انتخاب رشته فیزیوتراپی

بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی از محبوب‌ترین و پرمتقاضی‌ترین رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی در بین داوطلبان کنکور است. هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته فیزیوتراپی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. برای انتخاب رشته فیزیوتراپی با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور و آغاز فرایند انتخاب رشته، می‌توانید نسبت به انتخاب رشته فیزیوتراپی اقدام کنید.

دفترچه انتخاب رشته کنکور شامل اطلاعات مهمی از قبیل نحوه انتخاب رشته فیزیوتراپی، ظرفیت پذیرش و شرایط پذیرش آن است.

با ما همراه باشید؛ ما در الف مشاور به بررسی بهترین انتخاب رشته فیزیوتراپی می‌پردازیم.

معرفی کامل رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی یا درمان فیزیکی یک حوزه حرفه‌ای است که به کمک تمرینات و تکنیک‌های فیزیکی، برای بهبود عملکرد بدن و افزایش کیفیت زندگی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیزیوتراپی درمان‌هایی را ارائه می‌دهد که به طور معمول برای افرادی که دچار صدمات، نقص‌های جسمانی یا بیماری‌های عضلانی-اسکلتی هستند، تجویز می‌شود.

فیزیوتراپی شامل تمرینات و تکنیک‌های مختلفی است که به منظور بهبود عملکرد عضلات، مفاصل، بافت‌های نرم و سیستم عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رشته شامل تمرینات تقویت عضلات، تمرینات اصلاحی، تمرینات تعادل و هماهنگی، ماساژ، درمان‌های الکتروفیزیکی (مانند الکترودرمی، تراپی امواج فراصوتی و …) و تکنیک‌های دیگر می‌شود.

فیزیوتراپی به طور گسترده در درمان بیماران با مشکلات مختلف مانند آسیب‌های ورزشی، آسیب‌های عضلانی-اسکلتی، بیماری‌های مزمن و تروماهای جسمانی استفاده می‌شود. هدف اصلی فیزیوتراپی بهبود عملکرد بدن، کاهش درد و التهاب، افزایش محدودیت حرکتی و بهبود کیفیت زندگی است.

فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی، مطب‌های تخصصی، مراکز ورزشی، تیم‌های ورزشی و دانشگاه‌ها به عنوان فیزیوتراپیست فعالیت کنند.

جهت آشنایی بیشتر با رشته فیزیوتراپی به مقاله “معرفی کامل رشته فیزیوتراپی و بررسی ۴ روش درمانی آن” مراجعه کنید.

انتخاب رشته فیزیوتراپی

با انتشار کارنامه اولیه کنکور توسط سازمان سنجش، داوطلبان کنکور می‌توانند با مراجعه به سایت سنجش، کارنامه اولیه خود را دریافت کنند. کارنامه اولیه کنکور شامل رتبه در سهمیه، رتبه در سهمیه نهایی، درصد دروس، وضعیت مجاز به انتخاب رشته و …. می‌شود.

داوطلبان کنکور که در انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری و پردیس خودگردان مجاز شده‌اند، باید بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، اقدام به انتخاب رشته کنند.

 دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مدتی بعد از انتشار نتایج اولیه کنکور در سایت سنجش قرار می‌گیرد. داوطلبان باید در زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته از سوی سازمان سنجش و با توجه به رتبه در سهمیه و نحوه فرایند انتخاب رشته، فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند.

رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسری و پردیس آنها و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی آزاد ارائه می‌شود. پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها در ظرفیت عادی و مازاد امکان‌پذیر است. همچنین باید بدانید که برای تحصیل در دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌های پردیس خودگردان باید شهریه پرداخت کنید. 

اگر در فرم انتخاب رشته خود یکی از دانشگاه‌های خاص مانند دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه شاهد و … را انتخاب کرده باشید، باید در جلسه مصاحبه برای پذیرش در این دانشگاه‌ها نیز شرکت کنید. برگزاری جلسات مصاحبه با متقاضیان تا اواخر مرداد ماه می‌باشد.

برای انتخاب رشته فیزیوتراپی باید به درستی اولویت بندی کنید و به بهترین نحوه کد رشته‌های انتخابی را در فرم انتخاب رشته خود تکمیل کنید تا بتوانید در بهترین دانشگاه با توجه به رتبه خود تحصیل کنید.

جهت دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور کلیک کنید.

ظرفیت فیزیوتراپی 1402

رشته فیزیوتراپی تنها در دانشگاه‌های سراسری، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد در ظرفیت عادی و مازاد و با کنکور ارائه می‌شود. با شروع فرایند انتخاب رشته، اطلاع از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته فیزیوتراپی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

برای اطلاع از تعداد ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته فیزیوتراپی در هر دانشگاه، باید به دفترچه انتخاب رشته کنکور مراجعه کنید. سپس با مطالعه دقیق آن و اطلاع از ظرفیت و نحوه پذیرش رشته فیزیوتراپی اقدام به انتخاب رشته کنید.

ظرفیت پذیرش فیزیوتراپی در سال 1402 هنوز مشخص نشده است؛ با انتشار دفترچه انتخاب رشته 1402، لیست دانشگاه‌ها و تعداد ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته فیزیوتراپی مشخص می‌شود.

الف مشاور با ارائه طرح مشاوره 7 روزه رایگان این امکان را برای شما برقرار ساخته است تا شما با مشاوره تحصیلی الف مشاور و ارائه بهترین برنامه‌ها و تکنیک‌های کنکور آشنا شوید.

در جدول زیر لیست دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته فیزیوتراپی به همراه ظرفیت آنها در سال 1400 آورده شده است.

لیست دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته فیزیوتراپی و تعداد ظرفیت پذیرش آنها
نام دانشگاهظرفیت پذیرش در دوره روزانهظرفیت پذیرش در دوره شهریه پرداز
دانشگاه علوم پزشکی تهران188
دانشگاه علوم پزشکی تبریز244
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان155
دانشگاه علوم پزشکی ایران20
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی178
دانشگاه علوم پزشکی مشهد133
دانشگاه علوم پزشکی سمنان20
دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی20
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور208
دانشگاه علوم پزشکی کرمان20
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان226
دانشگاه علوم پزشکی شیراز153
دانشگاه علوم پزشکی گیلان133
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه15
دانشگاه علوم پزشکی همدان155
دانشگاه علوم پزشکی بابل208

ظرفیت فیزیوتراپی 1401

ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته فیزیوتراپی در هر سال متفاوت است. در جدول زیر به ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های دولتی رشته فیزیوتراپی اشاره کرده‌ایم.

نام دانشگاهظرفیت پذیرش
دانشگاه علوم پزشکی تهران26
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی25
دانشگاه علوم پزشکی ایران20
دانشگاه علوم پزشکی سمنان20
دانشگاه علوم پزشکی کرمان20
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز24
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه25
دانشگاه علوم پزشکی گیلان15
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان25
دانشگاه علوم پزشکی بابل28
دانشگاه علوم پزشکی شیراز23
دانشگاه علوم پزشکی همدان25
دانشگاه علوم پزشکی مشهد16
دانشگاه علوم پزشکی تبریز25
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان18
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران21

رنگینک دانشگاه های فیزیوتراپی ایران

بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی در ایران عبارتند از:

  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رتبه لازم برای رشته فیزیوتراپی

رتبه قبولی در رشته فیزیوتراپی به عوامل مختلفی وابسته است. رتبه لازم جهت قبولی در رشته فیزیوتراپی به نوع منطقه، میزان سهمیه داوطلب، دانشگاه انتخابی داوطلب و ظرفیت پذیرش دانشگاه در رشته مورد نظر بستگی دارد.

جهت قبولی در دانشگاه‌های روزانه فیزیوتراپی باید دارای رتبه و تراز خوبی باشید، زیرا رقابت در رشته فیزیوتراپی به شدت بالا است. آخرین رتبه قبولی سال گذشته در رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌های روزانه 7010 بوده است.

برای اطلاع از اینکه چگونه رتبه برتر کنکور شوید! بهتر است به مقاله زیر مراجعه کنید.

چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟

دکترای فیزیوتراپی چند سال است؟

مدت دوره تحصیل در مقطع دکتری فیزیوتراپی 4 الی 5 سال است. مقطع دکتری فیزیوتراپی از دو مرحله پژوهشی و آموزشی تشکیل شده است. هدف از دکتری فیزیوتراپی آموزش متخصصان فیزیوتراپ جهت انجام کار پژوهشی و آموزشی است.

مرحله آموزشی دکتری فیزیوتراپی 1 الی 2 سال طول می‌کشد و شامل 22 واحد درسی است. مرحله پژوهشی نیز شامل 24 واحد و پایان نامه است.

نظرات دانشجویان فیزیوتراپی

  • رشته بسیار خوبیه… من که بهش خیلی علاقه دارم… بازارکارشم که نگم واقعااا عالیه… اما چون بیشتر با مریضا سروکار داری باید روحیه ات قوی باشه و تازه بتونی بهشون امیدواری بدی…. درضمن که باید صبور هم باشی.
  • فیزیوتراپی جزو بهترین رشته هاس… البته رتبه خوبیم باید داشته باشی تا قبول بشی. برای بازارکارشم بگم که میتونی سالهای اول تو مراکز فیزیوتراپی برای بقیه کار کنی و پول جمع کنی و بعد خودت مرکز درمانی بزنی… بیشتر مباحث درسی اشم تا حدودی سنگینه و هم بیشتر مربوط به آاناتومی بدن هستش و قیزیک و ریاضی توش خیلی خیلی کم داره.
  • خب باید بگم سختترین درس آناتومیه ولی خو بستگی به فردش داره… این رشته برای خانوما مناسبه و اگه تو شهرک.چیک زندگی میکنی و میتونی کلینیک بزنی باید بگم که میتونی پول پااارو کنی. در کل به دلیل اینکه جامعه داره به سمت سالمنی و پری میره و همینطور بخاطر تغذیه ها مشکلات مفصلی زیاد میشه… نیاز به فیزیوتراپیست روز به روز بیشتر میشه

مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی از بهترین و تاپ‌ترین رشته‌های دانشگاهی به حساب می‌آید. رشته فیزیوتراپی تنها از طریق آزمون در برخی از دانشگاه‌ها ارائه می‌شود؛ بنابراین رقابت برای تحصیل در این رشته بسیار زیاد است. برای انتخاب رشته فیزیوتراپی باید از قوانین و مقررات دفترچه انتخاب رشته 1402، قوانین دانشگاه‌ها و تغییرات کنکور در سال 1402 آگاه باشید.

انتخاب بهترین مشاور برای داشتن یک مشاوره انتخاب رشته خوب بسیار ضروری است. لطفا در انتخاب مشاور آگاه و با تجربه نهایت دقت خود را به خرج دهید؛ زیرا تنها یک اشتباه ممکن است نتایج زیان باری را به همراه داشته باشد.

سخن آخر

ما در این مقاله به نحوه انتخاب رشته فیزیوتراپی و تمام مواردی که باید در انتخاب رشته فیزیوتراپی رعایت کنید، پرداخته‌ایم.

اگر سوال و ابهامی در مورد انتخاب رشته دارید، می‌توانید با مشاوران ما در الف مشاور ارتباط برقرار کنید و از راهنمایی‌های آنها بهره‌مند شوید.

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!