انتخاب رشته ریاضی

بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی

از مهم‌ترین دغدغه داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی بعد از کنکور سراسری، انتخاب رشته ریاضی است. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند از میان تمامی رشته‌های ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته ریاضی، اقدام به انتخاب رشته کنند. برای داشتن یک انتخاب رشته درست باید نکاتی را در روند انتخاب رشته رعایت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب رشته را داشته باشید. با انتخاب رشته درست و اصولی می‌توانید در رشته مورد علاقه‌تان قبول شوید. با ما همراه باشید؛ ما در الف مشاور به بررسی بهترین انتخاب رشته ریاضی می‌پردازیم.

انتخاب رشته ریاضی 1403

انتخاب بهترین رشته و دانشگاه متناسب با رتبه به دست آمده، از مهم‌ترین اقدامات هر داوطلب کنکوری است که بعد از مشاهده نتایج اولیه کنکور باید انجام دهد.

انتخاب رشته اصولی باید بر اساس علاقه، استعداد و رتبه داوطلب و در نظر گرفتن یک سری از ملاک‌های مهم که در ادامه به آنها می‌پردازیم، باشد.

همچنین آگاهی از رتبه‌های قبولی سال گذشته، ظرفیت پذیرش هر رشته و دانشگاه، کد رشته‌ها و نحوه چیدمان کد رشته‌ها در فرم انتخاب رشته ریاضی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در روند انتخاب رشته خود در نظر بگیرید.

با اطلاع از روند انتخاب رشته اصولی می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید و بهترین نتیجه را به دست آورید. همچنین بهره‌مندی از راهنمایی‌های مشاورین خبره در زمینه انتخاب رشته می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد. زیرا نحوه چیدمان و گزینش کد رشته‌ها در فرم انتخاب رشته ریاضی باید اصولی باشد و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن اولویت‌ها و شرایط، انتخاب رشته کرد.

نکات مهم در انتخاب رشته ریاضی

در یک انتخاب رشته اصولی باید نکاتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، توجه کنید.

  • مرحله اول

در مرحله اول باید به دقت دفترچه انتخاب رشته ریاضی را مطالعه کنید و به طور کامل با رشته‌های دانشگاهی رشته علوم ریاضی و فیزیک آشنا شوید. شناخت تمامی رشته‌های دانشگاهی رشته ریاضی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در ابتدا انجام دهید؛ زیرا با شناخت تمامی رشته‌های دانشگاهی رشته ریاضی علاقه خود را پیدا خواهید کرد و از انتخاب رشته خود پشیمان نمی‌شوید.

  • مرحله دوم

اگر در دانشگاه‌های سراسری اقدام به انتخاب رشته کرده‌اید؛ باید نهایت دقت خود را به کار ببرید. زیرا اگر در دوره روزانه قبول شوید و از رفتن به دانشگاه به هر دلیلی امتناع کنید، نمی‌توانید در کنکور سال آینده شرکت کنید.

  • مرحله سوم

در انتخاب فاصله محل زندگی و شهر دانشگاه خود دقت کنید؛ چرا که در صورت دلتنگی و سختی دور از خانه بتوانید به راحتی رفت و آمد کنید.

  • مرحله چهارم

ابتدا در مورد رتبه بندی، امکانات رفاهی دانشگاه و خوابگاه، امکانات آموزشی و خوابگاه‌های دانشجوی هر دانشگاه به درستی تحقیق کنید و بعد اقدام به انتخاب رشته کنید. بهتر است قبل از ورود به دانشگاه انتخابی خود در مورد تمام شرایط و قوانین آن تحقیق کنید تا بعدها از انتخاب خود پشیمان نشوید.

  • مرحله پنجم

حتما قبل از انتخاب رشته در دانشگاه‌های شهریه پرداز در مورد میزان شهریه پرداختی آن در هر ترم تحقیق کنید. سپس با توجه به وضعیت مالی خود و توان پرداخت شهریه، اقدام به انتخاب رشته کنید.

  • مرحله ششم

در روند انتخاب رشته ریاضی باید ابتدا سطح بالا را در نظر بگیرید؛ یعنی به طور خوش‌بینانه انتخاب رشته کنید. بهتر است چند انتخاب اول خود را رویایی و بدون در نظر گرفتن رتبه خود انتخاب کنید. برای این کار ابتدا باید از تاپ‌ترین رشته‌ها و دانشگاه‌های رشته ریاضی مطلع باشید؛ که مشاوره انتخاب رشته ریاضی می‌تواند به شما در این راستا کمک زیادی کند.

جهت اطلاع از بهترین دانشگاه‌های رشته ریاضی به مقاله “بهترین دانشگاه‌ها برای رشته‌های ریاضی” مراجعه کنید.
  • مرحله هفتم

بعد از انتخاب رشته خوش‌بینانه باید به طور واقع‌بینانه انتخاب رشته کنید. لیستی از کد رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که احتمال قبولی شما در آنها بر اساس رتبه در سهمیه زیاد است، انتخاب کنید. البته باید قبل از انتخاب رشته از رتبه‌های قبولی سال گذشته اطلاع داشته باشید تا بدانید سال گذشته داوطلبان با رتبه شما در چه دانشگاه و رشته‌ای قبول شده‌اند.

  • مرحله هشتم

ااز ظرفیت پذیرش در هر رشته و دانشگاه اطلاع داشته باشید. اطلاع از ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف برای انتخاب رشته اصولی بسیار اهمیت دارد. مشاوره انتخاب رشته ریاضی می‌تواند در این راستا کمک شایانی به شما کند تا بتوانید بهترین انتخاب رشته ریاضی را داشته باشید.

  • مرحله نهم

اطلاع از موقعیت‌های شغلی و بازار‌کار هر رشته در روند انتخاب رشته بسیار مهم است. زیرا ممکن است بازارکار رشته مورد نظر شما نامناسب باشد یا مشاغل و محیط کاری آن رشته را دوست نداشته باشید. یک مشاوره انتخاب رشته ریاضی خوب باید شما را در جریان بازار‌کار رشته انتخابی‌تان قرار دهد. 

  • مرحله دهم

قبل از انتخاب دانشگاه باید از شرایط پذیرش هر دانشگاه و رشته اطلاع داشته باشید. ممکن است برخی از دانشگاه‌ها و یا حتی رشته‌ها شرایط خاصی برای پذیرش دانشجو داشته باشند. بهترین مشاوره انتخاب رشته ریاضی می‌تواند آگاهی شما را نسبت به تمام قوانین، مقررات و شرایط پذیرش در هر دانشگاه و رشته بالا ببرد.

جهت دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور و بهره‌مندی از راهنمایی‌های بهترین مشاوران ایران روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور

کارنامه انتخاب رشته ریاضی 1403

کارنامه اولیه کنکور سراسری بعد از کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش www.sanjesh.org برای مشاهده تمامی داوطلبان قرارمی‌گیرد. داوطلبان کنکور می‌توانند برای مشاهده کارنامه خود به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند. نتایج کنکور سراسری داوطلب در قالب کارنامه جهت انتخاب رشته برای داوطلبان ارائه می‌شود.

کارنامه کنکور سراسری شامل اطلاعات مهمی برای انتخاب رشته است. این اطلاعات عبارتند از: اطلاعات هویتی داوطلب، نوع سهمیه، استان بومی، معدل، وضعیت مجاز بودن به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه، نوبت دوم و فرهنگیان، درصد دروس، رتبه در سهمیه، معدل کتبی نهایی، رتبه کشوری و … .

برای داشتن یک انتخاب رشته خوب باید با تحلیل دقیق و کامل کارنامه کنکور خود آشنا شوید تا بتوانی بر اساس آن بهترین انتخاب رشته را داشته باشید.

 کدام رتبه برای انتخاب رشته کنکور مهم است؟

تحلیل کارنامه کنکور سراسری 1403

داوطلبان کنکور رشته علوم ریاضی بعد از مشاهده نتایج اولیه کارنامه کنکور خود با ارقام و اعداد مختلفی مواجه می‌شوند؛ که باعث سردرگمی و اضطراب آنها می‌شود. اکثر داوطلبان کنکور از روند انتخاب رشته اطلاعی ندارند. اولین مرحله در انتخاب رشته ریاضی آشنایی با بخش‌های مختلف کارنامه کنکور سراسری است.

مرحله دوم باید از شرایط ، قوانین و ضوابط و ظرفیت هر رشته و دانشگاه مطلع باشید. همچنین باید برای بهترین انتخاب با تمامی رشته‌های دانشگاهی رشته ریاضی آشنا باشید. به مقاله زیر جهت آشنایی با تمامی بند‌های کارنامه کنکور سراسری 1402 مراجعه کنید.

جهت آشنایی کامل و دقیق با کارنامه کنکور سراسری به مقاله “تحلیل کارنامه کنکور سراسری 1402” مراجعه کنید.

دفترچه انتخاب رشته ریاضی 1403

سازمان سنجش دفترچه‌ای با عنوان دفترچه انتخاب رشته ریاضی برای آگاهی داوطلبان از کد رشته محل، جنسیت پذیرش رشته، ظرفیت هر رشته، شرایط و قوانین انتخاب رشته منتشر می‌کند. این دفترچه بعد از اعلام نتایج اولیه داوطلب، کارنامه اولیه کنکور سراسری، در سایت سنجش بارگذاری می‌شود. دفترچه انتخاب رشته ریاضی 1403را می‌توانید بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور از سایت سنجش دانلود کنید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته ریاضی 1403

دانلود دفترچه انتخاب رشته ریاضی 1402

دانلود دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1402

دانلود دفترچه انتخاب رشته ریاضی 1401

در ادامه لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته ریاضی کنکور 1400 و 1401 جهت آشنایی داوطلبان با دفترچه انتخاب رشته ریاضی، آورده شده است.

دانلود پی دی اف دفترچه انتخاب رشته ریاضی 1401

دانلود پی دی اف دفترچه انتخاب رشته ریاضی 1400

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته ریاضی

آخرین رتبه مجاز برای انتخاب رشته ریاضی، چه رتبه‌ای است؟

بسیاری از داوطلبان با مشاهده کارنامه اولیه و رتبه خود، این سوال برایشان پیش می‌آید که خب من با این رتبه کجا قبول می‌شوم؟

همانطور که می‌دانید اطلاع از رتبه‌های قبولی و آگاهی از آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته در کنکور سال گذشته به شما در روند یک انتخاب رشته خوب کمک بسیاری می‌کند. شما با اطلاع از رتبه‌های قبولی می‌توانید حدود قبولی خود را در رشته و دانشگاه طبق قبولی‌های سال گذشته حدس بزنید.

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته یعنی در بین تعداد شرکت کنندگان در کنکور سراسری آخرین رتبه‌ای که مجاز به انتخاب رشته در کنکور شده است.

داوطلبان کنکور با توجه به رتبه در سهمیه انتخاب رشته می‌کنند. برای اکثر داوطلبان کنکور سهمیه مناطق در نظر گرفته می‌شود. آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی یعنی آخرین رتبه در گروه سهمیه شما که مجاز به انتخاب رشته شده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب رشته کنکور انسانی 1402 + مشاوره انتخاب رشته انسانی

رتبه مجاز در انتخاب رشته کنکور

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته ریاضی 1401

در جدول زیر به آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته در گروه آزمایشی رشته ریاضی سال 1401 در سهمیه‌های مختلف اشاره کرده‌ایم.

نوع سهمیهآخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته
ایثارگران 5 درصد7632
منطقه یک39925
منطقه دو46873
منطقه سه33204

لیست رشته های ریاضی با رتبه مورد نیاز

در جدول زیر لیست تمامی رشته‌های انتخابی متقاضیان رشته ریاضی آورده شده است. در ادامه به معرفی رتبه مورد نیاز برای قبولی در بهترین رشته‌های ریاضی خواهیم پرداخت.

مهندسی صنایعمهندسی عمرانمهندسی کامپیوترمهندسی نفتمهندسی پزشکی
مهندسی شیمیمهندسی رباتیکمهندسی اپتیک و لیزرمهندسی شهرسازیمهندسی برق
مهندسی مکانیکمهندسی هوافضامهندسی نساجیمهندسی موادمهندسی دریا
مهندسی معماریدبیری فیزیکمهندسی ماشین‌های ریلیمهندسی کشاورزیمهندسی حمل و نقل ریلی
مهندسی فناوری اطلاعاتحسابداریمهندسی ایمنی صنعتیعلوم کامپیوترمهندس ایمنی و بازرس فنی
مهندسی پلیمرمهندسی معدنمدیریتشیمیکاردانی فنی صنایع غذایی
کاردانی فنی شیمیمهندسی پتروشیمیکاردانی شیمی موادکاردانی فنی برقمعلم فنی صنایع چوب
معلم فنی صنایع شیمیاییکاردانی ایمنی صنعتیکاردانی فنی عمرانکاردانی فنی مکانیکمخابرات هواپیمایی
کاردانی فنی عمرانمهندسی خط و سازه‌های ریلیتکنولوژی ماشین‌های کشاورزیهوانوردیالکترونیک هواپیمایی
معلم فنی موادکاردانی صنایع چوبمعلم فنی عمرانکاردانی فنی عملیات پتروشیمیمهندسی کشتی
مهندسی نقشه برداریکاردانی نقشه برداریکاردانی پالایش گازکاردانی مدیریت بازرگانیدکتری پیوسته فیزیک
مهندسی نقشه کشیآمارآموزش ابتداییعلوم ورزشیآموزش علوم ورزشی
آموزش ریاضیفیزیک مهندسیاقتصادریاضیات و کاربردهاعلوم مهندسی
فیزیکمعماری داخلیمدیریت امور بانکیمدیریت امور گمرکیمدیریت بازرگانی
علوم فنی امنیتمدیریت کسب و کارهای کوچکشیمی محضآموزش فیزیکشیمی کاربردی

درصد قبولی رشته ریاضی در کنکور 

در جدول زیر به رتبه‌های قبولی داوطلبان ریاضی در بهترین رشته‌های ریاضی می‌پردازیم.

رشته مهندسی مکانیک

نام دانشگاهمنطقهرتبه قبولی
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسییک345
دانشگاه اصفهانیک2110
دانشگاه کاشانیک990
دانشگاه بین المللی امام خمینی قزویندو956
دانشگاه اراکسه4166
دانشگاه صنعتی شاهرودسه4227

رشته مهندسی برق

نام دانشگاهمنطقهرتبه قبولی
دانشگاه تهرانیک214
دانشگاه صنعتی شریفیم43
دانشگاه صنعتی امیرکبیریک942
دانشگاه صنعتی اصفهاندو1358
دانشگاه رازی کرمانشاهدو16542
دانشگاه علم و صنعتسه208
دانشگاه تبریزسه3040

رشته مهندسی صنایع

نام دانشگاهمنطقهرتبه قبولی
دانشگاه تهرانیک533
دانشگاه علم و صنعتیک1225
دانشگاه خوارزمیدو688
دانشگاه یزددو3340
دانشگاه تبریزسه744
دانشگاه کردستانسه5055

رشته مهندسی کامپیوتر

نام دانشگاهمنطقهرتبه قبولی
دانشگاه صنعتی شریفیک31
دانشگاه تهرانیک124
دانشگاه صنعتی شریفدو88
دانشگاه صنعتی اصفهاندو575
دانشگاه رازی کرمانشاهسه1566
دانشگاه تهرانسه43

رشته مهندسی عمران

نام دانشگاهمنطقهرتبه قبولی
دانشگاه قمیک477
دانشگاه شهید بهشتییک2216
دانشگاه صنعتی ارومیهدو15899
دانشگاه صنعتی اصفهاندو1472
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلسه1005
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسیسه415

سهمیه های انتخاب رشته کنکور ریاضی 1403

سهمیه مناطق شامل سهمیه منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه می‌باشد. برای اکثر داوطلبان سهمیه‌های مناطق در کنکور اعمال می‌شود. این سهمیه‌ها بر اساس دسترسی داوطلب به امکانات و منابع آموزشی تعیین می‌شود. داوطلبانی که از سهمیه شهدا، جانبازان و ایثارگران در کنکور استفاده نمی‌کنند، سهمیه مناطق شامل آنها می‌شود.

همچنین باید بدانید که سهمیه مناطق برای هر داوطلب بر اساس محل تحصیل دبیرستان او در 3 سال آخر شامل یکی از مناطق می‌شود. به طور مثال اگر شما 3 سال آخر دبیرستان خود را در یکی از شهرستان‌ها که منطقه دو به حساب می‌آید، بگذرانید؛ به شما سهمیه منطقه دو تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی کنکور 1402 + مشاوره انتخاب رشته

آخرین رتبه قبولی

بهترین مشاوره انتخاب رشته ریاضی

بهترین مشاوره برای انتخاب رشته ریاضی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بهترین نتیجه را کسب کنید؟

بهترین مشاوره انتخاب رشته ریاضی باید به صورتی باشد که بتواند تمام انتظارات داوطلب را برآورده سازد و با توجه به مهارت و تجربه‌اش، او را راهنمایی کند. انتخاب رشته از حساس‌ترین انتخاب‌های یک داوطلب به حساب می‌آید. بهترین مشاوره انتخاب رشته ریاضی باید با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده در بالا و علاقه و استعداد داوطلب متناسب با رتبه او، به بهترین شکل انتخاب رشته کند تا داوطلب در آینده دچار مشکل نشود. همچنین با کمک مشاور انتخاب رشته ریاضی می‌توانید اولویت‌های خود را به درستی مشخص کنید و در فرم انتخاب رشته وارد کنید.

نتیجه گیری

انتخاب رشته ریاضی از مهم‌ترین و حساس‌ترین انتخابات یک داوطلب در سنین نوجوانی به حساب می‌آید. بنابراین نباید خودسرانه و بدون هیچ اطلاعی از روند انتخاب رشته، اقدام به انتخاب رشته و تکمیل فرم انتخاب رشته کنید. به هیچ وجه انتخاب رشته را آسان نگیرید؛ چرا که تنها یک اشتباه باعث از بین رفتن تمام زحمات شما در این چند سال می‌شود.

پیشنهاد می‌شود برای انتخاب رشته ریاضی حتما از یک مشاور با تجربه که بتواند تمام و کمال شما را برای انتخاب بهترین رشته و دانشگاه راهنمایی کند، بهره‌مند شوید.

ما در این مقاله به طور کامل در مورد انتخاب رشته ریاضی صحبت کرده‌ایم. در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهامی، می‌توانید با مشاوران ما در الف مشاور ارتباط برقرار کنید و یا سوال خود را در بخش کامنت از ما بپرسید.

با آرزوی موفقیت

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور تجربی
بهترین مشاوره کنکور تجربی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!