بهترین روش های مطالعه که بازدهی شما را در درس خواندن چند برابر می کند

افزایش بازدهی با بهترین روش های مطالعه🧐

اگر شما یک دانش آموز هستید و نمی دانید به چه صورت درس بخوانید تا مطالب را بهتر متوجه شوید و نمرات بهتری کسب کنید؟ یا روش های متعدد درس خواندن را امتحان کردید ولی به نتیجه مطلوبی نرسیده اید؟ نگران نباشید. آکادمی الف مشاور در این مقاله بهترین روش های مطالعه را برای شما بازگو می کنیم تا مدت زمانی که به درس خواندن اختصاص می دهید، بیشترین بازدهی و بهره وری را داشته باشید. پس تا انتها همراه ما باشید.

بهترین روش های مطالعه موثر برای دانش آموزان

  • مطالعه درس قبل از حضور در کلاس

قبل از ورود به کلاس، درس هایی که قرار است تدریس شوند را مطالعه کنید و اطلاعاتی درباره ی آن جمع آوری کنید. مطالعه سریع و سطحی دروس قبل از کلاس باعث می شود اطلاعات اولیه ای درباره ی موضوع درس بدست آورید. این کار باعث اشتیاق شما به یادگیری درس و تمرکز حواس در کلاس می شود. 

یک راهکار طلایی برای مطالعه دروسی که به آن علاقه ندارید!  

یک راهکار طلایی برای مطالعه دروسی که به آن علاقه ندارید!  

ممکن است تا به حال برای شما پیش آمده باشد که به درسی علاقه نداشته باشید. همین طور انگیزه و اشتیاقی برای مطالعه آن درس نداشته باشید و خیلی زود مطالبی که خواندید از یاد ببرید. معمولا دانش آموزان تمایل به شرکت در کلاس چنین درسی را ندارند و از آن دوری می کنند. اما به هر حال شما باید نمره ی قبولی را در درس مربوطه کسب کنید تا به مقاطع بالاتر بروید. دو راهکار طلایی برای مطالعه درس به شرح زیر است:

  • یکی از روش هایی افزایش تمایل نسبت به درسی که به آن علاقه ندارید، مطالعه درس قبل از حضور در کلاس است. شما با به دست آورن اطلاعات اولیه درباره ی موضوع درس و کنجکاو کردن ‌ ذهن خود، اشتیاق بیشتری برای یادگیری آن درس پیدا می کنید.
  • یکی از راه های افزایش بازدهی و حفظ مطالب درسی که به آن علاقه ندارید؛ پرسش کردن از خود است. شما می توانید در هنگام مطالعه، قبل و بعد آن مطالب درسی را از خود بپرسید و جواب بدهید.

به مطالب درسی بار هیجانی بدهید

مطالبی که بار هیجانی دارند، بهتر به خاطر سپرده می شوند و در حافظه می مانند. چرا که هیجانی بودن مطالب منجر به افزایش علاقه و تمرکز در ورود مطالب درسی به حافظه می شود. همچنین برقراری ارتباط احساسی و عاطفی با کتاب باعث می شود مطالب بهتر به حافظه سپرده شوند. یکی از روش هایی که می توانید به مطالب بار هیجانی بدهید، شوخی کردن با کتاب است. به طور مثال استفاده از شیوه ی علامت گذاری یا نوشتن احساس یا جملاتی که با خواندن مطالب درسی به ذهنتان می آید باعث می شود با کتاب درگیر شوید و به مطالب بار احساسی و هیجانی دهید.

یادداشت برداری در کلاس

یادداشت برداری از سخنان معلم باعث می شود شما یک شنونده ی فعال باشید و بهتر از دیگران  درس را یاد بگیرید. در یادداشت برداری باید از واژه های کلیدی استفاده کنید. نکات مهم مطالب را به صورت مختصر بنویسید و فقط اشاره ایی به آن داشته باشید. از یادداشت عین جملات معلم خودداری کنید. چرا که نوشتن کامل جملات معلم، شما را از گوش دادن و تمرکز کردن روی جملات بعدی باز می دارد و نمی توانید آن جملات را درک کنید.

یادداشت برداری در کلاس یکی از بهترین روش های مطالعه

یادداشت برداری از مطالب درسی

یادداشت برداری هنگام مطالعه کردن از بهترین شیوه های یادگیری مطالب است. شما می توانید عینا نکات مهم را یادداشت کنید یا در کنار آن نظر و برداشت خود را نیز بنویسید.

مدیریت زمان داشته باشید

هیچ وقت به طور پیوسته مطالعه نکنید. یکی از شیوه های مطالعه موثر استفاده درست از زمان است. به ازای هر 75 دقیقه مطالعه یک ربع به ذهنتان استراحت دهید. چرا که باید به مغز فرصت طبقه بندی مطالب را بدهید.

خلاصه نویسی کنید

شما می توانید بعد از پایان هر مبحث، مفهوم آن بخش را به طور خلاصه بنویسید. این کار باعث یادگیری بهتر و سریع مطالب می شود. همچنین خلاصه نویسی باعث مرور آسان مطالب در زمان کم می شود.

هر روز مرور داشته باشید

شما باید مرور روزانه را در برنامه ریزی درسی خودتان داشته باشید. زیرا مرور باعث تثبیت مطالب حافظه ی بلند مدت و عدم فراموشی آن می شود. طبق تحقیقات بعد از 2 روز مطالب به مرور فراموش می شوند. در صورت نداشتن مرور اطلاعات به تدریج از ذهن پاک می شود و تمام وقت و زحمتی که برای فهم آن مبحث گذاشته اید، هدر می رود.

شما میتوانید برای اطلاع از شیوه های مرور موثر به مقاله ی “روش های تکنیکی مرور و جمع بندی رتبه برترها” مراجعه کنید.

خط کشیدن زیر مطالب مهم درسی

شما می توانید بخش ها و نکات مهم در کتاب درسی را با رنگ های مختلف بر اساس میزان سختی خط بکشید. اما در این کار افراط نکنید زیرا با یک صفحه ی خط خطی و رنگی مواجه می شوید. خط کشیدن زیر نکات مهم باعث می شود مطالب بیشتر در ذهن باقی بمانند و راحت تر مرور شوند. 

انتخاب مکان مناسب برای مطالعه

انتخاب یک مکان مناسب برای درس خواندن تاثیر زیادی بر میزان یادگیری و مطالعه ی مفید دارد. انتخاب مکانی آرام و بی سر و صدا با نور کافی از الزامات مطالعه ی درست می باشد. همچنین سعی کنید در اتاق شخصی و پشت میز مطالعه کنید. از مطالعه کردن در تخت خواب و به صورت دراز کشیده خودداری کنید. چرا که مغز در حالت خواب قرار می گیرد.

به صورت گروهی مطالعه کنید

مطالعه گروهی

مطالعه به صورت گروهی باعث افزایش یادگیری می شود. زیرا هر یک از افراد گروه یک برداشت شخصی از متن دارند و نظرات خود را با سایر اعضای گروه به اشتراک می گذارند. این کار باعث می شود درک شما از موضوع درس و میزان یادگیری شما چند برابر نسبت به مطالعه ی فردی افزایش پیدا کند. همچنین شنیدن درس از زبان سایر اعضای گروه باعث تثبیت مطالب در ذهن شما می شود.

حواس پرتی را کنار بگذارید

در هنگام مطالعه از تمامی عواملی که باعث حواس پرتی و از دست دادن تمرکز شما می شود، دوری کنید. گوشی تلفن، شبکه های اجتماعی، تلویزیون و … از بدترین وسایلی است که می تواند حواس شما را هنگام مطالعه پرت کند و محتوای متن را درک نکنید. بنابراین بهتر است از استفاده ی این وسایل در هنگام مطالعه تا حد امکان دوری کنید.

کلام آخر

دانش آموزان برای موفقیت در درس و کنکور باید علاوه بر تعیین هدف و داشتن برنامه ریزی درست، به مطالعه ی درست مطالب نیز بپردازند. اطلاع از روش های موثر برای هر دانش آموز با هدف، ضروری است. مشاورین الف مشاور در این مقاله به تمام آن چیزی که شما باید در مطالعه درس رعایت کنید، اشاره کرده اند. اگر در برنامه ریزی دروس و چگونگی مطالعه مفید با مشکل رو به رو هستید، میتوانید از مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور کمک بگیرید. مشاورین الف مشاور از روز اول مطالعه تا زمان برگزاری آزمون سراسری، برنامه ریزی اصولی و تخصصی برای هر داوطلب انجام میدهند. در صورت هرگونه سوال میتوانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید. باتشکر از توجه و همراهی شما عزیزان.

برای نکات کنکوری مهم و اخبار داغ کنکور، میتوانید اینستاگرام الف مشاور را دنبال کنید. 

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا

سلام وعده های غذایی که مصرف میکنیم هم روی بازدهی تاثیر دارند؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  رضا

صد در صد بله… حتی نوع غذایی که مصرف میکتین رو بازدهی درسی شما تاثیر میزاره

سهیلا
سهیلا

سلام با چه قلمی یاد داشت برداری کنیم؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  سهیلا

سلام هر جور که خودتون متوجه میشین

علی رضا
علی رضا

سلام مکان مطالعه هم تاثیری داره روی این موضوع؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  علی رضا

بله صد در صد

زینتی
زینتی

یادداشت برداری توی کلاس واقعا ادمو تو مطالعه جلو میندازه و همن زمان خط کشیدن زیر مطالب مهم درسی موقع درس دادن باعث میشه که مطالبو بهتر متوجه بشم این نکاتو واقعا تجربه کردم

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!