چگونه برای امتحانات مطالعه کنیم؟

بهترین روش مطالعه برای امتحانات؟ چه عمومی چه اختصاصی؟

یکی از دغدغه‌های بچه‌های سال متوسطه دوم، اینه که چطوری درس بخونیم که بتونیم هم در امتحانات پایان ترم موفق باشیم و هم اینکه در کنکور رتبه خوبی به دست بیاریم. از اونجایی که حجم دروس پایه‌های ۱۰، ۱۱ و ۱۲ زیاد بوده و این دانش آموزان قصد دارند علاوه بر کسب معدل خوب، در کنکور نیز موفق باشند و به رشته مورد علاقه خودشون برسند، در این مقاله تصمیم داریم تا شما رو با نحوه مطالعه برای امتحانات و تکنیک‌های اون آشنا کنیم.

مراحل مطالعه برای امتحانات

برای اینکه بتونید نسبت به یک درس تسلط کامل پیدا کنید و کیفیت مطالعه خودتون رو بالا ببرید، باید با نحوه مراحل مطالعه آشنا بشید، اما پیش از این قصد داریم بگیم کیفیت مطالعه یعنی چه؟ کیفیت مطالعه یعنی اینکه وقتی درسی رو برای بار دوم می‌خونید، اون مطالب کاملاً تو ذهنتون تثبیت شده باشه و این مسئله در گرو یه برنامه‌ریزی دقیق و آشنایی با مراحل مطالعه هست. این مراحل عبارتند از:

چگونه مطالعه کنیم؟

1.     پیشخوانی

پیشخوانی یعنی اینکه شما یک دور، روزنامه وار، مبحث درسی رو مطالعه کرده تا نسبت به کلیت اون مطلب آشنایی پیدا کنید. روزنامه وار خواندن مطالب عباذتند از نگاهی گذرا و سرسری برای درک کلی و نگاهی کلی به مبحث.

2.     سوال سازی

در مرحله دوم روش مطالعه، شما باید بتونید از متون درسی سوال استخراج کنید. البته حتماً لازم نیست سوالات رو بنویسید، همین که در ذهن خودتون بدونید که از این مبحث درسی چه سوالاتی ممکنه در امتحانات و یا کنکور بیاد این مرحله رو با موفقیت انجام دادید.

3.     کامل خواندن

مرحله سوم نیازمند تایم زیادیه و شما باید مبحث درسی رو به صورت کامل مطالعه کنید و هیچ نکته و قسمتی رو از قلم نندازید.

4.     بازگویی

موفقیت تو این مرحله زمانی حاصل می‌شه که شما بتونید اون مبحثی رو که خوندید، به صورت کنفرانس ارائه بدید و بازگویی خوبی داشته باشید. بازگو کردن به یادآوری مطالب درسی به شما کمک می‌کنه و موجب تثبیت مطالب در ذهنتون می‌شه.

5.     مرور

مرحله آخر در روش مطالعه اینه که دروس رو به صورت دوره‌ای مرور و مطالعه مجدد داشته باشید.

برای اینکه مراحل مطالعه رو به درستی انجام بدید، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اطلاع از روش‌های مطالعه برای دروس تخصصی و عمومی هستید. شما در مرحله کامل خوندن باید نسبت به خلاصه برداری متون درسی نیز اقدام کنید. خلاصه نویسی به شما کمک می‌کنه تا به جای مرور کل کتاب، در مدت زمان کمتری، نکات طلایی و قسمت‌های مهم رو مطالعه کنید. همه این‌ها جزء از طریق راهنمایی‌های یک مشاور کاربلد حاصل نمی‌شه. اگه تمایل دارید، میتونید از دوره هفت روزه رایگان مشاوره تحصیلی مجموعه الف مشاور کمک بگیرید تا با نحوه مطالعه برای کنکور آشنا بشید.

نحوه داشتن مطالعه مفید

چگونه مطالعه مفیدی داشته باشیم؟

اگه دانش آموز پایه هشتم و نهم هستید، تنها کافیه بر روی مطالب درسی تسلط کامل داشته باشید و خلاصه نویسی رو تمرین کنید اما از پایه ۱۰ به بعد باید هم حواستون به سوالات کنکور و هم به امتحانات باشه. توجه کنید که امتحانات باید در اولویت نخست شما قرار بگیره. مطالعه خوب و دقیق به شما کمک می‌کنه که نمره خوبی بگیرید و معدل نهایی شما بالا بره و از ۵۰ درصد تاثیر معدل در امتحانات بهترین بهره رو ببرید. در ادامه نکاتی که به شما در نحوه مطالعه برای امتحانات کمک می‌کنه رو بیان می کنیم.

حفظ آرامش

یکی از مشکلات خیلی از دانش آموزان دوره متوسطه دوم، اینه که استرس دارند و همش فکر می‌کنند که از تست زدن غافل شدن، کم درس خوندن و ممکنه در امتحانات خرداد موفق نباشند.‌ این همه فشار عصبی، چیزی جزء عدم تمرکز براتون نخواهد داشت. مشکلاتی از قبیل حواس‌پرتی، وسواس فکری و عدم تمرکز اگه خیلی شدید باشه شما رو از هدفتون دور می‌کنه. بنابراین اگه با این مشکلات روبرو هستید در اولین فرصت از یک مشاور کمک بگیرید تا این موانع مطالعه برطرف بشه.

مدیریت زمان

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگه در حال تحصیل در پایه ۱۰ و ۱۱ هستید، فعلاً بیشتر روی امتحانات خودتون تمرکز کنید، اما اگه در پایه دوازدهم تحصیل می‌کنید، باید در کنار مطالعه تشریحی محور، روی مطالعه تستی محور هم کار کنید و بیشتر تست بزنید. بنابراین نیاز به مدیریت زمان دارید تا به بهترین نحو مطلوب، بازدهی حاصل بشه. مشاوره تحصیلی رایگان که توسط مجموعه الف مشاور ارائه می‌شه با تدوین دوره برنامه‌ریزی درسی رایگان به شما کمک می‌کنه تا از وقت خودتون به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

مدیریت زمان در زمان مطالعه خیلی اهمیت داره. بهترین روش‌های مدیریت زمان رو در مقاله “بهترین تکنیک های مدیریت زمان برای درس خواندن” بخوانید.

مطالعه در یک مکان مشخص

همواره سعی کنید یک مکان مشخصی رو برای مطالعه کردن در نظر داشته باشید و کلیه عوامل خارجی که موجب حواس پرتی شما در اون مکان می‌شه رو از خودتون دور کنید. توجه کنید که اگرچه آموزش خوب مثل تدریس، منابع عالی و کلاس‌های خصوصی می‌تونن جزء عوامل موفقیت محسوب بشن اما در نهایت کیفیت مطالعه هست که خیلی مهمه و این کاملاً به خودتون بستگی داره. اینکه چطور تایم‌بندی کنید و عواملی که موجب عدم تمرکزتون می‌شه رو از خودتون دور کنید. مکان مطالعه باید چه جور باشد؟ بهترین فضا برای مطالعه رو تو مقاله “یک مکان مطالعه خوب چه ویژگی هایی دارد؟” بخوانید.

قرار دادن زمان استراحت

خیلی از شما ممکنه تصور کنید که در سال کنکور باید کل روز رو درس بخونید اما این نکته رو مد نظر داشته باشید که کیفیت مطالعه رو نباید فدای کمیت کنید. مغز انسان بعد از هر چند دقیقه مطالعه، نیاز به استراحت داره. به طور متوسط بعد از هر ۴۵ الی ۵۰ دقیقه مطالعه، ۱۰ دقیقه استراحت لازم خواهد بود. در زمان استراحت، توصیه می‌شه که چند تا حرکت کششی و نرمشی انجام بدید و از محیطی که در اون درس می‌خوندید خارج بشید، یک نوشیدنی یا غذای مفید به مقدار کم میل کنید و سپس با انرژی به مطالعه کردن برگردید.

یادگیری نحوه مطالعه پشت سر هم دروس

عجله کردن و با شتاب و تند درس خوندن یکی از شیوه‌های غلط برای مطالعه محسوب میشه. در این روش مغز شما فرصت کافی برای یادگیری و تثبیت اونچه که خوندید رو نخواهد داشت. مثلاً اگر ۵ ساعت پشت هم یک درس رو با عجله و تند تند بخونید ذهن شما خسته میشه و یادگیری کاهش پیدا می‌کنه. پیشنهاد میشه که در طی روز، دروس مختلف رو با زمانبندی‌های مناسب، پشت سر هم مطالعه کنید.

چگونه در امتحانات موفق شویم؟

موفقیت در امتحانات تنها نیازمند آگاهی شما از بهترین روش‌های مطالعه، نحوه برنامه ریزی درسی، مدیریت زمان، مدیریت استرس، تخصیص زمان مناسب و درست به هر درس است.

آنچه که در این مطلب به شما ارائه می‌شود، تماما راه های رسیدن به موفقیت در امتحانات است. لذا توصیه می‌شود به تک تک مواردی که گفته شد، عمل کنید.

بهترین روش‌های نمره 20 گرفتن رو تو مقاله چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟ به طور کامل مطالعه کنید.

نحوه موفق شدن در امتحانات

چگونه در امتحانات دی ماه موفق شویم؟

برای عملکرد خوب و گرفتن نمره بیست در امتحانات دی ماه باید به موارد زیر دقت کنید.

  • هیچگاه شب امتحانی نباشید. شب امتحان زمان مناسبی برای مطالعه مطالبی که تا به الان مطالعه کردید، نیست. شب امتحان شب حل نمونه سوالات امتحانی سال‌های قبل و مرور بر مطالب است. بهتر است که در طول ترم مباحث درسی را مطالعه کنید.
  • استرس خودتان را کاهش دهید. از بهترین روش‌های کاهش استرس مثل یوگا، ورزش، تنفس عمیق، گوش دادن به موسیقی، قرار دادن خود در شرایط امتحان و … استفاده کنید.
  • برنامه ریزی داشته باشید. برنامه ریزی کلید اول موفقیت است. یک برنامه اصولی و جامع می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی موفقیت شما در امتحانات بگذارد.
  • بهترین روش‌های مطالعه و یادگیری را بیاموزید. از روش‌های یادگیری موثر و کاربردی برای درک و فهم مطالب استفاده کنید.
  • برنامه خواب منظم داشته باشید. خواب منظم و کافی باعث تثبیت مطالب در ذهن و افزایش میزان یادگیری شما می‌شود.
  • باید در مواقع امتحانات حواستان به تغذیه، میان وعده و وعده‌های اصلی باشد. از مصرف غذاهای آماده، حساسیت‌زا، انواع شیرینی‌ها و … بپرهیزید. همچنین در این ایام پرخوری نکنید.

کلام آخر

اینکه واسه امتحانات چه جوری بخونید و آماده بشید به بحث مشاوره و برنامه‌ریزی خوب برمی‌گرده. دوره برنامه‌ریزی کنکور ۷ روزه رایگان سایت الف مشاور شما رو با تکنیک‌هایی بر مطالعه کردن برای دروس عمومی اختصاصی نحوه مطالعه تشریحی محور تست محور و خلاصه نویسی آشنا می‌کنه.

رای اینکه از جدیدین و به روزترین اخبار کنکور آگاه بشی، تو کانال تلگرام الف مشاور جوین شو. تازه کلی برنامه و مطالب مفید هم به طور روزانه در اختیارت قرار میگیره.

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
معرفی رشته پزشکی
همه چیز درباره رشته پزشکی؛ معرفی کامل
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!