اصول و تکنیک های انتخاب رشته کنکور

اصول و تکنیک های انتخاب رشته کنکور

یکی از مهمترین تصمیم های زندگی هر فرد که آینده شغلی آن را تعیین میکند، انتخاب رشته بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور میباشد. بسیاری از داوطلبین کنکور با وجود اینکه رتبه خوبی را از آزمون سراسری کسب کرده اند اما انتخاب رشته ناآگاهانه داشته اند و به نتیجه دلخواه خود نرسیده اند. یک انتخاب رشته نادرست تمام تلاش یک داوطلب را بی نتیجه می کند و آینده شغلی نا امید کننده ای را برای فرد رقم میزند. بنابراین دانستن اصول و تکنیک های انتخاب رشته می تواند در این مسیر راهنما شما باشد. کارشناسان ما در الف مشاور سعی دارند در این مقاله به صفر تا صد انتخاب رشته کنکور بپردازند. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.  

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته با الف مشاور تماس بگیرید: 09121750697

اصول و تکنیک های انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد

در سال های اخیر آزمون سراسری و دانشگاه آزاد با هم ادغام شده و نتایج اولیه بدست آمده یکسان می باشد. داوطلب باید با توجه به رتبه ای که در آزمون کسب کرده است برای دانشگاه های سراسری و آزاد انتخاب رشته کنند. انتخاب رشته دانشگاه ها سراسری در سایت سازمان سنجش انجام میشود اما انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت مجزا و در سایت دانشگاه آزاد انجام میشود.از این رو آشنایی با انتخاب رشته دانشگاه آزاد و سراسری در نتایج نهایی داوطلب و قبولی آن در رشته مورد علاقه بسیار تاثیرگذار است. برای اینکه به نتیجه دلخواه در قبولی دانشگاه برسید، باید انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشید. برای یک انتخاب رشته اصولی باید مراحل زیر را با دقت مورد بررسی قرار دهید:

اولین گام : بررسی دقیق کارنامه کنکور سراسری 

پس از اعلام نتایج اولیه به سایت سنجش با آدرس الکترونیکی sanjesh.org مراجعه کنید و کارنامه کنکور را مورد بررسی قرار دهید. در کارنامه اولیه موارد زیر را مشاهده میکنید:  

  • مشخصات فردی 
  • معدل داوطلب
  • تاثیر سوابق تحصیلی در نتایج آزمون
  • درصد دروس تخصصی و عمومی 
  • رتبه و تراز کنکور در هر زیر گروه 

اما اولین نکته ای که باید در کارنامه کنکور توجه کرد، چک کردن اطلاعات فردی و شناسنامه ای است. سپس درصدهای ثبت شده را با درصدهایی که از بررسی پاسخنامه کنکور بدست آورده اید را مقایسه کنید. اگر درصدهای ثبت شده با درصدهایی که انتظار دارید، مغایرت دارد، می توانید در سایت سنجش به نتایج اولیه کنکور اعتراض کنید. 

اما مهمترین بخش کارنامه که در انتخاب رشته بسیار تاثیرگذار است، قسمت رتبه و تراز داوطلب در هر زیر گروه میباشد. داوطلب باید بداند که رشته مورد علاقه خود در کدام زیرگروه قرار دارد و چه رتبه ای را در آن کسب کرده است. بعد از رتبه کنکور، وضعیت مجاز یا عدم مجاز در قبولی دوره های روزانه و غیر روزانه مورد اهمیت است.

از آنجایی که اعلام نتایج اولیه دانشگاه آزاد با سراسری یکسان است، وضعیت مجاز بودن در انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز در کارنامه کنکور به اطلاع داوطلب می رسد. در صورت مجاز شدن در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، در بخش انتهایی کارنامه کد دسترسی به انتخاب رشته قرار داده میشود. 

دومین گام: اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور سراسری

پس از اعلام نتایج کنکور، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می توانند به سایت سنجش مراجعه کنند و انتخاب رشته مورد نظر خود را انجام دهند. اما نحوه انتخاب رشته برای هر داوطلب بدین گونه است که حداکثر 150 کد رشته محل انتخابی از بین رشته محل های مربوط به گروه آزمایشی، وجود دارد. توجه داشته باشید داوطلبانی که تمایل دارند در رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری شرکت کنند، باید انتخاب رشته خود را همراه با انتخاب رشته کنکور سراسری در 150 انتخاب وارد کنند. شما میتوانید رشته های بدون کنکور را از دفترچه راهنما انتخاب رشته که از سایت سنجش منتشر میشود، مشاهده کنید.

150 کد رشته محل برای انتخاب رشته منجر شده تا داوطلب قدرت تصمیم گیری بیشتری داشته باشد و تمام رشته هایی که به آنها علاقمند است را در انتخاب رشته خود وارد کند. داوطلب باید بر اساس علایق و توانایی که دارد، انتخاب رشته خود را اولویت بندی کند. براساس اولویت بندی رشته ها سازمان سنجش به ترتیب انتخاب های داوطلب را مورد بررسی قرار میدهد و در صورت مجاز بودن، قبولی داوطلب را در آن رشته اعلام میکند. در غیر این صورت به سراغ انتخاب بعدی داوطلب می رود و آن را از نظر قبولی بررسی میکند. ابن روند در صورت عدم قبولی تا آخرین انتخاب داوطلب ادامه میابد.

برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه اینجا کلیک کنید.

اصول انتخاب رشته در کنکور سراسری 

انتخاب رشته در کنکور سراسری دارای قواعد و اصول خاصی است که اگر به درستی انجام نشود، آینده شغلی داوطلب به خطر می افتد. اما اصول انتخاب رشته کنکور چگونه است؟ 

اصول و تکنیک های انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته به سه دسته مختلف تقسیم بندی می کنیم:

  • انتخاب رشته خوشبینانه
  • انتخاب رشته منطقی 
  • انتخاب رشته بدبینانه

انتخاب رشته خوشبینانه

انتخاب رشته خوشبینانه حدود 20 تا 30 درصد انتخاب رشته محل ها را به خود اختصاص میدهد. در این انتخاب رشته داوطلب شانس کمی برای قبولی دارد. انتخاب رشته خوشبینانه برای هر داوطلب متفاوت است و به ربه کنکور آن بستگی دارد. 

انتخاب رشته منطقی 

اصلی ترین قسمت انتخاب رشته، انتخاب رشته منطقی است که حدود 60 تا 50 درصد انتخاب محل رشته را به خود اختصاص داده است. در این قسمت داوطلب با بررسی قبولی های سال گذشته در رتبه های مشابه خود میتواند به نتیجه گیری مناسبی برسد و تا حدی آینده نگری کند.

انتخاب رشته بدبینانه 

انتخاب رشته بدبینانه خیال داوطلب را از نظر قبولی در دانشگاه راحت میکند و حدود 20 تا 30 درصد انتخاب رشته را به خود اختصاص میدهد. انتخاب رشته بدبینانه بدین گونه است که داوطلب رشته هایی را انتخاب میکند که در سال های اخیر با رتبه های بالاتر نمره قبولی را گرفته اند.

تاثیر سهمیه های مختلف در انتخاب رشته کنکور 

در قبولی و رتبه بندی کنکور سراسری سهمیه های متعددی از جمله سهمیه رزمندگان، مناطق، سهمیه جانبازان و ایثارگران، خانواده شهدا و …وجود دارد که تاثیر بسزایی در این زمینه دارند. لازم به ذکر است که تمامی داوطلبان از سهمیه مناطق برخوردارند. برخی داوطلبان یک سهمیه مناطق و یک سهمیه غیر از مناطق دارند. افرادی که تنها سهمیه مناطق شامل آنهاست، تنها با همان سهمیه مورد گزینش و بررسی قرار میگیرند. افرادی که دارای دو سهمیه هستند در کارنامه اولیه آنها دو رتبه مشاهده میشود که یک رتبه در سهمیه غیر مناطق و یک رتبه در سهمیه مناطق ثبت شده است. پذیرش نهایی برای داوطلب با رتبه ای است که شانس قبولی بیشتری در آن رشته دارد.

 توجه داشته باشید که فقط یک سهمیه برای قبولی داوطلب در کنکور سراسری در نظر گرفته میشود. 

تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور 

در این قسمت ابتدا باید بدانید که بومی گزینی چیست؟ بومی گزینی بدین معناست که در برخی از رشته ها اولویت با داوطلبانی است که بومی آن منطقه هستند. بومی گزینی در انتخاب رشته بخصوص رشته های دانشگاه فرهنگیان بسیار تاثیرگذار است. بسته به رشته ای که داوطلب انتخاب می کند، سهمیه بومی می تواند استانی، ناحیه ای، قطبی و کشوری باشد. 

انتخاب رشته اصولی با الف مشاور 

همانطور که میدانید انتخاب رشته اصولی نیاز به دانش و در عین حال تجربه کافی دارد و هر کسی نمیتواند مشاوره لازم را در این زمینه بدهد و متخصص در این زمینه نیازمند است. موسسه الف مشاور با کسب نتایج عالی در قبولی های کنکور و بکارگیری مشاورین تحصیلی دلسوز و حرفه ای، بهترین راهنما شما در زمینه انتخاب رشته اصولی میباشد. الف مشاور ابتدا به علایق، خواسته ها و توانایی هایتان می پردازد و با درنظر گرفتن رتبه کنکور، یک انتخاب رشته اصولی را برای شما انجام میدهند. فقط کافی است برای انتخاب رشته به الف مشاور اعتماد کنید و با کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودید، بسیار سپاسگزاریم.

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمانه
سمانه

سلام برای انتخاب رشته توانایی مهمتره یا علاقه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  سمانه

هر دو مهمه اما برا اینکه بهترین رشته رو امتخاب کنین باید فاکتورهای دیگه رو هم در نظر بگیرین

کبیری فرد
کبیری فرد

مقالتون که خیلی برای من کاربردی بود و به دردم خورد واقعا بهم کمک کرد خداقووووت بهتون.

aione
aione

سلام چطوری میتونم از مشاوره انتخاب رشته شما استفاده کنم؟

مهسا
مهسا

پارسال بخاطر انتخاب رشته اشتباه و راهنمایی نادرست مشاورم، نتونستم فرهنگیان قبول بشم. رتبه امم بد نبود. الانم میترسم ای اتفاق امسال برام بیوفته و نتونم به آرزوم برسم

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!