اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور

اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

انتخاب رشته کنکور سراسری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا تنها یک اشتباه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی قبولی شما در کنکور بگذارد. تحلیل کارنامه کنکور و نحوه چیدمان کد محل رشته‌ها از عوامل مهم و سرنوشت ساز در روند انتخاب رشته است. بسیاری از داوطلبان کنکور به دلیل اشتباه در انتخاب رشته و یا عدم انتخاب رشته درست و اصولی با رتبه‌های بسیار خوب در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود قبول نمی‌شوند.

با ما همراه باشید؛ ما در الف مشاور به بررسی اشتباهات موجود در انتخاب رشته کنکور می‌پردازیم.

انتخاب رشته اشتباه!

بسیاری از داوطلبان به دلایل مختلف که در ادامه به طور مفصل به معرفی آنها خواهیم پرداخت؛ در روند انتخاب رشته خود دچار اشتباه می‌شوند. در سال‌های گذشته امکان تقاضا برای بررسی اشتباه در انتخاب رشته بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور وجود داشت؛ اما امکان بررسی این درخواست در سال 1401 حذف گردید.

طبق اعلامیه رسمی از سوی سازمان سنجش، بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای اولویت بعدی در سال 1401 لغو گردیده است. طبق این مصوبه داوطلبان دیگر نمی‌توانند در سایت سازمان سنجش درخواست تقاضای بررسی اشتباه در انتخاب رشته را کنند و برای انتقالی و تغییر رشته باید از طریق آیین نامه‌های درون دانشگاهی اقدام کنند. 

اشتباه در انتخاب رشته

اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

داوطلبان کنکور ممکن است در روند انتخاب رشته خود دچار اشتباهات و مشکلات متعددی شوند؛ ما در ادامه معرفی این اشتباهات می‌پردازیم تا دیگر داوطلبان کنکور چنین اشتباهاتی را تکرار نکنند.

  • عدم تحلیل دقیق و کامل کارنامه اولیه کنکور

کارنامه اولیه کنکور که مدتی پس از کنکور بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، شامل رتبه در سهمیه، سوابق تحصیلی، رتبه در سهمیه نهایی، اطلاعات ثبت نامی آزمون، وضعیت مجاز بودن داوطلب در دوره‌های مختلف و … می‌شود. برای داشتن یک انتخاب رشته خوب باید به طور دقیق با تمامی قسمت‌های کارنامه اولیه آشنا شوید تا بتوانید بر اساس آن بهترین انتخاب رشته را داشته باشید.

با توجه به کارنامه اولیه کنکور داوطلب از وضعیت مجاز بودن خود در دانشگاه روزانه، آزاد، پیام نور و … و شانس قبولی خود در رشته و دانشگاه مورد نظر اطلاع می‌یابد. بنابراین اگر به طور دقیق با بندهای کارنامه خود آشنا نشوید؛ حتما در روند انتخاب رشته خود دچار اشتباه می‌شوید.

جهت آشنایی با تحلیل دقیق کارنامه کنکور به مقاله “تحلیل کارنامه کنکور سراسری 1402” مراجعه کنید.

  • عدم مطالعه کامل دفترچه انتخاب رشته کنکور

دفترچه انتخاب رشته کنکور بعد از اعلام نتایج اولیه توسط سازمان سنجش در سایت سنجش بارگذاری می‌شود. تمامی داوطلبان با مراجعه به سایت سنجش می‌توانند دفترچه انتخاب رشته گروه آزمایشی خود را دانلود کنند.

دفترچه انتخاب رشته کنکور شامل تمامی شرایط و ضوابط شرکت در انتخاب رشته، نحوه انتخاب رشته، کد محل رشته‌ها و … می‌شود. 

عدم مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته و تکمیل فرم انتخاب رشته از روش‌های نادرست انتخاب رشته است؛ که ممکن است باعث اشتباهات بزرگی در نحوه انتخاب رشته شود.

  • عدم توجه به میزان شهریه دانشگاه‌های شهریه پرداز

تنها تحصیل در دانشگاه‌های روزانه شامل پرداخت شهریه نمی‌شود. تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، دوره شبانه، پردیس خودگردان و … شامل شهریه می‌شود. قبل از انتخاب رشته باید از میزان شهریه ترمی هر دانشگاه مطلع شوید و با توجه به وضعیت مالی خود اقدام به انتخاب رشته در یکی از دانشگاه‌های شهریه پرداز کنید.

چه بسا دانشجویانی بخاطر شهریه‌های بالا و ناتوانی در پرداخت شهریه از دانشگاه انصراف داده‌اند. به همین خاطر باید قبل از انتخاب رشته به این مورد دقت کنید.

  • عدم توجه به شهر محل تحصیل

حتما از شهر محل تحصیل خود اطلاع داشته باشید. در روند انتخاب رشته باید به شهر محل تحصیل و مسافت آن با منزل توجه کنید. بسیاری از دانشجویان بخاطر سختی رفت و آمد و دوری از خانواده از دانشگاه انصراف می‌دهند. بنابراین باید از مسافت شهرهایی که انتخاب می‌کنید، اطلاع داشته باشید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. همچنین به شهر محل تحصیل پردیس دانشگاه‌ها توجه کنید. زیرا ممکن است دانشگاه اصلی در یک شهر و پردیس آن در شهر دیگر باشد. 

  • چینش اشتباه کد محل رشته‌ها در فرم انتخاب رشته

در زمان تعیین اولویت بندی کد رشته‌ها، بیشتر داوطلبان کنکور دچار اشتباه می‌شوند. اکثر داوطلبان در ابتدا دانشگاه‌ها و رشته‌هایی را انتخاب می‌کنند که شانس قبولی در آنها وجود دارد. اولویت‌بندی کد رشته‌ها بر اساس علاقه، استعداد، رتبه و … صورت می‌گیرد، اما نحوه چیدمان کد رشته‌ها باید در انتخاب‌های اول خوش‌بینانه، در مرحله دوم واقع‌بینانه و در آخر بدبینانه باشد. 

از بین 150 انتخاب، باید 20 درصد اول انتخاب‌های شما شامل دانشگاه‌ها و رشته‌های تاپ که با توجه به رتبه خود در آنها قبول نمی‌شوید، باشد. سپس 60 درصد انتخاب‌های دیگر را به طور واقع بینانه انتخاب کنید؛ دانشگاه و رشته‌هایی که با توجه به رتبه خود احتمال قبولی در آنها است را انتخاب کنید. در مرحله آخر 20 درصد از انتخاب‌های خود را به رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که احتمال قبولی‌تان در آنها صد در صد است را انتخاب کنید.

  • تکمیل فرم انتخاب رشته در روز آخر

برای تکمیل فرم انتخاب رشته مهلت یک هفته‌ای وجود دارد. بهتر است در همان روزهای ابتدا فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنید. اگر این کار را به روز آخر موکول کنید، ممکن است باعث عجله و بی دقتی در تکمیل فرم و اشتباه در وارد کردن کد رشته‌ها شود. 

  • عدم دریافت مشاوره انتخاب رشته خوب

انتخاب رشته ازمهم‌ترین و حساس‌ترین انتخابات داوطلبان کنکور محسوب می‌شود. زیرا تنها یک اشتباه می‌تواند منجر به عدم قبولی داوطلب در کنکور و یا قبولی در دانشگاه و رشته اشتباهی شود. بنابراین بهتر است از یک مشاور خبره و باتجربه در زمینه انتخاب رشته کمک بگیرید تا بتوانید به درستی انتخاب رشته کنید.

بسیاری از داوطلبان کنکور به دلیل عدم بهره‌مندی از مشاوره و یا انتخاب مشاور ناکارآمد، با خسارات جبران ناپذیری مواجه شده‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌شود حتما از یک مشاور خوب برای انتخاب رشته کمک بگیرید.

برای ارتباط با مشاورین الف مشاور و دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

انواع درخواست اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

همانطور که در بالا اشاره شد؛ بررسی درخواست اشتباه در انتخاب رشته کنکور دیگر در سایت سنجش فعال نمی‌باشد. اما در صورت لغو درخواست اشتباه در انتخاب رشته شما می‌توانید برای اشتباهاتی که در ادامه به آن می‌پردازیم، درخواست دهید.

  1. درخواست در تغییر دوره قبولی که شامل تغییر در دوره آزاد، پردیس، غیرانتفاعی و … می‌شود.
  2. درخواست بررسی اولویت‌های بعدی که شامل کارنامه سبز کنکور می‌شود.
  3. درخواست به حد نصاب نرسیدن دانشگاه قبولی
بیشتر بخوانید: بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور سراسری 1402 + مشاوره انتخاب رشته

اشتباه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

بیشتر داوطلبان متقاضی ثبت نام در دانشگاه آزاد با اشتباهاتی از جمله عدم آگاهی از دفترچه انتخاب رشته، بی دقتی، مشاوره اشتباه و … مواجه می‌شوند. این اشتباهات باعث ایجاد مشکلات متعددی برای داوطلبان کنکور می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1402 به خوبی عمل کنید و نهایت دقت خود را به کار ببرید.

اشتباه در کارنامه سنجش

بسیاری از داوطلبان کنکور با توجه به عملکرد خود در کنکور نسبت به رتبه به دست آمده، معترض می‌شوند. بعضی از داوطلبان بعد از انتشار کارنامه اولیه و مشاهده درصد دروس و رتبه و میزان عملکرد خود در کنکور نسب رتبه و تراز کارنامه اولیه معترض می‌شوند و مدعی رخ دادن اشتباه در نحوه تصحیح پاسخنامه می‌شوند. امکان اعتراض به رتبه خود از طریق سایت سنجش امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب رشته کنکور انسانی 1402 + مشاوره انتخاب رشته

نحوه انتخاب رشته درست و اصولی

برای داشتن یک انتخاب رشته اصولی باید تمام جوانب را بسنجید. انتخاب رشته اصولی باید بر پایه یک سری قواعد و قوانین مهم انجام شود تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. به موارد زیر برای داشتن یک انتخاب رشته اصولی دقت کنید.

  1. آشنایی کامل با دفترچه انتخاب رشته و کد محل رشته‌ها
  2. اولویت بندی رشته‌ها بر اساس علاقه، استعداد و رتبه قبولی
  3. آشنایی کامل با ظرفیت پذیرش و قوانین پذیرش دانشگاه‌ها و رشته‌ها
  4. انتخاب بهترین رشته به دور از احساسات و نظر دیگران
  5. آشنایی کامل با تمامی رشته‌ها و بازار کار آنها
  6. آشنایی با نحوه چیدمان کد محل رشته‌ها
  7. آشنایی کامل با کارنامه کنکور اولیه و رتبه‌های قبولی سال گذشته
بیشتر بخوانید: بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی کنکور 1402 + مشاوره انتخاب رشته

اگر معدل را در انتخاب رشته اشتباه بزنیم چه میشود؟

یکی از بندهای مهم در زمان ثبت نام برای کنکور سراسری، معدل دیپلم است. داوطلبان باید به درستی و عینا نمره معدل خود را در فرم ثبت نامی وارد کنند. زیرا تاثیر معدل بر روی کنکور قطعی است و نمره کتبی نهایی اهمیت زیادی دارد. اگر داوطلبان معدل خود را در فرم ثبت نامی وارد نکنند و یا اشتباه وارد کنند، تخلف محسوب می‌شود و قبولی آنها در دانشگاه لغو خواهد شد.

البته امکان ویرایش معدل و اطلاعات ثبت نامی برای داوطلبان کنکور وجود دارد. بدین ترتیب دانش آموزان پایه دوازدهم و داوطلبان کنکور که به هر دلیل نیاز به ویرایش معدل دارند، می‌توانند در زمان مشخصی که از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود، نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.

سخن آخر

تنها یک اشتباه در روند انتخاب رشته می‌تواند سرنوشت شما را تغییر دهد. انتخاب رشته از مهم‌ترین تصمیمات یک داوطلب در سنین نوجوانی است. ما در این مقاله به معرفی کامل اشتباهات رایج داوطلبان در کنکور پرداخته‌ایم. امیدواریم با آگاهی از این اشتباهات دیگر داوطلبی مرتکب چنین اشتباهاتی نشود. در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید آن را با ما در بخش کامنت مطرح کنید.

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلب گرامی

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور تجربی
بهترین مشاوره کنکور تجربی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Melika.bakhshi
Melika.bakhshi

منیکه پایه دوازدهمم و معدلم تو زمان ثبت نام مشخص نبود باید چیکار کنم؟ همینجوری یه معدل زدم

آهو نامجو
آهو نامجو

من پارسال مشاورم برام بد انتخاب رشته کرد میتونستم فرهنگیان قبول بشم ولی نشدم متاسفانه

پریناز یزدان پناه
پریناز یزدان پناه

سلام وقتتون بخیر باشه
من تازه کنکور دادم میترسم خودم نتونم درست اتنخاب رشته کنم چطور میتونم باهاتون مشاوره داشته باشم؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!