معرفی رشته مهندسی صنایع

معرفی صفر تا صد رشته مهندسی صنایع

اگر دانش آموز کنکوری رشته ریاضی و فیزیک هستید و قصد ادامه تحصیل در رشته های مهندسی را دارید اما اطلاعات جامعی در خصوص شاخه‌های مهندسی ندارید، با ما همراه شوید. الف مشاور در این مقاله قصد دارد تا در مورد رشته مهندسی صنایع که یکی از پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی است با شما صحبت کند.

رشته صنایع چیست؟

مهندسی صنایع، دانش و اطلاعات گسترده ایی است که با استفاده از این دانش به افزایش بهره وری، کارایی، اثربخشی، راندمان و سود در سازمان یا سیستم منجر می‌شود. همچنین با به کارگیری از این دانش به  بهبود فرایندهای صنعتی و کیفیت آنها، کاهش هزینه‌ها و اتلاف وقت، مدیریت افراد، مدیریت بخش‌های تولیدی و سیستم‌ها، بهبود کیفیت کالا و خدمات، بکارگیری استانداردهای بین المللی، حفاظت از محیط زیست و تضمین ایمنی و شرایط مطلوب کاری برای اپراتور می‌انجامد. رشته مهندسی صنایع رشته ایی است که بین دیگر رشته های مهندسی مانند یک سیم ارتباط برقرار می‌کند. یکی از اهداف مهندسی صنایع کاهش هزینه های مربوط به تولید و مواد اولیه و جلوگیری از هزینه بیهوده است.  رشته مهندسی صنایع

هدف رشته مهندسی صنایع افزایش بهره وری و سود با حداقل هزینه ها است. 

جهت آشنایی با رشته مهندسی معماری به مقاله “معرفی رشته مهندسی معماری” مراجعه کنید.

وظایف مهندس صنایع

در ادامه به وظایف و اهداف یک مهندس صنایع اشاره می کنیم.

  • کاهش هزینه ها و افزایش سود سازمان
  • طراحی سیستم ها و بهبود مستمر فرایندها، سیستم ها، کالا و خدمات
  • ساده سازی سیستم ها و کوتاه تر کردن خط های تولیدی
  • کنترل موجودی منابع، مواد اولیه، قطعه های نیم ساخته و محصول نهایی شرکت
  • برآورد مقدار مواد و کالای مورد نیاز تولید و سفارش گذاری برای تامین این مواد
  •  کنترل کیفیت محصولات، مواد اولیه و نحوه ی چیدمان آنها
  •  برنامه ریزی خطوط تولیدی و سیستم ها
  • بکارگیری خط مشی و استانداردهای بین المللی در سازمان
  • نظارت و ارزیابی منظم تمام جنبه های یک پروژه و اطمینان از ارائه محصول مرغوب
  • کنترل پروژه
  • مدیریت پروژه و سازمان
  • برنامه ریزی و مدیریت سیستم های کلان اقتصادی مانند سیستم تامین و توزیع انرژی
  • بررسی و آنالیز سیستم های سلامت به منظور افزایش بهره وری ان ها
  • شناخت و بازاریابی فروش محصول
  • پیش بینی موقعیت ها و قدرت تصمیم گیری درست و به موقع در عرصه های خرد و کلان
  • برآورد نیروی انسانی، زمانسنجی و مدیریت زمان

تاریخچه رشته مهندسی صنایع

مهندسی صنایع یک رشته‌ی مدیریتی است با گسترش و پیچیده شدن علم صنعت و تولید در اوایل انقلاب صنعتی نیاز به تفکر مدیریتی بیشتر از قبل احساس شد. چرا که سازمان ها برای رقابت در بازار با وجود محصولات و خدمات متنوع به کیفیت بالای کالا و دیده شدن در بازار احتیاج داشتند. بنابراین با دگرگونی تفکر سازمانی باعث شد مدیریت به یک روش حرفه ایی بدل شود.

در ایران برای اولین بار در سال 1347 دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی صنایع دانشجو پذیرفت.

برای مشاوره تحصیلی رایگان کلیک کنید.

دنیای کنکور و رشته مهندسی صنایع

برای کسب رتبه‌ی قبولی در رشته مهندسی صنایع توجه به ضرایب دروس اختصاصی امری بدیهی می‌باشد. چرا که دروس اختصاصی در 3 ضرب می شوند و تاثیر به سزایی در کسب رتبه‌ی بهتر دارند. رشته مهندسی صنایع زیرگروه یک رشته علوم ریاضی است.

ردیفنام درسضریب
1ریاضی4
2فیزیک3
3شیمی2

رتبه لازم برای قبولی در رشته مهندسی صنایع

رتبه‌ی قبولی در رشته ی صنایع با توجه به نوع دانشگاه، منطقه، میزان سهمیه متفاوت است. از طرفی آگاهی در مورد رتبه‌های سال پیش مهندسی صنایع باعث می‌شود که شما برای دانشگاه مد نظرتان بیشتر تلاش کنید. رتبه‌ی قبولی در دانشگاه‌های روزانه‌ی تهران باید سه رقمی و تا حداکثر رتبه‌ی 1500 باشد. اما در دیگر دانشگاه‌ها با رتبه‌های علمی پایین تر تا رتبه‌ی 20 هزار دانشجو می‌پذیرند.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع

رشته صنایع دارای دوره تحصیلی 4 ساله است. تعداد کل واحد‌های درسی این رشته 142 واحد است. دروس پایه و اصلی تخصصی این رشته به شرح زیر است.

دروس پایه رشته مهندسی صنایع

ریاضی 1 و 2آزمایشگاه فیزیک 1 و 2محاسبات عددی
فیزیک 1 و 2برنامه نویسیمعادلات دیفرانسیل

دروس اصلی-تخصصی رشته مهندسی صنایع

اقتصاد 1 و 2روش های تولیدارزیابی کار و زمان
اقتصاد مهندسیکنترل پروژهتئوری احتمالات
نقشه کشی صنعتی 1کنترل موجودیجبر خطی
آمار مهندسیتحقیق در عملیات 1 و 2علم مواد
طرح ریزی واحد های صنعتیاستاتیک و مقاومت مصالحکنترل کیفیت آماری
مبانی مهندسی برقآزمایشگاه مبانی برقکارآموزی

البته دروسی مانند ارگونومی، سیستم‌های مدیریت اطلاعات، برنامه ریزی حمل و نقل شهری، داده کاوی، تصمیم گیری و … جزو دروس اختیاری رشته مهندسی صنایع است که دانشجویان با توجه به چارت درسی ارائه شده توسط دانشگاه می‌توانند آنها را انتخاب کنند.

توانایی ها و مهارت های لازم برای مهندس صنایع

  • دارای خلاقیت فراوان، ذهن پویا، نوآور و تحلیل گر
  • تسلط بر دروس آمار و احتمال، ریاضیات و زبان انگلیسی
  • داشتن علاقه به دروس اقتصاد، مدیریت، کنترل موجودی و تولید، برنامه ریزی تولید، کنترل پروژه
  • توان مدیریتی بالا
  • توان مدیریت زمان
  • داشتن روحیه بالا و توانایی انجام کار تیمی
  • داشتن تفکر و نگاه سیستماتیک
  • آشنایی با کامپیوتر
برای آشنایی با رشته مهندسی نفت به مقاله “معرفی رشته مهندسی نفت” مراجعه کنید.

رشته مهندسی صنایع

نرم افزارهای ضروری رشته مهندسی صنایع

ردیفنام نرم افزارنوع کاربرد
1icdlبرنامه نویسی و محاسبات ریاضی و داده های آماری
2mspکنترل پروژه
3spssتحلیل داده های آماری
4lingoتجزیه و تحلیل مدل ها و بهینه سازی آنها
5visioسیستم های مدیریت اطلاعات
6gamsمدل سازی مشکلات بهینه سازی عددی و …
7matlabبرنامه نویسی و محاسبات

مزایا و معایب مهندسی صنایع

مزایا

1. ارتباط با صنایع مختلف: رشته مهندسی صنایع پلی بین تمام رشته‌های مهندسی است. بنابراین شما می‌توانید در صنایع مختلف مانند خودرو، پزشکی، غذایی، الکترونیک و … در سمت‌های متفاوتی مشغول به کار شوید.

2. فرصت‌های شغلی عالی: مهندسی صنایع یکی از رشته‌های پر درآمد است که فرصت‌های شغلی خوبی را برای فارغ التحصیلان صنایع فراهم می‌کند.

3. بهینه سازی فرآیندها: یکی از وظایف مهندسین صنایع بهینه سازی فرآیندهای صنعتی و خدماتی است که باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود.

4. توسعه مهارت‌های فردی: مهندسی صنایع شامل مباحث مختلفی مانند مدیریت پروژه، مدیریت عملیات، طراحی سیستم‌های تولید و … است که باعث توسعه مهارت‌های فردی شما می‌شود.

5. شکست تعارض جنسیتی: حضور خانم‌ها در این رشته می‌تواند به عنوان یک فرصت برای شکست تعارض جنسیتی در صنعت محسوب شود.

معایب

1. پیچیدگی مباحث: مباحث و مطالب مهندسی صنایع پیچیده و تخصصی هستند که نیاز به دانش و تجربه دارند.

2. نیاز به تجربه کافی: برخلاف بسیاری از رشته‌های دیگر، برای موفقیت در این رشته نیاز به تجربه و عملیات قبلی دارید.

3. فشار کاری زیاد: به دلیل اینکه مهندسین صنایع باید فرآیندهای صنعتی و خدماتی را بهبود بخشند، فشار کاری زیادی بر آن‌ها وارد می‌شود.

4. نیاز به همکاری با افراد مختلف: برای بهبود فرآیندهای صنعتی و خدماتی، مهندسین صنایع نیاز به همکاری با افراد مختلفی دارند که ممکن است باعث بروز تعارضات شود.5. نیاز به آموزش مداوم: به دلیل پیچیدگی مباحث مهندسی صنایع، نیاز به آموزش مداوم و به‌روزرسانی دانش دارید.

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور و بهره‌مندی از راهنمایی های بهترین مشاورین ایران کلیک کنید.

رشته مهندسی صنایع

فرصت های تحصیلی رشته صنایع

در ایران تا مقطع دکتری می توان در رشته مهندسی صنایع ادامه تحصیل داد. آشنایی با گرایش‌های هر رشته به شناخت شما نسبت به آن رشته کمک شایانی می‌کند. گرایش‌های مقطع ارشد رشته مهندسی صنایع به شرح زیر است.

  • بهینه سازی سیستم ها
  • لجستیک و زنجیره ی تامین
  • سیستم های مالی
  • مدیریت مهندسی
  • آینده پژوهی
  • سیستم های کلان
  • سیستم های سلامت
  • مدیریت پروژه
  • مدیریت نوآوری و فناوری
  • کیفیت و بهره وری
  • سیستم های اطلاعاتی

بازارکار و فرصت های شغلی رشته مهندسی صنایع

با گسترش روز افزون واحدهای تولیدی و صنعتی وجود یک مهندس صنایع برای صنایع مختلف بیشتر احساس می‌شود. مهندس صنایع به دلیل آشنایی با علوم مختلف در محیط های زیاد از جمله کارخانجات، شرکت‌های تولیدی و صنعتی، کارگاه‌ها، بیمارستان، شرکت‌های خدماتی، بیمه، شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی، بانک‌ها، صنایع پتروشیمی، استادیوم‌های ورزشی و شرکت در پروژه‌های مختلف مشغول به کار شوند. به همین علت این رشته دارای بازار کار نسبتا عالی می‌باشد.

مهندسین صنایع می توانند در حوزه‌های کنترل کیفیت، تضمین کیفیت، برنامه ریزی تولید، کنترل پروژه، مدیریت تولید و آزمایشگاه‌های شرکت‌های گوناگون مشغول به کار شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته برق، گرایشات، بازارکار

مهندسی صنایع برای خانم ها

مهندسی صنایع یکی از رشته‌های مهندسی است که به طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا و بهبود فرآیندهای صنعتی و خدماتی می‌پردازد. این رشته شامل مباحثی مانند مدیریت زنجیره تامین، مدیریت عملیات، طراحی سیستم‌های تولید، مدیریت پروژه، ارزیابی هزینه‌ها و … می‌شود.

به عنوان یک خانم در این رشته می‌توانید با ارائه راهکارهای موثر و بهینه برای بهبود فرآیندهای صنعتی و خدماتی به رشد و توسعه صنعت کشور کمک کنید. همچنین این رشته از جمله رشته‌های پر درآمد محسوب می‌شود و فرصت‌های شغلی خوبی را برای خانم‌ها فراهم می‌کند.

با توجه به اینکه در بسیاری از صنایع، تبعیض‌های جنسیتی وجود دارد؛ حضور خانم‌ها در این رشته می‌تواند به عنوان یک فرصت برای شکست تعارض جنسیتی در صنعت محسوب شود. البته باد بدانید که این رشته بیشتر جنبه مدیریتی دارد و برای خانم‌ها بهترین گزینه به حساب می‌آید.

رشته مهندسی صنایع

درآمد و حقوق مهندسی صنایع

درآمد یک مهندس صنایع با توجه به تخصص، مهارت، سمت شغلی و محیط کاری او متفاوت می‌باشد. اما حداقل حقوق دریافتی برای آنها مطابق با قانون کار است.

پر درآمد ترین گرایش مهندسی صنایع

با توجه به نیاز دنیای امروز و پیشرفت تکنولوژی، حوزه علم داده و تحلیل داده‌ها جزو پردرآمدترین گرایش و حوزه مهندسی صنایع است. علم داده جزو داغ ترین مباحث رشته مهندسی صنایع در دنیا است. اگر بتوانید در این حیطه موفق عمل کنید، درآمد بالایی خواهید داشت. از دیگر حوزه‌های پردرآمد رشته مهندسی صنایع می‌توان به مدیریت محصول، مهندسی مالی، مدیریت فرآیندها، دیجیتال مارکتینگ و تحلیل کسب  کار اشاره کرد.

برای آشنایی با رشته بیوتکنولوژی کلیک کنید.

سخت ترین گرایش مهندسی صنایع

سخت ترین گرایش مهندسی صنایع چیست؟ هر گرایش چالش‌ها و سختی‌های مخصوص به خودش را دارد. در مهندسی صنایع چالش‌هایی مانند پیچیدگی فرآیندها، تعامل با تیم‌های چند رشته‌ای، نیاز به تصمیم‌گیری در شرایط فشار زیاد و توانایی حل مسئله در مواجه با مسائل پیچیده وجود دارد. همچنین، برخی افراد ممکن است با نیاز به آموزش مداوم در روزمره مواجه شوند که برای آن‌ها چالش‌هایی را ایجاد کند. با این حال، با علاقه، تلاش و تمرین، افراد می‌توانند به رشد و پیشرفت در این حوزه دست یابند. سخت‌ترین گرایش از نظر هر فرد متفاوت است. زیرا استعداد و علاقه افراد در زمینه‌های مختلف نیز متفاوت است.

نظر دانشجویان مهندسی صنایع

  • بازار کار صنایع تا جایی که شنیدم و تحقیق کردم خوبه، چون تو همه صنایع  به یه مهندس صنایع نیاز دارن ، پس اگه تو این رشته جلوتر از بقیه باشیم و مهارت هامونو بالا ببریم میشه راحت شغل پیدا کرد.
  • صنایع از اونجایی که با همه رشته ها سروکار داره و در ارتباطه، میتونه برای همه صنایع مفید باشه.
  • الان به جرات میتونم بگم که یکی از علایقم شده (تحقیق و توسعه) ،با وجود اینکه زمینه کاری این مجموعه تو ایران برخلاف کنترل کیفیت یا کنترل پروژه خیلی پایینه ولی یکی از بهترین زمینه‌های شغلی یه مهندس صنایع خوب به شمار میاد.
  • نیاز به یک مهندسین صنایع توانا و با تجربه جدا از مفید بودن برای پروژه‌های صنعتی در کل برای پیشرفت سریع جامعه و آبادانیش مفیده.

سخن آخر

ما به معرفی صفر تا صد رشته مهندسی صنایع در این مقاله پرداخته‌ایم. انتخاب یک رشته برای آینده شغلی کار بسیار دشوار و نگران کننده ای است که نیاز به تجربه و دانش دارد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم تا در این زمینه با مشاورین تحصیلی مشورت کنید تا بهترین انتخاب را برای آینده‌تان داشته باشید. در جهت یاری شما داوطلبین کنکور، الف مشاور با بکار گیری افراد باتجربه در زمینه مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته شرایطی را فراهم کرده تا بتوانید از مشاوره انتخاب رشته کنکور برای آینده تحصیلی تان کمک بگیرید.

در صورت هرگونه سوال و پرسش در زمینه انتخاب رشته میتوانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید یا در اینستاگرام الف مشاور ما را دنبال کنید.

اینستاگرام الف مشاور

به امید موفقیت برای شما داوطلب گرامی

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهه
الهه

سلام معنی ارگونومی چیه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  الهه

مهندسی فاکتورهای انسانی یا ارگونومی یعنی انجام تمامی کارها برای راحتی اپراتور و جلوگیری از آسیب های احتمالی برای اپراتور در طولانی مدت

منصوره بیاتی
منصوره بیاتی

وقتتون بخیر برای انتخاب رشته نایع و معماری موندم. نمیدونم چیکارکنم. کدومش بهتره که برم؟

n.golizader
n.golizader

سلام. یه سوال داشتم میخواستم بدونم صنایع یاصنایع غذایی فرق میکنه؟

pone
pone

سلام حوزه علم داده هم تو کارشناسی ارائه میشه که انتخاب کنیم؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!