رشته مهندسی شهرسازی

معرفی رشته مهندسی شهرسازی و مهم ترین نرم افزارهای آن

اگر به تازگی کنکور داده اید و قصد انتخاب رشته دارید. صبر کنید و با آگاهی پیش روید. اولین مرحله برای داشتن یک انتخاب رشته عالی، تحقیق در مورد رشته های مختلف است. به طور مثال مهندسی به شاخه های مختلفی تقسیم بندی می‌شود که رشته مهندسی شهرسازی یکی از شاخه‌های آن است. الف مشاور برای آشنایی و شناخت بهتر شما از رشته مهندسی شهرسازی قصد دارد به معرفی کامل این رشته بپردازد. پس با ما همراه باشید.

معرفی صفر تا صد رشته مهندسی شهرسازی

رشته مهندسی شهرسازی جزو رشته‌های میان رشته است. دروس مهندسی شهرسازی طیف وسیعی از دروس مختلف را در بر‌می‌گیرند. چرا که رشته مهندسی شهرسازی آمیخته‌ای از مهندسی، معماری، هنر و علوم انسانی است.
با افزایش جمعیت و افزایش شهرنشینی، جامعه از نظر اسکان، زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی دچار مشکلاتی می‌شود. مهندسین شهرسازی وظیفه برنامه ریزی شهری و طراحی شهری را بر عهده دارند که باعث توسعه شهری می‌شود. بنابراین مهندسین شهرسازی می‌توانند کمک زیادی به حل بحران‌های ناشی از افزایش جمعیت شهرنشینی بکنند.

رشته مهندسی شهرسازی
هدف یک مهندس شهرساز رعایت تمام جوانب برای کنترل، هماهنگی و پیشرفت شهر است. همچنین متخصص شهرسازی به بهبود کیفیت زندگی افراد شهر و تنظیم فضا نیز می‌پردازد.
رشته مهندسی شهرسازی بر پایه شش محور اصلی برنامه‌ریزی شهری، برنامه‌ریزی حمل و نقل، برنامه‌ریزی منطقه‌ای، برنامه‌ریزی محیط زیست، برنامه‌ریزی شبکه‌های زیرساختی و طراحی شهری استوار است. مهندسین شهرسازی با توجه به این شش اصل برنامه ریزی می‌کنند که مشکلات و معضلات شهری را برطرف نمایند.

مهندسی شهرسازی زیر شاخه کدام رشته است؟

رشته مهندسی شهرسازی زیر شاخه گروه علوم ریاضی است. داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه، رشته مهندسی شهرسازی را انتخاب کنند. رشته مهندسی شهرسازی با آزمون و بدون آزمون برای داوطلبان کنکور 1402 نیز ارائه می‌شود.

مهندسین شهرسازی چه وظایفی دارند؟

وظایف مهندسی شهرسازی

  • طراحی و تهیه طرح‌ها و نقشه‌های شهری و منطقه‌ای
  • تایید کردن نقشه‌های ساخت و ساز
  • اجرای پروژه های طراحی مانند ساخت محوطه، تفکیک اراضی و …
  • طراحی اولیه معابر و خیابان‌ها جهت افزایش امنیت برای شهروندان و کاهش ترافیک
  • کنترل و نظارت بر انجام پروژه‌های شهرسازی و ساختمانی
  • مشاوره به مسئولان و مدیران در اموری شهری
  • تلاش برای بهبود برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم حمل و نقل شهری
  • طراحی و برنامه ریزی شهرهای جدید، شهرک‌های تجاری، صنعتی و مسکونی
  • تحلیل و بررسی نتایج و اثرات انواع پروژه‌های عمرانی بر روی مسائل شهری
  • بکارگیری تدابیر مناسب برای کاهش اثرات منفی ناشی از زندگی شهری
  • طراحی زیر ساخت‌های شهر مانند فاضلاب، شبکه‌های آبرسانی و…
  • مدیریت دفع زباله‌های جامد شهری و انبارهای ذخیره مواد فله‌ای

توانایی‌های لازم جهت تحصیل در رشته شهرسازی

  • داشتن علاقه
  • داشتن خلاقیت و نوآوری برای ایجاد فضاهای شهری
  • توانایی انجام کار تیمی
  • داشتن روابط عمومی بالا و قدرت ارتباط برقرار کردن
  • توانایی متقاعد کردن مسئولان شهری
  • توانایی هماهنگ کردن معماران، مهندسان عمران، جامعه شناسان و اقتصاددانان در محیط شهری
  • آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها و زبان انگلیسی
  • آشنایی با نرم افزارهای کاربردی رشته شهرسازی

در صورت علاقه به رشته شهرسازی و هدف گذاری بر روی این رشته می‌توانید برای رسیدن به هدفتان و داشتن یک برنامه ریزی درست و اصولی از مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه الف مشاور بهره‌مند شوید.

مهم ترین نرم افزارهای تخصصی رشته مهندسی شهرسازی

  1. Auto Cad
  2. Revit
  3. CityEngine
  4. GeoShow۳D

چه درس‌های تاثیر زیادی بر روی قبولی در رشته مهندسی شهرسازی دارد؟

برای قبولی در رشته مهندسی شهرسازی اطلاع از ضریب دروس تخصصی الزامی است. چرا که ضریب دروس تخصصی تاثیر به سزایی بر روی رتبه شما دارد. رشته مهندسی شهرسازی جزو زیر گروه یک رشته ریاضی فیزیک است. ضریب دروس تخصصی برای زیرگروه یک به شرح زیر است:
ضریب درس ریاضی برابر با 4
ضریب درس فیزیک برابر با 3
ضریب درس شیمی برابر با 2

طبق مصوبه جدید سازمان سنجش، در سال 1402 تمامی زیرگروه‌ها حذف گردیده است.

رتبه لازم برای مهندسی شهرسازی

رتبه قبولی در رشته مهندسی شهرسازی به عوامل مختلفی بستگی دارد. رتبه قبولی در رشته مهندسی شهرسازی با توجه به میزان سهمیه، دانشگاه انتخابی و … متفاوت است. اگر می‌خواهید در دانشگاه‌های درجه یک کشور ادامه تحصیل دهید، باید رتبه خیلی خوبی داشته باشید. در جدول زیر به برخی از رتبه‌های قبولی سال گذشته اشاره کرده‌ایم.

نام دانشگاه نوع منطقه رتبه قبولی
روزانه دانشگاه روزانه تهران یک 2954
روزانه دانشگاه هنر اصفهان یک 6325
روزانه دانشگاه فردوسی مشهد دو 3012
روزانه دانشگاه هنر اسلامی تبریز دو 18214
روزانه دانشگاه ارومیه سه 10325
روزانه دانشگاه هنر اصفهان سه 1498

دروس دانشگاهی رشته مهندسی شهرسازی

طول دوره تحصیل در رشته مهندسی شهرسازی 4 سال است. دانشجویان باید 140 واحد را در این دوره بگذارند. تعداد واحدهای دروس این رشته عبارتند از:

دروس عمومی برابر با 21 واحد
دروس اختیاری برابر با 14 واحد
دروس پایه برابر با 32 واحد
دروس اصلی برابر با 42 واحد
دروس تخصصی برابر با 31 واحد

دروس پایه رشته مهندسی شهرسازی

مبانی شهرشناسی
بیان معماری 1 و 2
ترسیم مقدماتی
درک و بیان محیط شهری
فیزیک
ریاضی 1 و 2
جغرافیای شهری
معادلات دیفرانسیل
هندسه احجام و پرسپکتیو
آمار در شهرسازی
زبان تخصصی
جامعه شناسی شهری
ترسیم پیشرفته
کاربرد نقشه‌برداری در شهرسازی
اقتصاد شهری
اصول سیستم‌ها

دروس اصلی-تخصصی رشته مهندسی شهرسازی

مبانی و روش‌های برنامه‌ریزی شهری
مبانی و روش‌های طراحی شهری
مبانی طراحی شبکه
مدل‌های کمی در شهرسازی
کارگاه شهرسازی 1 و 2 و 3 و 4 و 5
تاریخ شهر و شهرسازی
روش تحقیق در شهرسازی
مبانی برنامه ریزی شبکه
تاسیسات و زیرساخت
شناخت و تحلیل فضای شهری
برنامه‌ریزی بافت‌های فرسوده و تاریخی
تاریخ شهرهای ایرانی
مسکن
برنامه‌ریزی منطقه‌ای
پروژه نهایی

گرایش های رشته مهندسی شهرسازی

شما می‌توانید تا مقطع دکترا در این رشته تحصیل کنید. یکی از راه‌های شناخت بهتر رشته مهندسی شهرسازی، آشنایی با گرایش‌های مقطع ارشد و دکتری آن است. گرایش‌های ارشد و دکتری رشته مهندسی شهرسازی به شرح زیر است.

گرایش‌های مقطع ارشد رشته مهندسی شهرسازی

  1. برنامه‌ریزی شهری
  2. برنامه‌ریزی منطقه‌ای
  3. مدیریت شهری
  4. طراحی شهری

گرایش‌های مقطع دکتری رشته مهندسی شهرسازی

  1. برنامه‌ریزی شهری
  2. مدیریت شهری
  3. طراحی شهری
  4. شهرسازی
  5. شهرسازی اسلامی

فرصت‌های شغلی و بازارکار در رشته مهندسی شهرسازی

آینده شغلی رشته مهندسی شهرسازی

رشته شهرسازی با توجه به میان رشته بودن از بازارکار خوبی برخوردار است. همچنین این رشته یک رشته نوپا است و بازار‌کار برای این رشته اشباع نشده است.
مهندسین شهرسازی می‌توانند در دفترهای فنی وزارت کشور، دفاتر شهرسازی و فنی شهرداری‌، وزارت راه و شهرسازی، سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها، دفاتر فنی جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، کارشناسی دادگستری، دفاتر مهندسین مشاور شهرسازی و سایر دفاتر مربوط به اجرای طرح‌های شهری مشغول به کار شوند.
همچنین مهندسین این رشته می‌توانند با داشتن شرایط لازم جهت تاسیس شرکت مشاوره شهرسازی اقدام کنند.

جهت آشنایی با رشته هوافضا به مقاله “معرفی کامل رشته مهندسی هوافضا” مراجعه کنید.

حقوق و درآمد رشته مهندسی شهرسازی

متخصصین شهرسازی که در بخش دولتی مشغول به کار هستند، مطابق با قانون کار حقوق دریافت می‌کنند. اما مهندسینی که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند با توجه به میزان تخصص، مهارت و تجربه حقوق‌های متفاوتی دارند. بنابراین هر چقدر فرد تخصص بیشتری داشته باشد از حقوق بیشتری برخوردار است. همچنین مهندسینی که شرکت تاسیس کرده‌اند با توجه به نوع خدمات و تعداد مشتریان درآمد متفاوتی دارند.

مهندسی شهرسازی یا عمران؟

رشته مهندسی عمران و شهرسازی از جهاتی بسیار شبیه به هم هستند و اکثر داوطلبان در زمان انتخاب رشته دچار سردرگمی می‌شوند؛ چرا که نمی‌دانند کدام یک از این رشته‌ها را انتخاب کنند.

در خصوص مهندسی عمران باید گفت که دروس محاسباتی، فیزیک و ریاضی این رشته بیشتر از رشته مهندسی شهرسازی است. مهندسین عمران برای طراحی و ساخت سازه‌های گوناگون به محاسبات زیادی احتیاج دارند.

آیا رشته مهندسی عمران بهتر است یا مهندسی شهرسازی؟ در پاسخ باید بگویم که هر داوطلب باید بسته به علاقه، استعداد و خلاقیت خود بهترین رشته را انتخاب کند. ممکن است یک داوطلب در رشته عمران موفق باشد و دیگری در رشته شهرسازی. پس بهتر است قبل از انتخاب رشته با یک مشاور خبره مشورت کنید.

جهت آشنایی بیشتر با رشته مهندسی عمران به مقاله “آشنایی صفر تا صد با رشته مهندسی عمران” مراجعه کنید.

مهندسی شهرسازی برای خانم ها

مهندسی شهرسازی یکی از مناسب‌ترین و بهترین رشته‌های مهندسی برای خانم‌ها است. با توجه به مشارکت زیاد خانم‌ها در تمام عرصه‌ها، دیگر نباید نگاه جنسیتی به شغل و یا رشته‌ای داشته باشید. موفق شدن در شغل و رشته‌ای خاص به جنسیت ربطی ندارد؛ بلکه به مهارت، توانایی، استعداد و خلاقیت فرد مرتبط است. بنابراین رشته مهندسی شهرسازی هم برای آقایان و هم خانم‌ها مناسب است.

ایا رشته مهندسی شهرسازی سخت است؟

رشته مهندسی شهرسازی آمیخته‌ای از هنر و علم مهندسی است. برای موفقیت در این رشته باید خلاق باشید و بتوانید بهترین کار را ارائه دهید. میزان سختی رشته مهندسی شهرسازی به عوامل متعددی مانند: استعداد، توانایی و علاقه فرد مرتبط است. اگر توانایی‌های شما مناسب رشته مهندسی شهرسازی است؛ می‌توانید به راحتی در این رشته موفق شوید و هیچ سختی سر راه شما نیست. البته باید توجه کنید که هر رشته‌ای سختی‌های خاص خودش را دارد و باید نهایت تلاش خودتان را به کار ببرید.

جهت آشنایی بیشتر با رشته مهندسی معماری به مقاله “معرفی کامل رشته مهندسی معماری” مراجعه کنید.

رشته مهندسی شهرسازی بدون کنکور

داوطلبان علاقه‌مند به انتخاب رشته مهندسی شهرسازی بدون کنکور، می‌توانند با مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور در زمان مقرر نسبت به انتخاب رشته مهندسی شهرسازی بدون کنکور اقدام کنند. امکان تحصیل بدون آزمون در رشته مهندسی شهرسازی در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی وجود دارد.

پذیرش در دانشگاه‌های سراسری در رشته مهندسی شهرسازی تنها از طریق کنکور سراسری امکان‌پذیر است. در حال حاضر پذیرش در رشته مهندسی شهرسازی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌های روزانه امکان‌پذیر نیست.

رشته شهرسازی دانشگاه آزاد

علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام در رشته مهندسی شهرسازی دانشگاه آزاد، می‌توانند در زمان مقرر انتخاب رشته نسبت به انتخاب رشته مهندسی شهرسازی در دانشگاه آزاد اقدام کنند.

داوطلبان باید بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور و مطالعه دقیق آن در بازه تعیین شده از سوی سازمان سنجش، به صورت الکترونیکی رشته مهندسی شهرسازی دانشگاه آزاد را انتخاب کنند.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به صفر تا صد رشته شهرسازی اشاره کنیم تا شما به طور کامل با آن آشنا شوید. اما اگرچه هنوز هم در انتخاب رشته خود تردید دارید، می‌توانید از مشاوره انتخاب رشته کنکور الف مشاور بهره‌مند شوید. مشاورین با تجربه و کاربلد الف مشاور به صورت تمام وقت آماده کمک به شما هستند. همچنین شما می‌توانید علاوه بر مشاوره حضوری از مشاوره تلفنی ما نیز بهره‌مند شوید.

در صورت هرگونه سوال و پرسش در زمینه انتخاب رشته میتوانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید یا در اینستاگرام الف مشاور ما را دنبال کنید.

آرزوی موفقیت برای شما

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا

سلام این رشته جای ترقی و پیشرفت داره؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  زهرا

بله صد در صد…

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!