برای انتخاب رشته کنکور کدام رتبه مهم است؟

برای انتخاب رشته کنکور کدام رتبه مهم است؟

برای انتخاب رشته کنکور کدام رتبه مهم است؟ انتخاب رشته از مهم‌ترین و حساس‌ترین تصمیمات یک دانش آموز است که باید با ظرافت و دقت خاصی انجام شود. از مهم‌ترین ارکان انتخاب رشته دقیق و خوب می‌توان به مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور، اطلاع از مندرجات کارنامه کنکور و بهره‌مندی از راهنمایی‌های مشاوره خبره و باتجربه اشاره کرد.

بعد از اعلام نتایج کنکور و انتشار کارنامه کنکور هر یک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی کنکور اقدام به انتخاب رشته می‌کنند. در کارنامه اولیه کنکور رتبه کل، اطلاعات ثبت نامی و آزمونی و … درج شده است. بنابراین ممکن است دانش آموزان با سوال کدام رتبه برای انتخاب رشته مهم است؟ یا بر اساس کدام رتبه برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد و سراسری باید اقدام کرد؟ مواجه شوند. با ما همراه باشید. ما در الف مشاور به طور کامل به سوالات رایج دانش آموزان در این باره پاسخ خواهیم داد.

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟

مهم‌ترین مرحله در انتخاب رشته کنکور آشنایی دانش آموز با کارنامه کنکور است. برای انتخاب رشته تنها کارنامه کنکور شما ملاک است. بنابراین باید بتوانید در کارنامه کنکور رتبه اصلی خودتان را به درستی شناسایی کنید. زیرا در کارنامه کنکور چندین رتبه درج شده است که وضعیت داوطلب در هر رتبه متفاوت با رتبه دیگر است. این مسئله باعث سردرگمی داوطلب شده است. بسیاری از داوطلبان نمی‌دانند که کدام رتبه اصلی در کارنامه کنکور است و باید کدام رتبه را مد نظر قرار دهند. با ما همراه باشید. در ادامه به طور مفصل درباره رتبه اصلی کنکور صحبت خواهیم کرد.

برای انتخاب رشته کنکور کدام رتبه مهم است؟

برای انتخاب رشته کنکور کدام رتبه مهم است؟

کارنامه کنکور سراسری شامل رتبه کل در سهمیه و رتبه کشوری است. در پاسخ به این سوال که کدام رتبه برای انتخاب رشته مهم است؟ باید بگویم که برای انتخاب رشته کنکور سراسری، رتبه داوطلب در سهمیه مهم است. معیار انتخاب رشته کنکور برای دانشگاه‌های سراسری رتبه در سهمیه نهایی است. همچنین برای انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری روزانه، نوبت دوم، پیام نور، پردیس خودگردان و غیرانتفاعی رتبه در سهمیه اهمیت دارد.

اگر در فرایند انتخاب رشته خود نیاز به یک مشاور با تجربه دارید، پیشنهاد می‌کنم از مشاوره انتخاب رشته کنکور الف مشاور با وجود مشاورین خبره بهره‌مند شوید.

رتبه در سهمیه چیست؟

رتبه در سهمیه عبارتند از سهمیه داوطلب در یک جامعه آماری کوچک از تمامی داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری است. به عبارتی دیگر سازمان سنجش بر اساس اطلاعات ثبت نامی شما نوع سهمیه اعم از سهمیه ایثارگران 5 درصدی یا 25 درصدی، مناطق، رزمندگان و سهمیه خانواده شهدا، داوطلب را شناسایی و در کارنامه اولیه کنکور او درج می‌کند. بدین صورت هر داوطلب شرکت کننده در کنکور بر اساس نوع سهمیه در گروه سهمیه خود قرار می‌گیرد و رتبه اکتسابی او نسبت به داوطلبان آن گروه سنجیده می‌شود. رتبه در سهمیه نیز برای تخمین رتبه برای قبولی و انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری نیز اهمیت دارد.

اطلاعات کارنامه کنکور

کارنامه کنکور سراسری شامل چه اطلاعاتی است؟

مهم‌ترین فرایند انتخاب رشته، آشنایی کامل با کارنامه کنکور است. بدین صورت روند انتخاب رشته برای شما آسان‌تر خواهد شد. باید بدانید که کارنامه کنکور از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است. به موارد زیر توجه کنید.

  1. اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

این اطلاعات شامل سهمیه نهایی، مشخصات شناسنامه‌ای، مشخصات تحصیلی، ناحیه، استان و قطب بومی داوطلب است.

کدام رتبه برای انتخاب رشته مهم است؟

  1. اطلاع از مجاز بودن به ثبت نام رشته‌های با آزمون

این قسمت از کارنامه کنکور، وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های مختلف شامل دوره‌های روزانه، پردیس خودگردان، نوبت دوم، ظرفیت مازاد، غیرانتفاعی، دانشگاه فرهنگیان و پیام نور می‌شود.

وضعیت مجاز بودن داوطلب در رشته های با آزمون

  1. اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه

این بخش از کارنامه کنکور شامل اطلاعاتی است که داوطلب زمان ثبت‌نام به سازمان سنجش اعلام کرده است.

تحلیل کارنامه کنکور سراسری

  1. نمرات آزمون، درصد‌ها، رتبه کل در سهمیه و نمره کل داوطلب

در این قسمت نمره و درصد هر درس درج شده است. بدین صورت که در بخش وضعیت رتبه و نمره کل یک جدول با 6 ردیف وجود دارد. ردیف اول مربوط به میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم، ردیف دوم مربوط به میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی، ردیف سوم مربوط به رتبه در سهمیه، ردیف چهار مربوط به رتبه کشوری، ردیف پنجم مربوط به نمره (تراز) کل نهایی و ردیف ششم مربوط به تاثیر مثبت سوابق تحصیلی است.

رتبه در سهمیه

همچنین باید بدانید که در کارنامه نظام جدید دیگر بندهای مربوط به پیش دانشگاهی موجود نیست.

کدام رتبه ملاک انتخاب رشته است؟

ممکن است بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور با سوال رتبه کنکور کدام عدد است؟ و کدام رتبه برای انتخاب رشته مهم است؟ مواجه شوند. کارنامه کنکور سراسری دارای چندین رتبه است که هر کدام اهمیت خاصی دارد. در ادامه به معرفی کامل هر یک از این رتبه‌ها می‌پردازیم.

  1. رتبه در سهمیه

همانطور که گفته شد برای انتخاب رشته کنکور سراسری از رتبه در سهمیه استفاده می‌شود. بنابراین ملاک انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری، رتبه در سهمیه است.

  1. رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه

رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه است. این رتبه جهت اطلاع داوطلبان در کارنامه درج می‌شود و هیچ تاثیری در انتخاب رشته دانشگاه سراسری ندارد. تراز و رتبه کشوری داوطلب فقط برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد استفاده می‌شود. 

  1. آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی مربوط به داوطلبی است که در گروه سهمیه شما مجاز به انتخاب رشته می‌باشد. اگر رتبه شما کمتر از رتبه در سهمیه نهایی باشد، می‌توانید برای دانشگاه سراسری انتخاب رشته کنید ولی اگر رتبه شما بیشتر از رتبه آخرین داوطلب باشد، نمی‌توانید در دانشگاه‌های سراسری روزانه و شبانه شرکت کنید.

رتبه اصلی در کارنامه کنکور

رتبه کشوری مهمه یا رتبه منطقه؟

رتبه کشوری مهم است یا رتبه منطقه؟ رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه) جایگاه داوطلب را در میان کل شرکت کنندگان گروه آزمایشی داوطلب نشان می‌دهد. بسیاری از داوطلبان به دلیل هماهنگ و کشوری بودن کنکور سراسری، رتبه کشوری را مد نظر می‌گیرند. اما باید بدانید که رتبه کشوری برای انتخاب رشته کنکور سراسری ملاک نیست و فقط رتبه فرد را در کل کشور نشان می‌دهد. رتبه در منطقه، رتبه‌ای است که با در نظر گرفتن سهمیه مناطق کنکور سراسری تعریف می‌شود.

به دلیل اینکه پذیرش در دانشگاه‌ها بر اساس سهمیه و ظرفیت رشته‌ها بر اساس ظرفیت سهمیه‌ها است. ملاک پذیرش، رتبه داوطلب در سهمیه است. رتبه کشوری هیچ تاثیری در انتخاب رشته کنکور سراسری ندارد. اما رتبه در منطقه برای انتخاب رشته اهمیت بسیاری دارد.

برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد کدام رتبه مهم است؟

اگر قصد انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دارید، باید بدانید که رتبه کشوری و تراز کنکور برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد انجام می‌گیرد. اما رتبه در سهمیه برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد بررسی می‌شود.

تخمین رتبه کشوری

شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه و وارد کردن درصد‌های درس‌های مختلف خود، رتبه کشوری و رتبه در سهمیه خود را به طور تقریبی مشاهده کنید. بدین صورت که بر اساس پاسخ‌های کلیدی کنکور سراسری که بعد از کنکور توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود، درصد هر یک از دروس خود را به دست آورید. سپس نتایج خود را بر اساس درصد‌های به دست آمده با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه پیش بینی کنید.

برای انتخاب رشته کنکور کدام رتبه مهم است؟ 8

سخن آخر – کدام رتبه در کارنامه کنکور مهم است؟

ما در این مقاله به طور کامل اطلاعات دقیقی در رابطه با سوال کدام رتبه برای انتخاب رشته مهم است؟ در اختیار شما قرار داده‌ایم. اگر سوال و ابهامی در این رابطه دارید، می‌توانید با مشاورین الف مشاور ارتباط برقرار کنید. مشاورین با تجربه الف مشاور به صورت 24 ساعته به طور دقیق با صبر و حوصله پاسخگوی سوالات شما داوطلبان عزیز هستند.

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور تجربی
بهترین مشاوره کنکور تجربی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور

یعنی فقط رتبه در سهمیه مهمه؟ من زیاد متوجه نشدم باید چیکار کنم تو انتخاب رشته

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور

سلام دوست عزیز… بله شما میتونی با رتبه در سهمیه برای کنکور انتخاب رشته انجام بدی… اگر مایل باشی میتونی از مشاوره انتخاب رشته کنکور الف مشاور استفاده کنی..

مهدی
مهدی

تشکر

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  مهدی

ممنون از نگاه گرمتون

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!