روش های تکنیکی مرور و جمع بندی

روشهای تکنیکی مرور و جمع بندی رتبه برترها

ممکن است ساعات مطالعه زیادی را به درسی اختصاص داده باشید اما بعد از چند هفته آن را از یاد برده باشید. در این حالت حس سردرگمی و نگرانی به سراغتان می آید. با خود می گویید پس هرچه تا حالا خوانده ام بی فایده بوده است؟ شاید تا به حال با این وضعیت آشفته رو به رو شده باشید. برای تثبیت مطالب درسی در ذهنتان باید مرور و جمع بندی داشته باشید اما شاید ندانید بهترین روشهای مرور و جمع بندی به چه صورت است؟ الف مشاور در این قسمت به صفر تا صد روشهای تکنیکی مرور و جمع بندی دروس میپردازد. با ما همراه باشید.

به چه دلیل باید مرور داشته باشیم؟

ابتدا باید دانست که مرور و جمع بندی دروس به چه معناست؟

مرور کردن: مطالعه روزنامه وار مباحث درسی خوانده شده به همراه زدن تست های مرتبط با آن مباحث.

جمع بندی: در زمان معینی داوطلب درس های کنکوری خود را تک به تک جمع بندی کند تا نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کند.

روشهای تکنیکی مرور و جمع بندی

یکی از روشهای افزایش کیفیت مطالعه دروس، مرور است. مرور قوانین و اصولی دارد. اگر اصول مرور به صورت درست اجرا نشود، باعث یادگیری مطالب درسی به طور ناقص میشود. همچنین در صورت نداشتن مرور مطالب درسی بعد از 2 روز کم کم از حافظه پاک می شوند. مرور دروس همراه با تست زنی مباحث درسی باعث تثبیت مطالب در ذهن می شود. همچنین امتناع از مرور کردن دروس باعث فراموشی بخشی از مطالب و کاهش کیفیت مطالعه می شود.بنابراین برای انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت باید مرور داشته باشید.

به چه دلیل باید جمع بندی داشته باشیم؟

جمع بندی آخرین مرحله است. یک ماه مانده به کنکور جمع بندی تک به تک دروس انجام می شود تا داوطلب نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کند و در زمان باقی مانده تا کنکور آنها را تقویت کند. جمع بندی باعث تثبیت بهتر مطالب در ذهن می‌شود. بنابراین یک داوطلب با جمع بندی، مرور و تمرین و تکرار مطالب درسی را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت خود انتقال می دهد.

روشهای تکنیکی مرور و جمع بندی رتبه برترها 2

بهترین روشهای مرور دروس

مرور یک امر مهم و ضروری است و باید در زمان های خاصی صورت بگیرد. صرفا تکرار بی رویه مطالب در روز باعث تثبیت آن ها در حافظه بلند مدت نمی شود. ما در ادامه به شما خواهیم گفت مرور دروس باید به چه صورت باشد.

مراحل مرور دروس

  1. زمانی که درس مورد نظر را مفهومی مطالعه کردید، در پایان روز به مدت 10 دقیقه به مرور آن بپردازید.
  2. بعد از 24 ساعت به صورت روزنامه وار تیترها و مطالب مهم درس را مرور کنید.
  3. بعد از یک هفته یک زمان مشخص را در برنامه ریزی خود به مرور درس مذکور اختصاص دهید.
  4. بعد از 30 روز زمانی را برای مرور همان درس بر اساس سختی و آسانی در نظر بگیرید.
  5. در مرحله آخر یک ماه بعد از آخرین مرور همان مطالب درسی را دوباره مرور کنید.

بدیهی است که مرور تمام جزئیات مطالب درسی که خوانده اید، امکان پذیر نیست. راه حل چیست؟

بهترین روشهای مرور آسان چیست؟

بهترین روش های مرور آسان به شرح زیر است:

خلاصه نویسی

 مهم ترین گزینه برای مرور آسان مطالب خلاصه نویسی است. شما مطالب درسی را از دید خود و به زبان راحت تری می نویسید. از آنجایی که نکات مهم در خلاصه نویسی به کار برده می شود، باعث می شود مرور دروس در زمان کم ولی با بازدهی بالا انجام شود. توصیه می شود در هنگام مطالعه مفهومی دروس، زمانی که مطالب درسی را به طور عمیق مطالب یاد رفتید، خلاصه نویسی کنید تا بعدا زمانی را به خلاصه نویسی اختصاص ندهید زیرا وقت گران بها است و از هدر دادن آن باید خودداری کرد. شما می توانید در خلاصه نویسی از دو الی سه رنگ خودکار استفاده کنید. همچنین نمودار درختی را در متن خلاصه تان بکار ببرید.

پررنگ کردن تیترها و مطالب مهم

 پس از مطالعه دقیق دروس و یادگیری عمیق آن ها شما می توانید با ماژیک نکات مهم و کلیدی هر مبحث را هایلایت کنید. استفاده از 2 الی 3 ماژیک رنگی در هایلایت کردن مجاز است. هایلایت کردن باید بدین صورت باشد که مثلا رنگ سبز مخصوص نکات مهم و مطالبی باشد که حتما باید مرور شوند و یا رنگ آبی مخصوص مطالبی که زود فراموش می کنید و توجه بیشتری باید به آن داشته باشید.

حاشیه نویسی

 به نوشتن نکات و مطالب مهم پاراگراف های درسی در حاشیه کتاب خود، حاشیه نویسی می گویند. حاشیه نویسی باعث می شود مطالب را راحت تر و بهتر حفظ کنید. شما می توانید هنگام مرور برای راحتی و صرفه جویی در زمان از این حاشیه نویسی ها استفاده کنید. اگر با قوانین حاشیه نویسی آشنایی کامل را ندارید میتوانید از مقاله “چگونه حاشیه نویسی کنیم؟” کمک بگیرید.

نوشتن نکات مهم روی برگه و چسباندن آن به دیوار

مطالبی که خیلی مهم هستند یا زود فراموش می کنید را می توانید روی برگه های آچار یا … بنویسید و به دیوار بچسبانید. بدین صورت آن مطالب دائما جلوی چشم شما هستند و می توانید از آن ها استفاده کنید.

فلش کارت

 شما می توانید فلش کارت دروس تهیه کنید. فلش کارت برای درس هایی مانند زبان انگلیسی، فارسی و فرمول ها که فرار هستند، کاربرد زیادی دارد.

مرور تست های زده شده

 در فرایند تست زنی حتما تست هایی که اشتباه زدید یا نتوانستید به آنها پاسخ دهید را علامت گذاری کنید. یکی از روش های مرور دروس، تمرکز و دقت بر روی تست های علامت زده است. شما می توانید آن تست ها را دوباره حل کنید و به تحلیل جواب آنها بپردازید.

ضبط کردن نکات مهم درس

 شما می توانید نکات و مطالب مهم درسی را به صورت ویس با صدای خود ضبط کنید و در هنگام مرور از این ویس ها استفاده کنید.

شما با روش های ذکر شده می توانید به راحتی مطالب درسی را مرور کنید بدون آنکه نیاز باشد زمان زیادی را صرف مرور تمام مطالب کتاب یا جزوه کنید.

بچه هایی که هنوز جمع بندی دروس پایه رو شروع نکردن😱😰
حتما وویس زیر رو گوش بدن👇👇

داخل این وویس🎙 برات از ⚠️اهمیت جمع بندی دهم و یازدهم تو تابستون گفتم🏖🏕
اینکه چه کمکی میتونه بهت بکنه🤩 و چجوری کمکاری های قبلت رو جبران کنه😎👌
و انجام ندادنش چه ضرریه😱😖🚫
پس هیچ جوره از دستش نده🙅🏻‍♀️ و با چیزایی که بهت گفتم خودتو نجات بده😇🫂

بهترین روش های جمع بندی دروس

روشهای تکنیکی مرور و جمع بندی

بسیاری از داوطلبان خیال می کنند نیاز به جمع بندی دروس ندارند. اما برای رتبه برتر شدن باید جمع بندی داشته باشید. مرحله ی آخر جمع بندی است و در ماه آخر انجام می شود. با جمع بندی می توانید تسلط بیشتری بر مباحث دروس داشته باشید و زحمات فراوان شما در دوران مطالعه کنکور از بین نخواهد رفت. 

خلاصه نویسی

 خلاصه نویسی فاکتور مهم و کارآمدی در دوران جمع بندی است. شما نمی توانید در ماه آخر به خلاصه نویسی تمام دروس بپردازید زیرا حجم مطالب زیاد است و این کار در زمان کم امکان پذیر نیست. خلاصه نویسی همانطور که در بالا اشاره شده است باید در هنگام مطالعه مفهومی دروس صورت گیرد. برای همه دروس اعم از عمومی و اختصاصی خلاصه نویسی تهیه کنید تا بتوانید در یک ماه آخر آن ها را بررسی کنید.

عدم یادگیری مطالب جدید

 شما باید در ماه آخر از یادگیری مطالب جدید خودداری کنید. زیرا نه تنها مطالب جدید را به درستی  یاد نمی گیرید بلکه نکات و مطالب قبلی را فراموش می کنید.

شرکت در آزمون های جامع شبیه کنکور

 با شرکت در آزمون های جامع می توانید به تراز نهایی دست یابید و برای کنکور آماده شوید. شرکت در آزمون های جامع شبیه به کنکور که سوالات و شرایط کنکور را شبیه سازی می کنند، از روش های برتر جمع بندی و مرور به شمار می رود.

روش های تکنیکی مرور و جمع بندی

تحلیل آزمون ها

 حتما باید بعد از هر آزمونی به تحلیل آن بپردازید تا جمع بندی بهتری داشته باشید و در کنکور موفق شوید. سوالات را به سه دسته تقسیم کنید. دسته اول سوالاتی که به آنها پاسخ درست دادید. دسته دوم سوالاتی که به آنها پاسخ اشتباه دادید و دسته سوم سوالاتی که پاسخ آنها را اصلا نمی دانید.

تقویت نقاط مثبت

 نقاط مثبت شما از دسته از سوالاتی است که در آزمون های جامع به آنها پاسخ درست داده اید. این بدین معنا است که شما به آن مبحث تسلز کامل دارید و آن را به درستی یاد گرفته اید. مرور این دسته از تست ها باعث تقویت نقاط مثبت تان می شود.

بهبود نقاط ضعف

 نقاط ضعف شما سوالاتی هستند که در آزمون ها به آنها پاسخ اشتباه دادید. این سوالات به شدت بر روی تراز شما تاثیر منفی می گذارند. پس تا زمان باقی مانده به کنکور می توانید این نقاط ضعف را برطرف کنید.

تحلیل تست های بدون پاسخ

 سوالاتی که در آزمون های شبیه ساز کنکور به آنها پاسخ نداده اید نیاز به توجه و تحلیل بیشتری دارند. شما باید به مفاهیم پایه این تست ها مراجعه کنید و آن ها را با دقت بیشتری مطالعه کنید. این کار باعث یادگیری بهتر و رفع نقاط ضعف تان می شود.

بررسی سوالات مهم کنکور

 سوالاتی هستند که به دلیل اهمیت زیاد هر ساله در کنکور به شیوه های مختلفی مطرح می شوند. یکی از روش های جمع بندی برای کنکور، بررسی و تجزیه و تحلیل این سوالات است. شما می توانید در حل این سوالات مهارت بالایی کسب کنید و نسبت به دیگران در کنکور بهتر عمل کنید.

مرور مطالب خلاصه نویسی

برای آخرین مرحله و روزای آخر مانده به کنکور حتما مطالبی که خلاصه کردید را مرور کنید تا در جلسه کنکور مطالب از خاطر شما نرود. 

روشهای تکنیکی مرور و جمع بندی رتبه برترها 8
سلام وقت بخیر.
من دانش آموز تجربی هستم پشت کنکور
تقریبا درس هارو خوندم رفتم جلو ولی خب حد متوسطی دارم مباحث مونده زیاده منتها تو جمع بندی می‌خوام با شاید حذف جمع و جور کنم سوالم اینه که به نظرتون با ویدیو های آموزش کوتاه و تست های جمع بندی به صورت سریع میتونم تا اوایل خرداد مباحث رو تکمیل کنم؟
سوال بعدیم اینه که دوازدهم بیشتر درس ها مونده اگه یه سری فصل هارو ما تست نزده باشیم اصلا و الان چون فرصت کمه برای تست زدن زیاد میشه از تست های موج آزمون فصل به فصل بزنیم یا تست های کنکور جمع بندی بزنیم یا بهتره که از منبع اول خودمون فعلا استفاده کنیم؟؟
ممنون میشم پاسخگو باشید🙏

سخن آخر

مرور به شیوه هایی که در این مقاله اشاره کرده ایم از بهترین روش ها است تا به مطالب تسلط پیدا کنید و عملکرد شما در جلسه کنکور افزایش پیدا کند. مرور مطالب خلاصه نویسی شده از بهترین روش های جمع بندی است. شما با انجام شیوه های جمع بندی دیگر نباید نگران کنکور باشید. اگر در زمینه مطالعه و برنامه ریزی درسی به مشکل برخوردید، میتوانید از مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور به صورت حضوری و تلفنی استفاده کنید. برای آگاهی از نکات کنکوری و اخبار داغ کنکور میتوانید، الف مشاور را در اینستاگرام دنبال کنید.

اینستاگرام الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
4 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیادور
سیادور

واقعا کامل ترین مطلبی که خوندم بود و خط به خطش یه نکته و شیوه ی مهم اموزش داد خیلی متشکرم ازتون واقعا راهبردی بود

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!