رشته شنوایی سنجی

معرفی کامل رشته شنوایی سنجی و 9 دانشگاه ارائه دهنده آن

اگر شما یک دانش آموز رشته تجربی و علاقه‌مند به رشته شنوایی سنجی هستید اما اطلاعات کافی در زمینه بازار کار، حقوق و درآمد، محل کار آنها، مهارت‌های لازم برای تحصیل در این رشته، ضرایب دروس برای قبولی در دانشگاه، گرایش‌ها و…  ندارید. با ما همراه شوید. الف مشاور در ادامه‌ی این مقاله به تمامی مواردی که باعث شناخت کامل شما از رشته شنوایی سنجی می‌شود، پرداخته است.

معرفی رشته شنوایی سنجی

رشته‌ی شنوایی سنجی یک رشته‌ی تازه تاسیس است. وظیفه‌ی یک شنوایی سنج مراقبت از سلامت گوش و شنوایی، تشخیص و درمان اختلالات شنوایی است. یک متخصص شنوایی سنجی با استفاده از ابزارهای شنوایی سنجی به بررسی شنوایی می‌پردازد تا خسارات ناشی از کم شنوایی یا ناشنوایی را به حداقل برساند.

مسئولیت‌های شنوایی سنج

اگر به رشته شنوایی سنجی علاقه‌مندید، می‌توانید از مشاوره تحصیلی الف مشاور بهره‌مند شوید.

وظایف متخصصین شنوایی سنج

  1. قالب گیری و ساخت قالب گوش و سمعک
  2. انجام آزمایش های مکرر و تشخیص محل آسیب شنوایی
  3. تهیه گزارشات لازم برای پزشک
  4. برگزاری کلاس‌های پیشگیری از مشکلات شنوایی و عوامل تاثیرگذار بر آسیب‌های شنوایی و تعادل به طور عمومی و یا در محل های خاص کارگاهی، نظامی و …
  5. اجرای برنامه‌های توانبخشی برای افراد دچار مشکلات رشد زبان و مشکلات شنیداری و گفتار درمانی
  6. انجام غربالگری نوزادان، کودکان و …
  7. پیشگیری و حفاظت از آسیب شنوایی
  8. تشخیص عیب دستگاه های شنوایی و رفع آن

تاریخچه رشته شنوایی سنجی

رشته شنوایی سنجی نخست در سال 1352 در دانشگاه روزانه‌ی شهید بهشتی مطرح شد. دانشکده‌ی علوم توانبخشی در سال 1355 در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرفت. این دانشکده نیز از سال 1371 در مقطع کارشناسی ارشد رشته شنوایی سنجی دانشجو پذیرفت.

دلیل گسترش جهانی این رشته، سربازان بازمانده از جنگ جهانی دوم هستند. آنها با مراجعه به پزشک برای درمان اختلالات شنوایی ناشی از آثار جنگ، باعث گسترش این رشته در مراکز علمی شدند.

ادیومتریست کیست؟

ادیومتریست شخصی است که وظیفه‌ی آن ارزیابی و تشخیص تمامی اختلالات شنوایی و تعادل بیمار، مراقبت از شنوایی بیمار، آموزش به افراد کم شنوا، توانبخشی شنوایی و… است. همچنین ادیومتریست با استفاده از وسایل شنوایی و بررسی میزان شنوایی بیماران می‌‌پردازد تا خسارات ناشنوایی یا کم شنوایی را به حداقل رساند. ادیومتریست در واقع همان شنوایی سنج است.

کنکور و رشته شنوایی سنجی

رشته شنوایی سنجی یکی از رشته‌های دانشگاهی رشته علوم تجربی و زیر‌شاخه رشته علوم پزشکی است. برای ورود به این رشته باید در کنکور سراسری رشته علوم تجربی شرکت کنید. بعد از کسب رتبه قبولی در این رشته می‌توانید در رشته شنوایی سنجی ادامه تحصیل دهید.

سالانه ظرفیت رشته بینایی سنجی در کل دانشگاه‌های کشور حدود 200 نفر می‌باشد. اگر هدف شما به طور جدی این رشته است. باید تلاش کافی و برنامه ریزی درست داشته باشید تا بتوانید در این رقابت برنده شوید. در صورت تمایل می توانید از الف مشاور، مشاوره برنامه‌ریزی کنکور دریافت کنید.

درس‌های مهم برای قبولی در رشته شنوایی سنجی

رشته شنوایی سنجی در زیر گروه یک رشته علوم تجربی است. تسلط بر دروس زیست و شیمی به دلیل ضریب بالا می تواند به مقدار زیادی به شما برای کسب رتبه قبولی کمک کند. جدول زیر تمام ضرایب دروس اختصاصی را شرح داده است.

نام درس ضریب
زیست شناسی 4
شیمی 3
ریاضی 2
فیزیک 2
زمین شناسی 0

جهت آشنایی با رشته دندانپزشکی به مقاله “معرفی کامل رشته دندانپزشکی” مراجعه کنید.

رتبه رشته شنوایی سنجی

رتبه قبولی در هر رشته‌ای بستگی به عوامل متعددی از جمله میزان سهمیه، ظرفیت دانشگاه، نوع دانشگاه انتخابی، منطقه و… دارد. برای اطلاع شما دانش آموزان از رتبه‌های قبولی در دانشگاه، رتبه‌های سال پیش را در جدول زیر آورده ایم.

نام دانشگاه منطقه رتبه
روزانه دانشگاه شهید بهشتی تهران یک 3147
روزانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک 2604
روزانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یک 4064
روزانه دانشگاه علوم پزشکی بابل دو 5327
روزانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز دو 4357
روزانه دانشگاه علوم پزشکی همدان سه 2901
روزانه دانشگاه علوم پزشکی اراک سه 6663

رشته شنوایی سنجی چند سال است؟

طول دوره تحصیل در رشته شنوایی سنجی 4 سال معادل 8 ترم است. دانشجویان برای فراغت از تحصیل باید 130 واحد را بگذرانند. دروس پایه و تخصصی رشته شنوایی سنجی به شرح زیر است.

دروس پایه رشته شنوایی سنجی:

میکروبیولوژی، تشریح و فیزیولوژی عمومی، تشریح و فیزیولوژی سر و گردن و گوش و حلق و بینی، فیزیک عمومی، ژنتیک پزشکی، تشریح و فیزیولوژی مغز و اعصا، آواشناسی، روش تحقیق، مبانی علم گفتار، کمک‌های اولیه، بیوشیمی، فارماکولوژی، اصطلاحات پزشکی، اصول توانبخشی، آکوستیک، بافت شناسی، آسیب شناسی عمومی، بهداشت عمومی، روانشناسی عمومی

دروس تخصصی رشته شنوایی سنجی:

روش‌های توانبخشی، تربیت شنوایی، مدیریت در شنوایی‌شناسی، الکترونیک در تجهیزات شنوایی، نویز و حفاظت شنوایی، رشد طبیعی گفتار و زبان و اختلالات آن، زبان تخصصی، روانشناسی مبتلایان به کم‌شنوایی، مبانی آزمون‌های الکتروفیزیولوژیک، بیماری‌های اطفال، شنوایی‌شناسی، تشخیصی مبانی علم شنوایی، ارزیابی تکمیلی شنوایی، بیماری های مغز و اعصاب، ارزیابی پایه‌ی شنوایی، آناتومی و فیزیولوژی دستگاه شنوایی و تعادل، بیماری های گوش و روش های درمان آن، سایکو آکوستیک، ایمیتانس ادیومتری، رادیولوژی سر و گردن، سمینار،اختلالات ارتباطی افراد کم شنوا، تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی، فیزیوپاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادل، پروژه و کارآموزی

بیشتر بخوانید: معرفی کامل رشته پرورش زنبورعسل

مهارت های مورد نیاز برای تحصیل در رشته شنوایی سنجی

  1. دقت بالا
  2. صبر و حوصله ی زیاد
  3. دانستن زبان انگلیسی و فیزیک
  4. مهارت های ارتباطی مناسب
  5. دارای سلامت کامل روانی
  6. توانایی آموزش و دادن مشاوره
  7. داشتن رفتار دلسوزانه و حرفه ایی با بیماران
  8. توانایی ترغیب بیماران برای دنبال کردن برنامه های توانبخشی

مقاطع تحصیلی رشته بینایی سنجی

فرصت های تحصیلی رشته شنوایی سنجی

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. این رشته در مقطع ارشد با نام شنوایی سنجی برای داوطلبین ارائه می‌گردد.

همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند در رشته‌های زیر در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند.

  • شنوایی شناسی
  • اقتصاد بهداشت
  • مهندسی پزشکی
  • رفاه اجتماعی
  • علوم تشریح
  • مدیریت توانبخشی
  • انفورماتیک پزشکی
  • آمار زیستی
  • ارزیابی فناوری سلامت
  • اپیدمیولوژی
  • زیست فناوری پزشکی
  • سلامت سالمندی
  • علوم تشریح
  • فیزیولوژی
  • ژورنالیسم پزشکی
  • تکنولوژی آموزشی
  • برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی
  • آموزش پزشکی
  • فناوری اطلاعات سلامت
  • کتابداری
  • اطلاع رسانی پزشکی

بیشتر بخوانید: معرفی رشته اقیانوس شناسی

دانشگاه های دارای رشته شنوایی سنجی

رشته شنوایی سنجی رشته‌ای نوپا است. در ایران تنها 9 دانشگاه در این رشته دانشجو می‌پذیرند. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی بابل
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

اگر در انتخاب رشته‌ی دانشگاهی خود نیاز به یک متخصص دارید، می توانید از متخصصین الف مشاور، مشاوره انتخاب رشته کنکور دریافت کنید. الف مشاور با در دست داشتن متخصصین مجرب و خبره در این زمینه می تواند شما را در انتخابی مناسب راهنمایی کند.

بازارکار و فرصت‌های شغلی رشته بینایی سنجی

بازار کار رشته شنوایی سنجی

به دلیل جدید بودن این رشته و آمار پذیرش کم دانشگاه‌ها، این رشته دارای بازار کار عالی می باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز دولتی و خصوصی شنوایی شناسی، مجتمع‌های توانبخشی، کارخانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها یا به طور شخصی با پزشک گوش، حلق و بینی، کلینیک‌ها، خانه‌های بهداشت، مراکز مشاوره وابسته به بهزیستی مشغول به کار شوند.

شرایط تاسیس مطب برای فارغ التحصیلان رشته شنوایی سنجی

فارغ التحصیلان شنوایی سنجی در صورت داشتن 6 سال سابقه کاری در شهر تهران و 4 سال در شهرستان و اخذ مجوز، اقدام به تاسیس مطب شخصی خود کنند.

حقوق و درآمد رشته شنوایی سنجی

میزان درآمد و حقوق یک شنوایی سنجی با توجه به محل کار، دولتی و خصوصی بودن آن و میزان مهارت و تجربه ی او متفاوت می باشد. درآمد یک کارشناس در بخش دولتی مطابق با قانون کار می‌باشد.

جهت آشنایی با رشته شیمی آلی به مقاله “معرفی کامل رشته شیمی آلی” مراجعه کنید.

مزایا و معایب رشته شنوایی سنجی

مزایا رشته شنوایی سنجی

  1. محیط کاری آرام و به دور از استرس
  2. محیط کاری تمیز و بدون خون و صحنه‌های ناخوشایند
  3. کاربرد فراوانی در جامعه دارد

معایب رشته شنوایی سنجی

  1. شناخته نبودن این رشته در جامعه
  2. کارشناسان شنوایی سنج نمی‌توانند کار یک پزشک متخصص گوش حلق و بینی را انجام دهند.
  3. ادیومتریست‌ها باید در کنار یک پزشک حلق گوش و بینی باشند.
  4. تعداد پزشکان متخصص گوش حلق و بینی کمتر از ادیومتریست‌ها است. بنابراین بازار‌کار ادیومتریست‌ها دچار مشکل می‌شود.
  5. پر‌هزینه بودن وسایل و ابزارهای شنوایی سنجی
  6. تمرکز بازار‌کار این رشته در تهران

آیا طرح 2 ساله شنوایی سنجی اجباری است؟

طرح 2 ساله رشته شنوایی سنجی اصلا اجباری نیست، بلکه اختیاری است. فارغ التحصیلان شنوایی سنجی در صورت لزوم یا به طور اختیاری می‌توانند این طرح را بگذرانند.

تفاوت میان رشته شنوایی سنجی و شنوایی شناسی

رشته شنوایی شناسی به مطالعه در مورد شنوایی، تعادل و اختلالات شنوایی می‌پردازد. یکی از اقدامات شنوایی شناسی، سنجش شنوایی یا همان شنوایی سنجی است. در مورد تفاوت این دو رشته باید بگویم که اصلا این دو رشته متفاوت از همدیگر نیستند. در واقع هر دو یکی هستند. تغییر اسم شنوایی شناسی به شنوایی سنج از گذشته‌های دور اتفاق افتاده است. در آن زمان مردم به فارغ التحصیلان شنوایی شناسی، شنوایی سنج می‌گفتند.

بیشتر بخوانید: رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی

رشته شنوایی سنجی به انگلیسی

Audiology field، معادل انگلیسی رشته شنوایی سنجی است.

نظرات دانشجویان رشته شنوایی سنجی

  • سلام بچه ها من شنوایی سنجی شهید بهشتی خوندم.. تو دوران تحصیلم خیلی تلاش کردم و نمراتم خدایی خووب بود….الان درسم تموم شده برگشتم شهرستان و مطب زدم… درامدم خدا رو شکر خوبه… بازارکار شنوایی سنجی خیلی خیلی خوبه بچه ها من که از رشته ام راضی ام. شغلشم زیاد سخت نیس فقط باید صبر و حوصله داشته باشی چون ارباب رجوعت بیشتر کودکان و افراد مسن هستن…  در کل تو شهرستان بتونی مطب بزنی و دستگاه ها رو تهیه کنی رشته خوبیه.
  • رشته شنوایی سنجی یعنی آزمودن شنوایی. تو شنوایی سنجی بررسی میشه که مشکلی تو مکانیسم‌های مختلف که به ما امکان شنیدن صداها رو میده وجود داره یا نه. پس می‌تونیم بگیم که شنوایی سنجی وظیفه بررسی عملکرد گوش خارجی تا عصب شنوایی رو داره.
  • بچه ها دقت بالا، نظم و حوصله تو این رشته حرف اول رو میزنه و مهم‌ترین پیش نیاز برای این رشته. اگر دقت و حوصله نداشته باشی ممکنه که تو مرحله تست گیری و یا تفسیر نتایج تست‌ها و آزمایش‌های مختلف مثل تست وزوز گوش، تعادل و … اشتباه کنی  باعث بشه برای بیمار تو اینده مشکل ایجاد شه مخصوصا تو بچه‌ها و نوزادان.
  • سلام به همگی .. میخوام بگم که شنوایی سنجا کجاها میتونن کار کنن. شنوایی سنجیا می تونن تو بخش شنوایی سنجی بیمارستان‌ها، مراکزدرمانی، درمانگاه‌ها، مدارس ناشنوایان، مراکز نگهداری سالمندان یا معلولین و کودکان، کارخانه‌ها، مدارس و مراکز صنعتی استخدام بشن… بازارکار این رشته خوبه

نتیجه گیری

به طور کلی وظیفه یک شنوایی سنجی، در خصوص شنوایی افراد و مشکلات شنوایی آنان است. ما در این مقاله سعی کردیم تمامی مطالب مفید و جامع مورد نیاز یک دانش آموز تجربی را برآورده کنیم. اما اگر به راهنمایی بیشتر احتیاج داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در الف مشاور ارتباط برقرار کرده و از تجربیات آنان بهره‌مند شوید.

در صورت هرگونه سوال و پرسش در زمینه انتخاب رشته میتوانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید یا در اینستاگرام الف مشاور ما را دنبال کنید.

آرزوی موفقیت برای شما داوطلب عزیز

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیوان
کیوان

سلام آیت رشته توی مشهد اشباع شده؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  کیوان

خیر

محسن
محسن

درآمد این رشته چقدره؟

زهرا فروغی
زهرا فروغی

با این که رشته ای نو پاست ولی امیدوارم که بیشتر پیشرفت کنه چون فکر میکنم رشته ای حیاتی هست و خیلیا به اون احتیاج کامل دارن متشکرم از توضیحاتتون و مقاله خوبتون

hoda
hoda

سلام وقتتون بخیر
یه سوال در خصوص بازارکار رشته ها داشتم.کدوم رشته از پیراپزشکی ها باازارکارش بهتره؟
ممنون از شما

تکتم
تکتم

برای من که رشته شنوایی سنجی از بهترین رشته هاس.یه ترمک موفق

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!