رشته مهندسی مکانیک

صفر تا صد رشته مهندسی مکانیک و پردرآمدترین گرایش آن

اگر دانش آموز کنکوری رشته ریاضی و فیزیک هستید و قصد ادامه تحصیل در رشته‌های مهندسی را دارید اما اطلاعات جامعی در خصوص شاخه‌های مهندسی ندارید، با ما همراه شوید. الف مشاور در این مقاله قصد دارد تا در مورد رشته مهندسی مکانیک که یکی از پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی است با شما صحبت کند.

معرفی رشته مهندسی مکانیک

جامع‌ترین رشته علوم مهندسی، رشته مهندسی مکانیک است. رشته مکانیک آمیخته‌ایی از علم فیزیک و علم مکانیک است. در واقع رشته مکانیک با بکارگیری فیزیک به تامین فناوری‌های مورد نیاز انسان می‌پردازد. مهندسی مکانیک با اکثر مهندسی‌های دیگر اغم از مهندسی برق، نفت، صنایع و … آمیخته است چرا که برای طراحی، تولید و کنترل قطعات، ماشین آلات و مواد بکارگیری در آنها به یک مهندس مکانیک احتیاج است. رشته مهندسی مکانیک

بنابراین مهندس مکانیک باید با دانش مواد آشنایی داشته باشد و با تلفیق این دانش با علم فیزیک به تولید سیستم‌های مکانیکی بپردازد. همچنین مهندسین مکانیک می‌توانند طراحی، آنالیز و اجرای پروژه‌های صنعتی اعم از تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، تجهیزات و ابزارآلات پزشکی، جنگی و هواپیمایی، طراحی با کامپیوتر، تهیه نقشه و محاسبات دقیق پروژه‌ها، مدیریت، نت و اجرای پروژه را برعهده گیرند.

وظایف مهندسین مکانیک

با توجه به معرفی رشته مکانیک در ادامه به وظایف دیگر مهندسین مکانیک نیز اشاره می‌کنیم.

  • طراحی و ساخت تجهیزات جنگی مانند راکت، تانک، اژدر، موشک، هواپیماهای جنگی
  • کنترل کیفیت فرایندها، ماشین آلات، سیستم ها و بهبود عملکرد آنها
  • طراحی و تولید بازوهای مکانیکی و ربات‌ها
  • طراحی و تولید ماشین آلات صنعتی و دستگاه‌هایی مانند توربین‌ها، راکتورها، پمپ‌ها
  • طراحی و ساخت تجهیزات و وسایل حمل و نقل مانند شناورها، هواپیماها، خودروها
  • محاسبه کردن سرعت، شتاب و موقعیت سازه‌های گوناگون
  • محاسبه کردن نیروی دینامیکی، بالانسی یا عدم بالانسی و روش‌های بالانس کردن
  • محاسبه کردن آستانه تحمل و شکست سازه
  • تولید و تدوین برنامه‌های رایانه ایی
جهت آشنایی با رشته مهندسی رباتیک به مقاله “مهندسی کامل رشته رباتیک” مراجعه کنید.

تاریخچه رشته مهندسی مکانیک

اولین پیدایش رشته مهندسی مکانیک به قرن 18 میلادی و شروع انقلاب صنعتی بر میگردد. در قرن 19 با پیشرفت علم فیزیک این رشته جان تازه‌ایی گرفت. امروزه رشته مکانیک با داشتن گرایشات و شاخه‌های متعددی باعث پیشرفت و ارائه خدمات به بشر می‌شود.

توانایی ها و مهارت های لازم برای مهندسین مکانیک

  • تسلط بر دروس ریاضی و فیزیک و زبان انگلیسی
  • تسلط بر رایانه و نرم افزارهای مهم رشته مهندسی مکانیک
  • خلاقیت و قدرت تجسمی بالا برای طراحی ماشین آلات و سیستم ها
  • توانایی بالا در کار گروهی

کنکور و رشته مهندسی مکانیک

داوطلبانی که هدف آن ها قبولی در رشته مکانیک است باید به ضرایب دروس تخصصی آگاه باشند. چرا که این ضرایب در 3 ضرب می‌شود و تاثیر بسزایی بر روی رتبه دارد. رشته مهندسی مکانیک جزو زیر گروه یک رشته علوم ریاضی است. ضرایب دروس اختصاصی به شرح زیر می‌باشد.

ردیفنام درسضریب
1ریاضی4
2فیزیک3
3شیمی2

البته باید توجه کنید که طبق مصوبه جدید سازمان سنجش، تمامی زیرگروه‌ها در سال 1402 نیز حذف گردیده است.

رتبه قبولی در رشته مهندسی مکانیک

رتبه قبولی در دانشگاه‌های روزانه کشور با توجه به منطقه، میزان سهمیه، نوع دانشگاه و … برای هر فرد متفاوت است. اما برای موفقیت در این رشته باید از رتبه‌های قبولی سال پیش آگاهی داشته باشید. همانطور که می‌دانید برای قبولی در دانشگاه‌های معتبر و رده اول کشور باید رتبه عالی داشته باشید. به طور مثال در دانشگاه علم و صنعت تهران نوبت اول رشته مهندسی مکانیک رتبه‌ کشوری 400 نیز دانشجو پذیرفته شده است. اما برای قبولی در دیگر دانشگاه‌های روزانه با رتبه علمی پایین‌تر تا رتبه 15هزار هم دانشجو پذیرفته شده است.

اگر تمایل دارید در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه ادامه تحصیل دهید، می‌توانید از مشاوره برنامه‌ریزی کنکور الف مشاور نیز بهره‌مند شوید.

رشته مکانیک هنرستان

شما می‌توانید از دبیرستان در رشته مکانیک مشغول به تحصیل شوید. رشته مکانیک جزو شاخه‌های فنی حرفه‌ای محسوب می‌شود. علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند با دارا بودن شرط معدل و شرایط ورود به این رشته در فنی حرفه‌ای مشغول به تحصیل شوند. دروس این رشته شامل دروس نظری و عملی می‌شود. همچنین فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شوند.

دانشگاه و رشته مهندسی مکانیک

طول دوره‌ تحصیلی رشته مهندسی مکانیک 4 سال است. تعداد کل واحد‌های این رشته 140 واحد است. آشنایی با دروس دانشگاهی هر رشته‌ایی از آن جهت اهمیت دارد که شما از میزان علاقه و استعدادتان در آن رشته مطلع می‌شوید. رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی دارای گرایش‌های طراحی جامدات، ساخت و تولید، حرارت و سیالات است.

برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه کلیک کنید.

رشته مهندسی مکانیک

دروس دانشگاهی رشته مهندسی مکانیک

دروس عمومی 20 واحد، پایه 25 واحد، اصلی 61 واحد و دروس تخصصی الزامی 12 واحد، دروس تخصصی اختیاری 15 واحد است. دروس پایه، اصلی و اختصاصی این رشته به شرح زیر می‌باشد.

دروس پایه

ریاضی عمومی 1و2، فیزیک 1 و 2، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2، شیمی عمومی، برنامه نویسی، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی

دروس اصلی

استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح 1 و 2، علم مواد، ترمودینامیک 1 و 2، ریاضی مهندسی، مبانی مهندسی برق 1 و 2، مکانیک سیالات 1 و 2، طراحی اجزا 1 و 2، دینامیک ماشین، آزمایشگاه مقاومت مصالح، ارتعاشات مکانیکی، انتقال حرارت 1 و 2، آزمایشگاه مکانیک سیالات، آزمایشگاه مبانی برق، آزمایشگاه ترمودینامیک، کنترل اتوماتیک، آزمایشگاه دینامیک ماشین و ارتعاشات، نقشه کشی صنعتی 1

دروس تخصصی

زبان تخصصی مکانیک، روش های تولید و کارگاه، مقاومت مصالح 3، نقشه کشی صنعتی 2، سیستم های انتقال آب، مدیریت و کنترل پروژه، مقدمه ایی بر سیالات محاسباتی، طراحی سیستم های تهویه مطبوع 1، مکانیک شکست مقدماتی

گرایش مهندسی مکانیک-طراحی جامدات

گرایش طراحی جامدات به طراحی از نظر جامداتی و دینامیکی ماشین آلات و دستگاه های صنعتی مرتبط می شود.

گرایش مهندسی مکانیک-ساخت و تولید

گرایش ساخت و تولید، به ساخت و تولید ماشین آلات صنایع مختلف اعم از صنایع جوشکاری، ابزار سازی، کشاورزی، نظامی مرتبط است.

گرایش مهندسی مکانیک-حرارت و سیالات

گرایش حرارت و سیالات به طراحی سیستم های انتقال انرژی و جرم مرتبط است که در صنایع غذایی، خودرو، نفت، ذوب فلزات و نیروگاه های حرارتی و آبی و… کاربرد دارد.

جهت آشنایی بیشتر با رشته مهندسی معماری به مقاله “معرفی کامل رشته مهندسی معماری” مراجعه کنید.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک

برای ادامه ی تحصیل در رشته مهندسی مکانیک تا مقطع دکتری هیچ مشکلی وجود ندارد. گرایش های ارشد این رشته به شرح زیر است.

گرایش‌های ارشد رشته مهندسی مکانیک

  • تبدیل انرژی
  • ساخت و تولید
  • سازه بدنه خودرو
  • سیستم محرکه خودرو
  • مهندسی هسته‌ای
  • سیستم‌های انرژی
  • مهندسی پزشکی-بیومکانیک
  • سیستم‌های تعلیق ترمز و فرمان
  • مهندسی دریا

همانطور که می دانید اطلاع از گرایش های هر رشته به شناخت شما نسبت به آن رشته کمک می کند. گرایش های مقطع دکتری رشته مهندسی مکانیک به شرح زیر است.

گرایش‌های مقطع دکتری رشته مهندسی مکانیک

  • ساخت و تولید
  • سازه و بدنه
  • طراجی سیستم‌های دینامیکی خودرو
  • مکانیک جامدات
  • قوای محرکه
  • تبدیل انرژی
  • دینامیک، کنترل و ارتعاشات

نرم افزارهای مهم در رشته مهندسی مکانیک

نام نرم افزارنوع کاربرد
catiaطراحی سه بعدی قطعات
matlabبرنامه نویسی و محاسبات ریاضی
microstationطراحی دو بعدی قطعات
autodesk autocadطراحی دو بعدی قطعات
powermillتولید به کمک رایانه
femlabتحلیل تنش
MSC Actranشبیه سازی پدیده های آکوستیکی
msc nastaranتحلیل تنش
flo++تحلیل روش جریان سیال به دینامیک سیال

مزایا و معایب رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک به دلیل تنوع شغلی و پرکاربرد بودن، بازار کاری خوبی دارد. اما دروس دانشگاهی این رشته به تنهایی برای یادگیری این حرفه کافی نیستند و دانشجویان خود نیز باید تلاش کنند و یاد بگیرند، تا کارایی موثری در این حرفه داشته باشند. یادگیری نرم افزارهای تخصصی این رشته به استخدام در شرکت ها کمک شایانی می کند. اما وجود نرم افزار های تخصصی زیاد و سخت باعث می شود که دانشجویان نتوانند همه ی آنها را یاد بگیرند.

رشته مهندسی مکانیک سخت است؟

مهندسی مکانیک یکی از سخت‌ترین رشته‌های دانشگاهی محسوب می‌شود. چرا که بیشتر دروس این رشته را دروس پیشرفته ریاضی، آزمایشگاه‌ها و کلاس‌های فنی پیشرفته شامل می‌شود.

بازارکار و فرصت های شغلی رشته مهندسی مکانیک

بازارکار رشته مکانیک در کشور های در حال توسعه با توجه به پیشرفت روز افزون علم صنعت و کاربرد بالای این رشته خوب می‌باشد.

بازارکار رشته مهندسی مکانیک

فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک می توانند در تمامی شرکت‌ها و کارخانجات ، موسسات تولیدی، سازمان‌های تولیدی، پژوهشگاه‌ها مانند پژوهشکده فضایی برای طراحی و تولید ماهواره و موشک، بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های رباتیک و صنایع مختلف مانند صنایع خودرو و نفت، نیروگاه‌ها و… در مشاغلی مانند بازرس فنی، کنترل کیفیت، سرپرست کنترل کیفیت و بخش‌های گوناگون، کارشناس تاسیسات، کارشناس فنی در شرکت‌های سرمایه گذاری، مدیر تولید و … مشغول به کار شوند.

درآمد و حقوق رشته مکانیک

عواملی مانند مهارت و توانایی کاری بالا، تجربه، سابقه کاری، نوع و محل کار می تواند بر میزان درآمد تاثیر بگذارد. هر چقدر میزان مهارت و خلاقیت یک مهندس مکانیک بیشتر باشد درامد او نیز بیشتر می شود. مهندسین مکانیکی که در شرکت های خصوصی مشغول به هستند کمترین میزان درآمد آنها مطابق با قانون کار می باشد.

بهترین گرایش مهندسی مکانیک

بهترین گرایش ارشد در رشته مهندسی مکانیک چه رشته‌ای است؟

در پاسخ باید بگویم که رشته بیومکانیک به دلیل تازه بودن و عدم وجود نیروی حرفه‌ای به تعداد لازم در این رشته، دارای بازار کار و شرایط خوبی است. فارغ التحصیلان بیومکانیک به راحتی جذب بازار کار می‌شوند و با مشکل پیدا کردن شغل رو به رو نخواهند شد. البته که مهارت، استعداد و میزان تجربه فرد در ورود به بازار کار نیز بی تاثیر نیست. 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل رشته مهندسی پزشکی

پردرآمدترین رشته مکانیک

  • مهندس ارشد مکانیک
  • مهندس اتوماسیون
  • مهندس ارشد طراحی
  • مهندس تحقیق و توسعه
  • مهندس قوای محرکه

مشکلات مهندسی مکانیک

با توجه به افزایش تقاضا برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک، ورود به بازار کار و کسب درآمد به شدت رقابتی است. مسلما برای ورود به این حرفه باید تمام تلاش خود را بکنید تا بتوانید موفق شوید.

حجم بالای کاری و ساعات بالای کار در رشته مهندسی مکانیک از سختی‌های دیگر این رشته است. 

رشته مهندسی مکانیک خودرو

رشته مهندسی مکانیک خودرو از بهترین و جامع‌ترین رشته‌های مهندسی در ایران و جهان به حساب می‌آید. با تحصیل در رشته مهندسی خودرو با مفاهیمی مانند شناخت خودرو، طراحی بدنه و قطعات خودرو، شاسی خودرو، طراحی خودرو، تعمیر موتور، تعمیر و آشنایی کامل با موتور دیزلی، استاتیک، طراحی سیستم ترمز، آیرودینامیک، طراحی سیستم شتاب خودرو و … به طور کامل آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل رشته مهندسی مواد و متالوژی

نظر دانشجویان رشته مهندسی مکانیک

  • سلام بچه‌ها از نظر من که خیلی رشته جذاب و خوبیه و برای کسایی که ریاضی و فیزیکشون خوبه و به این درسا علاقه دارن واقعا عالیه. باید بگم که فیزیک حرف اول رو تو مهندسی مکانیک میزنه… درسای مهندسی مکانیکم اسون نیس باید بتونی از عهده اش بربیای… دیگه باید زمان بزاری، تلاش کنی، تحلیل کنی و سرسری ازش رد نشی… پیشنهاد میکنم اگه که علاقه دارین به مکانیک واردش بشین. علاقه باعث میشه که بیشتر دنبال یاد بگیری باشین. هر چقدرم نرم افزار یاد بگیرین به نفعتونه… موفق باشین بچه‌ها
  • خیلیا میگن مکانیک بازار کار نداره.. باید بگم که تو هر رشته‌ای یکسری ادم بیکار وجود داره.. الا با توجه به وضع کار و بار تو ایران کلا بازارکار همه رشته‌ها یکم رو هواس. اما برای اینکه موفق بشین و بتونین وارد بازارکار بشین باید خیلی خیلی تلاش کنین تا جزو اون دسته افرادی باشین که درآمد و حقوق بالایی دارن. پس رو خودتون کار کنید تا بتونین تو مکانیک موفق بشین
  • اسلام به همگی. میخوام بگم که اگر تو دانشگاهای خوب کشور مکانیک قبول شدین اول از همه باید بدونین که استادا به شدددت سختگیرن و بار علمی خوبیم دارن. پس اصلا راحت نیس که مکانیک تو دانشگاه خوب بخوای بخونی. زبان انگلسیی، ریاضی و فیزیک خوبی باید داشته باشین. نرم افزارهای رشته رو هم فراموش نکنین. میتونین تو دوره تحصیلتون یاد بگیرین و حتما کاراموزی برین.. مهارت کار عملی رو یاد بگیرین.
  • رشته مهندسی مکانیک فرصت‌های شغلی متفاوتی داره و تقریبا تمام صنایع به یک مهندس مکانیک نیاز دارن. اما خب شرط استخدام و کار لازمه مهارت و استعداد شماست. مهندس مکانیک میتونه تو تمام صنایع مثل خودروسازی، نیروگاهها، راه آهن، ذوب آهن و … استخدام بشه. 
  • خب اول از همه میخوام بگم مهندسی مکانیک یعنی چی… مهندسی مکانیک یعنی ساخت، طراحی، تحلیل هر سازه‌ای که حرکت میکنه مثل انواع ربات‌ها، ماشین و … به طور کلی مکانیک یعنی علم حرکت‌شناسی.

سخن آخر

مشاورین الف مشاور در این مقاله سعی کرده‌اند تا داوطلبان مشتاق به رشته مهندسی مکانیک را به طور کامل و جامعی راهنمایی کنند. در این مقاله به معرفی رشته مکانیک، بازارکار و درامد، وظایف یک مهندس مکانیک، نرم افزارهای تخصصی، گرایش‌ها و دروس دانشگاهی و دنیای کنکور در رشته مهندسی مکانیک پرداختیم. حال اگر در انتخاب خود دچار تردید هستید و نمی‌دانید بهترین انتخاب برای شما چیست؟ می‌توانید مشاورین خبره‌ الف مشاور را در جریان انتخاب رشته خود قرار دهید و با توجه به علاقه و استعدادهایتان بهترین انتخاب را داشته باشد. شما همچنین می‌توانید از مشاوره انتخاب رشته کنکور الف مشاور نیز بهره مند شوید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور

در صورت هرگونه سوال و پرسش در زمینه انتخاب رشته می‌توانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید یا در اینستاگرام الف مشاور ما را دنبال کنید.

با آرزوی موفقیت برای شما کنکوری عزیز

گروه تخصصی مشاوره تخصصی الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسین
یاسین

سلام این رشته رو از فنی بریم بهتره یا کار و دانش؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  یاسین

هر دوتاش مزیت های خاص خودش رو داره… باید به طور دقیق بررسی بشه… تو چت انلاین پیام بزار

مرتضی
مرتضی

سلام آسون ترین گرایش این رشته چیه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  مرتضی

سلام همه چیز به شما بستگی داره… نمیشه گفت یک گرایش اسونه اون یکی سخت… چون ممکنه یه گایش برای شما اسون باشه ولی برای یک نفر دیگه نه

SARA-N
SARA-N

سلام خسته نباشید
من میخوام کانیک شهر خودمون قبول بشم بجنوردم تا چه رتبه ایی میتونم قبول بشم؟

علی باغشنی
علی باغشنی

سلام یه سوال داشتم از فنی حرفه ایی بریم این رشته یا ریاضی و فیزیک؟

mahi
mahi

سلام خسته نباشید. چطوری میتونم مشاوره انتخاب رشته بگیرم؟

zhila
zhila

سلام با رتبه 20 هزار میتونم توی چه شهری مکانیک روزانه قبول بشم؟

رضوی نیا
رضوی نیا

با نوشتتون بهم کمک کردین تا بیشتر دنبال این رشته باشم و انشاالله که موفق بشم با راهنمایی هاتون.

pana
pana

برای مهندسین مکانیک حقوق قانون کار چقدره؟

pana
pana

برای مهندسین مکانیک حقوق کار چقدره؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!