رشته دندانپزشکی

معرفی رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی یکی از شاخه‌های علم پزشکی است که جزو پرطرفدارترین و تاپ ترین رشته در میان شرکت کنندگان رشته علوم تجربی است و هر ساله عده‌ی کثیری به رقابت با یکدیگر می پردازند. اگر شما رویای قبولی دندانپزشکی را در سر دارید و جزو افراد برتر کلاس هستید که برنامه‌ی منظمی را برای رسیدن به هدف خود دنبال می کنید، لازم است بیشتر در مورد رشته دلخواهتان بدانید. می توانید از الف مشاور برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان کمک بگیرید. در این مقاله بیشتر درباره دندانپزشکی، تاریخچه‌ آن، گرایش ها، بازار کار، دشواری ها و دروس دانشگاهی این رشته پرداخته شده است.

معرفی کلی رشته دندان پزشکی

رشته دندانپزشکی به سلامت دهان و دندان می پردازد. از وظایف یک دندانپزشک تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری های دندان و دهان، حفظ و بهبود زیبایی دهان و دندان با جراحی و عمل های ترمیمی و پروتزی است.

وظایف دندانپزشکان

تفاوت دندانپزشک با دندانساز یا همان رشته ساخت پروتزهای دندانی در این است که دندانپزشک با داشتن تسلط به علم پزشکی دهان و دندان کار تکنیکی و مهارتی روی دندان انجام می دهد در حالی که دندانسازی فقط یک مهارت عملی روی دندان است.

تاریخچه رشته دندانپزشکی

در ایران اولین مدرسه دندانپزشکی در سال 1307 در دارالفنون تاسیس شد. تا قبل از انقلاب فقط 2 دانشکده در 5 رشته ی بیماری های دهان و دندان، ارتودنسی، پریودنتولوژی، پروتز و جراحی فک و دهان به طور تخصصی ایجاد شده بود. بعد از انقلاب این رشته ها به 11 رشته افزایش یافت و هرساله با برگزاری آزمون تعدادی دستیار تخصصی در این رشته ها پذیرش می کنند.

آشنایی با دروس تحصیلی دانشگاهی رشته دندانپزشکی

تعداد واحد های دانشگاهی رشته دندان پزشکی ۲۰۳ واحد است. طول دوره تحصیلی این رشته ۶ سال است. که شامل دو دوره ۲ و ۴ ساله است. در این رشته 2 سال اول به مباحث علوم پایه و نظری می پردازند و 4 سال بعد وارد کلینیک و بیمارستان های وابسته به دانشکده می شوند تا مهارت های لازم را فراگیرند.

دروس رشته دندانپزشکی

دروس پایه این رشته 43 واحد و دروس تخصصی آن 160 واحد را شامل می شود.

دروس پایه: بافت شناسی، بیوشیمی، آسیب شناسی، بهداشت عمومی، آناتومی، ایمن شناسی، میکروب شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، ایمونولوژی.

دروس تخصصی: دندانپزشکی کودکان، آسیب‌شناسی دهان، نظام پزشکی و طب قانونی، جنین و بافت‌شناسی فک و دهان، رادیولوژی دهان، بیولوژی دهان، دندانپزشکی پیشگیری مواد دندانی، ارتودنسی، گوش حلق و بینی، بهداشت عمومی و اکولوژی، بهداشت دهان و تغذیه، پریودنتولوژی، اندودنتیکس، کالبدشناسی و مرفولوژی دندان، دندانپزشکی مجتمعی، بهداشت محیط زیست، بیماری‌های روانی، فارماکولوژی، جراحی دهان، فک و صورت، بیماری‌های درونی، دندانپزشکی ترمیمی، بیماری‌های دهان و تشخیص، پروتزهای ثابت و اکلوژن، زبان خارجی اختصاصی.

در این رشته 2 سال اول به مباحث علوم پایه و نظری می پردازند و 4 سال بعد وارد کلینیک و بیمارستان های وابسته به دانشکده می شوند تا مهارت های لازم را فراگیرند.

جهت آشنایی با رشته پزشکی به مقاله “معرفی کامل رشته پزشکی” مراجعه کنید.

مهارت های لازم برای تحصیل و اشتغال در رشته دندانپزشکی

یک دندانپزشک لازم است علاوه بر دانستن علم مورد نیاز، دارای خلاقیت و ذوق هنری مناسب باشد چرا که کار دندانپزشک مهارتی  عملی است و تاثیر بسزایی بر زیبایی دارد. علاوه بر آن برای موفقیت تسلط بر دروس زیست شناسی، زبان انگلیسی، آسیب شناسی، آناتومی سر و گردن و فیزیولوژی لازم می باشد.

سختی های شغل دندانپزشکی

خطرات و سختی های رشته دندانپزشکی

به دلیل کار با دهان و دندان بیماران امکان انتقال بیماری های عفونی وجود دارد. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مانند ایدز، هپاتیت و بیماری های عفونی باید متقاضیان با راه های کنترل عفونت آشنایی داشته باشند و برای حفظ سلامتی جسمی خود ورزش های خاص روزانه داشته باشند. چرا که به دلیل ایستادن های طولانی امکان بروز آرتروز، واریس، مشکلات گردن و کمر و … بسیار زیاد است.

طرح اجباری شامل رشته دندانپزشکی می شود و فارغ التحصیلان باید این دوره را بگذرانند و البته شیفت شب اجباری برای این رشته وجود ندارد.

جهت آشنایی با رشته دامپزشکی به مقاله “آشنایی کامل با رشته دامپزشکی” مراجعه کنید.

فرصت های تحصیلی رشته دندانپزشکی

در ایران امکان ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی تا مقطع فوق دکترا وجود دارد. متقاضیان می توانند در یکی از گرایش‌های این رشته ادامه تحصیل بدهند. گرایش های این رشته را در ادامه معرفی می کنیم.

گرایش های رشته دندانپزشکی

امکان ادامه تحصیل دراین رشته تا مقطع فوق دکترا وجود دارد.

گرایش های این رشته عبارتند از:

  • دندانپزشکی ترمیمی
  • پروتزهای دندانی
  • اندودنتیکس
  • ارتودنسی
  • پدو‌دنتیست
  • تشخیص بیماری‌های دهان
  • پریودنتیست
  • جراحی دهان، فک و صورت
  • جراحی دهان و فک و صورت
  • رادیولوژی دهان و فک و صورت
  • پاتولوژیست دهان و دندان

رشته دندانپزشکی و کنکور سراسری

 رشته دندانپزشکی زیر گروه ۱ رشته های علوم تجربی است. ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته به صورت زیر است.

نام درسضریب
زیست شناسی4
شیمی3
فیزیک2
ریاضی2

رتبه لازم برای رشته دندانپزشکی

اطلاع از رتبه‌های سال گذشته برای تعیین هدف و میزان تلاش خود بسیار تاثیر گذار است. ما در قسمت زیر به برخی از این رتبه ها در سال تحصیلی 1401 اشاره کرده‌ایم:

نام دانشگاهمنطقهجنسیترتبه قبولی
روزانه علوم پزشکی تهرانمنطقه یکزن165
روزانه علوم پزشکی شهید بهشتیمنطقه یکزن199
روزانه علوم پزشکی تبریزمنطقه یکمرد422
روزانه علوم پزشکی اصفهانمنطقه یکزن73
روزانه علوم پزشکی مشهدمنطقه یکمرد 98
روزانه علوم پزشکی شیرازمنطقه یکزن176
روزانه علوم پزشکی شهرکردمنطقه یکزن245
روزانه علوم پزشکی اراکمنطقه یکزن411
روزانه علوم پزشکی اصفهانمنطقه یکزن332
روزانه علوم پزشکی مازندران- ساریمنطقه یکزن 533
روزانه علوم پزشکی یزدمنطقه یکزن707
روزانه علوم پزشکی جهرممنطقه یکمرد653
روزانه علوم پزشکی ایلاممنطقه یکمرد774
روزانه علوم پزشکی زنجانمنطقه یکمرد893
روزانه علوم پزشکی کرمانمنطقه دومرد1003
روزانه علوم پزشکی بجنوردمنطقه دومرد1012
روزانه علوم پزشکی همدانمنطقه دومرد1010
روزانه علوم پزشکی سمنانمنطقه دوزن1186
روزانه علوم پزشکی گلستان-گرگانمنطقه دو زن1314
روزانه علوم پزشکی کرمانشاهمنطقه دومرد1311
روزانه علوم پزشکی سنندجمنطقه دومرد1389
روزانه علوم پزشکی قممنطقه سهزن432
روزانه علوم پزشکی البرز-کرجمنطقه سهزن353
روزانه علوم پزشکی اردبیلمنطقه سهزن725
روزانه علوم پزشکی رفسنجانمنطقه سهمرد1021
روزانه علوم پزشکی لرستان-خرم آبادمنطقه سهزن1389
روزانه علوم پزشکی بوشهرمنطقه سهزن1573
روزانه علوم پزشکی بیرجندمنطقه سهزن1465
روزانه علوم پزشکی شهرکردمنطقه سهمرد1023
روزانه علوم پزشکی ایلاممنطقه سهمرد1221

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته دندانپزشکی

بهترین دانشکده های رشته دندانپزشکی

رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس شاخص هایی همچون شاخص H-INDEX، تعداد استنادات و مقالات سنجیده می شوند. شاخص H-INDEX یک دانشگاه را از نظر کیفیت و کمیت کار پژوهشی بررسی می کند. در جدول زیر 7 دانشکده ی برتر رشته دندانپزشکی را مشاهده می کنید.

نام دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکیرتبهشاخص H-INDEX
شهید بهشتی138
تهران237
کرمان330
مشهد429
اصفهان527
تبریز626
شیراز723

  حقوق و درآمد رشته دندانپزشکی

درآمد دندانپزشکان با توجه به محل کار آنها متفاوت می باشد. افرادی که در بخش دولتی کار می کنند مطابق قوانین مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند اما در کلینیک های خصوصی، یک دندانپزشک دارای یک حقوق ثابت است و به ازای درمان هر بیمار به طور درصدی حق الزحمه می گیرد و دارای درآمد بیشتری است.

پزشکانی که مطب دارند با توجه به مهارت و میزان فعالیتشان درآمد‌های متفاوتی دارند اما معمولا درآمد بالاتری به نسبت کار در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی دارند.

بازار‌کار رشته دندانپزشکی

همانطور که در مقاله بازارکار رشته دندانپزشکی اشاره کرده‌ایم، این رشته چه در ایران و چه در خارح از ایران دارای بازارکار عالی است. این رشته در ایران اشباع نشده است، بلکه آینده روشنی برای این رشته انتظار می‌رود. چرا که امروزه مردم بیشتر از قبل به سلامت و بهداشت دهان و دندان‌هایشان اهمیت می‌دهند و از زیبایی و سلامت دندان‌های خود غافل نیستند. به همین دلیل تقاضای مردم در حوزه ترمیم و زیبایی دندان نسبت به گذشته بیشتر شده است.

فرصت های شغلی رشته دندانپزشکی

دندانپزشکان می‌توانند در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها مشغول به کار شوند. اما بسیاری از آنها مطب شخصی دارند و به صورت مستقل کار می‌کنند. همچنین عده‌ای از دندانپزشکان با داشتن مدرک تخصص PHD و بورد تخصصی به تحقیقات علمی و تدریس در دانشگاه‌ها روی می‌آورند. 

از مهم‌ترین مواردی که بر روی موفقیت شغلی یک دندانپزشک اثر می‌گذارد، مهارت او در انجام کارهای ظریف دندانپزشکی است. بنابراین یک دندانپزشک موفق باید توانایی انجام کارهای ظریف دندانپزشکی را به طور ماهرانه داشته باشد و با بیمار رابطه خوبی برقرار کند.

اپلای رشته دندانپزشکی

امروزه دندانپزشکی یکی از پردرآمدترین شغل ها در همه ی کشورها است. هرساله داوطلبان زیادی برای ورود به یکی از دانشگاه های معتبر کشورهایی همچون کانادا، اتریش، اسپانیا، انگلیس و استرالیا در رشته دندانپزشکی، به دلیل معرف بودن از لحاظ آموزشی درخواست می دهند. همه ی تخصص ها و گرایش ها در حیطه دندانپزشکی برای جامعه مفید است اما به طور کلی برای اپلای در خارج از کشور در حوزه ی زیبایی ارتودنسی و در حوزه ی درمانی پریودنتیست از همه لحاظ  کاربردی تر هستند.

دندانپزشکان با داشتن مدرک جراحی دندانپزشکی (DDS) یا دکترای دندانپزشکی (DMD) در کشورهایی مانند کره، سوئد، ژاپن، کانادا، ایالت متحده، شیلی، تایوان، فنلاند و برزیل می توانند مشغول به کار شوند.

معایب رشته دندانپزشکی

درآمد رشته دندانپزشکی در ایران به طور کلی بالا است. با توجه به نیاز روزافزون به خدمات دندانپزشکی در جامعه، دندانپزشکان معمولاً در بیمارستان‌ها، مراکز تخصصی و کلینیک‌های خصوصی مشغول به کار هستند. همچنین، برخی از آنها می‌توانند به صورت مستقل در مطب خود فعالیت کنند.

اما رشته دندانپزشکی نیز دارای برخی معایب است. یکی از این معایب، هزینه‌های بالای تحصیل در این رشته است. برای تحصیل در دانشگاه‌های دندانپزشکی، هزینه‌های زیادی باید پرداخت شود که ممکن است برخی افراد را از ادامه تحصیل در این رشته منصرف کند.

علاوه بر این، مسئولیت‌های حرفه‌ای در دندانپزشکی نیز بسیار بالا است. دندانپزشکان مسئولیت ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان به بیماران را دارند و هر گونه خطا در این خدمات ممکن است عواقب جدی برای بیماران داشته باشد. بنابراین فشارهای روانی و مسئولیت‌های حرفه‌ای ممکن است برخی از افراد را از انتخاب این رشته منصرف کند.

به طور کلی هر رشته شغلی دارای مزایا و معایب خود است و انتخاب رشته باید با توجه به علاقه، استعداد و شرایط شخصی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل رشته شنوایی سنجی

حقوق دانشجویان دندانپزشکی

دانشجویان رشته دندانپزشکی در دوران تحصیل حقوق دریافت می‌کنند؛ اما حقوق دانشجویان دندانپزشکی چقدر است؟ کار دانشجویان رشته دندانپزشکی در ترم‌های یازدهم و دوازدهم در کلینیک دانشگاه است که به ازای هر ترم حدود 2 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

معرفی رشته دندانپزشکی از زبان دانشجویان

  • رشته دندون پزشکی از علم پزشکی، هنر و ابتکار تشکیل شده. یعنی اینکه برای یک دندون پزشک خوب باشین باید باهوش، با ابتکار و هنردوست باشین. به طورمثال برای قوی شدن تو کار عملی در درسایی مثل مورفولوژی دهان و دندان و پروتز دانشجوها با گچ کار می‌کنن.
  • درسای تخصصی دندون پزشکی  با درسای دبیرستان بسیار متفاوته. اما یک دانشجوی دندون پزشکی باید به درس زیست شناسی علاقه‌مند باشه.
  • دوران عمومی رشته دندونپزشکی یعنی مدت زمان تحصیلش ۶ ساله. دو سال اول به دوره علوم پایه معروفه، که. تو این دو سال علوم پایه درسهایی که هر دکتری برای دکتر شدن لازمه بدونه رو یاد میگیرین. درس‌هایی مثل بیوشیمی، باکتری  و ویروس شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، پاتولوژی، ایمونولوژی و …

نظر تخصصی مشاورین الف مشاور به سوالات مطرح شده دانش آموزان

❓سوال :

سلام وقتتون به خیر ببخشید من الان دهم هستم و سال بعد میرم یازدهم آیا نیازه که برای یازدهم همه کلاس رفت من خودم فقط فیزیک و ریاضی و زبان میرم اما شیمی و زیست نه نیازه اینم کلاس رفت میتونم خودم بخونم اینا چون مدرسه هم خوب تدریس نمیکنن آیا میشه خودم با ویدیو آموزشی به کتاب کار ها بخونم این دو درس رو. و اینکه رشته ام تجربی هست میخوام دندانپزشکی قبول شم.

☎️ #سوالف  : سوال از الف

سلام وقتتون بخیر
دوازدهم تجربی هستم از تیر بصورت جدی تر واسه کنکور شروع کردم و یه مشاور گرفتم ک دانشجو دندانپزشکی بودنو سال اخرشون هست اوایل خیلی پیگیر بودن و واقعا ازشون راضی بودم اما بعد از چند ماه پیگیریشون کم شد و دیگه مثل اوایل نبودن و خواستم ک یه مشاور دیگه بگیرم اما گفتن اگه مشاور عوض کنی ممکنه نظم درس خوندنت بهم بریزه و… به همین دلیل با همون مشاور ادامه دادم اما الان ک بحث جمعبندی و ازمون سه رو یه باره فک میکنم نمیتونم دیگه با این مشاور پیش برم خواستم ببینم اگه الان ک دوماه مونده و خیلی حساسه اگه یهومشاور عوض کنم ممکنه همه چی بدتر بهم بریزه و نتونم با یه برنامه جدید مچ شم اگه راهنماییم کنید خیلی خیلی ممنونتون میشم🙏🌹

❓سوال :

سلام من امسال ورودی پایه دوازدهم تجربی هستم واصلا تست کار نکردم و پایه یازدهم و دهم هم به دلیل مجازی بودن کلاس های مدرسه ضعیف شده من در مدرسه دولتی تحصیل میکنم
و اینکه میخواستم بدونم آیا من میتونم از الان شروع به درس خوندن کنم تا در کنکور ۱۴۰۲ دندانپزشکی قبول شم
ممنون میشم راهنماییم کنید

❓سوال :

سلام خوبین وقتتون به خیر
ببخشید من دارم میرم سال یازدهم تجربی
نیازه واقعا همه درسا رو کلاس رفت چون واقعا شرایطو ندارم و نمیتونم کلاس برم میتونم با تلاش خودم بتونم دندانپزشکی قبول شم ؟؟؟ تروخدا جواب بدین بگین که نیازه یا نه

نتیجه گیری

دندانپزشکی یکی پرطرفدارترین رشته در بین داوطلبان رشته تجربی است. اگر شما به دندان و درمان بیماری های دندان و دهان علاقه دارید و دارای خلاقیت، ذوق هنری و دقت بالا هستید می توانید موفقیت بسیاری در این زمینه کسب کنید. در این مقاله سعی بر معرفی کامل و کاربردی رشته دندانپزشکی کرده ایم و امیدواریم نهایت استفاده از مطالب را برده باشید. اما چنانچه نیاز به اطلاعات جامع تری درباره ی این رشته دارید، می توانید از مشاوره انتخاب رشته کنکور الف مشاور بهره مند شوید.

راز رتبه برتر شدن را از الف مشاور بخواهید!
ثبت درخواست مشاوره تحصیلی رایگان
الف مشاور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
اینستاگرام الف مشاور
تلگرام الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رامین
رامین

سلام مراجعه کننده های این رشته بیشتر دخترن یا پسر؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  رامین

متقاضیان دختر کلا بیشترن

عباس قلی
عباس قلی

پزشکی سخت تره یا دندان؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  عباس قلی

سلام دوست عزیز… هر رشته ای سختیای خودشو داره… برای بعضی از افراد پزشکی سختتره و برای بعضی دیگه دندون… ولی این دو تارشته جزو رشته های تاپ تجربی ان که باید تلاش زیادی برای موفقیت تو این رشته ها بکنی.

جواد
جواد

رشته ای پر رقابت و پر طرفداریه.مطالبتون جامع بودو اطالاعات جالبی از مقالتون گرفتم.به امید قبولی تو این رشته

Armita
Armita

بخش رتبه بندی دانشگاه ها واسه رشته دادندانپرشکی بسیار عالی بود🙏
اینجوری من هدفمو مشخص کردم. دندانپزشکی شهید بهشتی❤

حلما
حلما

امکان قبولی تو رشته پزشکی بیشتر یا دندونپزشکی؟؟
ممنون میشم پاسخ بدین

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!