درس علوم و فنون ادبی

روش مطالعه درس علوم و فنون ادبی-چطور علوم و فنون ادبی را 20 بگیریم؟

درس علوم و فنون ادبی یکی از دروس اختصاصی مهم و پر‌اهمیت رشته علوم انسانی است. اهمیت درس علوم و فنون ادبی آنقدر زیاد است که به هیچ وجه نمی‌شود از آن غفلت کرد و به راحتی گذشت. بنابراین باید روش‌های مطالعه اصولی و درست این درس را بشناسید تا بتوانید به طور کامل بر این درس مسلط شوید.

در این مقاله الف مشاور برای اینکه بر درس علوم و فنون ادبی مسلط شوید و از رقبا جلو بزنید، به شیوه و روش صحیح مطالعه درس علوم و فنون ادبی پرداخته است. با ما همراه باشید.

روش مطالعه صحیح درس علوم فنون ادبی (ادبیات اختصاصی)

برای آشنایی با بهترین روش مطالعه درس علوم و فنون ادبی باید بدانید که تست‌های این درس در کنکور از 4 بخش تاریخ ادبیات، عروض و قافیه، آرایه‌های ادبی و قرابت معنایی تشکیل شده است که هر بخش شیوه و روش مطالعه خاص و منحصر به فرد خودش را دارد. ما در ادامه به بهترین روش‌های مطالعه بخش‌های مختلف درس علوم و فنون می‌پردازیم.

روش مطالعه مبحث تاریخ ادبیات درس علوم و فنون ادبی

بهترین روش مطالعه تاریخ ادبیات

بسیاری از داوطلبان و دانش‌آموزان با این سوال که تاریخ ادبیات را چگونه بخوانم؟ مواجه می‌شوند. خواندن جزئیات و ریزه‌کاری‌های تاریخ ادبیات به دلیل حفظی بودن مطلب سخت و دشوار است. اما اصلا نگران نباشید. چرا که قرار است در ادامه مطلب راه‌کارهایی برای سخت و فرار بدون بخش تاریخ ادبیات ارائه دهیم. همچنین به طور میانگین از این بخش 7 تا 9 سوال در کنکور مطرح می‌شود.

  • به صورت داستان یاد بگیر

با این بخش به صورت یک داستان برخورد کنید. به طوری که انگار دارید داستان می‌خوانید. از تاریخ ادبیات برای خودتان غول نسازید. برای راحت‌تر کردن یادگیری این بخش به این فکر کنید که قرار است یک داستان تاریخی با محتوای تاریخی بخوانید. سعی کنید تمامی وقایع مانند رویدادهای مهم دوره‌ها، دوره‌های مختلف ادبی، افراد مهم و سرشناس، خدمات افراد و … را طوری کنار هم قرار دهید و به هم ربط دهید که یک داستان ساخته شود. بدین شکل یادگیری تاریخ ادبیات برای شما راحت‌تر و جذاب‌تر می‌شود. این روش از بهترین روش‌های مطالعه تاریخ ادبیات برای کنکور است.

به طورمثال!

به طور مثال می‌خواهید وقایع قرن 11 را به خاطر بسپارید، برای داستان وار کردن این وقایع باید مانند زیر عمل کنید.

با روی کار آمدن حکومت صفویه برعکس دوره‌های قبلی شعرها و شاعران درباری مورد توجه قرار نمی‌گرفتند. از این رو از آنها خواسته می‌شد به جای مدح پادشاهان به شعرهایی با موضوعات پند و اندرز بپردازند. به همین دلیل اوضاع کار شاعران مدیحه سرا خراب شد و آنها راهی هند شدند تا کارشان را در آنجا ادامه دهند و از پادشاهان پاداش دریافت کنند. همین امر باعث رونق سبک هندی شد و … .

  • روش پرسش و پاسخ

این شیوه مطالعه برای امتحانات نهایی بسیار کاربرد دارد. در روش پرسش و پاسخ ابتدا باید برای هر پاراگراف تعدادی سوال از متن خود پاراگراف مشخص کنید و بعد از مطالعه پاراگراف، بدون رجوع به متن پاسخ سوالاتی که مشخص کردید را بدهید. این روش از بهترین روش‌های تثبیت مطالب در ذهن است.

  • پاراگراف به پاراگراف پیش برو

این روش برای دانش‌آموزانی که نمی‌توانند بدون حفظ شدن یک پاراگراف به سراغ دیگر پاراگراف‌ها بروند، بسیار کاربرد دارد. در این روش ابتدا باید یک پاراگراف را یک بار به صورت روزنامه‌وار و یک بار در حد یادگیری بخوانید. سپس کتاب درسی را ببندید و هر چیزی که از آن پاراگراف به خاطر دارید برای خود بیان کنید. اگر قسمتی از متن را به یاد نمی‌آورید بعد از اتمام توضیحات مطالب برای خود، کتاب را باز کنید و آن قسمت را مطالعه کنید.

  • خلاصه نویسی

خلاصه نویسی و نت برداری یکی از بهترین روش‌های مطالعه تاریخ ادبیات است. در این روش لازم نیست تمام جزئیات و حوادث رخ داده را به طور کامل و طولانی نت برداری کنید. بلکه کافی است فقط اتفاقات و رویدادهای مهم یا آثار مهم یک شخص را به صورت تیتر یادداشت کنید. شما حتی می‌توانید از این نت برداری‌ها برای مرور کنکور نیز استفاده کنید.

  • جمله سازی

این روش برای امتحان نهایی روشی بسیار کاربردی است. در این روش دیگر نیاز به حفظ تمامی متن تاریخ ادبیات نیست و همچنین از شر نام‌های طولانی خلاص می‌شوید. در روش جمله سازی باید ابتدا متن را بخوانید و یک بار برای خودتان توضیح دهید. سپس کلمات مهم متن را انتخاب کنید و با آنها جمله بسازید. همچنین نباید بیشتر از یک یا دو جمله کوتاه بسازید. زیرا یاد‌آوری جمله‌ها برایتان مشکل خواهد بود. از این روش برای مطالبی که حفظ و مرور کردن آن سخت است، استفاده کنید.

  • نشانه گذاری

در این روش باید یک یا دو کلمه کلیدی و مهم یک مطلب را حفظ کنید و یا بر روی یک مطلب مانند یک دوره یا سبک، اسم خاصی بگذارید تا با یادآوری آن هر چیزی که مربوط به آن می‌شود را به خاطر بیاورید. البته باید طوری نشانه گذاری کنید که همه نشانه‌ها را با هم قاطی نکنید.

اصل تکرار!

همانطور که می‌دانید درس علوم و فنون ادبی یک درس حفظی است. دوای هر درس حفظی فقط تکراره و تکرار!

بنابراین باید سعی کنید مطالب درسی را در فاصله‌های زمانی مختلف به روش‌های گوناگونی مرور کنید تا مطالب در حافظه شما تثبیت شود.

جهت دریافت مشاوره تحصیلی رایگان کلیک کنید.

بهترین روش مطالعه آرایه‌های ادبی

طور میانگین از این بخش 7 الی 8 سوال در کنکور مطرح می‌شود. بسیاری از دانش‌آموزان با مفهوم خود آرایه مانند ایهام، سجع و … آشنایی دارند. اما در زمان تست زنی ضعیف عمل می‌کنند و نمی‌توانند از پس تست بر بیایند.

  • استمرار در تست زنی

برای تشخیص نوع آرایه در هنگام تست زنی و تسلط بر تست‌های آرایه ادبی باید تست‌زنی مستمر داشته باشید. زیرا مبحث آرایه‌ها جزو تست‌های مهارتی محسوب می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود در هفته حتما 4 روز و روزی 5 تست از این بخش حل کنید.

  • مثال ساده بزن

برای یادگیری آرایه‌های سخت و دشوار می‌توانید از این روش استفاده کنید. بدین صورت که یک مثال ساده برای آرایه مدنظر انتخاب کنید و آن آرایه را همیشه با مثال به خاطر داشته باشید تا در صورت مواجه شدن با آن بدانید این آرایه چی بود و چه طور مشخص می‌شد.

  • فیش برداری

روش فیش برداری یکی از بهترین روش‌ها برای مطالعه درس علوم و فنون ادبی است. در این روش می‌توانید فیش‌های کوچکی به صورت خلاصه یا با یک توضیح مختصر و مثال تهیه کنید تا با هر بار مطالعه آنها، مطالب به طور کامل در ذهنتان تثبیت شود.

روش مطالعه مبحص غروض و قافیه درس علوم و فنون ادبی

بهترین روش مطالعه عروض و قافیه

از این بخش 6 تا 8 سوال در کنکور مطرح می‌شود. سخت‌ترین بخش درس علوم و فنون ادبی، بخش عروض و قافیه است. اما باید بدانید با چند روش ساده و تمرین و تکرار می‌توانید به تسلط و مهارت برسید و دیگر نگران تست‌های این بخش نباشید.

  • سماعی پیش برو

بهترین روش برای بخش عروض و قافیه، روش سماعی است. شما می‌توانید با پیدا کردن قلق سماعی در کمترین زمان تست‌های این بخش را حل کنید. روش سماعی با تمرین و تکرار مداوم آسان می‌شود و بهتر است هر شب 3 بیت را انتخاب کنید و وزن آن را از طریق این روش بدست آورید.

در این روش ابتدا باید اشعار را آهنگین و با ریتم بخوانید. سپس وزن‌های رایج شعرهای فارسی کتاب درسی را حفظ کنید و با آنها آشنا شوید. برای اول کار بهتر است از بیت‌های کتاب درسی شروع کنید. هر شب 3 بیت را انتخاب کنید. آنها را به طور آهنگین بخوانید و همزمان با ریتم با ضربه دو دست یا انگشت بر روی میز بزنید. حالا با توجه به وزن‌هایی که از قبل حفظ کرید و ریتمی که هنگام آهنگین خواندن بیت زدید، وزن را تشخیص دهید.

  • یادگیری وزن‌ها

ابتدای هر کار باید وزن‌های عروضی را حفظ کنید. شما می‌توانید همه وزن‌های پر‌کاربرد را یاد‌داشت کنید و هر روز آنها را مطالعه کنید تا هم لحن و هم آهنگ وزن را بدست آورید و حفظ کنید.

  • تقطیع

روش تقطیع از روش‌های بسیار زمان بر است و برای حل تست‌های کنکور اصلا پیشنهاد نمی‌شود ولی با این حال این روش برای موفق شدن در امتحانات نهایی پر‌کاربرد است. این روش از روش‌های با دقت بالا است پس حتما برای امتحانات از این روش استفاده کنید.

  • استمرار در تست زنی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم. این بخش از سخت‌ترین بخش‌های ادبیات است. اما اگر با تمرین و تکرار زیاد به این بخش مسلط شوید، می‌توانید به راحتی از پس این بخش بر بیایید. بنابراین باید با حل تست‌های زیاد به صورت مستمر برای کنکور آماده شوید و به بهترین نتیجه برسید.

بهترین روش مطالعه قرابت معنایی

برای مطالعه بخش قرابت معنایی ابتدا باید به تمامی مفاهیم کتاب درسی مسلط شوید. مفاهیم نثرها و بیت‌های کتاب درسی را درک کنید. سپس خودتان را با تست‌های این بخش به چالش بکشید. همچنین شما باید تک تک گزینه‌های هر تست را از نظر مفهومی بررسی کنید. در بررسی تست‌ها، مفهوم تست‌هایی که درک آنها برایتان دشوار است در برگه‌ای یاد‌داشت کنید و هر  چند وقت یک بار مرور کنید.

دانلود رایگان نمونه سوال علوم و فنون ادبی دوازدهم

چطور علوم و فنون ادبی را 20 بگیریم؟

همانطور که می‌دانید درس علوم و فنون ادبی از دروس مهم رشته علوم انسانی است. بنابراین نمره این درس برای دانش آموزان رشته انسانی بسیار اهمیت دارد. بیست گرفتن در درس علوم و فنون ادبی برای دانش آموزان ممتاز و آنهایی که هدف بالایی دارند، ضروری است. اما باید بدانید که کسب نمره خوب در این درس لازمه بهره‌مندی از روش‌ها و تکنیک‌های برتر مطالعه درس علوم و فنون ادبی است. همچنین شما می‌توانید با شرکت در طرح مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور در 7 روز رتبه برتر شوید. در طرح مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور تمام فوت و فن رتبه برتر شدن را می‌آموزید. با راهنمایی‌های مشاورین ما در الف مشاور می‌توانید به راحتی درس علوم و فنون ادبی را بیست بگیرید. کافی است امتحان کنید.

میزان ساعات مطالعه برای درس علوم و فنون ادبی چقدر باید باشد؟

همانطور که می‌دانید ساعات بالای مطالعه کردن رمز موفقیت در کنکور نیست. بنابراین هر شخص با توجه به میزان توانایی و استعداد خود و هر درسی با توجه به میزان سختی که دارد، نیازمند ساعت مطالعه خاص خود است. برای درس علوم و فنون ادبی با توجه به اینکه چه مبحثی قرار است بخوانید، ساعت مطالعه‌تان را تنظیم کنید. بهتر است در جلسه‌های هفته اول درس‌نامه و متن کتاب را مطالعه کنید. این کار حدود 3 ساعت از وقت شما را پر می‌کند. در هفته‌های بعد به تست‌زنی روی آورید. چند تست را مشخص کنید و سپس در زمان معینی به حل آنها بپردازید.

دانلود رایگان جزوه جمع بندی امتحان نهایی علوم و فنون ادبی

سخن پایانی

ما در این مقاله به طور کامل به روش‌های مطالعه درس علوم و فنون ادبی یا همان ادبیات اختصاصی اشاره کردیم. در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهام می‌توانید با مشاورین ما در الف مشاور ارتباط برقرار کنید. مشاورین ما در الف مشاور شما را به بهترین نحوه ممکن راهنمایی می‌کنند. همچنین شما می‌توانید از مشاوره آنلاین و تلفنی ما نیز بهره‌مند شوید.

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلب عزیز

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

گروه تخصصی مشاوره کنکور و انتخاب رشته الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یک نفر
یک نفر

سلام وقت بخیر ممنون میشم اگر در این زمینه راهنماییم کنید: من علوم فنون رو این طور میخونم ایا روشم صحیح هست: هر روز که میخوام فنون بخونم یه مبحث از سبک شناسی و یدونه آرایه رو میخونم اول درسنامه بعد تست ولی تست زیاد نمیزنم چون زود خسته میشم از اشتباه زدن…. چرا درصدهام از 30 درصد بالاتر نمیره… چیکار کنم اخه؟؟؟ موارد بالا برام جواب نداد
اول فنون برام اسون بود الان خیلی سخخخخت لطفا کمک کنید

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  یک نفر

سلام دوست عزیز…روش مطالعه درسعلوم و فنون به کاملی تو این مطلب توضیح داده شده… لطفا دوباره مطالعه کنین

عرفان
عرفان

با رشته تجربی هم میشه توی کنکور این رشته شرکت کرد؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  عرفان

سلام دوست عزیز…درس علوم فنون یکی از دروس رشته انسانیه… موفق باشین

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!