دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور

دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟

دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟ شاید این سوال برای‌تان پیش آید که دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟ کدومو باید انتخاب کنم؟ دانشگاه آزاد و پیام نور چه فرقی با هم دارند؟ مدرک کدوم معتبر تره؟ بسیاری از داوطلبان کنکور در زمان انتخاب رشته کنکور بین دو راهی انتخاب دانشگاه آزاد یا دانشگاه پیام نور قرار می‌گیرند و نمی‌دانند کدام دانشگاه را انتخاب کنند. 

با ما همراه باشید ما در الف مشاور به طور کامل به سوالات شما درباره دانشگاه آزاد و پیام نور پاسخ می‌دهیم.

دانشگاه آزاد یا پیام نور؟

قبل از انتخاب دانشگاه باید شرایط خودتان را بسنجید و هدف‌تان را از رفتن به دانشگاه مشخص کنید. انتخاب دانشگاه آزاد یا پیام نور فقط به شرایط خودتان بستگی دارد. البته دانشگاه آزاد و پیام نور نیز با هم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه با بیان تفاوت‌های دانشگاه آزاد و پیام نور و ارزیابی شرایط خود، می‌توانید بهترین تصمیم را در انتخاب دانشگاه اخذ کنید. همچنین هدف از مقایسه دانشگاه آزاد و پیام نور، تشخیص مزیت‌های این دو دانشگاه است. با ما همراه باشید.

جهت شرکت در طرح مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور کلیک کنید.

تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور

  • تفاوت در زمان و نحوه ثبت نام
  • تفاوت در مقطع پذیرش دانشجو
  • تفاوت در رشته‌های ارائه دهنده
  • تفاوت در بار علمی
  • تفاوت در نحوه تشکیل کلاس‌ها
  • تفاوت در محیط و امکانات دانشگاه
  • تفاوت در میزان شهریه

تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور

  • تفاوت در زمان و نحوه ثبت نام

امکان ثبت نام در ترم مهر و بهمن در هر دو دانشگاه امکان‌پذیر است. یکی از تفاوت‌های دانشگاه آزاد و پیام نور در این است که دانشگاه آزاد در طول ترم فراخوانی مبنی بر حذف دانشجویان در رشته‌ها و واحدهای مختلف را ارائه می‌دهد. از دیگر تفاوت دانشگاه آزاد و پیام نور نحوه ثبت نام در سامانه است. ثبت نام دانشگاه آزاد در سامانه مخصوص خود دانشگاه و ثبت نام دانشگاه پیام نور در سازمان سنجش امکان‌پذیر است.  

  • تفاوت در بار علمی دانشگاه

به طور حتم اساتید دانشگاه آزاد از تجربه و مهارت بیشتری نسبت به اساتید دانشگاه پیام نور برخوردار هستند. دانشگاه پیام نور در اکثر مواقع اساتید دارای مدرک کارشناسی ارشد را استخدام می‌کنند که پختگی و تجربه لازم را ندارند. به همین دلیل سطح علمی و میزان بار علمی دانشگاه آزاد بیشتر از دانشگاه پیام نور است. همچنین قدمت تاسیس دانشگاه آزاد بیشتر از پیام نور است.

اما باید به نکته توجه کنید که کسب نمره در دانشگاه آزاد خیلی راحت‌تر از دانشگاه پیام نور است. زیرا امتحانات در دانشگاه پیام نور به طور هماهنگ و سراسری برگزار می‌شود.

برای طراحی بهترین برنامه ریزی درسی مختص به خود کلیک کنید.
  • تفاوت در مقطع پذیرش دانشجو

امکان ثبت‌نام در مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد وجود دارد. همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد می‌توانند در کنکور کاردانی به کارشناسی در رشته دلخواه خود شرکت کنند.

از طرفی دانشگاه پیام نور فقط در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد. ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی نیز بیشتر از بقیه مقاطع است. همچنین ممکن است این دانشگاه در مقطع کارشناسی و دکتری بعضی از رشته‌ها دانشجو نپذیرد.

  • نحوه تشکیل کلاس‌ها

کلاس‌های دانشگاه آزاد مانند دانشگاه‌های دولتی در طول ترم به صورت حضوری برگزار می‌شود. اما کلاس‌ها در دانشگاه پیام نور به صورت غیرحضوری و فقط در پایان هفته به صورت رفع اشکال برگزار می‌شود. در کلاس‌های دانشگاه پیام نور ارتباط با اساتید و دیگر همکلاسی‌ها کم است. همچنین امکان یادگیری از استاد در کلاس درس مانند دانشگاه‌های آزاد و سراسری وجود نخواهد داشت. 

  • تفاوت در رشته‌های ارائه دهنده

امکان پذیرش دانشجو در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور و با کنکور در دانشگاه‌ای آزاد راحت‌تر از دانشگاه پیام نور است. دانشگاه پیام نور دارای رشته‌های تعیین شده نمی‌باشد؛ به همین دلیل امکان پذیرش دانشجو در رشته‌های پیراپزشکی از طریق این دانشگاه امکان‌پذیر نیست. رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه آزاد ارائه می‌شود اما در دانشگاه پیام نور امکان انتخاب آنها و پذیرش دانشجو وجود ندارد.

  • تفاوت در محیط و امکانات دانشگاه

امکانات دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه پیام نور به دلیل تفاوت در شهریه بیشتر می‌باشد. همچنین محیط و تعداد دانشکده‌های دانشگاه آزاد بسیار بیشتر از دانشگاه پیام نور است. دانشگاه پیام نور به چندین ساختمان نیز محدود می‌شود اما دانشگاه آزاد چندین دانشکده جداگانه برای رشته‌های هم گروه دارد.

برای آشنایی با بهترین دانشگاه‌های رشته ریاضی و رتبه‌بندی آنها به مقاله “بهترین دانشگاه‌ها برای رشته‌های ریاضی” مراجعه کنید.

تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و پیام نور

شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پیام نور؟ در مورد شهریه دانشگاه آزاد باید بگوییم که به طور قطع شهریه دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه پیام نور از شهریه بالاتری برخوردار است. شهریه دانشگاه آزاد در رشته‌های پرطرفدار مانند رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی بسیار بالا است. اما شهریه دانشگاه پیام نور نسبت به دانشگاه آزاد مقرون به صرفه است و امکان پرداخت آن در چند قسط وجود دارد.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد و پیام نور

مدرک دانشگاه آزاد بهتر است یا پیام نور

برای اکثر داوطلبان کنکور در زمان انتخاب رشته دانشگاهی این سوال پیش می‌آید که مدرک دانشگاه آزاد معتبر است یا پیام نور؟ دانشگاه آزاد و پیام نور هر دو تحت نظارت وزارت علوم و تحقیقات هستند؛ بنابراین مدرک آنها برای موارد استخدامی و یا هر چیز دیگر معتبر است. اعتبار مدرک دانشگاهی دانشگاه آزاد با مدرک دانشگاه پیام نور یکسان است.

برنامه ریزی برای کنکور از مهم‌ترین و پر اهمیت‌ترین اصول موفقیت در کنکور است. برای دریافت برنامه ریزی کنکور از الف مشاور کلیک کنید.

مزایای دانشگاه پیام نور

  • غیرحضوری بودن کلاس‌ها
  • شهریه کمتر نسبت به دیگر دانشگاه‌ها
  • پذیرش مجازی دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد
  • مدرک معتبر
  • امکان تحصیل در دو رشته به طور همزمان
  • امکان تحصیل در دانشگاه‌های پیام نور سراسر کشور
  • ارائه رشته‌های تحصیلی در مقاطع بالاتر

معایب دانشگاه پیام نور

  • کیفیت پایین در ارائه دروس دانشگاهی به دانشجو
  • وجود اشکالات درسی در منابع درسی این دانشگاه
  • عدم دسترسی راحت به برخی از منابع درسی
  • عدم برگزاری کلاس‌ها و تدریس با کیفیت
  • قوانین متغیر
  • برگزاری سوالات به صورت هماهنگ و سراسری

شباهت دانشگاه آزاد و پیام نور

در بالا به تفاوت‌های دانشگاه آزاد و پیام نور اشاره کردیم. اما شباهت‌های این دو دانشگاه در چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که در هر دو دانشگاه آزاد و پیام نور بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌شود. متقاضیان برای هر دو دانشگاه بسیار زیاد هستند و شهریه هر ترم چه با آزمون و چه بدون آزمون در هر دو دانشگاه فرقی ندارد. 

جهت دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور و مشورت با بهترین مشاورین ایران کلیک کنید.

روانشناسی آزاد بهتره یا پیام نور

روانشناسی یکی از رشته‌های شناور و مورد علاقه داوطلبان کنکور است که علاوه بر دانشگاه سراسری در دانشگاه آزاد و پیام نور هم ارائه می‌شود. با توجه به سختی دروس دانشگاهی رشته روانشناسی و شرایط دانشگاه‌های آزاد و پیام نور می‌توانید در یکی از این دانشگاه‌ها به ادامه تحصیل مشغول شوید. البته باید با توجه به شرایط خودتان بهترین تصمیم را در رابطه با انتخاب دانشگاه بگیرید. همانطور که می‌دانید دانشگاه پیام نور غیرحضوری است و تدریس توسط استاد در 2 الی 3 جلسه رخ می‌دهد اما در دانشگاه آزاد کلاس‌ها به طور منظم برگزار می‌شوند. همچنین شهریه دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه پیام نور بیشتر است.

حسابداری آزاد بهتره یا پیام نور

حسابداری یکی از رشته‌های شناور و پر تقاضا است. دروس رشته حسابداری نسبتا سخت است و بیشتر با ریاضی سروکار دارد. با توجه به حضوری بودن کلاس‌ها در دانشگاه آزاد، میزان شهریه، اساتید با تجربه و شرایط خودتان بهتر است بین حسابداری دانشگاه آزاد و پیام نور انتخاب درستی انجام دهید.

چگونه رتبه برتر شویم؟ با رموز رتبه برتر شدن آشنا شوید.

مدرک پیام نور برای مهاجرت

بسیاری از دانشجویان دانشگاه پیام نور با این سوال مواجه هستند که آیا مدرک دانشگاه پیام نور برای مهاجرت معتبر است؟ یا نه؟ در پاسخ به نگرانی‌های دانشجویان دانشگاه پیام نور باید بگوییم که مدرک دانشگاه پیام نور مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات است و برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت در خارج از کشور هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

باید بدانید که برای برخی از دانشگاه‌های خارج از کشور تنها رزومه علمی دانشجو و برای برخی دیگر تنها مدرک دانشگاهی دانشجو در دانشگاه‌های معتبر اهمیت دارد.

مدرک دانشگاه پیام نور در بسیاری از کشورها مورد تایید است حتی در برخی از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی، البته بستگی به کشور مورد نظر نیز دارد.

شرایط پذیرش دانشجویان دانشگاه پیام نور در دانشگاه‌های مالزی، هند، استرالیا و انگلستان نسبت به سایر کشورها آسان‌تر است.

نمونه مدرک دانشگاه پیام نور

دانشگاه آزاد بهتره یا پیام نور؟

به طور کلی دانشگاه آزاد بهتر از پیام نور است. به دلیل اینکه دانشگاه آزاد دارای استادان برجسته تر و برنامه‌های درسی کامل تری است. همچنین تعداد فارغ التحصیلان مشغول به کار دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه پیام نور بیشتر است. با این حال باید توجه داشت که کیفیت تحصیل در هر دو موسسه به عوامل مختلفی از جمله استادان، برنامه‌های درسی و روش‌های آموزشی بستگی دارد.

سخن آخر

 برای انتخاب دانشگاه بین دانشگاه آزاد و پیام نور به بررسی کامل تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو دانشگاه اعم از تفاوت شهریه، اعتبار مدرک، نحوه ثبت نام و … پرداختیم. حال با توجه به شرایط و وضعیت تحصیلی و زندگی‌تان باید با مشورت مشاوره خبره در زمینه انتخاب رشته، بهترین تصمیم را برای تحصیل بگیرید.

به امید موفقیت برای شما

ما را اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
معرفی رشته پزشکی
همه چیز درباره رشته پزشکی؛ معرفی کامل
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
3.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!