تغذیه کنکوری ها

هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!

یکی از دوره های مهم و حساس زندگی، روزهای آماده شدن برای کنکور است. در این دوران داوطلبان بیشتر تمرکز خود را روی مطالعه کردن می گذارند و از سلامت جسمی خود غافل میشوند. اما باید بدانید که داشتن تغذیه مناسب علاوه بر سلامت جسمی، روی تمرکز، حافظه و یادگیری ما تاثیر به سزایی دارد. همچنین تاثیر رژیم غذایی یک شبه نیست و طولانی مدت اثر خود را می گذارد. پس داشتن یک تغذیه مناسب در دوران کنکور از ضروریات الزامی برای داوطلبان می باشد. در این مقاله آکادمی الف مشاور به صفر تا صد تغذیه کنکوری ها میپردازد. با ما همراه باشید.

چرا به رژیم غذایی نیاز داریم؟

بسیاری از مواد غذایی که ما مصرف می کنیم هیچ ارزش غذایی ندارند و حتی سلامتی بدن را به خطر می اندازند. داشتن یک برنامه ی غذایی مناسب، سلامت جسم و روح ما را تضمین می کند. شما به عنوان یک داوطلب کنکور باید بدانید که داشتن رژیم غذایی نامناسب و یا نداشتن رژیم غذایی، تاثیر منفی روی یادگیری و حافظه دارد. همچنین باعث کم شدن بازدهی فرد در طول روز می شود. استفاده از مواد غذایی نامناسب، پرخوری و یا کم خوری در طول روز موجب خستگی، خواب آلودگی، کسلی، اضطراب و افت فشارخون می شود و زمان طلایی برای مطالعه را از دست می دهید. لذا استفاده ی درست از زمان، در دوران کنکور یکی از عامل های اصلی موفقیت هر فرد محسوب می شود. بنابراین لازمه ی هر داوطلب کنکوری داشتن یک برنامه ی روتین زندگی است.

رژیم غذایی مناسب باید چگونه باشد؟

توجه داشته باشید، داوطلبان کنکور باید موارد زیر را تمام و کامل رعایت کنند.

پرهیز از گرفتن رژیم غذایی برای کاهش وزن در دوران کنکور

داوطلبان باید تغذیه مناسبی که در طول روز باعث افزایش انرژی و شادابی شود، داشته باشند. رژیم کاهش وزن باعث افت فشارخون، کسلی و عدم یادگیری درست می شود. داوطلبان حتی در صورت چاق بودن نباید رژیم کاهش وزن بگیرند.

تغذیه کنکوری ها

مصرف 5 وعده غذایی در طول روز

فقط مصرف 3 وعده غذایی اصلی در طول روز باعث پرخوری در یک وعده غذایی یا عدم مصرف مواد غذایی مورد نیاز بدن می شود. شما باید علاوه بر وعده های اصلی غذایی، میان وعده نیز داشته باشید. بهترین گزینه برای میان وعده استفاده از میوه ها و تنقلات است. مصرف 5 وعده غذایی در طول روز باعث کاهش کلسترول خون و تعادل در قند خون می شود.

مصرف مواد غذایی راس ساعت

عادت به خوردن غذا در یک ساعت مشخص باید جزو برنامه ریزی های منظم شما باشد.

پرهیز از انجام کارهای دیگر در هنگام صرف غذا

در هنگام غذا خوردن نباید به مطالعه یا کارهای دیگری اعم از حرف زدن با دیگران به خصوص با موبایل، تماشای فیلم و… بپردازید. باید تمام تمرکز خود را روی خوردن و لذت بردن از غذا بگذارید. چرا که این کار از پرخوری جلوگیری می کند.

پرهیز از غذا خوردن با سرعت زیاد

باید زمان صرف غذا حداقل 20 دقیقه باشد. زیرا عجله کردن در صرف غذا باعث افزایش استرس و اضطراب و سوء هاضمه  می شود.

مصرف روزانه ی صبحانه

خوردن صبحانه یکی از الزامات همیشگی است. بدن در ابتدای روز به مواد غذایی مقوی نیاز دارد تا بتواند برای شروع فعالیت انرژی خود را تامین کند.

عدم استفاده از شیرینی ها در وعده ی صبحانه

استفاده از شیرینی و قندهای ساده در وعده ی صبحانه باعث کم شدن تمرکز و عملکرد ذهنی شما می شود.

استفاده از مواد غذایی متنوع

بدن انسان به انواع ویتامین ها و پروتئین ها احتیاج دارد. استفاده از یک نوع مواد غذایی باعث خلال در سیستم بدن و سلامت فرد می شود. بنابراین داوطلبان باید از همه گروه های غذایی استفاده کنند.

عدم استفاده از مواد غذایی جدید

داوطلبان نباید در روزهای نزدیک کنکور مواد غذایی یا میوه های که تا حالا نخورده اند را امتحان کنند زیرا ممکن است به آنها آلرژی داشته باشند و باعث مشکلات جدی شوند.

پرهیز از پرخوری

باور غلط مردم مبنی بر خوردن زیاد مواد غذایی برای تامین انرژی بدن، باعث می شود ک داوطلبان به پرخوری روی آوردند. اما باید بدانید که پرخوری باعث خواب آلودگی، اختلالات گوارشی و چاقی می شود.

پرهیز از مصرف قندهای ساده و شیرینی ها

استفاده از قند، شکر، شیرینی، مربا، نوشابه و… باعث افزایش فشارخون در کوتاه مدت می شود. این قندها به شدت اعتیاد آور هستند و باعث چاقی و سیری کاذب می شوند. این مواد با افزایش قند در خون شما باعث خستگی مفرط می شوند.

رعایت رژیم غذایی مناسب طبع بدن

باید این نکته را جدی بگیرید که هر فرد باید با توجه به دانستن طبع خود، رژیم غذایی مناسب تهیه کند. به طور مثال مصرف سردیجات بدون مسهل برای افراد بلغمی باعث اختلال در عملکرد معده و گوارش، چاقی و بیماری می شود. بنابراین هر فرد باید بر اساس طبع بدن خود از مصرف بی رویه ی بعضی از مواد غذایی پرهیز کند.

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور اینجا کلیک کنید.

رژیم غذایی اصولی چه تاثیراتی دارد؟

  • تقویت حافظه
  • تقویت عملکرد سیستم مغزی
  • کاهش استرس
  • تضمین سلامت جسمی
  • تضمین ثبات قند خون در طول روز
  • افزایش تمرکز و جلوگیری از خواب آلودگی

تغذیه کنکوری ها

در دوران کنکور چه مواد غذایی باید مصرف کنیم؟

  • همانطور که می دانید صبحانه یکی از وعده های اصلی است و اهمیت زیادی دارد. استفاده از کره، عسل، گردو، تخم مرغ، حلوا ارده، کنجد، کره بادام زمینی به همراه نان های سبوس دار از بهترین مواد غذایی برای وعده صبحانه می باشند.
  • استفاده از جگر، عدس، گوشت، مرغ، گندم و گردو به دلیل داشتن مواد معدنی از جمله آهن، روی، کلسیم، منیزیم که باعث تقویت یادگیری و سیستم ایمنی بدن می شوند. همچنین استفاده از ماهی به دلیل داشتن امگا 3 برای تقویت حافظه مفید می باشد.
  • استفاده از کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج، حبوبات، نان و سیب زمینی برای جلوگیری از افت قند خون در طول روز
  • استفاده از خرما در رژیم غذایی به دلیل داشتن کلسیم و فسفر باعث تقویت مغز و سیستم های عصبی می شود.
  • استفاده از سوپ جو، سوپ قارچ و سوپ تره باعث کاهش استرس و ایجاد آرامش در فرد می شود.

تنقلات

استفاده از آجیل ها به عنوان میان وعده می تواند باعث سیری و تقویت قدرت حافظه شود. انواع مغزها مانند مغز کدو و تخمه آفتابگردان، گردو، بادام درختی، بادام زمینی، فندق، پسته و بادام هندی برای سلامتی و تقویت مغز مفید می باشند.

همچنین استفاده شکلات تلخ به میزان کم می تواند مفید باشد. مصرف بی رویه شکلات تلخ به دلیل باور غلط نداشتن شکر و کالری زیاد می تواند باعث چاقی و کاهش حافظه فرد شود.

لبنیات

استفاده از لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر و … باعث کاهش استرس می شود. اما باید در زمان و میزان مصرف آنها دقت کرد. زیرا مصرف زیاد و استفاده در زمان نامناسب موادی مانند ماست ترش، دوغ و شیر باعث خواب آلودگی فرد در طول روز می شود. به عنوان مثال می توانید شب موقع خواب یک لیوان شیر با زنجبیل یا دارچین مصرف کنید.

میوه ها و سبزیجات

استفاده از سبزیجات با برگ های تیره به دلیل داشتن ویتامین K باعث تقویت سیستم عصبی می شود. همچنین استفاده از موز، هویج، پرتقال، انگور، انبه و سیب نیز مفید است. میوه به دلیل داشتن ویتامین جزو مفیدترین میان وعده ها می باشند. پس داوطلبان نباید از این گروه مواد غذایی غافل نشوند.

استفاده از میوه های خشک مانند انجیر، توت و کشمش در روزهای مطالعه و روز کنکور مفید است.

نوشیدنی ها

آب یکی از بهترین نوشیدنی ها است. گاهی سردرد ها، بی حالی و عدم متمرکز شدن فرد به دلیل کم آبی بدن می باشد.

استفاده از دمنوش های آرامبخش مانند دمنوش گل گاوزبان و سنبل طیب، به لیمو، نعنا و … باعث کاهش استرس تقویت تمرکز و آرام شدن شما در تنش های ناشی از دوران کنکور می شود.

همچنین از استفاده ی زیاد قهوه برای خواب آلودگی و شب بیداری بپرهیزید. مصرف بی رویه ی قهوه در دراز مدت باعث افزایش استرس می شود. بنابراین استفاده زیاد از چای و قهوه به دلیل کافئین زیاد توصیه نمی شود.

قرص های مکمل غذایی

استفاده از ویتامین های D و B زیر نظر پزشک و مصرف ویتامین  C .

همچنین می توانید زیر نظر پزشک برای جبران کم خونی از قرص آهن استفاده کنید. کم خونی یکی از عامل های خواب آلودگی و بیحالی است که باعث کاهش تمرکز و یادگیری می شود.

موارد منع مصرف تغذیه کنکوری ها

  • نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا
  • قندهای ساده، شکر و شیرینی ها
  • کافئین به مقدار زیاد
  • مصرف شام بعد از ساعت 9 شب
  • غذای چرب و شیرین
  • عدم استفاده از دوغ، ماست ترش و گشنیز
  • عدم استفاده از قندهای مصنوعی
  • عدم استفاده از غذاهای آماده و فست فودها

تغذیه کنکوری ها

شما میتوانید برای ارتباط بیشتر، اینستاگرام الف مشاور را دنبال کنید و از مطالب و اخبار مهم کنکور آگاه شوید.

نکته طلایی

تغذیه یکی از عوامل کاهش استرس و تقویت توان یادگیری است. در کنار تغذیه توجه به ورزش و خواب کافی از مهم ترین فاکتورهایی است که داوطلب باید به آن توجه کند. انجام فعالیت بدنی مانند پیاده رویی حداقل 30 دقیقه در طول روز و داشتن خواب کافی باعث کنترل استرس و اضطراب، افزایش و بهبود توان یادگیری و تمرکز فرد می شود.

سخن پایانی

چاقی یکی از آثار عدم برنامه ی درست غذایی، خواب و نداشتن ورزش روزانه است. افراد در روزهای آماده سازی خود برای کنکور از ورزش کردن و خواب کافی غفلت می کنند و در عوض زمان آن ها را به مطالعه می پردازند و شیوه های غلط مطالعه های پرتکرار با ساعات بالا را در پیش می گیرند. اما همیشه باید در نظر داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین با داشتن یک برنامه ی روتین زندگی در کنار برنامه ریزی برای مطالعه میتوانید به هدفی که دارید، برسید. آکادمی الف مشاوره با بکارگیری مشاوره های تحصیلی حرفه ای با برنامه ریزی های اصولی و دقیق در زمینه تغذیه و مطالعه بهترین همراه شما درآمادگی برای آزمون کنکور سراسری است. اگر احساس نیاز به یک مشاور برای داشتن یک برنامه ریزی جامع می کنید، می توانید از آکادمی الف مشاور، مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه دریافت کنید.

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شکیلا نادری
شکیلا نادری

سلام توی تغذیه پروتئین مهمتره یا ویتامین؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  شکیلا نادری

هر دو

همایون
همایون

سلام من گیاهخوار هستم برای دریافت پروتئین بنظرتون چه چیزی رو مصرف کنم؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  همایون

پروتئین های گیاهی مثل قارچ، سویا، حبوبات و کره بادام زمینی و …..

هومن
هومن

سلام من توی روز یک لیوان چایی و یک لیوان نسکافه میخورم بنظرتون چه خوبی ها و بدی هایی داره؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  هومن

بیشتر از یک لیوان نشه خوبه

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!