنند. در کل مهندسان مکانیک با استفاده از دانش و تخصص خود به بهبود کارایی و عملکرد سیستم‌های مکانیکی و افزایش بهره‌وری صنعت کمک می‌کنند.

  1. مهندسی نفت

فارغ التحصیلان رشته مهندسی نفت می‌توانند در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های حفاری، شرکت‌های خدماتی نفت، شرکت‌های تحقیقاتی و … فعالیت کنند. آنها می‌توانند در طراحی و اجرای پروژه‌های حفاری و استخراج نفت و گاز، طراحی و اجرای سیستم‌های حفاری، طراحی و اجرای سیستم‌های تزریق آب و گاز به مخازن نفت و گاز، طراحی و اجرای سیستم‌های پالایشگاهی، طراحی و اجرای سیستم‌های انتقال و توزیع نفت و گاز، ارائه خدمات مشاوره در حوزه نفت و گاز و بسیاری از فعالیت‌های دیگر مشغول به کار شوند. همچنین، آنها می‌توانند به عنوان مهندسان مستقل فعالیت کنند و پروژه‌های خود را طراحی و اجرا کنند.

  1. مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی نیز یکی از شاخه‌های مهندسی است که به بررسی و طراحی سیستم‌های پزشکی و تجهیزات پزشکی می‌پردازد. این شاخه از مهندسی شامل طراحی و توسعه دستگاه‌های پزشکی، ابزارهای تشخیصی، سیستم‌های تصویربرداری، سیستم‌های تحریک الکتریکی، سیستم‌های کنترل دارو، سیستم‌های روباتیک و سایر تجهیزات پزشکی است.

برای طراحی بهترین برنامه ریزی درسی مختص به خود و رسیدن به هدف خود کلیک کنید.

همچنین مهندسان پزشکی در زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی سیستم‌های تحریک الکتریکی برای کمک به بیماران فلج، طراحی دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی برای تشخیص بیماری‌ها، طراحی دستگاه‌های کنترل دارو برای دقت بالاتر در تزریق دارو و سایر فعالیت‌های مرتبط با تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند. در کل مهندسان پزشکی با استفاده از دانش و تخصص خود به بهبود کیفیت درمان بیماران و افزایش بهره‌وری در صنعت پزشکی کمک می‌کنند.

  1. مهندسی هوافضا

مهندسی هوافضا یکی از شاخه‌های مهندسی است که به بررسی و طراحی سیستم‌های فضایی، هواپیماها، موشک‌ها، سیستم‌های پرتاب فضایی، سیستم‌های ناوبری، سیستم‌های ارتباطی و سایر تجهیزات هوافضایی می‌پردازد. 

مهندسان هوافضا در زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی و توسعه سیستم‌های فضایی برای ارسال ماهواره، طراحی هواپیماهای جدید و پیشرفته با کارایی بالا، طراحی سیستم‌های ناوبری برای هواپیماها و فضاپیماها، طراحی سیستم‌های ارتباطی بین هواپیماها و فضاپیماها و سایر فعالیت‌های مرتبط با هوافضا فعالیت می‌کنند. هدف اصلی مهندسان هوافضا بهبود کیفیت و کارایی تجهیزات هوافضایی، افزایش امنیت و کاهش هزینه‌ها در صنعت هوافضایی است.

  1. حسابداری

حسابداری یکی از شاخه‌های شناور است؛ که به بررسی و طراحی سیستم‌های حسابداری، مالی و مدیریتی در سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌پردازد. مهندسان حسابداری در زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی و توسعه سیستم‌های حسابداری برای مدیریت هزینه‌ها، سودآوری و مالیات، طراحی سیستم‌های مدیریت مالی برای کنترل بودجه و تعهدات مالی، طراحی سیستم‌های گزارشگیری برای ارائه اطلاعات مالی به مدیران و سایر فعالیت‌های مرتبط با حسابداری فعالیت می‌کنند. هدف اصلی متخصصان حسابداری بهبود عملکرد و کارایی سازمان‌ها و شرکت‌ها از طریق بهینه‌سازی سیستم‌های حسابداری و مالی است.

  1. مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی یکی از شاخه‌های شناور است؛ که به بررسی و طراحی سیستم‌های مدیریتی، بازاریابی، فروش، تامین و توزیع کالا و خدمات در سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌پردازد. فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی در زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی و توسعه سیستم‌های مدیریت فروش و بازاریابی، طراحی سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین، طراحی سیستم‌های مدیریت مشتریان و خدمات پس از فروش، طراحی سیستم‌های مدیریت تولید و کنترل کیفیت و سایر فعالیت‌های مرتبط با مدیریت بازرگانی فعالیت می‌کنند. هدف اصلی مدیریت بازرگانی بهبود عملکرد و کارایی سازمان‌ها و شرکت‌ها از طریق بهینه‌سازی سیستم‌های مدیریت بازرگانی است.

بیشتر بخوانید: بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402 + مشاوره انتخاب رشته

پردرآمدترین رشته های ریاضی در خارج از کشور

در جدول زیر به 10 رشته برتر و پردرآمد رشته ریاضی فیزیک در خارج از کشور اشاره کرده‌ایم.

پردرآمدترین رشته های ریاضی در خارج از کشور
مهندسی برق
مهندسی کامپیوتر
مهندسی نفت
مهندسی شیمی
مهندسی صنایع
مهندسی عمران
مهندسی محیط زیست
مهندسی مکانیک
مهندسی دریا

بهترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها

بهترین شغل ها برای خانم ها

در ادامه به معرفی بهترین رشته‌ها و شغل‌های رشته علوم ریاضی برای خانم‌ها می‌پردازیم.

  • مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر جزو بهترین رشته‌ها و مشاغل برای خانم‌ها است. این رشته علاوه بر بازار کار خوب، دارای شرایط کاری بسیار مناسب برای خانم‌ها است.

رشته مهندسی کامپیوتر به مدت 4 سال تحصیلی بدون گرایش در مقطع لیسانس ارائه می‌شود. فارغ التحصیلان این رشته باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند و همچنین دارای توانایی صبر، حوصله، خلاقیت، کار تیمی، شناخت نرم‌افزارهای جدید، تسلط به برنامه نویسی، طراحی وب و … باشند.

مهندسین کامپیوتر می‌توانند در مشاغلی مانند طراح وب سایت، مدیر سایت، مدیر شبکه، طراحی گرافیک، داده کاوی، طراحی بازی ویدئویی، استاد دانشگاه، تحلیلگر سیستم‌های رایانه‌ای، توسعه دهنده و … مشغول به کار شوند.

  • مهندسی شیمی

رشته مهندسی شیمی از دیگر رشته‌های پرطرفدار برای خانم‌ها است. این رشته نسبت به سایر رشته‌ها برای بانوان دشواری کم‌تری دارد. رشته مهندسی شیمی در مقطع لیسانس در دوره 4 ساله برای دانشجویان ارائه می‌شود.

دانشجویان این رشته باید از مهارت IT، خلاقیت، کار تیمی، تسلط به انواع نرم‌افزارهای مورد نیاز رشته شیمی، حل مسئله، درک ریاضی و فیزیک، مدیریت پروژه و … برخوردار باشند.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی شیمی می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مانند صنایع شیمیایی معدنی، صنایع پتروشیمی، صنایع پلیمر، صنایع رنگ و رزین، صنایع گاز، صنایع زیست محیطی، شرکت‌های تولید مواد شیمیایی، صنایع استخراج فلزات و … مشغول به کار شوند.

  • مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع از بهترین رشته‌های مهندسی برای خانم‌ها است. دانشجویان این رشته باید توانایی مدیریت سیستم‌ها، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، برآورد هزینه‌ها، مدیریت و کنترل پروژه، کار تیمی، خلاقیت، نوآوری، هوش اقتصادی، تحلیل سیستم‌ها و … را داشته باشند.

فارغ التحصیلان صنایع می‌توانند در مشاغلی مانند کنترل پروژه، کنترل کیفیت، مدیر بخش، سرپرست، ناظر، زنجیره تامین، تضمین کیفیت، برنامه‌ریزی تولید، مدیر تولید، آزمایشگاه و … مشغول به کار شوند.

  • مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری از بهترین رشته‌ها برای خانم‌ها به حساب می‌آید. رشته مهندسی معماری، رشته‌ای آمیخته با هنر و علم مهندسی است. این رشته در مقطع لیسانس در دوره 4 ساله با دو گرایش مهندسی معماری و معماری داخلی برای دانشجویان ارائه می‌شود؛ که رشته معماری داخلی برای خانم‌ها بسیار مناسب است.

دانشجویان رشته معماری باید دارای خلاقیت، نوآوری، توانایی کار تیمی، استعداد در رشته معماری، هوش بالا، قدرت برقراری ارتباط، ذوق هنری، قدرت تجسم بالا و … باشند.

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مانند سرپرست دفاتر مشاور معماری، طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی پارک‌ها، معماری سیستم‌های ساختاری، طراحی مبلمان، طراحی بناها و … مشغول به کار شوند.

  • حسابداری

رشته حسابداری از بهترین رشته‌های شناور برای خانم‌ها به حساب می‌آید. دانشجویان این رشته باید از دقت، تمرکز، توانایی تحلیل، توانایی تهیه صورت‌های مالی، خلاقیت، هوش تجاری، مهارت در ریاضی، ارتباطات بالا و … برخوردار باشند.

فارغ التحصیلان رشته حسابداری می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مانند دبیر حسابداری، منشی مالی، تحلیلگر اوراق بهادار، حسابدار عمومی، تحلیلگر سهام، حسابدار، حسابرس، سرپرست حسابداری، تحلیلگر، دستیار اداری و … مشغول به کار شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه‌ها برای رشته های ریاضی

رشته های پردرآمد ریاضی برای خانم ها

در ادامه به معرفی پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی رشته علوم ریاضی برای خانم‌ها می‌پردازیم.

بهترین مشاغل رشته ریاضی

1. مهندسی نرم‌افزار

2. مهندسی ریاضی

3. مهندسی برق

4. آمار و احتمالات

5. علوم داده و هوش مصنوعی

6. مهندسی کامپیوتر

7. مهندسی مکانیک

8. فیزیک

9. مهندسی صنایع

10. ریاضیات کاربردی

11. مدیریت

جهت دریافت بهترین مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور کلیک کنید.

بازار کار رشته ریاضی

رشته ریاضی شامل حوزه‌های متنوعی است که بازار کار هر یک از این رشته‌ها نیز متفاوت است. برای مثال فارغ التحصیلان رشته مهندسی نرم‌افزار، مهندسی ریاضی، مهندسی برق، علوم داده و هوش مصنوعی و مهندسی کامپیوتر در صنایع نرم‌افزار، فناوری اطلاعات، صنایع برق و الکترونیک، رباتیک و هوش مصنوعی و … قابل استفاده هستند که این رشته‌ها بازار کار بسیار خوبی دارند.

همچنین فارغ التحصیلان رشته‌های آمار و احتمالات، اقتصاد و ریاضیات کاربردی نیز در صنایع مالی، بانکداری، بیمه، مشاوره تجاری و … قابل بهره‌برداری هستند.

به طور کلی با توجه به تغییرات سریع در فضای کسب و کار و پیشرفت فناوری، فارغ التحصیلان رشته ریاضی با تخصص‌های متنوع می‌توانند در بازار کار پویا و پررونق عمل کنند.

برای آشنایی با رمز و رموز رتبه برتر شدن بر روی مقاله چگونه رتبه برتر شویم؟ کلیک کنید.

بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت به کانادا

کشور کانادا از بهترین کشورها برای مهاجرت فارغ التحصیلان رشته‌های ریاضی و همچنین دانشجویان رشته ریاضی است. بازارکار و درآمد رشته‌های ریاضی در کانادا بسیار مناسب است؛ از این رو افراد زیادی متقاضی تحصیل و کار در کشور کانادا هستند. در ادامه به معرفی بهترین رشته‌های رشته ریاضی برای مهاجرت که دارای بازار کار عالی در خارج از کشور هستند، می‌پردازیم.

  • مهندسی برق
  • مهندسی کامپیوتر
  • مدیریت
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی معماری
  • مهندسی عمران
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی صنایع
  • آمار

سخن آخر – مشاوره انتخاب رشته ریاضی

برای داشتن یک انتخاب رشته خوب باید معیارها و ملاک‌های زیادی را در نظر بگیرید. انتخاب رشته خوب نیازمند بهره‌مندی از یک متخصص و مشاور باتجربه و آگاه در زمینه کنکور است. 

ما در این مقاله به معرفی بهترین مشاغل رشته ریاضی، پردرآمدترین رشته های ریاضی و … پرداختیم. اگر سوال و ابهامی در مورد انتخاب رشته و تعیین هدف خود دارید، می‌توانید با مشاوران ما در الف مشاور ارتباط برقرار کنید و از راهنمایی‌های بهترین متخصصان ما بهره‌مند شوید.

برای اطلاع از اخبار به روز کنکور به کانال تلگرامی الف مشاور بپیوندید.

اینستاگرام الف مشاور
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
روش های خلاصه نویسی
فوق العاده ترین روش های خلاصه نویسی که باید بدانید!
معرفی رشته پزشکی
همه چیز درباره رشته پزشکی؛ معرفی کامل
استراتژی قبولی رشته پزشکی
استراتژی قبولی رشته پزشکی
انتخاب بهترین مشاور کنکور
یک مشاور کنکور حرفه ای باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ + انتخاب بهترین مشاور کنکور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
بخاطر سپردن مطالب درسی
چگونه مطالب درسی رو به خاطر بسپاریم – 7 تکنیک بخاطر سپردن مطالب
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
مشاوره تحصیلی شیراز
بهترین مشاور تحصیلی شیراز
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبحان
سبحان

سلام برای مهندسی کامپیوتر از رشته ریاضی برم بهتره یا فنی حرفه ای و کار دانش؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  سبحان

بستگی به خودت داره و هر رشته هم مزایای خاص خودش رو

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!