بهترین زمان مطالعه

بهترین زمان مطالعه چه ساعاتی از روز است؟

آیا می‌توان بهترین زمان مطالعه را پیدا کرد؟ برای همه افراد یک زمان خاص صدق میکند؟ آیا یادگیری در روز بهتر است یا در شب؟ تحقیقات زیادی در این زمینه توسط محققین مختلف انجام شده که هرکدام زمان های خاصی را مشخص کرده اند، با این وجود انتخاب زمان مناسب یکی از چالش های پیش روی هر دانش آموز است، که بتواند زمان مطالعه مطلوب خود را کشف کند تا بهترین یادگیری یا به اصطلاح بیشتری بازدهی درسی را داشته باشد، شیوه های یادگیری هر فرد متفاوت است  و با توجه به این روش ها می‌توان زمان مطالعه منحصر به فرد خود را انتخاب کند، اینک ما در این مقاله به بررسی و تحلیل بهترین زمان مطالعه پرداخته ایم، مطالعه این مقاله می تواند در انتخاب زمان مطالعه مناسب شما کمک کند.

بهترین زمان یادگیری دانش آموزان 

همانطور که گفتیم بهترین زمان مطالعه برای هر شخص با توجه به شرایط و سلیقه شان متفاوت است، یادگیری بعضی افراد در روز و برخی در شب بهتر عمل میکند، کسانی شب را موقعیت مناسبی برای مطالعه می دانند و نظر بر این دارند که ساعات پایانی شب بخاطر آرامشش ذهن آمادگی بهتری برای دریافت مطالب دارد، افرادی صبح را پس از استراحت شبانه انتخاب می‌کنند و معتقدند صبح انرژی بیشتری دارند و یادگیری آنها بهتر خواهد بود، البته که نظر همه افراد درست است و انتخاب بهترین زمان مطالعه بستگی به خود فرد دارد، اما عوامل مختلفی در سطح یادگیری شما دخیل است که می‌تواند یادگیری را کمتر یا بیشتر کند. البته درس خواندن در روز و شب هر کدام مزایا خاص خودش را دارد، مثلا در صبح بعد یک استراحت کافی و خوردن صبحانه مقوی و استفاده از نور طبیعی می‌تواند گزینه خوبی برای بهترین زمان مطالعه باشد، البته شب هم فوایدی همچون دور بودن از عوامل حواس پرتی مثل سروصدا و… دارد و با توجه به تحقیقات انجام شده در بعضی مواقع ذهن در حالت خستگی دریافت بهتری از مفاهیم دارد، و بعد از دریافت مطالب خواب کمک می‌کند مطالب درسی در ذهن تثبیت شوند، با این وجود باید توجه داشته باشید ذهن برای هر ساعتی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید نیاز به استراحت دارد و دانش آموزان به طور متوسط بین ۸ تا ۹ ساعت احتیاج به خواب شبانه دارند.

ساعات طلایی برای مطالعه

با توجه به پژوهش هایی که در مورد بهترین زمان مطالعه و یادگیری مباحث درسی انجام شده است؛ ساعات طلایی برای مطالعه بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر، ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب تقسیم بندی شده است. در بین این ساعات مطالعه ۲ الی ۴ یک زمان استراحت و خواب کوتاه برای بازیابی ذهن و بدن بوده است، تحقیقات نشان داده که بعد حل نکردن یک مسئله ریاضی یک چرت کوتاه می تواند ذهن را آماده کند تا بهتر مسائل را یادبگیرید‌. با این وجود نمی‌توان زمان های مشخص شده را به طور قطعی و انحصاری برای مطالعه در نظر گرفت. باید دانش آموز خود احساس کند این زمان آمادگی لازم را برای مطالعه دارد و همه شرایط مثل خواب کافی، گرسنه نبودن و دور بودن از عوامل حواس پرتی برای او فراهم شده است. به طور کلی نسبت به مکان و زمان مطالعه شرطی شده اید؛ یعنی هم مکان و هم زمان مناسبی برای درس خواندن پیدا کرده اید و بهترین یادگیری و تمرکز را در این مکان و زمان دارید.

بهترین زمان مطالعه چه ساعاتی از روز است؟ 1

بهترین زمان مطالعه برای کنکوری ها

اگر بخواهیم با زمان مطالعه دقیق برای کنکوری ها در نظر بگیریم برای افراد مختلف متفاوت است، البته دانش آموزانی که محصل هستند وقت کمتری نسبت به پشت کنکوری ها دارند و به طور تقریبی میتوان بین ۳۰ تا ۴۵ ساعت در هفته برای محصل ها و برای پشت کنکوری ها بین۶۰ تا ۹۰ ساعت در هفته زمان مطالعه در نظر گرفت. اما چیزی که اهمیت دارد کمیت نیست بلکه کیفیت مطالعه است، اگر اهمیت زمان مطالعه به قدری برای شما پررنگ بشود که به کیفیت مطالعه توجه نداشته باشید، بازدهی مناسبی از درس خواندن خود نخواهید داشت. برای بالا بردن کیفیت درس خواندن باید روش های اصولی مطالعه را آموزش ببینید و از مشاوران متخصص راهنمایی بگیرید، ما در الف مشاور با در نظر گرفتن طرح ویژه ۷ روز مشاوره تحصیلی رایگان روش های صحیح مطالعه را به شما می آموزیم. در مقاله ساعت مطالعه رتبه برتر ها از زبان خودشان با مقدار ساعت مطالعه آنها آشنا شوید تا بهتر و دقیق تر بتوانید برای کنکور درس بخوانید.

بهترین زمان بازدهی مغز 

شما برای پیدا کردن زمان مطالعه مناسب برای خودتان باید یک جدول زمانی مطالعه تهیه کنید، این کار باعث می‌شود شما متوجه شوید در ساعات مختلف روز توانایی های یادگیری شما مثل هوشیاری و حافظه در چه سطوحی قرار دارند. برای یافتن زمان مطالعه مفید ممکن است مجبور باشید در ساعت های مختلف دروس مختلف را مطالعه کنید تا زمان مطالعه مناسب تری برای هر درس پیدا کنید، بعد از یافتن بهترین زمان درس خواندن باید با آن سازگار شوید، یعنی یک روال مطالعه برای خود تنظیم کرده اید و با همان باید پیش بروید تا ذهن و بدن بتوانند با تعادل سازنده با یکدیگر بهترین بازدهی خود را نشان بدهند. با توجه به برنامه روزانه درسی، ساعات مدرسه و ساعت خواب و بیداری بهترین ساعت هوشیاری خود را پیدا کنید؛ زیرا کیفیت حافظه و هوشیاری شما در زمان های مختلف با افراد دیگر متفاوت خواهد بود. بهترین زمان مطالعه برای یادگیری دروس محاسباتی مثل ریاضی و فیزیک صبحگاه است زیرا صبح بعد از خواب شبانه هوشیار هستید و این دروس نیاز به دقت بالا و نوشتن دارند. بهترین زمان برای یادگیری دروس حفظی بعد از مطالعه دروس محاسباتی است، فراگیری دروس حفظی به صورت یادسپاری و فرستادن مطالب به حافظه بلند مدت با سرعت بالا میباشد. 

نکات پایانی 

با توجه به آنچه گفته شد موفقیت شما بستگی به  مدیریت درست زمان مطالعه و شرایط وابسته به آن دارد. شما با مطالعه در روز و مرور آن مطالب در شب و با استراحت کافی و غذا خوردن به موقع و به اندازه، مطالعه با آرامش و بدون عصبانیت، مطالعه با تمرکز بالا و بدون حواس پرتی، همچنین مطالعه به اندازه نه بیشتر از توانتان نه کمتر می توانید یک مطالعه اصولی و باکیفیت داشته باشید، وقتی تمام شرایط فراهم باشد بدن و ذهن نیز آمادگی لازم دارند، در این صورت مطالعه بهتری خواهید داشت. برای دستیابی به موفقیت علاوه بر تعیین زمان مطالعه اصول و روش های صحیح مطالعه، برنامه ریزی تا روز کنکور و … نیز اهمیت دارند که شما به راحتی با مشاوره تحصیلی رایگان می توانید در الف مشاور از ما دریافت کنید.   

اینستاگرام الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرشاد
مرشاد

مکان مطالعه چقدر تاثیر داره روی بازدهی؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  مرشاد

خیلی زیاد… اگه دوس دارین یه مطالعه با کیفیت داشته باشین، مکان درستی رو برای مطالعه انتخاب کنین

محمد
محمد

سلام ساعت ۴ صبح تا ۶ برای درس خواندن خوب است؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  محمد

اگر خواب کافی داشتین بله… 6 الی 8 ساعت خواب شبانه مهه

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!