شیمی را مفهومی یاد بگیر تا در کنکور ۱۰۰ بزنی!

به نظر شما شیمی درس سخت و دشواری است؟ یا درسی لذت بخش و آسان است؟ برخی افراد به راحتی این درس را متوجه می شوند و برخی این درس را کسل کننده می‌دانند. اما هر مشکلی راه حل خودش را دارد و یادگیری شیمی هم می‌تواند آسان باشد؛ در صورتی که روش مطالعه آن را به خوبی بیاموزید. دانش آموزان و داوطلبان کنکور به اشتباه مطالعه این درس را به خاطر حجم کم به تعویق می اندازند. پس از خواندن درس های دیگر به سراغ درس شیمی می‌روند، متوجه می‌شوند یادگیری این درس برایشان دشوار است؛ این در حالی است که وقت خود را هدر داده اند و نمی‌توانند در مدت کوتاه به نتیجه قابل قبول برسند. درس شیمی نیاز دقت زیاد و توجه به جزئیات مطالب دارد. اگر بخواهید در کنکور شیمی را ۱۰۰ بزنید، باید برنامه ریزی درست و اصولی داشته باشید و از آموختن روش مطالعه شیمی غافل نشوید. با ما در این محتوا همراه باشید تا قدم به قدم با روش های مطالعه درس شیمی آشنا شوید.

ترتیب خواندن مباحث شیمی برای کنکور

مباحث درس شیمی به سه قسمت تقسیم میشود: حفظی، مفهومی، مسئله. باید بدانید هر کدام از این مباحث را چطور بخوانید که یادگیری درس شیمی شما کامل باشد. هر قسمت روش مطالعه خاص خودش را دارد. ما برای شما روش مطالعه شیمی کنکور تجربی و ریاضی را با توجه به قسمت های مختلف کتاب توضیح داده ایم: 

◀ روش مطالعه مباحث حفظی

با توجه به اینکه حجم بیشتر کتاب شیمی را مطالب حفظی تشکیل می‌دهد، شما باید زمان کافی برای مطالعه این قسمت در نظر بگیرید. مطالبی همچون نظریه ها، خواص عناصر، رنگ مواد و… از این قبیل هستند. در کنکور سوالات از مباحث حفظی به صورت جداگانه یا به صورت ترکیبی با مطالب مفهومی مطرح می‌شود که شما باید آمادگی لازم برای پاسخگویی به آنها  داشته باشید. برای جواب دادن به سوالات حفظی چون زمان کمتری نیاز دارید و احتمال خطا در این سوالات کمتر است، به آسانی به اینگونه سوالات می توانید پاسخ دهید. پس ابتدا برای خواندن درس شیمی به سراغ مطالب حفظی بروید، وقتی کاملا به مطالب حفظی تسلط داشته باشید به سرعت سوالات مربوط به آنها را در کنکور پاسخ می‌دهید و با خیال آسوده زمان کافی برای حل سوالات دیگر شیمی که وقت بیشتری نیاز دارند ذخیره کنید. برای یادگیری بهتر مطالب حفظی میتوانید خلاصه نویسی و حاشیه نویسی را امتحان کنید، روش های درست خلاصه نویسی را در الف مشاور با مراجعه به مقاله چگونه حرفه ای حاشیه نویسی کنیم؟ می توانید بیاموزید. این خلاصه ها در زمان جمع بندی کنکور به شما کمک خواهند کرد. در زمانی که تست می زنند نکات تست ها را به خلاصه های خود اضافه کنید، این کار به شما کمک میکند مرور مطالب را برای شما آسان تر باشد.

روش تسلط بیشتر بر درس شیمی

◀روش مطالعه مباحث مفهومی

سوالاتی در کنکور مطرح می‌شوند در دسته بندی حفظی و حل مسئله قرار نمی‌گیرند. مطالب تحلیلی و مفهومی مثل واکنش های تجزیه، جابجایی، ترکیب و… که نه محاسباتی هستند و نه جنبه حفظی دارند همان مطالب مفهومی درس شیمی محسوب می شوند. برای سوالات کنکور شیمی این دسته سوالات مثل تصاویر و نمودار ها بسیار اهمیت دارند. داوطلبان کنکور برای یادگیری این مطالب باید به دقت و تمرکز این مطالب را بخوانند و مانند یک معلم مفاهیم را برای خود تدریس کنند. 

◀روش مطالعه مباحث محاسباتی

با توجه به اینکه ۳۰ درصد از سوالات شیمی کنکور را سوالات حل کردنی و محاسباتی تشکیل می‌دهد و تعداد سوالات مربوط به این بخش در سال های اخیر بیشتر شده داوطلبان کنکور باید توجه ویژه ای به این قسمت داشته باشند. البته که این بخش سخت‌تر از بخش های دیگر کتاب شیمی است اما بخاطر سختی نباید از آن غافل شد زیرا حل همه مسائل سخت و زمان بر نیست، مانند سینتیک و تعادل ها آسان‌تر هستند. با کنار گذاشتن مسائل شیمی این سوالات ساده را هم از دست می‌دهید و رقبا از شما پیشی میگیرند. مسائل دیگری مثل ترمودینامیک، مسائل تحلیلی اسید باز و آب و الکترولیت و.. نیز هستند که وقت بیشتری برای حل کردن نیاز دارند اما شما با تمرین و تست زدن زیاد می توانید یادگیریتان در این بخش شیمی را تقویت کنید. برای خواندن سوال و پاسخ دادن به آن باید در یک دقیقه سرعت عمل داشته باشید. پس آنقدر تمرین داشته باشید که به محض خواندن سوالات فرمول های آن در ذهنتان بازیابی شود. حل بسیاری از مسائل شیمی نیاز به نوشتن معادله و موازنه آن دارد که این مهم ترین بخش مباحث محاسباتی شیمی است. پس به این قسمت توجه ویژه ای داشته باشید و واکنش نویسی را مبنای تمرینات خود قرار دهید. 

🔵📣4 مرحله برای 💯 زدن شیمی 🧪

🟢 مرحله اول : جدول تناوبی: این جدول همه جا هست و قطعا باید یاد بگیری… « 12 گروه اصلی + تناوب 4» رو باید حفظ باشی… در این حد که عدد اتمی رو بدن و شما بدونی چه عنصریه؟ تو کدوم گروه و تناوبه؟
میتونی از جملات رمزی برای حفظ جدول استفاده کنی، ولی پیشنهاد من این نیست چون ممکنه جملات رو هم یادت بره!!!! پس در کنار تمرین و تست و تکرار جدول رو هم حفظ کن!

🟢 مرحله دوم : محاسبات: از 35 سوال شیمی کنکور پارسال، 12 سوال مسئله بوده و از یه طرف حتی اگه راه حل همه سوالا رو بلد باشی، انجام دادن محاسباتش خیلی تایم میبره!

🔰 راهش اینه که یه کتاب (یا DVD یا جزوه) آموزش محاسبات داشته باشی + یه کتاب تست مسئله شیمی… هر شب حداقل 5 تا تست مسئله با ترفند های محاسباتی حل کن..!

🟢 مرحله سوم : مفاهیم: حواستون حسابی به مفاهیم باشه، متن کتاب رو با دقت بخونین و در کنارش یه درسنامه خوب مثل خیلی سبز یا مبتکران کار کنیم و نکاتشو تو کتابتون بنویسین!

🔰 نکته بعدی اینکه، یه ربع اول هر تایم شیمی که میخونی، برگرد متن کتاب و نکاتی که تو تایم قبلی خوندی رو مرور کن… آخر هفته هم دو ساعت زمان بذار و نکات کل این هفته رو مرور کن!

🟢 مرحله چهارم : استراتژی آزمون: این مرحله ارزشش به اندازه کل 3 مرحله قبله… پس حسابی حواستو جمع کن..! خیلیا میگن سر آزمون اول مفاهیم رو بزن بعد برو سراغ مسائل؛ چون مفاهیم آسون تره… ولی آیا واقعا مفاهیم آسون تره؟!

🔰 تو کنکور سال‌های اخیر مفاهیم هم به سختی مسائل شیمی بوده پس این کار به جز اینکه وقتتو بگیره فایده ای نداره! سوال ها رو به ترتیب بخون و جواب بده و فقط سوالهای وقت‌گیر رو علامت دار کن برای دور دومت!!

🔵📣نکاتی از جدول تناوبی
  • همه دوره های جدول تناوبی دارای فلز، نافلز و شبه فلز هستند به جز دوره اول و هفتم
  • گروههای 14 و 15 هر سه نوع عنصر فلز، نافلز و شبه فلز را دارند.
  • نافلزات با هر سه نوع حالت فیزیکی گاز، مابع و جامد وجود دارند.
  • تمامی فلزات جامد نیستند (جیوه به حالت مایع می باشد)
  • شبه فلزات تماما جامد می باشند.
  • همه عناصر سمت چپ جدول فلز نیستند.
  • همه عناصر سمت راست جدول، دسته p نیستند.
  • استاتین شبه فلزی است که هالوژن (در گروه 17) می باشد.
  • لانتانیدها از عدد اتمی 57 تا 70 می باشند. خود عنصر لانتان جزو لانتانیدها می باشد.
  • اکتینیدها از عدد اتمی 89 تا 102 می باشند، خود عنصر اکتینیم جزو اکتینیدها می باشد.
  • در لانتانیدها زیرلایه 4f و در اکتینیدها زیرلایه 5f در حال پرشدن است.
  • جیوه در گروه 12 (2فرعی) و دوره 6 قرار گرفته و مایع است (هم گروه فلز Zn ).
  • فلزات قلع و سرب جزوه عناصر اصلی دسته p بوده  (گروه 14 و همگروه کربن) و دارای چند توع عدد اکسایش و ظرفیت می باشند.
  • اختلاف عدد اتمی عناصر گروه 2 و 13 در دوره دوم و سوم فقط یک واحد است.
  • پلاتین، طلا و جیوه هم دوره بوده (دوره 6) و در کنار همدیگر جای گرفته اند.

خواندن شیمی شب امتحان

هر وقت صحبت از شب امتحان می شود، استرس و نگرانی های بیش از حدی که به سراغ دانش آموزان می آید اولین چیزی است که به خاطر می آوریم. اگر بخواهید از این زمان کم، بیشترین نتیجه را به دست بیاورید ابتدا بارم بندی سوالات را بررسی کنید تا طبق همان بارم بندی مطالب درسی را مطالعه کنید، ابتدا سوالاتی که بیشترین نمره را به خود اختصاص می‌دهند در اولویت مطالعه خود قرار دهید. سپس به سراغ نمونه سوالات سال های قبل بروید تا از مباحثی که بیشتر در امتحانات تکرار شده اند مطلع شوید. اما نکته قابل تامل این است که مطالب درسی را با کیفیت مطالعه کنید و به صورت سطحی از آنها عبور نکنید، وقتی شما سهل انگارانه درس می‌خوانید یادگیری شما کامل نمی‌شود، اگر زمان کوتاهی برای مطالعه دارید مطالب کمتری و البته مهمتری را مطالعه کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید. داشتن برنامه ریزی برای امتحان شیمی مهم ترین نکته برای موفقیت در امتحان است. ما در الف مشاور این امکان را برای شما دانش آموزان و داوطلبان کنکور فراهم کرده ایم تا بتوانید ۷ روز مشاوره تحصیلی رایگان را با اطمینان دریافت کنید تا رسیدن به موفقیت های تحصیلی برای شما دست یافتنی باشد.

🔵📣 شیمی دهم اونم تو ۴۵ روز جمع بشه
مطالب مهمش:

🔹فصل یک:
-زمان حدودی تسلط : 20 – 30 ساعت  / 300 تست ایزوتوپ | جدول تناوبی و حفظ گروه ها و ۳۶ عنصر اول | مفهوم مول | کشف ساختار اتم ( صفحه ۲۴ تا ۳۰ ) | ارایش الکترونی با قائده افبا | ساختار اتم با ارایش نقطه گذاری ( صفحه ۳۷ وری وری مهم ) |  یون و تبدیلات اتم به آن | ساختار هشت تایی ( صفحه ۴۰-۴۱ )
—-
🔹فصل دوم:
زمان حدودی تسلط و تست : 40-50
ساعت / 500 تست حفظیات اکسیژن | واکنش سوختن | واکنش های شیمیایی و آغاز موازنه و استوکیومتری | ترکیبات اکسیژن با فلز‌ و نافلز و حفظ جزییات | ساختار لوویس ترکیبات ( صفحه ۶۴ ) | شیمی سبز و اثرات گلخانه ای | اوزون و واکنش‌ برگشت پذیر با اکسیژن ( صفحه ۸۰ ) | خواص گازها و قوانین آن ها | استوکیومتری
—-
🔹فصل سوم:
زمان حدودی تسلط و تست : 40 ساعت / 300 تست همراهان ناپیدای آب | یون های چند اتمی | مسائل ppm ، مولار ، درصد جرمی و … | مسائل انحلال | رفتار آب در میدان | قطبیت  و کشتار قطبی | پیوند هیدروژنی | تفکیک یونی  | انحلال گاز در آب و قوانین | راستایی الکتریکی محلول ها | با هم بیندیشیم صفحه ۱۲۹

سخن آخر (یادگیری شیمی از پایه)

برای یادگیری شیمی از پایه نیاز دارید همه مسائل و فرمول های شیمی دهم را یاد بگیرید؛ سپس به مطالب شیمی یازدهم و دوازدهم بپردازید؛ زیرا همه مفاهیم این سه کتاب به هم مرتبط هستند و یادگیری آنها مکمل یکدیگر است. توجه داشته باشید برای یادگیری درس شیمی نیاز دارید درس ریاضی خود را تقویت کنید، شما بدون یادگیری توان ها، اعداد منفی، کسرها، الگوریتم ها و… نمی‌توانید از پس یادگیری مسائل شیمی بر بیایید. دانایی خود را در جدول تناوبی کامل کنید زیرا برای یادگیری مفاهیم پیچیده شیمی به آن نیاز دارید. در آخر می توانید برای کامل شدن یادگیری به طور منظم تست های سالهای قبل را بزنید. برای یادگیری روش های مطالعه شیمی می توانید به مقاله چطور شیمی کنکور را بخوانیم؟ مراجعه کنید. 

اینستاگرام الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هلیا
هلیا

سلام بهترین آزمایشگاه ها بعد تهران مشهد تو کدوم شهر هستن؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  هلیا

شهرهای بزرگ….

علی رضا
علی رضا

سلام در مشهد امکانات کافی برای رشته شیمی وجود داره؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  علی رضا

بله صد در صد

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!