چگونه حاشیه نویسی کنیم

چگونه حرفه ای حاشیه نویسی کنیم؟

تا حالا شده به دلیل حجم زیاد کتاب های درسی و جزوات، نتوانید مطالب را به خاطر بسپارید؟ و یادگیری حجم زیادی از مطالب برای شما سخت باشد؟ نگران نباشید؛ الف مشاور در این مقاله به شما چگونگی حاشیه نویسی و خلاصه برداری از مطالب را آموزش می دهد تا قادر به یادگیری حجم زیادی از مطالب باشید. پس با ما همراه شوید و سوالات خود را کامنت کنید.

حاشیه نویسی چیست؟

به نوشتن نکات و مطالب مهم هر پاراگراف در حاشیه کتاب خود، حاشیه نویسی می گویند. این امر سبب می‌شود تا مطالب درسی را به راحتی به خاطر بسپارید.

چرا باید از حاشیه نویسی استفاده کنیم؟

حاشیه نویسی باعث می شود مطالب را راحت تر و بهتر یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. زیرا در حاشیه نویسی هم حجم مطالب به نسبت کتاب کمتر و نکات مهم پر‌رنگ تر شده است و هم خودتان آن ها را نوشته اید. یادگیری مطالبی که خود آن ها را مکتوب کردید به مراتب از یادگیری مطالب کتاب درسی تایپ شده آسان تر است. همچنین می توانید از حاشیه نویسی برای مرور کردن مطالب درسی استفاده کنید. زیرا استفاده از حاشیه نویسی زمان مرور کردن را کاهش می دهد.

چگونه حاشیه نویسی کنیم

بنابراین مطالب درسی را با خلاقیت به زبان خود نوشتن باعث می شود مباحث را بهتر و با سرعت بیشتری یاد بگیرید.

تکنیک‌های حاشیه نویسی

  • حاشیه نویسی نیز مانند خلاصه نویسی باید در زمان خاصی انجام شود. حاشیه نویسی باید بعد از خواندن مفهومی مطالب و درک آن انجام شود. در حاشیه نویسی نیازی نیست شما در حاشیه کتاب به حل تمرین های مربوط به این بخش بپردازید.
  • حاشیه نویسی بیشتر برای درس های عمومی مانند ادبیات فارسی، دینی، تعلیمات اجتماعی و … و درس های اختصاصی مانند زیست شناسی، شیمی و … کاربرد دارد. چیزی که در حاشیه نویسی مسلم است این است که شما نمی توانید درس هایی مانند ریاضی که تماما فرمول و حل مسئله هستند را حاشیه نویسی کنید. اما شما می توانید مفاهیم بعضی از درس ها مانند فیزیک و شیمی را حاشیه نویسی کنید.
  • بعد از مطالعه دقیق کتاب و تست زنی مباحث مرتبط، به کتاب درسی مراجعه کنید و نکات و مطالب مهمی را که از جزوات دیگر یاد گرفته اید، به جای آن که این مطالب را در جایی دیگر یادداشت کنید در حاشیه کتاب درسی خود یادداشت کنید.

برای رسیدن به هدفتان باید برنامه جامع و مختص به خود داشته باشید. شما می‎‎‎‌توانید در صورت نیاز از الف مشاور، مشاوره برنامه‌ریزی کنکور دریافت کنید.

تکنیک مهم حاشیه‌نویسی با استفاده از تست‌زنی

از میان مباحثی که در طول روز خواندید، چندین تست مرتبط را انتخاب کنید. سپس شروع به حل تست‌ها کنید و به آنها پاسخ دهید. سپس به پاسخنامه تست مراجعه کنید و تعداد پاسخ‌های غلط خود را بیابید. تعداد پاسخ‌های غلط شما حاکی از بلد نبودن آن مطالب است. بنابراین باید این نکات مهم را در گوشه کتاب خود یادداشت و چندین بار مرور کنید تا این مطالب را از خاطر نبرید.

بهترین روش خلاصه‌نویسی درس پر‌اهمیت زیست‌شناسی چیست؟

در درس زیست‌شناسی اکثر دانش آموزان تمامی مطالب را هایلایت می‌کنند و یا زیر تمامی مطالب کتاب درسی خط می‌کشند که این روش، یک روش اشتباه است. درست است که درس زیست‌شناسی یک درس پر‌اهمیت است و خط به خط  آن نیز مهم می‌باشد. اما علامت‌گذاری تمام مطالب آن هم با یک رنگ اشتباه است.

برای درس زیست‌شناسی می‌توانید از رنگ‌های مختلف که هر رنگ معنا و مفهوم خاصی را داشته باشد، استفاده کنید. به طور مثال از رنگ آبی برای هایلایت مطالب آسان، رنگ قرمز برای مطالب سخت و رنگ نارنجی برای مطالب فرار استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید نکات و کلمات مهم کلیدی را در رو به روی هر پاراگراف یادداشت کنید. به دین صورت کیفیت مطالعه شما افزایش می‌یابد و از مرور آنها خسته نخواهید شد.

چگونه باید حاشیه نویسی کنیم؟

روش هایی که ادامه به آنها می پردازیم باعث افزایش دقت و تمرکز می شوند. همچنین کیفیت مطالعه شما را بالا می برند. با حاشیه‌نویسی شما می توانید در مدت زمان کمی و با کیفیت و سرعت العمل بیشتری مطالب را یاد بگیرید.

  • مطالب و نکات مهم و قابل اهمیت هر صفحه را در همان صفحه حاشیه نویسی کنید.
  • در حاشیه‌نویسی باید از جملات کوتاه استفاده کنید که در عین حال کوتاهی جملات، بیشترین مفهوم و منظور را به کار ببرید.
  • شما می توانید برای مطالب به هم پیوسته و مرتبط از نمودار درختی استفاده کنید. نمودار درختی به شما هم در فهم بیشتر مطالب کمک می کند و هم در هنگام مرور بیشترین استفاده را دارد. نمودار درختی در دوران جمع بندی مطالب برای کنکور در ماه آخر بسیار کاربرد دارد و باعث فهم بیشتر و مرور سریع تر می شود.
  • هایلایت کردن مطالب مهم ، پرتکرار و کلمات کلیدی در متن حاشیه ای که خودتان نوشته اید باعث می شود در هنگام مطالعه با دقت و تمرکز بیشتری نکات هایلایت شده را مطالعه کنید.
  • باید به این موضوع توجه کنید که حاشیه‌نویسی و برجسته سازی مطالب نباید بیشتر از 30 الی 40 درصد حجم کل مطالب را دربربگیرد.
  • برای حاشیه‌نویسی راحت تر مطالب می توانید کتاب درسی خود را سیمی کنید.
  • برای حاشیه‌نویسی می توانید از نکات تست های هر مبحث استفاده کنید.

تفاوت بین حاشیه نویسی و خلاصه نویسی

چگونه حاشیه نویسی کنیم

بسیاری از داوطلبان خیال می کنند حاشیه‌نویسی همان خلاصه نویسی است. اما در حقیقت این دو با هم فرق می کنند. شما در خلاصه نویسی برداشت خودتان را بعد از مطالعه ی دقیق متن و با ساختار و زبان خودتان در دفتری جداگانه می نویسید. خلاصه نویسی می تواند در دور دوم مطالعه درس نیز انجام شود و تمام نکات را شامل می شود.

اما حاشیه‌نویسی باعث می شود نکات کلیدی و مهم متن در حاشیه کتاب جدا می شوند. حاشیه نویسی به دلیل اینکه فقط نکات مهم را شامل می شود، کوتاه و مفید است. در حاشیه‌نویسی شما دچار پراکندگی نمی شوید و می توانید در زمان کمی، مطالب را مرور کنید.

نکات مهم برای حاشیه‌نویسی و برجسته‌سازی

  • مطالب حاشیه‌نویسی شده باید حداکثر 30 درصد از حجم کل مطالب باشد.
  • مطالب نکته‌برداری شده باید کم باشد.
  • در کنار تست‌هایی که نکات مهم دارند، علامت گذاری کنید تا هنگام حاشیه‌نویسی و برجسته سازی آنها را مد نظر قرار دهید.
  • از حاشیه‌نویسی پیشرفته برای دروس زیست و شیمی استفاده کنید. بدین صورت که کتاب خود را سیمی کرده و در بین صفحات آن برگه‌های سفیدی برای یادداشت مطالب قرار دهید. شما می‌توانید مطالب اضافه و نکات تستی را در آن برگه‌های سفید یادداشت کنید.
  • به زبان خود نوشتن مطالب باعث یادگیری بیشتر می‌شود.
  • اگر در نکته‌برداری در نوشتن مطلبی تردید داشتید، آن را یادداشت نکنید.

سخن آخر

مشاورین الف مشاور به تمامی مطالبی که باید در حاشیه نویسی رعایت کنید، پرداخته اند و امیدوارند بتوانید با استفاده از این مطالب، مطالعه ی بیشتری داشته باشید. اگر در برنامه ریزی دروس و چگونگی مطالعه مفید با مشکل رو به رو هستید میتوانید از مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور کمک بگیرید. مشاورین الف مشاور از روز اول مطالعه تا زمان برگزاری آزمون سراسری، برنامه ریزی اصولی و تخصصی برای هر داوطلب انجام میدهند. در صورت هرگونه سوال میتوانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید.باتشکر از توجه و همراهی شما عزیزان.

برای نکات کنکوری مهم و اخبار داغ کنکور، میتوانید اینستاگرام الف مشاور را دنبال کنید. 

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فائزه
فائزه

همیشه فک میکردم حاشیه نویسی کار بیخودیه، ازین بعد میخام امتحانش کنم

زینب حسینی
زینب حسینی

یه جوری خلاصه و حاشیه مینوشتم که کلن سر در گم میشدم و نمیتونستم پیداشونم کنم و کلمات اضافیو خیلی به کار میبردم. و کلن خلاصه رو تو حاشیه نویسی مینوشتم. خدا خیرتون بده خیلی کمکم کردین.

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!