انتخاب رشته تجربی

بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته تجربی کنکور 1402 + مشاوره انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی مدتی بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری برای داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، امکان‌پذیر است. انتخاب رشته یکی از حساس‌ترین و تاثیرگذارترین انتخاب‌های یک داوطلب کنکور است. چرا که اشتباه و کوتاهی در روند انتخاب رشته باعث عدم قبولی در دانشگاه می‌شود. بسیاری از داوطلبان کنکور از روند انتخاب رشته اطلاعی ندارند و نمی‌دانند چگونه انتخاب رشته کنند تا بهترین نتیجه را کسب کنند.

با ما همراه باشید؛ ما در الف مشاور به بررسی فرایند انتخاب رشته تجربی کنکور 1402 می‌پردازیم.

انتخاب رشته تجربی 1402

بعد از مشاهده کارنامه اولیه کنکور و رتبه خود، نوبت به انتخاب رشته می‌رسد. انتخاب بهترین رشته با توجه به رتبه، علاقه و استعداد‌تان کمی مشکل به نظر می‌آید؛ اما با آگاهی از روند انتخاب رشته و بکارگیری یک سری اصول مهم می‌توانید بهترین انتخاب رشته را داشته باشید.

از مهم‌ترین نکاتی که در روند انتخاب رشته باید به آن توجه کنید؛ ظرفیت پذیرش هر رشته، کد محل رشته‌ها و چیدمان کد رشته‌ها در فرم انتخاب رشته است.

برای افزایش شانس قبولی خود در رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی باید از یک متخصص خبره در زمینه انتخاب رشته کمک بگیرید تا بتوانید در دانشگاه و رشته متناسب با رتبه خود قبول شوید. در فرایند انتخاب رشته نحوه گزینش رشته‌ها در فرم انتخاب رشته بسیار اهمیت دارد و شما نمی‌توانید هر طور که دوست داشتید کد رشته‌ها را در فرم وارد کنید؛ بلکه انتخاب رشته شما باید اصولی باشد.

نکات مهم در روند انتخاب رشته

 10 نکته مهم در انتخاب رشته تجربی

برای داشتن یک انتخاب رشته درست و اصولی باید یک سری نکات مهمی را در نظر بگیرید؛ تا بتوانید بهترین انتخاب رشته را داشته باشید. به موارد زیر برای انتخاب رشته تجربی توجه کنید.

  1. ابتدا به دقت دفترچه انتخاب رشته تجربی را مطالعه کنید و به طور کامل با رشته‌های دانشگاهی رشته علوم تجربی آشنا شوید. آشنایی و شناخت تمامی رشته‌های دانشگاهی رشته تجربی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در مرحله اول انجام دهید؛ زیرا با شناخت تمامی رشته‌ها علاقه خود را پیدا خواهید کرد و از انتخاب خود پشیمان نمی‌شوید.
  2. اگر خواهان انتخاب رشته در دانشگاه‌های روزانه هستید، باید نهایت دقت خود را در انتخاب رشته به کار ببرید. زیرا اگر در دوره روزانه قبول شوید و به دلایلی از رفتن به دانشگاه امتناع کنید، نمی‌توانید در کنکور سال آینده شرکت کنید.
  3. در انتخاب فاصله شهر محل تحصیل و محل زندگی خود دقت کنید. در روزهای اول دانشگاه بسیاری از دانشجویان با دلتنگی از خانواده به سر می‌برند. اگر دانشگاه محل تحصیل نزدیک محل زندگی‌تان باشد، می‌توانید به راحتی رفت و آمد کنید.
  4. قبل از وارد کردن کدهای انتخابی‌تان در فرم انتخاب رشته در مورد رتبه بندی، امکانات آموزشی، امکانات رفاهی و خوابگاه‌های دانشجوی هر دانشگاه به درستی تحقیق کنید. تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها و بهره‌مندی از بهترین امکانات خوابگاهی حق مسلم هر داوطلب است. بنابراین قبل از انتخاب هر دانشگاه به موارد ذکر شده حتما دقت کنید.
  5. با توجه به افزایش روزافزون شهریه‌های دانشگاه، باید از شهریه دانشگاه و خوابگاه انتخابی خود مطلع باشید. ابتدا باید وضعیت مالی خود را در نظر بگیرید؛ اگر در پرداخت شهریه دانشگاه انتخابی خود مشکلی نداشتید، می‌توانید انتخاب رشته کنید.
  6. در انتخاب رشته تجربی باید ابتدا سطح بالا را در نظر بگیرید. از بهترین دانشگاه‌ها در هر رشته مطلع باشید و بدون توجه به رتبه خود چند انتخاب اول را خوش‌بینانه و رویایی انتخاب کنید. به طور مثال قبولی در رشته پزشکی با رتبه‌های برتر کنکور تجربی امکان‌پذیر است اما اگر شما رتبه نه چندان عالی داشتید، می‌توانید چند انتخاب اول را پزشکی تاپ‌ترین دانشگاه‌ها بزنید. برای اطلاع از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بهتر از مشاوره انتخاب رشته تجربی خبره بهره‌مند شوید.
  7. در مرحله بعد باید به طور واقع بینانه انتخاب رشته کنید. بدین صورت که بر اساس رتبه خود رشته و دانشگاهی که احتمال قبولی شما در آن زیاد است را انتخاب کنید. با اطلاع از رتبه‌های قبولی سال‌های گذشته می‌توانید از آمار قبولی رتبه خود در رشته و دانشگاه‌های مختلف مطلع شوید.
  8. از ظرفیت پذیرش هر دانشگاه مطلع باشید. اطلاع از تعداد پذیرش دانشجو در رشته و دانشگاه‌های مختلف برای انتخاب رشته بسیار حائز اهمیت است. با کمک مشاوره انتخاب رشته تجربی می‌توانید از ظرفیت پذیرش هر رشته و دانشگاه مطلع شوید و بهترین انتخاب رشته را داشته باشید.
  9. توجه به بازار‌کار و موقعیت‌های شغلی هر رشته بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در روند انتخاب رشته خود توجه ویژه به آن داشته باشید، همین مورد است. رشته‌ای که انتخاب می‌کنید ممکن مشاغلی داشته باشد که شما محیط کاری و نوع کار آن را دوست نداشته باشید و یا حتی ممکن است بازار‌کار مناسبی نداشته باشد و بعد از فارغ التحصیلی با بیکاری مواجه شوید.
  10. از شرایط پذیرش هر دانشگاه و رشته مطلع باشید. ممکن بعضی ازدانشگاه‌ها و یا حتی رشته‌ها شرایط خاصی برای پذیرش دانشجو داشته باشند. با انتخاب بهترین مشاوره انتخاب رشته تجربی می‌توانید به راحتی از تمام قواعد و قوانین پذیرش در هر دانشگاه و رشته مطلع شوید.

جهت دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور و ارتباط با بهترین مشاوران ایران روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور

کارنامه انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور در سایت سنجش، www.sanjesh.org، کارنامه اولیه داوطلب قابل رویت است. کارنامه اولیه کنکور شامل یک سری اطلاعات مهم جهت انتخاب رشته است. این کارنامه شامل اطلاعات هویتی، رتبه در سهمیه، معدل، نمرات خام، درصد دروس، وضعیت مجاز به انتخاب رشته داوطلب و … است. داوطلب بر اساس کارنامه اولیه کنکور می‌تواند در دانشگاه‌هایی که مجاز به انتخاب رشته است، اقدام به انتخاب رشته کند.

دفترچه انتخاب رشته تجربی 1402

مدتی پس از انتشار کارنامه اولیه کنکور، دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۲ نیز منتشر می‌شود. بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور، شما می‌توانید اقدام به انتخاب رشته کنید.

 تا به حال هیچ اعلامیه رسمی مبنی بر زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1402 منتشر نشده است؛ اما لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش در زمان مشخص فعال می‌شود. امکان دانلود دفترچه انتخاب رشته تجربی  برای تمامی داوطلبان کنکور امکان‌پذیر است.

بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته تمامی داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دارند، می‌توانند انتخاب رشته کنند. انتخاب رشته تجربی بدین صورت است که ابتدا با توجه به معیارهای مهم کد رشته‌ها را انتخاب می‌کنید، سپس کد رشته‌های درج شده در دفترچه انتخاب رشته تجربی را در فرم انتخاب رشته تجربی سازمان سنجش وارد می‌کنید.

جهت دانلود دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1402 کلیک کنید

تحلیل کارنامه کنکور سراسری 1402

کارنامه کنکور سراسری 1402 شامل اطلاعات مهمی اعم از: وضعیت مجاز انتخاب رشته داوطلب، رتبه در سهمیه، تراز، نمره خام دروس و …. است. بسیاری از داوطلبان کنکور با نگاه به اعداد کارنامه سراسری دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند که کدام رتبه، رتبه اصلی برای انتخاب رشته کنکور سراسری است. اگر قصد انتخاب رشته دارید باید به طور کامل با تمام قسمت‌های کارنامه کنکور آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

جهت آشنایی با تمامی بخش‌های کارنامه کنکور سراسری به مقاله “تحلیل کارنامه کنکور سراسری” مراجعه کنید.

تغییرات کنکور سراسری 1402

کنکور 1402 با 4 تغییر در تیرماه برگزار می‌شود. تغییرات کنکور 1402 به شرح زیر است.

  1. حذف دروس عمومی از آزمون سراسری
  2. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بر کنکور
  3. حذف زیر گروه‌ها
  4. برگزاری کنکور در دو مرحله؛ دی ماه 1401 و تیرماه 1402

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور تجربی 1402

کنکور سراسری بر اساس دروس تخصصی 3 سال آخر تحصیلی دانش آموز است. تنها دروس تخصصی سال دوازدهم، یازدهم و دهم هر رشته در کنکور سراسری مطرح می‌شود. ضریب سوابق تحصیلی در هر یک از گروه‌های آزمایشی متغیر است. تاثیر سوابق تحصیلی پایه دوازدهم نظام 3-3-6 در کنکور سراسری 1402 در هر یک از رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی به میزان 40 درصد است.

بیشتر بخوانید: بهترین راهنمای انتخاب رشته ریاضی کنکور 1402 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی

اولویت انتخاب رشته تجربی

فرم انتخاب رشته تجربی دانشگاه‌های سراسری شامل 150 انتخاب است. برای انتخاب رشته کنکور باید ابتدا اولویت‌های انتخابی خود را مشخص کنید. با توجه به مواردی که بالا به آن اشاره شد، لیستی از کد رشته‌ها را تهیه کنید. کدهای انتخابی خود را با دقت و به کارگیری تمام مواردی که در یک انتخاب رشته خوب لازم است، انتخاب کنید. سپس با توجه به اولویت‌های انتخابی خود انتخاب رشته کنید.

رتبه مجاز برای انتخاب رشته تجربی

هر ساله سازمان سنجش با توجه به تعداد داوطلبان کنکور محدوده‌ی مشخصی از رتبه‌ها را مجاز به انتخاب رشته می‌کند. این محدوده بر اساس تعداد داوطلبان در هر سهمیه متفاوت است. در ادامه به آخرین رتبه قبولی داوطلبان تجربی در سال‌های گذشته اشاره می‌کنیم.

  1. سهمیه منطقه یک

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی سال گذشته در دوره‌های روزانه و شبانه با 105 هزار داوطلب تجربی برابر با 40 هزار بوده است.

  1. سهمیه منطقه دو

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی سال گذشته در دوره‌های روزانه و شبانه با 220 هزار داوطلب تجربی برابر با 90 هزار بوده است.

  1. سهمیه منطقه سه

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی سال گذشته در دوره‌های روزانه و شبانه با 250 هزار داوطلب تجربی برابر با 95 هزار بوده است.

آخرین رتبه قبولی کنکور تجربی

در جدول زیر به آخرین رتبه قبولی رشته‌های تاپ گروه علوم تجربی در دانشگاه اشاره شده است.

آخرین رتبه قبولی منطقه یک رشته تجربی
دانشگاهرشتهرتبه در سهمیه
دانشگاه علوم پزشکی تهرانفیزیوتراپی3067
دانشگاه علوم پزشکی کرماندندانپزشکی830
دانشگاه علوم پزشکی مشهدبینایی سنجی3156
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردانمامایی8218
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- پردیس خودگردانشنوایی سنجی3668
آخرین رتبه قبولی منطقه دو رشته تجربی
دانشگاهرشتهرتبه در سهمیه
دانشگاه علوم پزشکی همدانمامایی13622
دانشگاه علوم پزشکی البرز-کرجداروسازی1970
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان-نوبت دومفیزیوتراپی6090
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردانپزشکی2782
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیبینایی سنجی4027
آخرین رتبه قبولی منطقه سه رشته تجربی
دانشگاهرشتهرتبه در سهمیه
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند-مازادپزشکی دکتری2100
دانشگاه علوم پزشکی ساری-پردیس خودگردانپرستاری11331
دانشگاه علوم پزشکی زاهداندندانپزشکی دکتری1045
دانشگاه علوم پزشکی تبریزفیزیوتراپی11420
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- پردیس خودگردانبینایی سنجی5002

ظرفیت قبولی در کنکور تجربی 1402

طبق آمار سال گذشته با توجه به تعداد شرکت کنندگان در کنکور سراسری تجربی و میزان ظرفیت رشته‌های با آزمون در دفترچه انتخاب رشته، تقریبا از هر 2 نفر شرکت کننده تجربی، 1 نفر در دانشگاه سراسری شانس قبولی دارد. انتظار می‌رود که این آمار برای سال جاری نیز صدق کند.

خصوصیات بهترین انتخاب رشته تجربی

برای اطمینان از داشتن بهترین انتخاب رشته به ویژگی‌های یک انتخاب رشته خوب می‌پردازیم. به موارد زیر توجه کنید.

  • داوطلب باید از تمام جزئیات دفترچه انتخاب رشته اطلاع داشته باشد. همینطور باید از رشته‌ها، دانشگاه‌ها، رتبه علمی دانشگاه‌ها، ظرفیت هر رشته و دانشگاه به طور دقیق آگاه باشد؛ که البته یک مشاور خوب باید داوطلب را در جریان تمامی این موارد قرار دهد.
  • انتخاب رشته تجربی باید به دور احساسات و توجه  به نظرات دیگران باشد.
  •  انتخاب رشته باید بر اساس علاقه، استعداد و رتبه داوطلب انجام گیرد. یک مشاور خوب باید با در نظر گرفتن تمامی این موارد بهترین انتخاب رشته را انجام دهد. همچنین یک مشاور باید علاقه شما نسبت به یک رشته، دانشگاه و شهر خاص را در نظر گیرد.
  • برای داشتن بهترین انتخاب رشته، باید از بازارکار و میزان درآمد رشته‌ای که قصد دارید انتخاب کنید، اطلاع داشته باشید.

خصوصیات انتخاب رشته خوب

انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور تجربی 1402

برای اکثر داوطلبان کنکور تجربی انتخاب رشته دانشگاه آزاد اهمیت زیادی دارد. رقابت داوطلبان کنکور تجربی برای دانشگاه آزاد همانند کنکور سراسری است. پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد از طریق کنکور سراسری انجام می‌شود.

داوطلبان کنکور تجربی با داشتن کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد می‌توانند در رشته‌های دلخواه خود در دانشگاه آزاد انتخاب رشته کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب رشته کنکور انسانی 1402 + مشاوره انتخاب رشته انسانی

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور

بهترین مشاور انتخاب رشته تجربی چه ویژگی‌هایی دارد؟

باید در انتخاب بهترین مشاور انتخاب رشته تجربی نهایت دقت خود را به کار ببرید؛ زیرا آینده شما با کمک مشاور تحصیلی‌تان رقم می‌خورد. تمامی مواردی که در بالا به آن اشاره شد، باید در روند یک انتخاب رشته خوب به کار گرفته شود. لطفا در زمان انتخاب رشته با کمک مشاور انتخاب رشته تمامی شرایط را در نظر بگیرید و یک انتخاب رشته خوب انجام دهید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

چگونه پزشکی قبول شویم؟

سخن آخر

انتخاب رشته کنکور از حساس‌ترین و مهم‌ترین تصمیمات یک داوطلب کنکوری به حساب می‌آید. زیرا اگر در روند انتخاب رشته دچار اشتباه شوید، تمام زحمات شما در این چند سال از بین می‌رود. نتیجه این اشتباه یکسال پشت کنکور ماندن و یا تحصیل در رشته و دانشگاهی است که دوست ندارید.

ما در این مقاله به طور کامل درباره انتخاب رشته تجربی و بهترین مشاوره انتخاب رشته تجربی صحبت کرده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید بهترین انتخاب رشته را داشته باشید.

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلب گرامی 

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
دلیل اهمیت محاسبات سریع ریاضی
چگونه محاسبات ریاضی را سریع انجام دهیم؟
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
برنامه ریزی کنکور تجربی
اصول برنامه ریزی کنکور تجربی- قبولی پزشکی تضمینی
بهترین منابع کنکور انسانی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور انسانی 1403
بیش فعالی
نحوه برنامه ریزی درسی برای افراد دچار بیش فعالی
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
اصول برنامه ریزی کنکور ریاضی
هر آنچه باید درباره برنامه ریزی کنکور ریاضی بدانید!
اصول برنامه ریزی کنکور انسانی
صفر تا صد اصول برنامه ریزی کنکور انسانی
بهترین منابع زیست دوازدهم
بهترین منابع زیست دوازدهم؛ با این منابع تو کنکور موفق شو!
بهترین منابع زیست یازدهم
معرفی بهترین منابع زیست یازدهم! با این منابع تو کنکور موفق شو!
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فایزه نژادی
فایزه نژادی

بر چه اساسی کد اولویت بندی کنیم؟

daniaal.mahroghi
daniaal.mahroghi

کنکور تجربی 15 ام تیره و من خیلی استرس دارم واقعا نمیدونم چیکارکنم

khanoom gol
khanoom gol

یعنی توی مشاوره انتخاب رشته اتون همهاینا رو برای داوطلب در نظر میگیرین؟

مهناز ایزدیار
مهناز ایزدیار

سلام چطورمیتونم بهترین انتخاب رشته رو داشته باشم؟ دوازدهم تجربی ام

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!