خودتان برای کنکور برنامه ریزی کنید

خودت به سبک رتبه برترها برای کنکور برنامه ریزی کن!

آیا تا به حال برای شما پیش امده است که برنامه ریزی کنید و مطابق آن پیش نروید؟ نگران نباشید این مشکلی است که برای همه به وجود می آید. زیرا عدم آگاهی و شناخت از نحوه ی برنامه ریزی اصولی و درست باعث شکست و عدم موفقیت در اجرای برنامه و رسیدن به هدف می شود. تعیین هدف و رسیدن به آن بدون داشتن برنامه ریزی اصولی امکان پذیر نیست. در این مقاله الف مشاور به شما آموزش میدهد تا خودتان برای کنکور برنامه ریزی کنید. در صورت تمایل نیز می توانید از طرح مشاوره تحصیلی رایگان با الف مشاور کمک بگیرید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شاید برایتان این سوال پیش آید که کنکور 1403 چگونه برگزار می‌شود؟
خب باید بگویم که کنکور 1403 در دو مرحله و با حذف عمومی ها از کنکور برگزار می‌شود. مرحله اول کنکور، اردیبهشت سال 1403 و مرحله دوم آن، تیرماه 1403 است.

چه برنامه ریزی موفق است؟

برنامه ریزی موفق است که بدانید برای طراحی آن چه شیوه ها و روش هایی را در نظر بگیرید و چگونه برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی موفق یک مهارت است. اطلاع از راهکارها و اصول یک  برنامه ریزی موفق باعث رسیدن به اهداف می شود. با استفاده از برنامه ریزی موفق می توانید راه رسیدن به اهداف خود را هموار کنید.

چرا باید برنامه ریزی موفق داشته باشیم؟

  • برای رسیدن به اهداف
  • استفاده درست از زمان در دسترس و هدر ندادن وقت طلایی
  • کاهش فشار های ذهنی و استرس به دلیل انجام نشدن کارها
خودتان برای کنکور برنامه ریزی کنید
  • افزایش اعتماد به نفس و حس رضایت مندی
  • جلوگیری از ناامیدی، کسلی و افسردگی
  • موفق شدن در برنامه درسی و زندگی
  • پیشرفت در آزمون ها،درس ها و زندگی
  • جلوگیری از بی انگیزه شدن و تلاش نکردن
  • جلوگیری از شکست در کنکور و زندگی

برای کنکور باید چند ساعت در طول روز مطالعه داشته باشیم؟

بسیاری از دانش آموزان تمام حواس و تمرکز خود را بر روی زمان می‌گذارند و این امر باعث عدم تمرکز بر روی مطالعه و دروس می‌شود. مدیریت زمان و توجه به زمان بسیار مهم است اما ک کردن دائم زمان باعث حواس پرتی می‌شود. 

بنابراین نباید به طور دائم زمان خود را چک کنید و ساعات مطالعه خود را با دوستانتان بسنجید. چرا که اگر ساعت مطالعه شما زیاد باشد، به خود مغرور می‌شوید و اگر کم باشد، دچار استرس و اضطراب می‌شوید.

اما در پاسخ به این سوال که چند ساعت باید مطالعه کنیم؟ بگویم که ساعات مطالعه شما به عوامل مختلفی مانند سطح دانش شما، هدف شما، روش مطالعه شما و … بستگی دارد. بهترین راه برای تعیین زمان مطالعه مناسب برای خود، این است که با توجه به شرایط خود و نیازهای آموزشی خود، یک برنامه مطالعاتی منظم و موثر برای خود تنظیم کنید.

تایم های مطالعه را چگونه باید قرار دهیم؟

برای قرار دادن تایم های مطالعاتی، ابتدا باید زمان‌های آزاد خود را شناسایی کنید. سپس باید زمان‌هایی را که برای مطالعه قرار می‌دهید، به صورت منظم و با انضباط پایبند باشید. بهتر است زمان‌های مطالعه را در طول روز تنوع بخشید و بین زمان‌های مختلف از جمله صبح، بعدازظهر و شب تقسیم کنید. همچنین، باید به محیط مطالعه خود نیز توجه کنید و سعی کنید در یک محیط آرام و بدون اشغال مطالعه کنید. در نهایت، برای افزایش تمرکز و بهبود حافظه، می‌توانید از روش‌هایی مانند تکرار و تمرین فعال استفاده کنید.

همچنین از جمله روش‌های پر کاربرد برای تنظیم پارت های مطالعاتی، می‌توان به روش پومودورو اشاره کرد. طبق این روش شما سه بازه زمانی بیست دقیقه ای دارید که باید بین هر پارت 5 دقیقه استراحت کنید و سپس در آخر نیم ساعت کامل استراحت مفید داشته باشید.

توی این وویس🎧
بهت یاد دادم که چجوری⁉️ برنامه ریزی شخصی داشته باشی📜🤩
یا هروقت که برای خودت برنامه ریزی کردی بتونی بهش عمل کنی😎👌📛 تحت هر شرایط باید برنامه شخصی خودت رو داشته باشی📒⏳️
حالا چجوری؟⁉️
وویس رو پلی کن کامل برات توضیح دادم

راهکارهایی برنامه ریزی موفق چیست؟

در ادامه به راهکارهایی در خصوص خود برنامه ریزی اشاره می کنیم که فرد داوطلب باید این موارد را در برنامه ریزی خود در نظر بگیرد.

دروس تدریس شده در همان روز را همان روز بخوانید و دروس فردا را مرور کنید

طبق تحقیقات، درسی که در کلاس تدریس می شود. اگر تا 24 ساعت بعد مرور نشود تقریبا 75 درصد مطالب فراموش می شود. بنابراین برای تثبیت مطالب در حافظه ی بلند مدت و شکل گیری در ذهن به مرور دروس تدریس شده در همان روز بپردازید تا تاثیرات شگفت انگیز آن را متوجه شوید. حدود 60 الی 70 درصد زمان مطالعه تان را به مطالعه درس هایی که در همان روز تدریس شده اند و مابقی زمان خود را به مرور دروس فردا بپردازید. زیرا درس های تدریس شده در همان روز، هنوز فراموش نشده اند و راحت تر آن ها را به حافظه می سپارید و زمان کمتری برای حل تمرین ها یا تست زدن صرف می کنید. پس به دلیل انجام تکالیف در همان روز، در شب قبل پرسش کلاسی فقط آن درس ها را مرور می کنید.

ساعات مطالعه روزانه درسی خود را قبل خواب یادداشت کنید

با انجام این کار شما می دانید در هر روز چه درسی را چقدر مطالعه کردید و میزان عمل به برنامه خود و پیشرفتتان  را متوجه خواهید شد.

تنظیم برنامه به صورت هفتگی

داشتن برنامه ریزی هفتگی و مشخص کردن اهداف کوتاه مدت بهترین نوع برنامه ریزی است. البته باید اهداف میان مدت و بلند مدت را نیز مشخص کنید و برای آن ها برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی هفتگی باعث پیشرفت در اهداف بلند مدت (مانند قبولی در دانشگاه های برتر) می شود. در برنامه ریزی هفتگی باید اهدافی که در هفته می خواهید به آن برسید را مشخص کنید و میزان پیشرفتتان را معین کنید تا هم در زمان صرفه جویی کنید و هم روی مراحل برنامه ریزی تمرکز کنید.در برنامه ریزی هفتگی باید نکاتی را رعایت کنید که در زیر به آنها پرداخته ایم.

خودتان برای کنکور برنامه ریزی کنید
  • در روز جمعه به تنظیم برنامه ریزی هفتگی بپردازید
  • اولویت بندی هفتگی داشته باشید
  • اهداف بلند مدت را مرور کنید
  • زمان کارهای هفتگی تان را مدیریت کنید
  • روتین هفتگی زندگی تان را مشخص کنید
  • آنالیز کردن پیشرفت های هفتگی تان

سعی کنید در هر روز 3 الی 4 درس را بخوانید

سعی کنید در هر روز 3 الی 4 درس را بخوانید و در طول هفته بیشتر درس ها را خوانده باشید و هر درس را حداقل 2 بار بخوانید. شما نمی توانید در طول روز تمامی دروس را مطالعه کنید اما باید درس های پراهمیت رشته تان مانند درس زیست یا زبان عربی را هر روز در برنامه ی خود بگنجانید و بقیه ی دروس اعم از اختصاصی یا عمومی را در طول هفته مطالعه کنید. مطالعه ی مستمر و پیوسته باعث تثبیت مطالب در ذهن میشود. مطالعه ی دروس به صورت شکسته یا با وقفه باعث عدم تسلط بر آن ها می شود. بنابراین باید تعادلی در مطالعه ی دروس داشته باشید.

دروس اختصاصی و عمومی را پشت سر هم بخوانید

مثلا اول درس ریاضی را که خوانید بعد یک درس عمومی را مثل زبان برای مطالعه انتخاب کنید. این کار باعث بازدهی بالاتر فرد می شود. انتخاب درس آسان بعد از یک درس سخت بهترین گزینه انتخابی است.

بین ساعات مطالعه دروس استراحت کنید

درس ها را بدون وفقه نخوانید. حتما به ازای هر 75 دقیقه مطالعه، یک ربع استراحت کنید.

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی یکی از اصول مهم در زمان مطالعه برای کنکور است. خواب کافی باعث افزایش تمرکز، حافظه، یادگیری، سلامتی مغز و تثبیت دروس در ذهن می شود. انسان در طول شبانه روز به 6 الی 8 ساعت خواب احتیاج دارد. کمتر و بیشتر خوابیدن از این ساعات جایز نیست.

چگونه خودمان برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

 برای برنامه‌ریزی کنکور، ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. آیا قصد دارید در رشته‌ی خاصی قبول شوید؟ آیا قصد دارید در رتبه‌ی خاصی قرار بگیرید؟ بعد از مشخص کردن هدف، باید به تعیین زمان مطالعه بپردازید. این زمان باید متناسب با سطح دانش شما و هدف شما باشد. برای تعیین زمان مطالعه مناسب باید به شرایط خود، نیازهای آموزشی خود و روش مطالعه خود توجه کنید. در این مرحله، می‌توانید از راهنمایی‌های استادان و مشاوران آموزشی استفاده کنید. سپس برنامه‌ای منظم و موثر برای خود تنظیم کنید و سعی کنید به آن پایبند باشید. همچنین، باید به سلامتی خود نیز توجه کنید و به ورزش، تغذیه سالم و استراحت کافی توجه کنید.

نظر تخصصی مشاوران الف مشاور به سوالات دانش آموزان در رابطه با برنامه ریزی کنکور

❓سوال :

سلام وقتتون بخیر
ممنون از کانال خوبتون
من دانش آموز یازدهم انسانی هستم و قراره از ۱۲ اُم این ماه مدرسمون باز شه به نظرتون من چجوری برنامه ریزی کنم که هم از همین اول سال بتونم نمرات خوب تو مدرسه بگیرم و هم برا کنکور بخونم
ممنون میشم راهنماییم کنید

❓سوال :

سلام وقتتون بخیر
ببخشید من ورودی پایه یازدهم انسانی هستم و از شروع تابستان تا حالا درسی نخوندم و میخوام از حالا شروع کنم به نظرتون چجوری برنامه ریزی کنم دهم رو بخونم یا یازدهم البته میخوام برا کنکور بخونم و کدوم کتابا رو بیشتر بخونم کتاب های تخصصی مثل اقتصاد،آمار،فنون و … رو یا از کتابای عمومیم بخونم و چن ساعت باید درس بخونم؟؟ و روزی چن تا تست بزنم و اینکه میگن وقتی میخوای برا کنکور بخونی مفهومی بخون یعنی چطور بخونم؟؟
و به نظر شما من تو آزمون های ماز شرکت کنم یا قلمچی کدوم بهتره؟؟
و اینکه به نظرتون من اگه از یه مشاور برا کنکورم کمک بگیرم خوبه؟؟تاثیر داره؟؟
و اینکه چطور بخونم که ساعت مطالعم روز به روز افزایش پیدا کنه و ساعت مطالعم با هم اختلاف زیادی نداشته باشه مثلا روزی یه ۵ ساعت درس بخونم و روزی ۸ ساعت؟
ممنون میشم راهنماییم کنید
با تشکر

❓سوال :

سلام وقتتون بخیر خسته نباشید.
من دانش آموز رشته تجربی کلاس یازدهم هستم.. برای برنامه ریزی 7 روزه رایگان مزاحمتون شدم. امکانش هست یه توضیحی راجع به برنامتون بدین؟
من یک مقدار توی برنامه ریزی ضعیف عمل میکنم واسه همین نمیتونم به اون ایده آلی که میخوام برسم. از درسام عقب میوفتم و درسنامه هارو کند میخونم و بدتر از همه اینه که بعد از خوندن هر درسنامه به طور دقیق، متاسفانه بعد یه مدت مطالب رو فراموش میکنم. پدر و مادرم با توجه به استعدادم تو درس خوندن معتقدن که میتونم با تلاش کنکور رتبه خوبی بیارم. اما خب خودم یکم تو یکسری از درسام ضعیفم مثلا ریاضی. سوالاشو نمیتونم حل کنم و به کلی از کنکور ناامید میشم. احساس میکنم اگه طبق یه برنامه اصولی پیش برم میتونم موفق بشم

❓سوال :

سلام وقت بخیر
من امسال پایه دهم رو تموم کردم و سال تحصیلی جدید پایه یازدهم رو شروع میکنم
و باتوجه به اینکه من هنرستانی هستم
به نظر شما برنامه ریزی برای کنکور رو از امسال شروع کنم؟ یا فعلا نیازی نیست؟
و اینکه کتاب های خود هنرستان رو برای شروع نیاز هست یا منابع کنکور رو بخونم؟

سخن پایانی – خودتان برای کنکور برنامه ریزی کنید

در این مقاله ما به راهکارهای یک برنامه ی موفق اشاره کرده ایم. به یاد داشته باشید برنامه ریزی اصولی و صحیح یکی از عوامل اصلی ما در پیشرفت دروس و موفقیت نهایی ما در کنکور می باشد. اگر قصد برنامه ریزی دارید و به مشاور تحصیلی در این زمینه نیاز دارید، میتوانید از دوره مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه الف مشاور کمک بگیرید. شما میتوانید تمامی سوال هایتان را با مشاورین ما در میان بگذارید.

برای آگاهی از خبرهای داغ کنکور و نکات کلیدی کنکوری میتوانید اینستاگرام الف مشاور را دنبال کنید. باتشکر از همراهی و توجه شما عزیزان.

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حیدر
حیدر

سلام بنظرتون داشتن مشاور برای کنکور الزامیه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  حیدر

نه هیچ الزامیتی نیس در صورتیکه بتونی خودت برنامه ریزی کنی و به تمامی کارات برسی و خیلی خوب طبق برنامه ریزی ات پیش بری… در غیر اینصورت مشاور تحصیلی برای رسیدن به هدفت ضروریه

باران
باران

معروف ترین مشاوران تهران کیا هستن؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  باران

سلام دوست عزیز.. الف مشاور بهترین مشاوران تحصیلی رو داره.. خیالتون از تجربه و کارامد بودن مشاوران راحت باشه

سهیل جعفری
سهیل جعفری

با توجه به مطالبی گفتین من 1هفته پیش رفتم خیلی جلو افتادم وبرام کاربرد خیلی مفیدی داشت و میخام همین راهو ادامه بدم

سهیل جعفری
سهیل جعفری

با توجه به مطالبی گفتین من یه هفته پیش رفتم خیلی جلو افتادم وبرام کاربرد خیلی مفیدی داشت و میخام همین راهو ادامه بدم

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!