چطور زیست را 20 بگیریم؟

چطور زیست را 20 بگیریم؟ برای امتحان زیست آماده شو!

چطور زیست را 20 بگیریم؟ امتحان درس زیست شناسی از مهم‌ترین و حساس‌ترین امتحانات برای دانش آموزان رشته تجربی است. همیشه دانش آموزان با استرس ناشی از امتحان زیست دست و پنجه نرم می‌کنند. اما با اطلاع از بهترین روش‌ها و تکنیک‌های مطالعه درس زیست می‌توانید بر استرس خود غلبه کنید و بهترین عملکرد را در جلسه امتحان داشته باشید. با ما همراه باشید. ما در الف مشاور به بهترین روش‌های مطالعه درس زیست شناسی برای کسب بهترین نمره خواهیم پرداخت.

موفقیت در کنکور اتفاقی نیست. تنها با داشتن بهترین برنامه ریزی کنکور می‌توانید به طور قطعی در کنکور موفق شوید.

روش خواندن زیست برای امتحان نهایی

درس زیست، درسی سخت و پیچیده است. یادگیری آن فقط شب امتحان امکان‌پذیر نیست. اگر می‌خواهید بهترین عملکرد را در جلسه امتحان داشته باشید، نباید زیست را دست کم بگیرید و فقط شب امتحان به مطالعه آن بپردازید. در ادامه به نکات مهم برای کسب نمره ۲۰ در درس زیست شناسی اشاره می‌کنیم.

  1. باید از ابتدای ترم برنامه ریزی کنید. برنامه‌ی اصولی برای مطالعه درس زیست داشته باشید. با برنامه ریزی می‌توانید زمان خود را مدیریت کنید و ساعات مطالعه خود را بالا ببرید.
  2. از همان ابتدا با معلم خود پیش روید. در کلاس درس فعال باشید و نکات مهم هر مبحث را یادداشت کنید.
  3. حتما در برنامه روزانه خود مطالعه، مرور، تست زنی و جمع بندی درس زیست را قرار دهید.
  4. به دلیل حجم بالای مطالب درس زیست، هر چه سریع‌تر مطالعه خود را شروع کنید و مطالعه را به شب امتحان نیندازید. زیرا حجم بالای درس باعث خستگی شما می‌شود و نمی‌توانید تمام مطالب را مطالعه کنید.
  5. در طول ترم به مطالعه کتاب‌های کمک آموزشی معتبر بپردازید. 
  6. سوالات و مشکلات درسی خود را در برگه‌ای یادداشت کنید و با معلم خود درباره آنها بحث کنید.
  7. بهتر است قبل از امتحان یک جلسه با دوست خود، کلاس پرسش و پاسخ تشکیل دهید و از هم سوال بپرسید.
  8. در جلسات رفع اشکال معلم خود شرکت کنید. این جلسات به رفع اشکالات شما کمک می‌کند.
  9. از خود امتحان بگیرید. برای آمادگی بیشتر در جلسه امتحان، بهتر است روز قبل از امتحان از خود امتحان بگیرید تا با نقاط ضعف خود آشنا شوید.
  10. می‌توانید فلش کارت نیز تهیه کنید. فلش کارت‌ها برای حفظ و مطالعه نکات کلیدی و مهم درس مفید هستند. همچنین از آنها برای دوران جمع بندی نیز می‌توان استفاده کرد.
  11. شب قبل از امتحان حتما خواب کافی داشته باشید.

برای شرکت در طرح ۷ روز مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور و آشنا شدن با رمز و رموز رتبه برتر شدن روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تحصیلی رایگان

چطور زیست را 20 بگیریم؟

چگونه درس زیست را بخوانیم؟

باید درس زیست را به طور مفهومی، حفظی و ترکیبی بخوانید. درس زیست تنها حفظ کردنی نیست. زیست شامل سه بخش حفظی، مفهومی و ترکیبی است. مطالب حفظی درس زیست را باید به شیوه مطالعه دروس حفظی بخوانید اما روش مطالعه دو بخش دیگر متفاوت است. برای امتحان نهایی توصیه می‌شود که زیست را به صورت ترکیبی نیز مطالعه کنید. شما باید ارتباط بین ۳ سال زیست دبیرستان و مفهوم آنها را درک کنید و به خوبی عکس‌ها و مطالب درس زیست را مطالعه کنید.

برای طراحی بهترین برنامه ریزی درسی کلیک کنید

چگونه زیست را شب امتحان بخوانیم؟

همانطور که گفته شد، امکان یادگیری کامل درس زیست شناسی در شب امتحان وجود ندارد. بنابراین شما باید از ابتدای ترم به مطالعه درس زیست شناسی بپردازید. اما در شب امتحان چطور باید عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید؟ با ما همراه باشید.

  1. از مطالعه و یادگیری مباحث جدید در شب امتحان بپرهیزید.
  2. به مطالعه و مرور مطالبی که از قبل یاد دارید، بپردازید.
  3. مطالب درسی را مرور کنید. استفاده از فلش کارت و خلاصه‌برداری های خود بسیار مفید است.
  4. در هنگام مطالعه نکات مهم را در گوشه ای از برگه برای یادگیری بیشتر بنویسید.
  5. بین ساعات مطالعه خود حتما استراحت کنید. 
  6. تا صبح بیدار نمانید. حتما در شب امتحان خواب کافی داشته باشید.
  7. نمونه سوالات امتحانی سال‌های قبل را حل کنید.
  8. از خود امتحان بگیرید. شرایط جلسه امتحان را برای خود مهیا کنید.
  9.  می‌توانید با دوستان خود آموخته‌هایتان را به اشتراک بگذارید و برای هم مباحثی را که یاد دارید، توضیح دهید.
  10. از چای و قهوه برای بیدار ماندن استفاده نکنید. فکر و خیال نکنید. استرس باعث کاهش قدرت یادگیری شما می‌شود.
برای اطلاع از بهترین روش‌های برنامه ریزی برای امتحانات نهایی رشته تجربی به مقاله “برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم تجربی” مراجعه کنید.

خواندن زیست از صفر

عده‌ای از دانش آموزان هنوز به فکر مطالعه درس زیست نیوفتاده‌اند و هیچی از این درس نمی‌دانند. اگر دانش آموز پایه دهم و یازدهم هستید کار شما راحت‌تر است اما اگر دانش آموز پایه دوازدهم هستید ،باید بدانید که کار شما به شدت سخت و فشرده است. زیرا در سال آخر علاوه بر مطالعه زیست سال دوازدهم باید زیست سال یازدهم و دهم را نیز مطالعه کنید. یادگیری کامل و تسلط بر مفاهیم زیست دهم و یازدهم ضروری است. زیرا سوالات درس زیست علاوه بر حفظی و مفهومی به صورت ترکیبی نیز طراحی می‌شود. برای مطالعه زیست از صفر باید ابتدا کتاب درسی را به خوبی مطالعه کنید. سپس می‌توانید از درس نامه‌های کتب معتبر مانند خیلی سبز برای مطالعه بیشتر استفاده کنید. فرقی ندارد که چه پایه‌ی تحصیلی هستید. سپس به حل تست بپردازید. ابتدا تست‌های راحت و آسان را حل کنید، سپس تست‌های کنکور و تست‌های تالیفی سخت را مطالعه کنید. مرور، رکن اصلی هر مطالعه مفید است. حتما به تعداد دفعات زیاد در هفته درس زیست را مرور کنید. در آخر باید بگویم که جمع بندی زیست به تثبیت مطالب درسی در ذهن و یادگیری بیشتر کمک زیادی می‌کند.

چگونه زیست را سریع یاد بگیریم؟

برای مطالعه بهینه درس زیست به تکنیک‌ها و روش‌های زیر توجه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  1. یک بار مطالب درس زیست را به صورت کلی مطالعه کنید.
  2. بهتر است ابتدا فصل مورد نظر را بر اساس تیترهای تستی بخوانید.
  3. سپس با دقت زیاد به مطالعه مطالب کتاب درسی بپردازید.
  4. بعد از مطالعه کامل فصل مورد نظر از کتاب درسی، به سراغ درس نامه کتاب تست خود بروید و آن را به خوبی مطالعه کنید.
  5. سپس تست بزنید و نکات مهم آن را نت برداری کنید.
  6. به همین شیوه تمامی فصل‌ها را مطالعه کنید.
  7. یک روز بعد از مطالعه فصل، دوباره به سراغ تست‌ها بروید. سعی کنید بیشتر تست‌های مفهومی را حل کنید.
  8. بعد از یادگیری کامل مطالب و تست زنی، به خلاصه نویسی بپردازید.

بهتر است در کلاس درس فعال باشید و از تدریس معلم خود نت برداری کنید. سپس اطلاعات خود را با حل سوالات متنوع و مرور مکرر در ذهن تثبیت کنید. توجه داشته باشید که باید حتما در کلاس درس حضور داشته باشید، مطالعه خودخوان به تنهایی کافی نیست و بالعکس.

بیشتر بخوانید: بهترین روش مطالعه درس علوم و فنون ادبی

چگونه زیست دهم را بخوانیم؟

کتاب زیست دهم ماهیت حفظی، مفهومی دارد. برای مطالعه زیست دهم بهتر است ابتدا پیش خوانی کنید. سپس کتاب درسی را به طور کامل یاد بگیرید و بعد به مطالعه منابع آموزشی دیگر بپردازید. توجه داشته باشید که باید تک تک کلمات کتاب درسی را مطالعه کنید. سپس به حل تست بپردازید. ابتدا تست‌های با درجه سختی کم را انتخاب کنید. نکات مهم هر تست را در برگه‌ای جدا یادداشت کنید. زیست دهم را باید به سه شیوه مطالعه کرد. حفظی، مفهومی و ترکیبی. فصل‌های اول کتاب زیست را با دقت زیادی مطالعه کنید و به آن مسلط شوید. چرا که کار شما در فصل‌های بعدی راحت‌ترمی‌شود. نکات مهم هر فصل را به صورت مجزا از فصول دیگر بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته سینما و بررسی 4 گرایش آن

چگونه برای امتحان تشریحی درس بخوانیم؟

  • مفهوم اصلی مبحث مورد نظر را در هنگام مطالعه درک کنید. شما باید بدانید که این پاراگراف به چه چیزی اشاره می‌کند و هدف از آن چیست.
  • پویا مطالعه کنید. بدین صورت که در هنگام مطالعه در ذهن‌تان سوال طرح کنید و به آن پاسخ دهید. اگر نتوانستید به سوال مطرح شده پاسخ دهید، آن را یادداشت کنید و از معلم خود بپرسید.
  • نکات و مطالب مهم هر مبحث را علامت گذاری کنید. می‌توانید از روش‌های متنوعی مانند بلد کردن، هایلایت، خط کشیدن مطالب و … استفاده کنید.
  • حتما مطالب مهم درس را مرور کنید.
  • برای درک بهتر مفهوم اصلی متن، بهتر است ابتدا پیش خوانی کنید.
  • بعد از مطالعه مفهومی درس، به زبان خودتان یک بار درس را برای خودتان توضیح دهید.
  • تمام مثال‌ها و مسائل کتاب را با دقت مطالعه کنید و از عکس‌ها، تصاویر، نمودارها و جداول غافل نشوید.
  • نمونه سوالات امتحان نهایی سال‌های قبل را حل کنید. این کار کمک بسیاری برای یادگیری و تثبیت مطالب در ذهن می‌کند. همچنین شما با شیوه طراحی سوالات امتحان نهایی آشنا می‌شوید.

دانلود نمونه سوالات شبه امتحان نهایی زیست + پاسخ

دانلود نمونه سوالات شبه امتحان نهایی زیست + پاسخ

روزی چند ساعت زیست بخوانیم؟

ساعت مطالعه مناسب در کنار مطالعه با کیفیت رمز موفقیت هر دانش آموز در امتحانات نهایی و کنکور است. بدین صورت که اگر شما مطالعه با کیفیتی داشته باشید و از جدیدترین روش‌های مطالعه درس زیست استفاده کنید اما ساعات مطالعه پایینی داشته باشید، نتیجه عالی کسب نخواهید کرد. 

اما چند ساعت از روز را به مطالعه درس زیست بپردازیم؟ زیست درسی پیچیده است. شما باید به طور روزانه زیست را مطالعه کنید. پس در برنامه روزانه خود مطالعه زیست را قرار دهید. بهتر است ۲۵ درصد از مطالعه کل هفته را به درس زیست اختصاص دهید. در برنامه هفتگی خود مطالعه تشریحی کتاب و درسنامه، تست زنی، مرور و فیلم را بگنجانید. 

اما دانش آموزانی که در درس زیست شناسی ضعف زیادی دارند و یا از دیگر رشته‌های نظری هستند و قصد مطالعه زیست را دارند، باید بیشتر از ۲۵ درصد ساعات مطالعه کل هفته را به زیست اختصاص دهند. ساعات مطالعه هر فرد در طول هفته بستگی به سرعت مطالعه، پایه درسی، عادات مطالعه، سرعت یادگیری فرد و … دارد.

چطور زیست را مفهومی بخوانیم تا از یاد نبریم؟

چگونه زیست را مفهومی بخوانیم تا فراموش نکنیم؟

برای مطالعه مفهومی درس زیست ابتدا باید از خود بپرسید که قرار است از مطالعه این فصل چه مفاهیمی را یاد بگیرم؟ برای پاسخ به سوال خود باید فصل مورد نظر را روخوانی کنید و مفهوم اصلی فصل را پیدا کنید. به نکات زیر برای مطالعه مفهومی درس زیست توجه کنید.

  • خلاصه نویسی مطالب مهم
  • حل تست های تالیفی و تست‌های کنکور
  • اختصاص زمان بیشتر به نقاط ضعف خود
  • توضیح درس مورد نظر برای خود
  • انتخاب مکان و زمان مناسب برای مطالعه
  • تمرین، تکرار و مرور مطالب
برای اطلاع از شرایط انتخاب بهترین مکان برای مطالعه به مقاله “کجا درس بخونم بهتره؟” مراجعه کنید.

چطور زیست را 20 بگیریم؟

همانطور که می‌دانید درس زیست شناسی از دروس مهم رشته تجربی است. بنابراین نمره این درس برای دانش آموزان رشته تجربی بسیار اهمیت دارد. بیست گرفتن در درس زیست شناسی برای دانش آموزان ممتاز که هدف مشخصی دارند، مهم است. اما باید بدانید که کسب نمره خوب در این درس لازمه بهره‌مندی از روش‌ها و تکنیک‌های برتر مطالعه درس زیست شناسی است. برای کسب نمره ۲۰ باید به مطالعه کامل و مفهومی کتاب درسی، حل انواع تست‌های متنوع و معتبر، مطالعه درسنامه‌های کتاب‌های کمک آموزشی معتبر، رفع نقاط ضعف، تقویت نقاط قوت، تسلط بر مطالب و … بپردازید. همچنین شما می‌توانید با شرکت در طرح مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور در ۷ روز رتبه برتر شوید. در طرح مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور تمام فوت و فن رتبه برتر شدن را می‌آموزید. با راهنمایی‌های مشاورین ما در الف مشاور می‌توانید به راحتی درس زیست شناسی را بیست بگیرید. کافی است، امتحان کنید.

دانلود رایگان pdf جزوه جمع بندی درس زیست

چگونه زیست را حفظ کنیم؟

کلید یادگیری درس زیست، انجام تمام و کمال تکالیف و تفکر در موضوع اصلی است. درک فرایندها و سیستم‌های بیولوژیکی زیست بسیار چالش برانگیز است. یکی از روش‌های یادگیری موثر درس زیست، تسلط کامل بر مفاهیم کلی قبل از پرداختن به مفاهیم خاص هر مبحث است. مطالعه کتاب درسی و کتب کمک آموزشی باعث یادگیری نظریه‌های زیست است اما آزمایش فرایندهای بیولوژی در آزمایشگاه از موثرترین روش‌های یادگیری زیست است. اگر با آزمایش فرایندهای بیولوژیکی در آزمایشگاه زیست را یاد گرفتید، دیگر آن را فراموش نخواهید کرد.

بیشتر بخوانید: چطور امتحان فارسی را بیست بگیریم؟

سخن آخر

ما در این مقاله به تمام تکنیک‌هایی مطالعاتی درس زیست شناسی برای کسب بهترین نمره اشاره کرده‌ایم. امیدواریم با مطالعه دقیق این مقاله بهترین نمره را در درس زیست کسب کنید. اگر سوال و یا ابهامی در ذهن‌تان پدید آمده است آن را در بخش کامنت با ما مطرح کنید. مشاورین با تجربه الف مشاور با صبر و حوصله فراوان به سوالات شما به طور کامل پاسخ می‌دهند.

با آرزوی موفقیت برای شما دانش آموز عزیز 

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غزاله
غزاله

با تشریحی جواب دادن زیست مشکل ندارم میشه بگین چطور تست هاشو سریع بزنم؟

سحر
سحر

خیلی مفید و کمک کننده بود، ممنونم

اکرم
اکرم

آره منم جدیدا بعد اینکه درسو میخونم برای خودم توضیح میدم بهتر میفهمم

مونا
مونا

زیست رو اگه ۲۰ بشیم یعنی ۴۰ درصد کنکور… خدا کنه ۲۰ بشم

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!