انواع پذیرش دانشگاه ها

انواع پذیرش دانشگاه ها در انتخاب رشته کنکور

از اصلی‌ترین دغدغه‌های داوطلبان کنکور بعد از انتشار کارنامه اولیه کنکور؛ انتخاب رشته است. انتخاب رشته باید اصولی و سنجیده باشد؛ چرا که تنها یک اشتباه در روند انتخاب رشته باعث به هدر رفتن تمامی زحمات داوطلب می‌شود.

برای داشتن یک انتخاب رشته اصولی و خوب باید اطلاعات دقیقی در مورد کارنامه اولیه کنکور، انواع رشته‌ها، انواع پذیرش دانشگاه ها، شرایط و ضوابط انتخاب رشته و … داشته باشید.

با ما همراه شوید؛ ما در الف مشاور به معرفی کامل انواع پذیرش دانشگاه ها می‌پردازیم.

انواع دانشگاه ها در ایران

ابتدا به انواع دانشگاه‌های موجود در کشور می‌پردازیم تا با انواع دانشگاه‌ها در ایران آشنا شوید. در سراسر ایران حدود 2569 دانشگاه وجود دارد که در دوره های مختلف اعم از روزانه، شبانه، پردیس، غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و مجازی دانشجو می‌پذیرند. شرایط و نحوه پذیرش در هر یک از دانشگاه‌ها و دوره‌های مختلف متفاوت است.

تعداد دانشگاه های ایران بر اساس نحوه پذیرش

همانطور که در بالا به آن اشاره شد؛ حدود 2569 دانشگاه در ایران وجود دارد. تعداد دانشگاه‌ها در دوره‌های مختلف به شرح زیر است:

نوع دانشگاهتعداد 
دانشگاه سراسری141
دانشگاه پیام نور416
دانشگاه آزاد530
دانشگاه غیرانتفاعی309
دانشگاه علمی کاربردی953
دانشگاه فنی حرفه‌ای170

معرفی دانشگاه های سراسری

در کل کشور حدود 141 دانشگاه دولتی وجود دارد. این نوع دانشگاه‌ها وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی دوره روزانه به عهده دولت است. در ادامه به معرفی تمامی دوره‌های دانشگاه دولتی می‌پردازیم.

تقسیم بندی دوره های آموزشی دانشگاه سراسری

  1. دوره روزانه

شما می‌توانید از طریق کنکور سراسری و کسب رتبه قبولی، در دانشگاه های سراسری روزانه مشغول به تحصیل شوید.

هزینه تحصیل در دوره روزانه به عهده دولت است و تنها بخشی از هزینه شهریه خوابگاه و سلف به عهده دانشجو است. نکته دیگر در رابطه با دوره روزانه دانشگاه دولتی تعهد به خدمت است. بدین معنا که در قبال رایگان بودن هزینه تحصیل در دانشگاه باید برای آزاد کردن مدرک تحصیلی خود مدت زمان معینی را به کشور خدمت کنید.

  1. دوره شبانه

نحوه دیگر پذیرش دانشگاه سراسری به صورت شبانه است.

 فرق بین دوره روزانه و شبانه دانشگاه دولتی، در پرداخت شهریه است. برای تحصیل در دوره شبانه دانشگاه سراسری باید هر ترم شهریه بپردازید. ارزش مدرک دوره شبانه دانشگاه سراسری با دوره روزانه آن برابر است. همچنین شرایط استفاده از امکانات رفاهی و تحصیلی دانشجویان پذیرش شده در دوره شبانه با دانشجویان دوره روزانه نیز برابر است. آنها در یک کلاس درس و با اساتید مشترک مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان دوره شبانه در ابتدای ثبت نام در دانشگاه باید مبلغی را به عنوان شهریه ترم اول به دانشگاه پرداخت کنند؛ اما در ترم‌های بعد می‌توانند با استفاده از وام دانشجویی، مبلغی از شهریه خود را پرداخت کنند. هزینه سلف و خوابگاه در دوره شبانه به عهده خود دانشجو است. در بعضی از دانشگاه‌ها به دلیل کمبود خوابگاه، اولویت رزرو خوابگاه با دانشجویان دوره روزانه است.

  1. پردیس خودگردان یا بین الملل

دانشگاه‌های پردیس خودگردان وابسته به دانشگاه دولتی هستند اما در قبال پذیرش دانشجو شهریه‌های هنگفتی را از دانشجو دریافت می‌کنند. این دانشگاه‌ها در سال 93 با هدف پذیرش دانشجو خارجی تاسیس شده بودند؛ که موفق به انجام این کار نشدند. چارت درسی ارائه شده و اساتید این دانشگاه‌ها با دانشگاه‌های روزانه تفاوتی ندارد. اما محل پردیس خودگردان یک دانشگاه ممکن است در حاشیه شهر و یا شهر دیگری باشد.

  1. مازاد ظرفیت

یکی از روش‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های سراسری، پذیرش ظرفیت مازاد است. پذیرش ظرفیت مازاد، بیشتر برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است؛ چرا که ظرفیت پذیرش روزانه در این رشته‌ها محدود است. دانشجویان ظرفیت مازاد مشمول پرداخت شهریه هستند. ارزش و اعتبار مدرک دانشجویان مازاد ظرفیت با دوره روزانه یکسان است.

برترین دانشگاه های دولتی ایران

در ادامه به بهترین دانشگاه‌های ایران بر اساس تعداد مقالات بین المللی اشاره می‌کنیم.

نام دانشگاهرتبه
دانشگاه تهران1
دانشگاه شهید بهشتی2
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه علم و صنعت3
دانشگاه صنعتی اصفهان4
دانشگاه رازی5
دانشگاه شاهرود6
دانشگاه تبریز7
دانشگاه شیراز8
دانشگاه شهرکرد
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه ارومیه9
دانشگاه اصفهان
دانشگاه گیلان
دانشگاه امیرکبیر
دانشگاه نوشیروانی بابل
دانشگاه بیرجند10
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه مازندران

برترین دانشگاه‌های دولتی ایران بر اساس تعداد مقالات داخلی به شرح زیر است:

نام دانشگاهرتبه
دانشگاه تهران1
دانشگاه فردوسی2
دانشگاه فرهنگیان3
دانشگاه تربیت مدرس4
دانشگاه شهید بهشتی5
دانشگاه امیرکبیر6
دانشگاه شیراز
دانشگاه علامه طباطبایی7
دانشگاه علم و صنعت8
دانشگاه تبریز9
دانشگاه شریف10

انواع دوره ها در انتخاب رشته کنکور 1402

  1. دوره روزانه
  2. دوره شبانه
  3. مجازی
  4. نیمه حضوری
  5. صرفا با سوابق تحصیلی

انواع دانشگاه ها در انتخاب رشته کنکور 1402

  1. دانشگاه‌های سراسری
  2. پردیس خودگردان
  3. پیام نور
  4. آزاد
  5. علمی کاربردی
  6. فنی حرفه ای

دوره های آموزشی در دانشگاه

روش های پذیرش در انتخاب رشته کنکور

  1. متمرکز

در روش متمرکز پذیرش دانشجو در یک مرحله صورت می‌گیرد؛ مهم نیست که از طریق کنکور و یا بدون کنکور فقط بر اساس سوابق تحصیلی باشد. همچنین برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه امام حسین، مالک اشتر و … که دارای مصاحبه هستند؛ به دلیل اعلام همزمان نتیجه قبولی و نتایج نهایی کنکور، پذیرش آنها متمرکز به حساب می‌آید. همچنین تنها فرق پذیرش در نوبت اول یا نوبت دوم در زمان ورود شما به دانشگاه است.

  1. نیمه متمرکز

زمان اعلام قطعی نتایج در روش نیمه متمرکز به یک دفعه و با نتایج نهایی سایر رشته‌ها نیست. داوطلبان باید بعد از گذراندن مراحلی مانند مصاحبه، معاینه و … مورد ارزیابی قرار بگیرند؛ سپس نتایج قبولی آنها در دی ماه یا بهمن ماه منتشر می‌شود.

در صورت قبولی در رشته‌های متمرکز باید اقدام به ثبت‌نام کنید و بعد از اعلام نتایج قبولی در رشته نیمه متمرکز از رشته متمرکز انصراف دهید. زمان ورود به دانشگاه در رشته نیمه متمرکز بهمن ماه است.  

باید این نکته را بدانید که اگر در رشته نیمه متمرکز قبول شده باشید، حتما باید نسبت به ثبت نام در آن رشته اقدام کنید. چرا که در هر صورت پذیرش شما در رشته متمرکز لغو خواهد شد. بنابراین اگر نظرتان برای ادامه تحصیل در رشته نیمه متمرکز عوض شده است یا به رشته متمرکزی که انتخاب کرده‌اید، علاقه‌مند شده‌اید؛ نباید به مصاحبه رشته نیمه متمرکز بروید.

نحوه پذیرش در دانشگاه های پردیس خودگردان

پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های پردیس خودگردان وابسته به دانشگاه دولتی، تا سال 92 به صورت نیمه متمرکز انجام می‌شد. بدین صورت که 3 برابر ظرفیت پذیرش به مصاحبه دعوت می‌شدند، سپس بعد از انجام مصاحبه و ارزیابی دانشجو به شرط تسلط به زبان انگلیسی، پذیرفته می‌شدند.

اما از سال 93 به بعد روش پذیرش دانشجو در دانشگاه پردیس خودگردان به صورت متمرکز و از طریق کنکور سراسری یا آزمون اختصاصی طبق آیین نامه و مقررات دانشگاه با نظارت سازمان سنجش صورت می‌گیرد.

جهت دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور کلیک کنید.

نحوه پذیرش در دانشگاه های غیرانتفاعی

نحوه پذیرش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی از طریق آزمون سراسری انجام می‌شود. دانشگاه‌های غیرانتفاعی دارای سطح علمی پایینی هستند. دانشجویان جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌های غیرانتفاعی باید طبق قوانین دانشگاه شهریه ترمی پرداخت کنند.

نحوه پذیرش در دانشگاه های علمی کاربردی

نحوه پذیرش در دانشگاه‌های علمی کاربردی بر اساس شرط معدل و بدون کنکور است. جهت ثبت‌نام در دانشگاه علمی کاربردی مقطع کاردانی می‌توانید از طریق سایت سنجش اقدام کنید. پذیرش دانشجو در این دانشگاه در دو مرحله مهرماه و بهمن ماه صورت می‌گیرد.

جهت ثبت‌نام در مقطع کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی باید مدرک کاردانی ناپیوسته همان رشته را داشته باشید. همچنین دانشجویان باید دارای مدرک دیپلم و شرط معدل برای ورود به دانشگاه باشند.

نحوه پذیرش در دانشگاه

نحوه پذیرش در دانشگاه های پیام نور

پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور، به دو صورت با کنکور و بدون کنکور صورت می‌گیرد. جهت تحصیل در دانشگاه پیام نور باید شهریه ترمی پرداخت کنید. شهریه دریافتی دانشگاه پیام نور در مقایسه با سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز کمتر است.

نحوه پذیرش در دانشگاه های مجازی

پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مجازی تنها از طریق کنکور سراسری صورت می‌گیرد. برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران، صنعتی شریف، خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، امیرکبیر، اصفهان و … در حال حاضر به صورت مجازی در حال ارائه دروس هستند.

نحوه پذیرش در دانشگاه آزاد

نحوه پذیرش دانشجو در سال‌های اول تاسیس دانشگاه‌های آزاد، تنها از طریق کنکور سراسری بود. اما دانشگاه آزاد در حال حاضر علاوه بر کنکور سراسری، بر اساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور در مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام به جذب دانشجو کرده است.

متقاضیان ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه آزاد، می‌توانند از طریق سایت سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در مهرماه و بهمن ماه در رشته مورد نظر خود ثبت‌نام کنند.

برترین دانشگاه های آزاد ایران

در جدول زیر به بهترین دانشگاه‌های آزاد اسلامی بر اساس تعداد مقالات بین المللی اشاره شده است.

نام دانشگاهرتبه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد4
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر5

بهترین دانشگاه‌های آزاد بر اساس تعداد مقالات داخلی:

نام دانشگاهرتبه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال4
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز6
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز7
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج8
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد9
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد10

انتخاب رشته کنکور 1402

بعد از شرکت در کنکور و اعلام نتایج اولیه کنکور، نوبت به انتخاب رشته می‌رسد. با آگاهی و اطلاع کامل از نحوه مطالعه دفترچه انتخاب رشته، کارنامه کنکور، کد محل رشته‌ها، نحوه انتخاب رشته و … باید فرم انتخاب رشته را به بهترین نحو پر کنید.

انتخاب بهترین رشته و دانشگاه با توجه به رتبه به دست آمده، از حساس‌ترین و مهم‌ترین تصمیمات زندگی یک داوطلب است.

توجه کنید که در روند انتخاب رشته حتما با یک مشاور خبره و دانا مشورت کنید و از راهنمایی‌ها و تجارب او بهره‌مند شوید.

سخن آخر- انواع پذیرش دانشگاه ها

نحوه پذیرش در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. به طور کلی دانشجویان از طریق کنکور و یا بر اساس سوابق تحصیلی به دو روش متمرکز و نیمه متمرکز می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

ما در این مقاله به طور مفصل در مورد انواع پذیرش دانشگاه ها در انتخاب رشته کنکور پرداخته‌ایم. اگر سوال و ابهامی در این مورد دارید؛ می‌توانید آن را با ما در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلب گرامی

اینستاگرام الف مشاور

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاور کنکور
بهترین مشاور کنکور 1403 + برنامه ریزی اصولی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!