مهندسی نفت

معرفی رشته مهندسی نفت

رشته مهندی نفت یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین رشته از گروه علوم ریاضی است. هر ساله داوطلبان زیادی برای رشته مهندسی نفت به رقابت با همدیگر می‌پردازند. انتخاب رشته دانشگاهی درست بر اساس علاقه و استعداد، یکی از تصمیمات حساس و چالش برانگیز زندگی فرد می‌باشد؛ چرا که آینده شغلی و موقعیت اجتماعی فرد در گرو همین تصمیم است. بنابراین باید حساسیت زیادی در انتخاب خود داشته باشید. رشته مهندسی نفت جزو تاپ‌ترین رشته‌های دانشگاهی به دلیل بازار کار عالی، موقعیت شغلی مناسب و درآمد خوب می‌باشد. پس برای ادامه تحصیل در این رشته باید نهایت سعی و تلاش خود را بکنید. علاوه بر آن باید برنامه‌ جامعی اعم از برنامه درسی و برنامه زندگی مختص به خود داشته باشید. حال این برنامه جامع به چه صورتی است؟

شما می‌توانید از الف مشاور، مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه بگیرید و از راهنمایی های مشاورین توانا در این زمینه بهره مند شوید.

ما در این مقاله به معرفی رشته نفت، وظایف آن ها، گرایش ها، ضرایب دروس، دروس دانشگاهی، سختی‌ها، مهارت‌های لازم برای تحصیل در این رشته، بازارکار و درآمد، رتبه‌های قبولی و دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته می‌پردازیم.

معرفی رشته مهندسی نفت

 همانطور که می‌دانید صنایع نفتی زیربنای بیشتر صنایع است. این رشته یکی از رشته‌های حوزه انرژی محسوب می‌شود. هدف اصلی متخصصین این رشته تامین نیازهای صنایع مختلف و مصارف خانگی در کشور می‌باشد. مهندسی نفت، دانش و فناوری کشف و بهره برداری از منابع زیرزمینی است. مباحث این رشته با دروس ریاضی، شیمی و زمین شناسی ارتباط نزدیکی دارد.

وظایف مهندس نفت

  1. کشف منابع زیرزمینی
  2. ارزیابی درست چاه ها
  3. طراحی بهینه تجهیزات برای استخراج نفت و گاز
  4. حفاری
  5. ارزیابی فنی و اقتصادی مخازن و تجهیزات آن ها
  6. شناسایی محل مناسب حفاری با استفاده از تجهیزات کامپیوتری
  7. نظارت بر اجرای بهره برداری نفت و گاز
  8. توسعه برنامه های حفر زمین های نفت خیز و بازیابی نفت و گاز
  9. نظارت بر عملکرد صحیح چاه ها

گرایش های ارشد رشته مهندسی نفت

آینده تحصیلی رشته مهندسی نفت

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد. گرایش‌های ارشد رشته مهندسی نفت به شرح زیر است:

  • اکتشاف
  • بهره برداری
  • حفاری
  • مخازن هیدروکربوری
  • تجهیزات نفتی
  •  مدیریت مخازن هیدروکربوری

البته در سال‌های اخیر گرایش مدیریت مخازن هیدروکربوری و گرایش تجهیزات نفتی به گرایش‌های ارشد رشته مهندسی نفت افزوده شده است. 

همچنین امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری مهندسی نفت در گرایش های زیر می باشد:

  • حفاری
  • مخازن
  • بهره برداری
بیشتر بخوانید: معرفی کامل رشته مهندسی برق

معرفی گرایش های مقطع ارشد مهندسی نفت

گرایش اکتشاف

اولین اقدام برای بهره برداری ذخایر نفتی کشف مناطق دارای نفت می‌باشد که این اقدام توسط لرزه نگاری و با ارسال امواج صوتی به داخل زمین و پردازش امواج برگشتی انجام می‌شود.

وظایف مهندسین حفاری

گرایش حفاری

در این گرایش هدف کاهش هزینه‌های حفاری و افزایش کارایی است. همچنین مهندسین حفاری باید به طراحی تجهیزات حفاری بپردازند و شرایط مناسب برای حفاری را تعیین کنند. از وظایف دیگر مهندسین حفاری به ارزیابی اثرات حفاری بر محیط زیست و ارائه راه حل‌های مناسب برای این موضوع می‌باشد.

گرایش بهره برداری

وظیفه اصلی مهندسین بهره برداری این است که با استفاده از روش‌های اصولی و علمی، بهره برداری از مخازن نفت را امکان پذیر کنند.

گرایش مخازن هیدروکربوری

وظیفه اصلی این مهندسین شناسایی میزان قابل دسترس نفت و گاز در یک عمق مشخص و تشخیص سرعت استخراج آن، بررسی فشار دما و عمق مخازن نفتی است.

جهت آشنایی با رشته مهندسی صنایع به مقاله “معرفی کامل رشته مهندسی صنایع” مراجعه کنید.

کنکور و رشته مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت زیر گروه دوم رشته علوم ریاضی است. برای کسب رتبه برتر در این رشته باید به ضرایب دروس اختصاصی توجه شود. در جدول زیر ضرایب دروس اختصاصی و عمومی آورده شده است. 

دروس اختصاصی:

نام درسضریب
ریاضی4
شیمی3
فیزیک3

ضرایب دروس عمومی:

نام درسضریب
زبان و ادبیات فارسی4
معارف اسلامی3
زبان عربی2
زبان انگلیسی2

البته باید توجه کنید که طبق مصوبه منتشر شده از سوی سازمان سنجش، تمامی زیرگروه‌ها در کنکور سال 1402 حذف گردیده است.

برای مهندسی نفت چه رشته ای باید خواند؟

برای ورود به رشته مهندسی نفت و تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دولتی کشور، باید در کنکور آزمایشی گروه ریاضی شرکت کنید. داوطلبان رشته ریاضی با شرکت در کنکور و کسب رتبه عالی می‌توانند در دانشگاه در رشته مهندسی نفت ادامه تحصیل دهند.

رتبه قبولی در رشته مهندسی نفت

رتبه قبولی در رشته مهندسی نفت با توجه به نوع منطقه، نوع دانشگاه، میزان سهمیه، نوع سهمیه و … متفاوت است. اما برای اطلاع شما از رتبه‌های قبولی در دانشگاه‌های سراسر کشور به برخی از این رتبه‌ها اشاره می کنیم.

نام دانشگاهجنسیتمنطقهرتبه
دانشگاه روزانه تهرانزنیک392
دانشگاه روزانه فردوسی مشهدمردیک1994
دانشگاه روزانه صنعتی شریفزندو1257
دانشگاه روزانه رازی کرمانشاهزنسه5325
دانشگاه روزانه سمنانمردسه4261
دانشگاه روزانه شیرازمرددو1985

چه دانشگاه هایی در رشته مهندسی نفت دانشجو می پذیرند؟

در ابتدا فقط یک دانشگاه نفت در شهر آبادان وجود داشت اما با گسترش میادین نفتی و کمبود متخصص، دانشگاه‌های زیر در این رشته دانشجو پذیرفتند.

  1. دانشگاه تهران
  2. دانشگاه صنعتی شریف
  3. دانشگاه صنعتی سهند
  4. دانشگاه امیرکبیر
  5. دانشگاه تربیت مدرس
  6. دانشگاه شهید باهنر
  7. دانشگاه خلیج فارس
  8. دانشگاه علم و صنعت
  9. دانشگاه سمنان
  10. دانشگاه شاهرود
  11. دانشگاه صنعت نفت
  12. دانشگاه صنعت نفت_ آبادان
  13. دانشگاه حکیم سبزواری
  14. دانشگاه شیراز
  15. دانشگاه گرمسار
  16. موسسه آموزش عالی کاوش محمود آباد
  17. مرکز آموزش عالی لامرد
  18. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان_ قوچان
  19. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب_ تهران
  20. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات_ تهران

دروس دانشگاهی رشته مهندسی نفت

دوره تحصیل در این رشته 4 سال است. تعداد کل واحدهای درسی در مقطع کارشناسی 140 واحد می‌باشد که 20 واحد آن دروس عمومی، 35 واحد دروس پایه، 42 واحد دروس اصلی، 36 واحد تخصصی و 7 واحد دروس اختیاری را شامل می شود. دروس پایه، اصلی و تخصصی رشته مهندسی نفت به شرح زیر است.

دروس پایه:

ریاضی عمومی 1 و 2، فیزیک 1 و 2، نفت، معادلات دیفرانسیل، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2، ریاضیات مهندسی، کامپیوتر و کاربرد آن در مهندسی، شیمی عمومی 1 و 2، شیمی آلی و آزمایشگاه، زمین شناسی عمومی، آزمایشگاه شیمی عمومی

دروس اصلی و تخصصی:

مکانیک سیالات، کنترل فرآیند ها، موازنه انرژی و مواد، برنامه نویسی کامپیوتر، انتقال حرارت، زمین شناسی نفت، استاتیک و مقاومت مصالح، خواص سیالات مخزن، خواص سنگ های مخزن، ترمودینامیک، مبانی فرآیندهای صنایع نفت، کارگاه عمومی، کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی، زمین شناسی ساختمان، مهندسی مخازن 1 و 2، مبانی چاه آزمایی، نمودارگیری چاه، آشنایی با مهندسی نفت، مبانی مهندسی حفاری 1 و 2، تاسیسات روزمینی بهره برداری، مکانیک سیالات دوفازی، آزمایشگاه خواص سنگ، آزمایشگاه خواص سیالات مخزن، مهندسی بهره برداری 1 و 2، آزمایشگاه مکانیک سیالات، شبیه سازی مخزن، روش های ازدیاد برداشت، آزمایشگاه حفاری، مدیریت و صیانت مخازن، طرح و اقتصاد مهندسی نفت و پروژه

مهارت های لازم برای تحصیل در رشته مهندسی نفت

  • توانایی کار تیمی
  • تسلط بر زبان انگلیسی، ریاضی، فیزیک، شیمی
  • توانایی کار کردن در آب و هوای نامناسب و مکان های دور افتاده
  • توانایی مدیریتی بالا در محیط های پرتنش با استرس زیاد
  • توانایی مواجهه با چالش های پیچیده ی مهندسی
  • دارای سلامت جسمانی
  • دارای مهارت IT مناسب
  • دارای مهارت های فنی قوی

دشواری های کاری مهندسین نفت

سختی های رشته مهندسی نفت

  • محیط کاری سخت و دور افتاده
  • ساعات کار طولانی
  • دوری از خانواده و شهر خود
  • خطرات کاری مختلف 

بازارکار و درآمد مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت دارای بازار کار عالی و زمینه‌های شغلی متفاوتی است. همچنین 70 درصد از فارغ التحصیلان این رشته که سطح علمی بالایی دارند، در وزارت نفت استخدام می‌شوند.

کارشناسان رشته مهندسی نفت می‌توانند در صنایع مختلف به شرح زیر مشغول به کار شوند:

  • صنایع پتروشیمی 
  • پالایشگاه نفت و گاز 
  • سازمان منطقه ویژه اقتصادی لاوان
  • شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران
  • شرکت نفت و گاز پارس
  • شرکت پایانه‌های نفتی ایران
  • شرکت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
  • شرکت نفت و گاز اروندان
  • شرکت نفت مناطق مرکزی ایران
  • شرکت ملی حفاری ایران
  • شرکت نفت فلات قاره ایران
  • شرکت ملی مناطق نفت‌ خیز جنوب
  • شرکت مهندسی و توسعه نفت

همچنین این افراد می توانند در بخش های بازرگانی خارجی، بورس انرژی، داد و ستد در حوزه انرژی و پخش فرآورده های نفتی فعالیت کنند.

درآمد یک متخصص نفت با توجه به مهارت، سابقه کار، توانایی و سمت شغلی اش متفاوت می باشد و هر چه میزان تخصص و پشتکارش بیشتر باشد، درآمد بالاتری دارد. اما به طور کلی حقوق و درآمد رشته نفت خوب می‌باشد.

مهندسی نفت برای خانم ها

تمامی داوطلبان خانم بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در رشته مهندسی نفت در دانشگاه ادامه تحصیل دهند. موفقیت در رشته مهندسی نفت بدون تبعیض جنسیت، هم برای خانم‌ها و هم آقایان امکا‌ن‌پذیر است.

اما نکته قابل توجه در مورد رشته مهندسی نفت برای خانم‌ها در شرایط کاری این رشته می‌باشد. شرایط کاری مهندسی نفت بسیار سخت و طاقت فرسا است؛ مهندسین نفت اغلب در شرایط آب و هوای نامناسب و روی سکوهای نفتی مشغول به کار هستند. از این رو با توجه به موقعیت‌های شغلی سخت، رشته مهندسی نفت برای خانم‌ها زیاد مناسب نیست.

معرفی کامل رشته مهندسی متالوژی

مهندسی نفت بدون کنکور

آیا می‌توان بدون کنکور در رشته نفت تحصیل کرد؟

در پاسخ باید بگویم که برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی نفت دو راه وجود دارد. اولین راه شرکت در کنکور ریاضی و کسب رتبه قبولی و دومین راه، ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور است.

بسیاری از داوطلبان به دلایل زیادی از جمله عدم رتبه قبولی در دانشگاه دولتی، عدم تحمل دوری از خانواده و … مجبور به ثبت‌نام بدون کنکور در رشته دلخواه خود می‌شوند.

امکان ادامه تحصیلی در رشته مهندسی نفت دانشگاه‌های دولتی تنها از طریق کنکور می‌باشد و متقاضیان انتخاب رشته مهندسی نفت بدون کنکور نمی‌توانند در دانشگاه دولتی ادامه تحصیل دهند. انتخاب رشته مهندسی نفت صرفا بر اساس سوابق تحصیلی تنها در برخی از دانشگاه‌های پیام نور و آزاد امکان‌پذیر است.

نتیجه گیری

انتخاب رشته مهندسی نفت بی شک یکی از بهترین انتخاب‌ها است. این رشته درآمد و بازارکار خوب دارد اما برای افرادی که از توانایی های مورد نیاز و سطح علمی بالایی برخوردار باشند و با دوری از خانواده و شرایط کاری سخت مشکی نداشته باشند. در این مقاله الف مشاور به صفر تا صد رشته مهندسی نفت پرداخته است. اما اگر همچنان برای انتخاب رشته خود سردرگم هستید، می‌توانید برای این انتخاب حساس از مشاورین متخصص الف مشاور در این زمینه، مشاوره انتخاب رشته کنکور دریافت کنید.

در صورت تمایل ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

با آرزوی موفقت برای شما کنکوری عزیز

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نادیا
نادیا

سلام این رشته واحد های عملی هم داره؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  نادیا

تمامی رشته های مهندسی کاراموزی دارن که باید عملی بگذرونین

رضوانه
رضوانه

خانما هم می‌تونن نفت بخونن؟

javad
javad

سلام من بخاطر وجهه مهندسی نفت میخوام برم این رشته اما ب سختیای محل کار و دوری از خانواده زیاده نمیدونم چیکار کنم.

الهی
الهی

مقالتون خیلی منظم بود.واقعا کیف کردم متشکرم هر مطلبیو قشنگ توضیح دادین حتی سختیای این کارو هم نام بردین انشاالله با مشاوره های دقیق تر ازتون موفق بشم

Hadi
Hadi

سلام با چه رتبه ای دانشگاه صنعت نفت ابادان قبول میشیم؟

Mohamadi
Mohamadi

نفت ارزوی خیلیاس. اما خب سختی های زیادی داره

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!