انتخاب رشته زبان

انتخاب رشته زبان بر اساس سوابق تحصیلی _ لیست رشته های بدون کنکور زبان ۱۴۰۲

انتخاب رشته زبان بر اساس سوابق تحصیلی چگونه است؟

امروز زبان انگلیسی در آینده شغلی افراد بسیاری کاربردی است، به همین علت تقاضا برای تحصیل در رشته های زبان خارجی افزایش یافته است. برخی از فارغ التحصیلان رشته های مختلف نظری و دیگر رشته ها به تحصیل در رشته های زبان خارجه علاقه نشان می دهند. این رشته ها هم از طریق کنکور سراسری و هم بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دانشگاهی دارند. با بررسی لیست رشته های بدون کنکور زبان، متقاضیان می توانید در صورت علاقه به این رشته ها ثبت نام نهایی خود را انجام دهند. اگر قصد ادامه تحصیل در یکی از رشته های زبان خارجی دارید باید حتما به این نکته توجه کنید که رشته های گروه زبان خارجی مانند زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و… پذیرش آنها از طریق کنکور و براساس سوابق تحصیلی با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین الزامیست قبل از ثبت نام، پذیرش رشته مورد نظر خود را در واحد دانشگاهی بررسی کنید که پذیرش این رشته با کنکور یا بدون کنکور است. در ادامه با ما همراه باشید تا با شرایط پذیرش انتخاب رشته زبان بر اساس سوابق تحصیلی و لیست رشته های بدون کنکور زبان آشنا شوید.

نحوه انتخاب رشته زبان بدون کنکور 

در دفترچه ثبت نام پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی مشخص شده که نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی در رشته های نظری و دیگر رشته ها اهمیتی ندارد و پذیرش بر اساس میزان اعمال سوابق تحصیلی انجام می شود، بنابراین انتخاب رشته زبان بدون کنکور شرایط خاصی برای پذیرش نخواهد داشت.

سازمان سنجش کشور زمان ثبت نام رشته زبان را اعلام می کند، سپس داوطلبان باید در سریع ترین زمان ممکن اقدام به ثبت نام در رشته مورد نظر خود کنند. ثبت نام برای ورودی مهرماه متفاوت می باشد؛ زیرا برای ثبت نام در رشته زبان در نیمسال مهرماه باید حتماً به صورت اینترنتی انجام شود. اما ثبت نام برای ورودی بهمن متفاوت است در ادامه به نحوه ثبت نام آن می پردازیم. اکنون به مراحل ثبت نام به صورت اینترنتی توجه کنید:

ابتدا به سایت سازمان سنجش مراجعه می کنید، سپس راهنمای ثبت نام رشته های بدون کنکور را به دقت مطالعه و بررسی کرده و در مرحله بعد هزینه های مربوط به ثبت نام و انتخاب رشته پرداخت  می کنید. سپس مدارکی که برای ثبت نام رشته های بدون کنکور در دفترچه راهنما آورده شده را تهیه و اسکن می کنید. در مرحله آخر رشته های مد نظر خود را ثبت می کنید. حالا اگر به ثبت نام در نیمسال بهمن تمایل داری این نوع ثبت نام به شکل حضوری می باشد، بعد از مطالعه شرایط دفترچه راهنما و بررسی رشته های موجود، جهت ثبت نام به یکی از دانشگاه های پذیرنده رشته های زبان بدون کنکور که به صورت روزانه، غیرانتفاعی، شبانه و پیام نور هستند مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام می کنید.

زمان انتخاب رشته زبان بدون کنکور

پذیرش زبان بدون کنکور برای داوطلبان ورود به دانشگاه های سراسری مثل پیام نور، روزانه، شبانه و غیرانتفاعی برای تحصیل در نیمسال مهر ماه، زمان ثبت نام این رشته ها در مرداد ماه انجام می شود. متقاضیان تحصیل در رشته زبان انگلیسی می توانند از پنجم مرداد ماه تا مهر ماه برای ثبت نام اقدام کنند. همچنین ثبت نام رشته زبان انگلیسی بدون کنکور در دوره بهمن ماه به طور معمول در دی ماه انجام می شود.

جهت دانلود دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1402 کلیک کنید

لیست رشته های بدون کنکور زبان

نام رشتهدوره
زبان و ادبیات ارمنی زبان و ادبیات انگلیسی زبان و ادبیات اردو مترجمی زبان انگلیسی آموزش زبان انگلیسی زبان و ادبیات فرانسه زبان  روسی زبان و ادبیاتروزانه
مترجمی زبان انگلیسی زبان و ادبیات انگلیسی آموزش زبان انگلیسی زبان و ادبیات فرانسه زبان روسی  شبانه (نوبت دوم)
مترجمی زبان انگلیسی زبان و ادبیات انگلیسی آموزش زبان انگلیسیپیام نور
مترجمی زبان انگلیسی زبان و ادبیات انگلیسی آموزش زبان انگلیسیغیرانتفاعی
کاردانی آموزش زبان انگلیسیکاردانی ناپیوسته آزاد
_کاردانی پیوسته آزاد
آموزش زبان انگلیسی مترجمی زبان انگلیسیکارشناسی ناپیوسته آزاد
آموزش زبان انگلیسی زبان و ادبیات انگلیسی مترجمی زبان انگلیسی زبان فرانسه_ادبی مترجمی زبان آلمانی زبان و ادبیات آلمانی زبان و ادبیات ارمنیکارشناسی پیوسته آزاد

نکات مهم در رابطه با ثبت نام بدون کنکور زبان 

قبل از اقدام به ثبت نام باید نکاتی را رعایت کنید که این نکات به شرح زیر می باشد:

  • رشته های روزانه در تمامی رشته ها رایگان پذیرش دارند، پذیرش رشته های بدون کنکور نیز رایگان هستند و هیچ نوع پرداخت شهریه ندارند. فقط در صورتی شهریه دارند که در پردیس خودگردان دوره روزانه پذیرفته شده باشند.
  • رشته های شبانه یا نوبت دوم ملزم به پرداخت شهریه هستند، اما تحصیل آنها با گروه روزانه در یک کلاس خواهد بود.
  • داوطلبانی که هنوز مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم دریافت نکرده اند این فرصت را دارند تا تاریخ ۳۱| ۰۶| ۱۴۰۲ مدرک خود را دریافت کنند. وارد کردن معدل کتبی به صورت دقیق الزامی است؛ زیرا در صورت عدم مغایرت مجوز ثبت نام را نخواهید داشت.
  • تاثیر سوابق تحصیلی بر اساس نوع دیپلم رشته تحصیلی بررسی می شود.
  • افراد در صورتی اجازه انتخاب رشته بدون کنکور در تمام گروه های آزمایشی را دارند که درسی را مردود نشده باشد.
  • کسانی که مدرک دیپلم نظام قدیم یا کاردانی نظام قدیم را ندارد اجازه ثبت نام در رشته های بدون آزمون را نخواهند داشت.
  • افرادی که دوره کاردانی را گذرانده‌اند، انتخاب رشته بدون کنکور آنها معدل دوره کاردانی در نظر گرفته می شود.

شرایط ورود به رشته زبان انگلیسی 

  • اگر از قبل در دانشگاه روزانه مشغول به تحصیل بودید و اکنون قصد شرکت در رشته های بدون آزمون را دارید، تا آخرین روز شهریور ماه ۱۴۰۲ فرصت دارید تا از دانشگاه انصراف دهید.
  • اگر رشته تحصیلی در دبیرستان با گروه آزمایشی مورد پذیرش متفاوت باشد، در درصد اعمال معدل دیپلم نیز تفاوت خواهد بود.
  • اگر در سال پیش در دوره بدون کنکور روزانه قبول شده اید، به هیچ عنوان نمی توانید برای پذیرش در دانشگاه روزانه اقدام کنید‌.
  • برای تحصیل در دوره بدون کنکور بهمن ماه حتماً باید آخر دی ماه تحصیلات دبیرستانی خود را به پایان برسانید.
  • برای ورود به دانشگاه های پذیرنده رشته های بدون کنکور در مهر ماه تا آخر شهریور باید فارغ التحصیل شده باشید.
  • داشتن مدرک تحصیلی دیپلم برای متقاضیان نظام آموزشی جدید و قدیم و مدرک دیپلم متوسطه قدیم برای داوطلبان نظام ترمی واحدی یا نظام سالی واحدی الزامی است.
  • داوطلبانی که در رشته های فنی حرفه ای دوره متوسطه تحصیل کرده اند، باید مدرک کاردانی داشته باشند و همین مدرک برای آنها مد نظر قرار می گیرد. 

کلام آخر

شرایط پذیرش رشته زبان بدون کنکور در این مقاله گفته شد. به نکات گفته شده دقت کافی داشته باشید، سپس اقدام به ثبت نام کنید. این رشته به دلیل اینکه باعث کسب موفقیت و موقعیت شغلی مناسب می شود در تمام کشورها از محبوبیت بالایی برخوردار است. رشته زبان یکی از زیر مجموعه های گروه آزمایشی زبان خارجه است. در صورت علاقه، تحصیل در این رشته آینده خوبی برای شما رقم خواهد زد. اگر به رشته های زبان خارجه علاقمند هستید و قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارید، جهت مشاوره انتخاب رشته کنکور و بدون کنکور با مشاوران الف مشاور در ارتباط باشید تا نتیجه انتخاب خود را به بهترین شکل ممکن ببینید.

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
معرفی رشته پزشکی
همه چیز درباره رشته پزشکی؛ معرفی کامل
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سهیلا
سهیلا

سلام مدرک رو حتما باید از دانشگاه ها بگیریم یا از آموزشگاه های زبان هم میشه گرفت؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!