معرفی رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق، گرایش ها، بازار کار

همه می دانیم که اگر هدفی نداشته باشیم نمی‌توانیم در کنکور 1403موفق شویم. انتخاب یک هدف درست جز در سایه آگاهی امکان پذیر نیست. در ادامه ما توضیحات کاملی در حوزه رشته مهندسی برق برای شما فراهم کرده‌ایم که کامل‌تر از این مطلب در هیچ کجا نخواهید یافت و به پاسخ همه سوالات خود خواهید رسید. تا انتهای این مقاله با ما در تماس باشید و سوالات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره تحصیلی رایگان دارید، با ما در تماس باشید.

قبل از انتخاب رشته مهندسی برق، گرایش های رشته برق را بشناسید

برای آشنایی با هر رشته‌ای بهترین راه اینه که شما با گرایش‌های آن رشته در مقاطع تحصیلی همون رشته آشنا بشید. چون اصل ماجرا در دوره‌های تخصصی اون رشته نهفته است و دوره کارشناسی جنبه عمومی برای گرایش‌های تخصصی داره. در واقع شما در دوره کارشناسی رشته تحصیلی خود، بیشتر موارد عمومی، اولیه و پایه را آموخته و بعد در گرایش‌های تخصصی، آموخته‌های خود را تکمیل تر می‌کنید.

گرایش های مهندسی برق رو بشناسید.

مجموعه دروسی که در دوره کارشناسی با انها اشنا می‌شوید؛ در واقع به نمایندگی از دوره کارشناسی ارشد در این مقطع برای شما ارائه می‌شود. پس برای تصمیم‌گیری راحت‌تر و دقیق‌تر اول از همه به سراغ گرایش‌های یک رشته بروید. در وهله بعدی با توجه به آشنایی شما به دروس تخصصی رشته برق باید میزان علاقه‌مندی و توانایی خودتان را ارزیابی کنید و بعد با توجه به علاقه، توانایی و استعدادتان تصمیم‌گیری کنید.

در انتخاب رشته تحصیلی علاقه شما مهم‌ترین چیز است. اگر به رشته مورد نظرتان علاقه دارید و بازار کار و جایگاه‌های شغلی در آن سمت را بررسی کرده‌اید یا به عبارتی آگاهی کامل نسبت به خود و علاقه خود پیدا کرده‌اید، می‌توانید با خیال راحت انتخاب خود را عملی کنید.

یک مشاور انتخاب رشته درست و اصولی می‌تواند تا حد زیادی کیفیت تصمیم گیری شما را بهبود ببخشد. مشاوره انتخاب رشته با الف مشاور رو از دست ندید. جهت ثبت مشاوره انتخاب رشته روی لینک زیر کلیک کنید.
مشاوره انتخاب رشته کنکور

فقط علاقه به رشته مهندسی برق مهم نیست!

فقط علاقه به یک رشته مهم نیست، چرا که شما باید استعداد و مهارت‌های یادگیری این رشته را داشته باشید. توانایی‌های هر شخص با شخص دیگر متفاوت است و این تفاوت ملاک باهوش بودن یا نبودن افراد نیست. هر کسی را بهر کاری ساختند تا نیاز های بشر در طول زمان براورده شود.

مهارت در رشته برق اهمیت دارد.

به دلیل وجود تفکر نادرست که رشته برق از همه رشته‌ها علمی‌تر است، اکثر متقاضیان فکر می‌کنند که حتما باید برق بخوانند تا ثابت کنند با استعداد هستند. از این رو در بسیاری از رشته‌های دیگر دارای ضعف شدیدی هستیم. زیرا اکثر داوطبان با استعداد به خاطر جو موجود، جذب رشته‌های مثل برق شده‌اند و باقی رشته‌ها از این داوطبان با استعداد محروم مانده اند.

اما حرف از علاقه زدم. باید بگم یکی از مهمترین عامل ها و بلکه اولین عامل بی انگیزگی و سرخوردگی اکثر دانشجویان پس از تنها گذشت یک ترم این است که آنها از رشته‌ای که در آن قبول شده‌اند قبل از ورود به دانشگاه تصویری خیالی و آرمانی مطابق با خواسته‌های خودشان ترسیم کرده بودند، حال آنکه حقیقت چیز دیگری است و وقتی این قبیل افراد حتی با رتبه‌های خوب وارد رشته‌های خوب هم می‌شوند و می‌بینند که آن رشته با تصوراتشان فاصله زیادی دارد تازه می‌فهمند که هیچ علاقه‌ای به آن رشته ندارند و این بی‌انگیزگی باعث افت شدید تحصیلی می‌شود.

اگر یه سری به دانشگاه‌های خوب بزنید (دانشگاه های دسته چندم که جای خودش رو داره) می‌تونید دانشجوهایی رو ببینید که هر ترم چند واحد رو مشروط می‌شن در حالیکه واسه ورود به دانشگاه ماه‌ها زحمت کشیدن و در کنکور هم رتبه خوبی رو کسب کردن. علت اصلی این تناقض عجیب چیزی نیست جز حرفی که براتون زدم.

باز هم میگم توانایی‌های ذاتی شما چیزیه که خداوند مفت و مجانی و بی دردسر به شما داده و میتونه همیشه شما رو برتر نگه داره البته اگه در مسیر توانایی هایتون قدم بردارید.

 جهت آشنایی با رشته مهندسی نفت به مقاله “معرفی کامل رشته مهندسی نفت” مراجعه کنید.

گرایش های ارشد رشته مهندسی برق

گرایش‌های ارشد رشته مهندسی برق به 5 گرایش که شامل برق مخابرات، قدرت، کنترل، الکترونیک و مهندسی پزشکی تقسیم بندی می‌شود.

1- مخابرات

یکی از پرطرفدارترین گرایش های رشته برق است که شامل زیر گرایش های سیستم، رمز و میدان میشود. در واقع گرایش مخابرات به بررسی سیستم های مخابراتی به صورت سیستمی و مغناطیسی می پردازد. پس به طور خلاصه به تمامی انتقال های بی سیم و باسیم مربوط به مخابرات است.

زیر گرایش رمز

این زیر گرایش در قسمت امنیت اطلاعات کاربرد دارد . برای کسانی که به ریاضیات محض علاقه دارند، مناسب می باشد. نحوه ی کار به این طریق است که چه مدلی الگوریتم های رمز استفاده شود تا امنیت بیشتری در این بین برقرار باشد.

زیر گرایش میدان

این زیر گرایش با امواج الکترومغناطیس سر و کار دارد .به طورمثال دلیل اینکه موبایل شما در مناطقی آنتن دارد و در جای دیگر آنتن ندارد و یا چرا آنتن گیرنده و فرستنده های رادیو و تلویزیون به این شکل است، همه به علم میدان مربوط میشود.

2- قدرت

یکی از قدیمی ترین گرایش ها است که شامل زیر گرایش های سیستم های قدرت، الکترونیک قدرت، مدیریت شبکه قدرت می باشد. در این گرایش به بررسی سیستم های انتقال و توزیع برق پرداخته می شود و مهم ترین کار مهندس قدرت تولید برق در نیروگاه ها و بعد طراحی و تعمیر شبکه توزیع و انتقال برق است. پس این گرایش کار با ولتاژ و جریان بالای برق دارد.

3- کنترل

در این گرایش به بررسی نحوه کنترل سیستم ها پرداخته می شود. به طور مثال اینکه چه جوری یک هواپیما را با سیستم های راهبری هدایت کنی به این گرایش مربوط می شود و نیازمند ریاضیات خوب می باشد.

4- الکترونیک

این گرایش شامل زیر گرایش های الکترونیک دیجیتال، مدار، دیوایس است. اساس این رشته حرکت الکترون ها است. در این گرایش به بررسی، طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی پرداخته میشود. یک مهندس خوب الکترونیک  باید با نرم افزارهای مختلفی در زمینه طراحی مدار آشنا باشد.

زیر گرایش الکترونیک دیجیتال

طراحی و ساخت تمامی قطعات الکترونیکی موجود در هواپیما، موبایل و… .

زیر گرایش دیوایس

طراحی و ساختن قطعات کوچکی که درونش هزاران میکرو قطعه نهفته است و میتواند چندین میلیون کار مختلف را انجام دهد. در واقع کار این رشته ساختن مدار مجتمع با همان IC است. طراحی یک دیوایس کوچک تا یک و نیم میلیارد دستمزد دارد که فقط یک نابغه الکترونیک کی توان این کار را انجام دهد.(عکس) 

5- مهندسی پزشکی

یکی از بروزترین و پیشرفته ترین رشته های دنیا است. کار این رشته ساخت تجهیزات مربوط به حوزه سلامت و پزشکی همانند دستگاه قندخون و سی تی اسکن و … است. البته جایگاه این رشته در ایران خیلی شناخته شده نیست و هنوز شرکت های کمی در این حوزه فعالیت میکنند اما در خارج یک رشته تاپ می باشد. اگر نگران بازار کار رشته مهندسی پزشکی هستید، حتما یک تحقیق درباره شرکت ها و کارخانه های محل زندگی خود انجام دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل رشته مواد و متالوژی

پیش نیازها و سختی رشته مهندسی برق

این رشته نیاز به ریاضی، فیزیک، آمار و احتمال فوق العاده خوب دارد. کسانی که به این دروس علاقه ندارند و یا دارای عملکرد ضعیف هستند، در این رشته دچار مشکل می شوند.

رشته برق از نظر میزان سختی یکی از سخت ترین رشته های دانشگاهی به شمار می آید پس باید فردی با حوصله و صبور باشید، چه در دانشگاه چه در حوزه کاری.

شما می توانید با درس خواندن اصولی به راحتی در بهترین دانشگاه ها و رشته مهندسی برق تحصیل کنید. با کمک کارشناسان و مشاورین الف مشاور، رتبه برتر شوید.

مشاوره تحصیلی رایگان

بازارکار رشته مهندسی برق

اداره کل ارتباطات زیرساخت، مرکز تحقیقات مخابرات، سپاه و ارتش برای ساخت موشک و هواپیما و رادار، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات از جمله سازمانها برای جذب دانش آموخته های نابغه رشته برق هستند.

شرکت های خصوصی از قبیل شرکت های دانش بنیان، ایران خودرو، سایپا ، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و … هم پذیرای فارغ التحصیلان رشته برق هستند.

درست است که شرکت های زیادی برای استخدام فارغ التحصیلان رشته برق وجود دارد اما امروزه به دلیل اشباع شدن مهندسین برق فرصت های شغلی برای این قشر کمتر شده است. اما باید بدانید که همه چیز به خلاقیت و توانایی شما بستگی دارد. افراد متخصص و ماهر هیچ وقت بدون شغل نمیمانند.

حقوق رشته مهندسی برق

یک مهندس برق در اغلب کشورها دارای حقوق و دستمزد بالایی است. در کشور ایران یک مهندس برق استخدامی در یک شرکت خصوصی به طور معمول دارای حقوق قانون کار+مزایا+بیمه است. پس به طور میانگین معمولا هر ماه 5.900.00 تومان است که کمترین حقوق قانون کار و بیشترین حقوق **** تومان می باشد. که این مبلغ با توجه به توانایی هایی که کسب می کنید، سقفی ندارد.

مزایا و معایب رشته مهندسی برق

مزایامعایب
حقوق و درامد بالابالا بودن میزان سختی رشته
تنوع در فرصت های استخدامیامکان آسیب فیزیکی
انعطاف پذیری شغلینیاز به یادگیری مداوم
اپلای راحتاشباع شدن رشته برق

بهترین گرایش مهندسی برق

بهترین گرایش رشته مهندسی برق کدام است؟ 

بهترین گرایش رشته مهندسی برق در ایران، برق قدرت است. گرایش برق قدرت در ایران طرفداران زیادی دارد و از بازار کار بهتری نیز برخوردار است.

کدام گرایش رشته برق، بهترین گرایش برای مهاجرت و کار در خارج از کشور است؟

در پاسخ باید بگویم که بهترین گرایش برای مهاجرت، گرایش الکترونیک و برق مخابرات است. این دو گرایش در خارج از کشور دارای بازار کار خوبی هستند و همچنین پذیرش راحت‌تری نسبت به سایر گرایش‌ها دارند.

پردرآمدترین رشته برق

به طور کلی درآمد و حقوق یک فرد با توجه به میزان استعداد و مهارت او تعیین می‌شود. اما با توجه به بازارکار رشته برق در ایران، می‌توان گفت که گرایش برق قدرت به دلیل نیاز کشور دارای درآمد خوبی است.

در خارج از کشور گرایش الکترونیک نیز دارای حقوق و دستمزد بالایی است. اگر استعداد و مهارت کافی در رشته الکترونیک داشته باشید؛ باید بگویم که گرایش الکترونیک در خارج از کشور جزو پول‌سازترین رشته‌ها است.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل رشته مهندسی عمران

آیا رشته مهندسی برق سخت است؟

در پاسخ باید بگویم که بله؛ رشته برق از سخت‌ترین رشته‌های مهندسی در گروه آزمایشی ریاضی به حساب می‌آید. رشته برق بیشتر با مسائل محاسباتی، برق، ریاضی، الکتریسیته و مفاهیم دشوار سروکار دارد که اکثر دانشجویان این رشته را به چالش می‌کشد.

البته باید توجه کنید که هر رشته‌ای سختی‌های خودش را دارد و هیچ کاری آسان نیست. برای موفقیت در رشته مهندسی برق باید توانایی حل مسائل ریاضی و فیزیک را داشته باشید و از حل آنها لذت ببرید.

سخت ترین گرایش مهندسی برق

هر رشته و گرایش سختی‌های منحصر به فرد خودش را دارد. بنابراین به طور حتمی نمی‌توان گفت کدام گرایش رشته مهندسی برق سخت است؛ زیرا ممکن است سخت‌ترین گرایش از نظر شما، جزو راحت‌ترین گرایش از نظر فرد دیگری باشد.

اما به طور کل طبق نظر اکثر محصلان و فارغ التحصیلان رشته برق، گرایش برق مخابرات جزو دشوار‌ترین و سخت‌ترین گرایش رشته برق است.

رشته مهندسی برق بدون کنکور

بسیاری از داوطلبان کنکور به دلایل زیاد، متقاضی ثبت نام بدون کنکور در رشته مهندسی برق هستند. اما آیا امکان ثبت‌نام بدون کنکور در رشته برق وجود دارد؟ در پاسخ باید بگویم که امکان تحصیل در رشته برق هم با کنکور و هم بدون کنکور وجود دارد.

متقاضیان ثبت نام بدون کنکور، می‌توانند بر اساس سوابق تحصیلی در مقطع کارشناسی رشته برق ادامه تحصیل دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل رشته سینما

نظر دانشجویان رشته مهندسی برق

  • خب باید بگم که مهندسی برق یعنی تحلیل، طراحی، ساخت انواع مدارها الکتریکی، سیستم‌های مخابراتی و سیستمهای کنترل هوشمند در ابعاد مختلف. مهندسی برق جزو سختتریناس… اگر علاقه داری برو تو این رشته
  • سلام بچه ها… باید بگم که پایه و اساس رشته مهندسی برق، فیزیکه… از الکترومغناطیس بگیر تا جریان‌های الکتریکی و … اگر میخواین برین تو این رشته اول باید بهش علاقه داشته باشین و دوم اینکه بتونین از پس فیزیک و ریاضی بربیایین… این رشته به شدت محاسباتیه… باید مفاهیمشو درک کنین و بتونین تحلیل کنین…
  • خب باید به عنوان یه فارع التحصیل بگم که رشته مهندسی برق تو سالهای اخیر خیلی اشباع شده. تقاضا برای این رشته واقعا زیاده. پس اگر میخوایین موفق باشین تو این رشته و درآمد عالی داشته باشین، باید جزو بهترینا باشین… اگر جزو بهترینا باشین، حتی میتونین برای مهاجرت اقدام کنین و خارج از کشور موفق باشین.

اپلای رشته مهندسی برق

اول اینکه یه جوی وجود داره که رشته برق از بقیه رشته ها علمی تره که به هیج وجه اینطور نیست و همونطور که گفتم فقط یه جو کاذبه که توی ایران خیلی باب شده که همه فکر می کنن باید حتما برق بخونن تا به دیگران ثابت کنن که خیلی با استعدادند

مثلا اگه برن مدیریت یا اقتصاد یا نساجی بخونن بقیه فکر می کنن که اون کودن بوده که رفته مدیریت خونده. بخاطر همینه که ما در بسیاری از رشته های دیگه و به خصوص علوم انسانی ضعف شدیدی داریم. چون همه آدمهای با استعداد بخاطر جوی که وجود داره جذب رشته هایی مثل برق شدن و بقیه ی رشته ها از وجود این بچه های با استعداد محروم هستن.

در حالیکه هر رشته ای جایگاه علمی خاص خودش رو داره پاسخگوی بخشی از نیاز جامعه هست و اساسا هیچ وقت نباید رشته های مختلف رو از این جهت که کدومشون علمی تر هستن با هم مقایسه کرد. مقایسه باید بیشتر از این جنبه باشه که مثلا جامعه در شرایط حاضر به کدوم رشته محتاج تره یا کدوم رشته بازار کار مناسب تری رو داره.

دوم اینکه خارجی ها هم فهمیدن که که توی ایران هر چی آدم با استعداد و تیزهوش هستش داره رشته برق صنعتی شریف و چند رشته خاص دیگه رو می خونه بخاطر همین خیلی سریع و راحت به دانشجوهای برق نسبت به بقیه رشته ها اپلای میدن و اون ها رو جذب دانشگاه ها و موسسات پژوهشی تحقیقاتی خودشون می کنن.

مهندسی برق و دانشگاه ها

بخاطر همین اپلای سریع و راحت خیلی از بچه ها ترجیح می دن که برق بخونن که راحت تر از کشور خارج بشن و در خارج ادامه تحصیل بدن. شاید براتون جالب باشه که بدونید نزدیک ۹۰ درصد دانشجوهای هر ورودی رشته برق دانشگاه شریف هر سال بعد فارغ التحصیلی به آمریکا یا کانادا میرن. ولی خب اونهایی هم که موندن علی رقم ضعف کشور در زمینه صنعت الکترونیک، تونستن کارهای بزرگی بکنن.

به دلیل گرایش زیاد متقاضیان با استعداد و باهوش به رشته برق و چند رشته خاص دیگر در دانشگاه های معتبر مانند صنعتی شریف و آگاهی خارجی ها نسبت به این موضوع، خیلی سریع و راحت به دانشجوهای برق نسبت به بقیه رشته ها اپلای میدهند و متقاضیان را جذب دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و تحقیقاتی خودشان می کنند. 

با ارزوی موفقیت برای شما

اینستاگرام آکادمی تخصصی الف مشاور
تلگرام آکادمی تخصصی الف مشاور
سایت آکادمی تخصصی مشاوره و انتخاب رشته الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم

سلام رشته مهندسی برق رو فقط از ریاضی میتونم برم؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  مریم

بله… البته در سال های اخیر بدون کنکور هم میشه رفت

mohamad-baghi
mohamad-baghi

بازارکار این رشته خوبه؟

Mahin.sajan
Mahin.sajan

سلام رشته برق برای دخترا هم خوبه؟

دختر کنکوری
دختر کنکوری

ممنون از متن زیبا و پر محتوایی که ارائه دادید امیدوارم که کشورمون اونقدر پیشرفت کنه که شاهد رفتن نخبگانمون به خارج از ایران نباشیم و برای ابادانی کشور خودمون در این رشته پر کار و پر کاربرد تلاش کنیم.

miss konori
miss konori

مطالب وبلاگ بسار تاثیر گذار بود و اطلاعات تقریبا کاملی از رشته برق به ما ارائه دادید.متشکرم از زحماتتون.امید وارم که کشورمون اونقدر پیشرفت کنه که شاهد خروجی نخبگان کشورمون نباشیم.

Hosein
Hosein

سلام من کنکوریم میخوام رشته برق رو انتخاب کنم . اما ملاک من بازارکاره . ای میتونم بعد از فارغ التحصیلی شغلی خوبی داشته باشم و سریع وارد بازارکار بشم؟

Bita
Bita

سلام وقتتون بخیر من کازشناسی برق خوندم میشه که ارشد مهندسی پزشکی شرکت کنم؟ باید چه کنکوری بدم؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!