راهنمای انتخاب رشته کنکور انسانی 1402 + مشاوره انتخاب رشته انسانی

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، انتخاب رشته کنکور انسانی 1402 از طریق سایت سنجش به صورت اینترنتی در مرداد ماه انجام می شود. داوطلبان بر اساس کارنامه اولیه مجاز هستند در یکی از دوره های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی پیام نور و پردیس خودگردان انتخاب رشته کنند. این انتخاب رشته باید پس از مطالعه دفترچه راهنما انجام شود. بیشتر متقاضیان گروه علوم انسانی علاقمند به  قبولی در رشته حقوق، روانشناسی و حسابداری هستند و این سه رشته را اولویت انتخاب خود قرار می‌دهند. با وجود اینکه در سال‌های اخیر متقاضیان این گروه آزمایشی کاهش یافته است، با همین وجود بر سر دانشگاه‌های برتر رقابت وجود دارد. آن چیزی که اهمیت دارد داوطلبان پس از دیدن نتایج کنکور و رتبه کسب شده خود این سوال را دارند که با رتبه به دست آمده در چه رشته و دانشگاه قبول می‌شوند؟ باید توجه داشته باشید اگر با اطلاعات درست و کافی انتخاب رشته انجام دهید حتماً در دانشگاه و رشته متناسب با رتبه به دست آمده، پذیرفته می‌شوید. اما اطلاعات صحیح و کافی برای انتخاب رشته موفق چه نوع اطلاعاتی است؟ شما باید با کارنامه رشته انسانی، رتبه قبولی کنکور، تاثیر سهمیه در انتخاب رشته انسانی و انتخاب رشته دانشگاه آزاد آشنایی داشته باشید. برای آشنایی با این موارد و انتخاب رشته‌ای هدفمند بایستی به مشاوره انتخاب رشته کنکور مراجعه کنید. همچنین برای آشنایی بهتر شما با انتخاب کنکور انسانی این محتوا را در اختیارتان قرار دادیم.

کارنامه انتخاب رشته کنکور انسانی 1402

همه داوطلبانی که در جلسه کنکور حضور داشته باشند کارنامه اولیه کنکور برایشان صادر می‌شود که از طریق سایت سنجش بعد از اعلام نتایج قابل مشاهده می‌‌باشد. اطلاعاتی در این کارنامه موجود می‌باشد که به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول شامل اطلاعات هویتی و اطلاعات تحصیلی فرد است و بخش دوم متشکل از اطلاعات آزمونی می‌باشد. بخش اول کارنامه اولیه کنکور انسانی تاثیر سهمیه و استان بومی داوطلب می‌باشد. بخش دوم کارنامه انسانی تاثیر رتبه داوطلب در سهمیه، رتبه در زیرگروه‌های انسانی، تراز داوطلب و وضعیت او در انتخاب رشته‌های دوره‌های مختلف تحصیلی خواهد بود. حال اینکه رتبه در سهمیه چه تاثیری دارد باید بگوییم وضعیت داوطلبان در انتخاب رشته های دوره های مختلف روزانه، شبانه و فرهنگیان مشخص می‌کند و داوطلبان اگر شرایط سایر دوره‌ها را داشته باشند، مجاز به انتخاب رشته این دوره‌ها نیز خواهد بود. مهم‌ترین قسمت‌های کارنامه نمرات خام کارنامه آزمون اختصاصی داوطلب تشکیل می‌دهد. بنابراین با توجه این اطلاعات، داوطلب می‌تواند انتخاب رشته خود را انجام دهد. داوطلبان باید درک صحیحی از این تعابیر داشته باشند در غیر این صورت انتخاب رشته آنها تاثیر بدی روی سرنوشت تحصیلی شان خواهد گذاشت.

برای اطلاع از تحلیل دقیق کارنامه کنکور سراسری 1402 به مقاله “تحلیل کارنامه کنکور سراسری” مراجعه کنید. 

نکات مهم در روند انتخاب رشته

انتخاب رشته انسانی 1402

انتخاب رشته انسانی از آن جهت اهمیت دارد که رشته‌های علوم انسانی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول شامل رشته‌هایی است که طرفداران زیادی دارد و تقاضا برای ورود به این رشته‌ها بسیار زیاد است. دسته دوم شامل رشته‌هایی است که زیاد مورد توجه داوطلبان کنکور نیست. با افزایش رقابت در رشته‌های پرطرفدار، انتخاب رشته انسانی به شیوه صحیح و اصولی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

البته با دیده شدن رشته‌های کم متقاضی علوم انسانی و تغییر دیدگاه جامعه، فرصت رشد و پیشرفت در این شاخه‌ها افزایش می‌یابد و فرصت‌های شغلی مناسب و بازار‌کار خوبی برای این رشته‌ها پدید می‌آید؛ که می‌تواند فرصت خوبی برای داوطلبان انسانی باشد.

روانشناسی، حقوق، حسابداری و مدیریت از رشته‌های پرطرفدار رشته علوم انسانی هستند. بیشتر داوطلبان انسانی به امید این رشته‌ها وارد رشته علوم انسانی می‌شوند. اما در بین رشته‌های کم متقاضی مانند رشته‌های علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روابط عمومی و … به چشم می‌خورد که آینده خوبی دارند. بنابراین باید با توجه به استعداد، علاقه، تیپ شخصیتی و رتبه به دست آمده انتخاب رشته کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه‌ها برای رشته‌های انسانی در ایران و جهان + رتبه بندی دانشگاه‌های ایران

دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی 1402 چه زمانی منتشر می‌شود؟

مدتی بعد از انتشار کارنامه اولیه کنکور سراسری، دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی 1402 نیز منتشر می‌شود. بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور، شما می‌توانید انتخاب رشته کنید.

طبق هر سال در سایت سازمان سنجش لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته فعال می‌شود و شما می‌توانید این دفترچه را از سایت سنجش دانلود کنید. تا به الان هیچ اطلاعیه رسمی از سوی سازمان سنجش مبنی بر زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته منتشر نشده است؛ اما طبق روال هر ساله پیش بینی می‌شود که اواسط مرداد ماه این دفترچه در اختیار داوطلبان کنکور قرار گیرد.

جهت دانلود دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1402 کلیک کنید

دفترچه انتخاب رشته انسانی 1402 سنجش

همانطور که به آن اشاره شد؛ دفترچه انتخاب رشته کنکور بعد از انتشار کارنامه اولیه کنکور نیز منتشر می‌شود. در این مرحله تمامی داوطلبان کنکور که قصد انتخاب رشته دارند، باید اقدام به انتخاب رشته کنند. انتخاب رشته بدین صورت است که کد رشته‌های درج شده در دفترچه انتخاب رشته را در فرم انتخاب رشته انسانی سازمان سنجش وارد می‌کنید.

شما می‌توانید با بررسی میزان ظرفیت پذیرش و جنسیت، 120 انتخاب داشته باشید. همچنین تنها تفاوت دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 با سایر سال‌ها در ادغام شدن انتخاب رشته با کنکور و بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی است. بدین صورت که در دفترچه انتخاب رشته علاوه بر کد رشته‌های با آزمون، کد رشته‌های بدون آزمون نیز درج شده است.

فرایند انتخاب رشته

فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 1402

بعد از دانلود دفترچه انتخاب رشته، باید ابتدا وارد سایت سنجش به نشانی www.sanjesh.org شوید. سپس بر روی گزینه “سراسری” کلیک کنید.

سپس روی “انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری 1402” کلیک کنید. اگر به انتخاب رشته در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، فرهنگیان و پیام نور تمایل دارید؛ اما در زمان ثبت نام کارت اعتباری آن را خریداری نکرده‌اید، می‌توانید کلید خرید را بزنید و با پرداخت هزینه، کارت اعتباری مربوطه را دریافت کنید. سپس به صفحه زیر بروید و بر روی گزینه “تایید و ادامه” کلیک کنید.

فرایند انتخاب رشته کنکور انسانی 1402

می‌توانید با سه روش وارد سیستم شوید. روش اول بدین صورت است که با وارد کردن شماره شناسنامه و شماره سریال 12 رقمی ثبت نام و درج کد امنیتی وارد سیستم می‌شوید. روش دوم با کد ملی، شماره پرونده و سریال شناسنامه و روش سوم کد ملی، شماره 12 رقمی رهگیری صورت می‌گیرد.

سپس با تکمیل فرم زیر و کلیک بر روی گزینه “تایید و ادامه” انتخاب رشته خود را به ترتیب اولویت‌هایی که مشخص کرده‌اید، انجام دهید. 

فرم انتخاب رشته کنکور

سپس کد پیگیری که توسط سازمان سنجش به شما داده می‌شود را در برگه‌ای یادداشت کنید. 

لیست کامل رشته های علوم انسانی

در جدول زیر لیست تمامی رشته‌های دانشگاهی رشته علوم انسانی آورده شده است.

حقوقروانشناسیعلوم سیاسیمشاوره
حسابداری اقتصادفلسفهآموزش الهیات
تاریخجغرافیازبان شناسیآموزش ابتدایی
آموزش کودکان استثناییعلوم تربیتیمدیریت امور بانکیروابط عمومی
امنیت اقتصادیمدیریت دولتیمدیریت مالیهتلداری
آموزش علوم اجتماعیضد تروریسمجامعه شناسیامنیت بین الملل
برنامه ریزی اجتماعی و تعاونپژوهشگری امنیتروزنامه نگاریامنیت نرم
حفاظت اطلاعاتعلوم فنی امنیتمددکاری اجتماعیمردم شناسی
آموزش زبان و ادبیات فارسیآموزش زبان عربیایران شناسیادیان و عرفات
تاریخ تمدن ملل اسلامیتربیت مروج سیاسیزبان و ادبیات عربیادیان و مذاهب
زبان و ادبیات فارسی فرهنگ و معارف اسلامیشیعه شناسیفقه و حقوق اسلامی
فقه و حقوق امامیفقه و حقوق حنفیفقه و حقوق شافعیفقه شافعی
فقه و مبانی حقوق اسلامیفلسفه و عرفان اسلامیمترجمی زبان عربیمعارف اسلامی-تبلیغ و ارتباطات
مربیگری عقیدتیمعارف اسلامیمعارف اسلامی و اخلاقمعارف اسلامی و ادیان
زبان و فرهنگ عربیزبان و ادبیات کردیزبان و ادبیات ترکی آذریمعارف اسلامی و کلام
معارف اسلامی و علوم تربیتیمعارف اسلامی و علوم قرآنیمعارف اسلامی و مدیریتمعارف اسلامی و تاریخ
کاردانی امور دولتیکاردانی تربیت مبلغ قرآن کریمکاردانی علم قضاییکاردانی حقوق قضایی
فناوری اطلاعات و ارتباطاتمدیریت بیمهمدیریت و بازرگانی دریاییمدیریت کسب و کارهای کوچک
گردشگریمدیریت بیمه اکوکاردانی اشتغالمطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات
مدیریت امور گمرکیمدیریت صنعتیکاردانی امور دولتیکاردانی اقتصاد کار و بهره‌وری
مدیریت بازرگانیکاردانی امور مالی و مالیاتیکاردانی بیمهکاردانی امور فرهنگی
کاردانی علوم ورزشیکاردانی روابط کارکاردانی امور گردشگریکاردانی حسابداری
کاردانی امور بانکیمدیریت فرهنگی هنریکاردانی هتلداریکاردانی مدیریت بازرگانی
آموزش تربیت بدنیعلم اطلاعات و دانش شناسیکاردانی آموزش و پرورش ابتداییتاریخ اسلام
آموزش مشاوره و راهنماییمطالعات خانوادهعلوم ورزشیآموزش تاریخ

ظرفیت کنکور انسانی 1402

در سال گذشته تعداد افراد شرکت کننده در کنکور سراسری انسانی بالغ بر 375869 نفر بوده است. این رقم بدین معناست که به ازای هر یک داوطلب، دو صندلی خالی در دانشگاه وجود داشته است. به این ترتیب پیش بینی می‌شود که ظرفیت کنکور انسانی 1402 نیز مانند پارسال تکرار شود. اما مسئله بر سر انتخاب کدام دانشگاه و چه رشته‌ای است.

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته انسانی

برای یک انتخاب رشته موفق و اطلاع از رتبه‌های قبولی در دانشگاه‌های مختلف، باید از آخرین رتبه قبولی سال‌های گذشته با خبر شوید. با اطلاع از آمار قبولی سال‌های گذشته دید بهتری برای انتخاب رشته کنکور انسانی 1402 خواهید داشت. 

زیرا با اطلاع از رتبه‌های قبولی در دانشگاه‌های مختلف، شما متوجه خواهید شد که در سال گذشته با رتبه شما در چه رشته و دانشگاهی پذیرفته شده‌اند.

ما در ادامه به معرفی آخرین رتبه‌های قبولی 1401 در رشته‌های پرطرفدار می‌پردازیم.

  • رشته حقوق
  1. آخرین رتبه قبولی منطقه یک رشته حقوق در دانشگاه زابل با رتبه 3751 بوده است.
  2. آخرین رتبه قبولی منطقه دو رشته حقوق در دانشگاه مراغه با رتبه 16617 بوده است.
  3. آخرین رتبه قبولی منطقه سه رشته حقوق در دانشگاه مراغه با رتبه 24642 بوده است.
  • رشته روانشناسی
  1. آخرین رتبه قبولی منطقه یک رشته روانشناسی در دانشگاه بجنورد 13477 بوده است.
  2. آخرین رتبه قبولی منطقه دو رشته روانشناسی در دانشگاه رازی کرمانشاه 35407 بوده است.
  3. آخرین رتبه قبولی منطقه سه رشته روانشناسی در دانشگاه زنجان 12290 بوده است.
  • رشته حسابداری
  1. آخرین رتبه قبولی منطقه یک رشته حسابداری در دانشکده فنی و حرفه ای صومعه سرا 8462 بوده است.
  2. آخرین رتبه قبولی منطقه دو رشته حسابداری در دانشکده فنی و حرفه ای پسران شماره یک کرمان – شهید چمران 25931 بوده است.
  3. آخرین رتبه قبولی منطقه سه رشته حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز 36953 بوده است.

مشاغل رشته انسانی

انتخاب رشته انسانی چه شغل هایی دارد؟

بستگی به انتخاب رشته‌ای که می‌کنید، شغل‌های متفاوتی برای رشته‌های انسانی وجود دارد. اگر در رشته آموزش ابتدایی، آموزش کودکان استثنایی، آموزش تاریخ، آموزش زبان عربی و … تحصیل کنید، یک معلم خواهید شد.

همچنین اگر در رشته حقوق تحصیل کنید علاوه بر وکالت و قضاوت می‌توانید سمت‌های شغلی مانند مشاور حقوقی شهرداری، مشاور حقوقی بانک، دادیاری و بازپرسی، ادارات اجرای احکام مدنی و کیفری، تحریر ادله، سردفتری، دفتریار، تنظیم قرارهای اقتصادی و … داشته باشید.

اگر در رشته روانشناسی تحصیل کنید، می‌توانید یک مشاور تحصیلی، مشاور ازدواج، مشاور خانواده، مشاور کودکان استثنایی و …. بشوید.

همچنین اگر در رشته حسابداری تحصیل کنید، می‌توانید در انواع شرکت‌ها و کارخانه‌ها مشغول به کار شوید. سمت‌های شغلی فارغ التحصیلان رشته حسابداری عبارتند از: حسابدار، مدیر مالی، حسابرس، استاد دانشگاه، کارمند بانک، کارشناس امور مالیاتی، رئیس بانک، کارشناس گمرک، کارشناس پشتیبانی نرم افزارهای حسابداری و ….

جهت آشنایی با رشته حسابداری به مقاله “تمام آن چیزی که باید درباره رشته حسابداری بدانید!” مراجعه کنید.

همچنین انواع رشته‌های مدیریت از بازار‌کار خوبی برخوردار هستند. مدیریت هتلداری، مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، مدیریت جهانگردی، مدیریت بیمه و … از مشاغل خوب رشته علوم انسانی هستند که می‌توانید در موسسات و شرکت‌های مختلف مشغول به کار شوید.

با تحصیل در رشته اقتصاد می‌توانید در موسسات مالی و اعتباری، بانک‌ها، وزارت صنایع، شرکت‌های فعال در  زمینه واردات و صادرات، شرکت‌های بازرگانی و تجاری، کارخانه‌های مختلف، بورس، مدیر فروش و … مشغول به کار شوید.

از دیگر مشاغل رشته‌های علوم انسانی می‌توان به کارشناس مذهبی و معارف در صدا و سیما، هیئت علمی دانشگاه، تدریس، سردبیر، نویسنده، مبلغ در سازمان‌های تبلیغات اسلامی، تاریخ شناسی، روزنامه نگاری، مترجمی، مردم شناسی، گردشگری، کارشناس تولید سیما، خبرنگاری، مربیگری و … نام برد.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته سینما و بررسی 4 گرایش آن

انتخاب رشته انسانی در دانشگاه آزاد

اگر در انتهای کارنامه اولیه کنکور سراسری، کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد درج شود؛ یعنی شما مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد هستید. شما با داشتن این کد می‌توانید در زمان انتخاب رشته در رشته‌های دانشگاه آزاد رشته‌های مدنظرتان را انتخاب کنید. در دانشگاه آزاد فرایند انتخاب رشته به دو صورت با آزمون و با سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد.

خصوصیات انتخاب رشته خوب

مشاوره انتخاب رشته انسانی

اگر یک داوطلب کنکوری 1402 هستید و قصد انتخاب رشته دارید؛ باید در انتخاب رشته خود نهایت دقت را به کار ببرید و فاکتورهای مهمی را در نظر بگیرید. اولین فاکتور در زمان انتخاب رشته توجه به علاقه و استعداد خودتان است. باید قبل از انتخاب هر رشته‌ای از توانایی‌ها و علاقه خود با خبر باشید. سپس با توجه به نمره کل، رتبه در سهمیه، ظرفیت دانشگاه‌ها در دفترچه انتخاب رشته، بازار‌کار رشته‌ها، کیفیت دانشگاه، شهریه دانشگاه و … بهترین رشته را انتخاب کنید.

دقت کنید که در روند انتخاب رشته دچار اشتباه نشوید؛ چرا که تمام زحمات شما به یک باره پوچ می‌شود. چه بسا داوطلبانی با رتبه‌ها و ترازهای خوب بخاطر انتخاب رشته نادرست و غیر اصولی در دانشگاه و رشته دلخواه خود قبول نشده‌اند. هزینه اشتباه کردن در روند انتخاب رشته، یک سال ماندن پشت کنکور و یا تحصیل در رشته و دانشگاهی است که به آن علاقه ندارید.

اگر در روند انتخاب رشته خود نیاز به کمک دارید، می‌توانید با مشاورین خبره الف مشاور ارتباط برقرار کنید و با دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور بهترین انتخاب را داشته باشید.

سخن آخر

ما در این مقاله به طور کامل روند انتخاب رشته برای کنکور انسانی را شرح دادیم. اگر سوال و ابهامی در زمینه انتخاب رشته دارید، می‌توانید آن را با ما در بخش کامنت مطرح کنید و یا با مشاورین ما در الف مشاور ارتباط برقرار کنید. مشاورین با تجربه الف مشاور به طور کامل پاسخگوی تمام سوالات شما هستند.

اینستاگرام الف مشاور

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور تجربی
بهترین مشاوره کنکور تجربی
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرزانه انسان
فرزانه انسان

استرس دارم میترسم کنکور قبول نشم و یا سر جلسه حالم بد بشه عصابم چند روزه خیلی خورده

مهشید تنها
مهشید تنها

با رتبه 10 هزار ریاضی میتونم برم روانشناسی؟

علی حسینی
علی حسینی

نتایج کنکور کی میاد؟

mani
mani

سلام چطوری میتونم از مشاوره انتخاب رشته اتون استفاده کنم؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!