روش خواندن فارسی برای امتحان

چگونه امتحان فارسی را ۲۰ بگیریم؟ روش مطالعه ادبیات فارسی

چه روش مطالعاتی برای درک عمیق ادبیات فارسی جواب میدهد؟ رتبه برترها چطور درصد ادبیات را بالا میزنند؟ ادبیات فارسی بخاطر ساختار کتاب و چیدمان متفاوت آن با دروس دیگر نحوه مطالعه متفاوتی دارد، اگر بخواهید موفقیت در امتحانات، امتحان نهایی و کنکور سراسری در این درس داشته باشید باید بدانید چگونه آن را مطالعه کنید آیا بهتر است مبحث به مبحث بخوانید یا فصل به فصل؟ اگر این سوالات برای شما داوطلب و دانش آموز عزیز مطرح شده و یکی از چالش هایی است که با آن رو به شده اید، می توانید با خواندن این مقاله ادبیات فارسی را به بهترین نحو بخوانید و بهترین نتیجه را به دست بیاورید.

جهت دریافت بهترین مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور کلیک کنید.

یادگیری ادبیات فارسی

همانطور که میدانید یکی از منابع مهم درسی برای امتحانات نهایی و کنکور سراسری درس ادبیات فارسی است، برای یادگیری ادبیات فارسی یک نکته خیلی مهم یادگیری مفاهیم پایه است یعنی اینکه باید از اولین کتاب درسی شروع کنید و به مرور به کتاب های سال های بعد برسید و آنها را مطالعه کنید، توجه به این نکته از این لحاظ قابل اهمیت است که مطالب ادبیات فارسی و قواعد آن به یکدیگر به صورت زنجیروار مرتبط هستند. اگر بخواهید مطالب تشریحی و قواعد هر بخش از کتاب را به خوبی یاد بگیرید و در تست زنی مهارت کافی داشته باشید باید موارد زیر را به خوبی بیاموزید:

◀ کلمات استفاده شده در متون و اشعار را به خوبی یاد بگیرید.

◀ نکات ادبی، زبانی و معنایی شعرها را به خاطر بسپارید.

◀ قواعد درس ادبیات فارسی را که مربوط به سال های مختلف هستند باید یادداشته باشید.

اگر مشکل برای یادگیری درس ادبیات فارسی و داشتن برنامه ریزی برای امتحانات نهایی و کنکور سراسری دارید می توانید مشاوره تحصیلی مخصوص خودتان را با شرکت در طرح ۷ روز مشاوره تحصیلی رایگان دریافت کنید و به راحتی امتحانات و کنکور را پشت سر بگذارید. طرح مورد نظر فقط برای نهم تا دوازدهمی ها می باشد

چگونه ادبیات را موضوعی بخوانیم؟

قبل هر چیز باید بدانید دو روش برای خواندن ادبیات فارسی داریم 1_ موضوعی خواندن 2_ درس به درس خواندن

موضوعی خواندن:

در این روش مفاهیم درس ها را مثل لغات، تاریخ ادبیات، بیت ها، آرایه ها و.. را به طور کامل بررسی می‌کنید اما به سراغ تست های آنها نمی روید و به خواندن این مطالب اکتفا می‌کنید. مزیت این روش این است که همیشه وقت تست زدن در برنامه ریزی خود دارید و میتوانید تست های ادبیات را در همه ی مباحث به صورت کلی نه درس به درس بزنید. موضوعات را به صورت مفصل و همچنین تخصصی تر یاد می گیرید. در تست های جامع ادبیات مهارت کسب میکنید، سرعت تست زدن شما بالاتر می‌رود، بین موضوعات مختلف درس ها ذهنتان قدرت انتقال بالایی خواهد داشت. 

درس به درس خواندن:

در این روش ابتدا معنی کامل درس و مفاهیم و آرایه ها و هر نکته ای که دارد را یاد میگیرد سپس تست های همان درس که بر اساس چینش تست ها در دفترچه آزمون است مثل لغات، تاریخ ادبیات، آرایه، دستور و قرابت میزنید. مزیت این روش این است که یادگیری به صورت منسجم صورت می گیرد و مطالب مختلف اعم از آرایه، لغات و..  با هم تست زده میشوند و به خوبی در ذهن دسته بندی میشوند. برای سوالاتی که مفهوم درس را مورد بررسی قرار میدهند بسیار کاربردی است زیرا درس ها به صورت داستان وار در ذهن گنجانده می شوند.با مزیت های دو روش آشنا شدید، بهترین روش برای یادگیری ادبیات فارسی بهره گیری از هر دو روش است تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

اگر میخواهید در امتحانات 20بگیرید، به شما خواندن مقاله زیر توصیه میشود:
20 گرفتن در امتحانات نهایی

برای موفقیت در کنکور و طراحی بهترین برنامه ریزی کنکور کلیک کنید

روش مطالعه ادبیات فارسی برای امتحان نهایی

با توجه به اینکه درس ادبیات فارسی در امتحان نهایی ضریب ۲ و در کنکور سراسری ضریب ۴ دارد. زمان امتحان نهایی و کنکور به هم نزدیک است بنابراین شما باید به این درس مسلط باشید. مطالعه ادبیات فارسی به بخش های مختلفی تقسیم می‌شود که به این شرح است:

◀ ابتدا مقدمه را به خوبی مطالعه کنید، تعاریف را یاد بگیرید و سبک ادبی هر فصل را به خاطر بسپارید.

◀ زمانی که شعر ها و متون کتاب را مطالعه می کنید به شکل نوشتاری لغات دقت کنید و املا لغات و معانی آنها را یاد بگیرید و یادداشت برداری کنید.

◀ متون نثری و کهن از اهمیت بالایی برخوردارند، اصطلاحات کنایه ای و واژه های مهم و ستاره دار و همچنین قسمت توضیحات هر درس را به خوبی و با دقت بالا مطالعه کنید.

◀ از خودآزمایی های درس ها غافل نشوید و به آنها پاسخ دهید و به نکات دبیر را در مورد این بخش توجه کنید.

◀ در بخش تاریخ ادبیات نکاتی مثل نام نویسندگان و شعرا در کنار آثار و سده ای که زندگی کرده اند و تاریخ تولد و فوت، محل زندگی و محل فوت اهمیت دارند و باید این موارد را به خاطر بسپارید.

◀ نحوه یادگیری اشعار حفظی به این صورت است که ابتدا یک بیت را حفظ کنید سپس بیت دوم را با بیت اول با هم حفظ کنید، به همین تربیت یاد بگیرید.

◀اگر نام شهر ها در متون، شعر ها و تاریخ ادبیات بیان شده باشد، حفظ کردن آنها الزامی است.

◀ برای یادگیری بخش دستور زبان اعم از انواع جمله ها، نقش های دستوری، ترکیب های وصفی و اضافی باید این مطالب را تمرین مکرر داشته باشید.

◀ آرایه های ادبی را در اشعار به صورت دسته بندی شده یادداشت کنید تا به صورت عمقی این مفاهیم را یاد بگیرید تا بتوانید در اشعار مختلف آرایه ها را تشخیص دهید.

برای طراحی بهترین برنامه ریزی درسی کلیک کنید

نکات تکمیلی امتحان نهایی:

آخرین مرحله از مطالعه برای امتحان نهایی می‌توان مطالعه لغات آخر کتاب درسی را در نظر گرفت، بعد از مطالعه این لغات خلاصه نویسی های خود را بیاموزید و مطالب جدیدی که یاد گرفته اید به یادداشت های خود اضافه کنید تا مطالب جامعی برای مرور داشته باشید.

در زمان امتحان سعی کنید هر قسمت را به طور کامل پاسخ دهید و معانی اشعار را به دقیق بیان کنید، به یادداشته باشید هر قسمت از سوالات امتحان نهایی باربندی متفاوتی دارد پس اگر پاسخ قسمتی را به یاد نمی آورید بقیه قسمت ها را خالی نگذارید، در آخر امتحان پاسخ های خود را بازبینی کنید این کار باعث می‌شود شما مطالبی را به یاد بیاورید و پاسخ های خود را تکمیل کنید.

چگونه رتبه برتر شویم؟

سوالات متداول مقاله فارسی یک پایه دهم را چگونه بخوانیم؟

  1. چطور فارسی را بخوانیم؟

ابتدا تعاریف را به خوبی یاد بگیرید، لغات و معانی را به خوبی حفظ کنید، یادگیری نام شهرها الزامی است و…؛ برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

  1. آیا حفظ لغات آخر کتاب فارسی الزامی است؟

خیر، شما می توانید به لغات مهم داخل هر یک از دروس اکتفا کنید، در صورتی که زمان اضافه داشتید، خوب است اگر لغات آخر کتاب را یاد بگیرید.

دکمه دانلود
جزوه فارسی دوازدهم

سخن پایانی

برای کسب نمره بالا در ادبیات فارسی دانستن نکات بالا الزامی است، همه شما می‌دانید یادگیری این درس بسیار اهمیت دارد پس از انباشته شدن مباحث درسی خود پرهیز کنید و در کنار مطالعه ادبیات فارسی از تست های آن غافل نشوید. همچنین میتوانید برای آشنایی با روش های مطالعه رتبه برترها به مقاله چگونه ادبیات را برای کنکور بخوانیم؟ شما چه روش هایی برای یادگیری درس ادبیات فارسی پیشنهاد میکنید؟  الف مشاور در کنار شماست، نظرات خود را با ما در میان بگذارید. ضمنا شما می توانید با کمک خدمات مشاوره انتخاب رشته کنکور الف مشاور، در بهترین دانشگاه ها تحصیل کنید. شانس قبولی در بهترین رشته ها و دانشگاه ها را به خود هدیه دهید.

اینستاگرام الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مایا
مایا

سلام توی کنکور هنر از ادبیات هم سوال میاد؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  مایا

با توجه به مصوبه جدید سازمان سنجش… عمومی ها از کنکور حذفه و تنها از دروس اختصاصی سوال میاد

محمد رضا
محمد رضا

چن ساعت وقت برای هر درس بگذاریم؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!