مراحل تحصیل در رشته پزشکی

قبولی در رشته پزشکی رویای بسیاری از دانش آموزان است. اما در بسیاری از موارد داوطلبین به دلیل عدم آگاهی از مسیر پیش رو از انتخابی که کرده‌اند، ناراضی هستند. زیرا قبل از ورود به مسیر قبولی در رشته پزشکی، اطلاعی از سختی‌های مسیر ندارند و تنها جایگاه اجتماعی و درآمد رشته پزشکی مد نظرشان است. به همین دلیل اطلاعات شما باید از مراحل تحصیل در رشته پزشکی کامل باشد تا بدانید مسیر پیش رو چگونه است.

همانطور که می‌دانید هیچ چیز در زندگی به راحتی به دست نمی‌آید. پس اگر هدف قبولی در رشته پزشکی و کسب جایگاه اجتماعی یک پزشک را دارید، باید بدانید که علاقه تنها کافی نیست. از رموز اصلی موفقیت درتمام مراحل زندگی، داشتن تلاش و پشتکار است. همچنین باید در نظر داشته باشید که تلاش شما فقط به دوره قبل از کنکور و قبولی در رشته پزشکی ختم نمی‌شود بلکه باید خودتان را برای یه دوره طولانی آماده کنید و برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

بنابراین اگر قصد دارید در یکی از بهترین دانشگاه‌های سراسری کشور در رشته پزشکی تحصیل کنید، با ما همراه باشید. الف مشاور قصد دارد در این مقاله به معرفی صفر تا صد مراحل تحصیل در رشته پزشکی بپردازد.

موفقیت در کنکور اتفاقی نیست. عوامل مهمی زیادی باعث موفقیت در کنکور می‌شوند که داشتن برنامه ریزی کنکور اصولی از مهم‌ترین آنها است.

معرفی کامل مراحل تحصیل در رشته پزشکی

مراحل تحصیل پزشکی در ایران شامل 4 دوره اعم از دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است. گذراندن تمامی این دوره‌ها حدود 7 سال طول می‌کشد. همچنین برای اخذ مدرک تخصص در رشته پزشکی به مدت 2 الی 3 سال زمان نیاز است. در ادامه به معرفی هر یک از دوره‌های رشته پزشکی می‌پردازیم.

مراحل تحصیل در رشته پزشکی

جهت دریافت بهترین مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور کلیک کنید

معرفی دوره اول: دوره علوم پایه

اولین دوره‌ای که به مدت 2 سال برای تحصیل در رشته پزشکی باید بگذرانید، دوره دروس علوم پایه است. در این دوره دانشجویان دروس پایه و عمومی را می‌گذرانند. هدف از این دوره یادگیری مباحث اولیه و پایه در رابطه با علل بیماری‌ها و شیوه‌های دفاعی بدن در برابر آنها، شرایط سلامت عمومی بدن، آشنایی با ساختمان بدن، آشنایی با اصول مسائل بهداشتی و اصول آسیب‌های بدن انسان است.

همچنین دانشجویان می‌توانند 20 واحد درسی در هر ترم بگذرانند. حداکثر زمان مجاز برای گذراندن این دوره 3 سال است. بعد از اتمام دوره علوم پایه، دانشجویان ملزم به شرکت در آزمون جامع علوم پایه هستند. شرط ورود به مرحله بعدی قبولی در این آزمون است. در صورت عدم کسب نمره قبولی امکان تحصیل در مقاطع بعدی برای دانشجو امکان پذیر نخواهد بود. همچنین دانشجویان می‌توانند حداکثر 2 بار در این آزمون شرکت کنند.

دوره علوم پایه رشته پزشکی را می‌توان به چند دوره تقسیم کرد؟

  • دوره آناتومی

در این دوره دانشجویان با شکل ظاهری بدن انسان، اسکلت بدنی، سیستم خون‌رسانی، سیستم عصبی تمامی نواحی بدن اعم از چشم و … آشنا می‌شوند.

  • دوره بافت شناسی

در این دوره دانشجویان با آناتومی بدن به طور دقیق‌تر آشنا خواهند شد. این دوره به طور کامل به نحوه عملکرد هر یک از اعضای بدن، سلول‌های تشکیل‌دهنده آن، نحوه قرار گیری آنها کنار هم و … می‌پردازد.

  • دوره جنین شناسی

دانشجویان در این دوره از ابتدای شکل‌گیری جنین تا موقعی که تمام اعضای بدن او کامل شکل می‌گیرد، می‌آموزند.

  • دوره فیزیولوژی

در این بخش دانشجویان با چگونگی عملکرد هر یک از اعضای بدن انسان آشنا می‌شوند. به طور مثال اینکه چشم به چه صورت می‌بیند، فرمان دیدن و پلک زدن چگونه و توسط کدام ارگان‌ها صادر می‌شوند، آشنا می‌شوند.

لیست کتب دوره اول رشته پزشکی

  1. آناتومی
  2. آسیب‌شناسی
  3. انگل شناسی
  4. فیزیولوژی
  5. ایمنی شناسی
  6. بیوشیمی
  7. بافت شناسی
  8. جنین شناسی
  9. میکروب شناسی
  10. تغذیه
  11. ویروس شناسی
  12. ژنتیک
  13. قارچ شناسی
  14. بهداشت عمومی
  15. زبان تخصصی پزشکی

اهمیت دوره علم پایه در مراحل تحصیل پزشکی چقدر است؟

دوره علوم پایه مهم‌تربن دوره از مراحل تحصیل در رشته پزشکی است. چرا که اگر اطلاعات پایه محصلین پزشکی در رابطه با بدن انسان و وضعیت سلامت او قوی و کامل نباشد، در دوره‌های بعدی صد در صد با مشکل مواجه خواهند شد.

دانشجویان در این دوره هیچ اطلاعاتی درباره شناخت بیماری‌ها و روش تشخیص آنها نمی‌آموزند. اما این امر از اهمیت این دوره کم نمی‌کند. زیرا اگر شناخت کامل درباره بدن انسان نداشته باشند، در مراحل بعدی موفق نخواهند شد.

برای شرکت در دوره رایگان مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

معرفی دوره دوم: دوره فیزیوپاتولوژی

بعد از موفقیت در دوره علوم پایه وارد مرحله بعدی یعنی دوره فیزیوپاتولوژی می‌شوید. طول تحصیل در این دوره 1 سال است. در این دوره با انواع بیماری‌های هر یک از بخش‌های بدن و شیوه درمان آنها، چگونگی عملکرد طبیعی بدن در بیماری، تغییر بافت‌ها در هنگام ورود عوامل مضر آشنا می‌شوید. حال شما می‌توانید با اطلاعاتی که در این دو دوره فرا گرفته‌اید و ترکیب آنها با هم واکنش‌های بدن را موقع بروز یک بیماری از زمان شروع تا انتهای آن را تشخیص دهید.

همچنین شما در این دوره فارماکولوژی را به طور مروری کلی بر دسته‌های دارویی و چگونگی اثر داروها می‌گذرانید.

دانشجویان رشته پزشکی در این دوره با مفاهیم فارماکولوژی، پاتولوژی، داخلی و سمیولوژی آشنا می‌شوند.

اگر شما درک کامل و درستی از مفاهیم این دوره کسب نکنید، نمی‌توانید در دوره‌های کارآموزی و کارورزی بالینی به خوبی عمل کنید.

با گذراندن این دوره، دوران تحصیل شما در دانشگاه به پایان می‌رسد. بعد از اتمام این دوره برای شما جشنی با روپوش سفید و گوشی مخصوص برگزار می‌شود و ورود شما به بیمارستان و گذراندن دوره‌های کارآموزی و کارورزی شروع می‌شود.

لیست کتب دوره دوم رشته پزشکی

لیست کتاب‌های که در دوره دوم رشته پزشکی به دانشجویان پیشنهاد می‌شود، عبارتند از:

  1. فارماکولوژی 1 و 2
  2. گوارش
  3. سمیولوژی 1 و 2
  4. پاتولوژی 1 و 2
  5. داخلی
  6. اعصاب
  7. جراحی
  8. قلب
  9. شرح حال و معاینه
  10. مقدمات بیماری‌های اعصاب
  11. مقدمات بیماری خون
  12. مقدمات بیماری‌های گوارشی و کبد

معرفی دوره سوم: دوره کارآموزی بالینی

طولانی‌ترین دوره در مراحل تحصیل پزشکی دوره کارآموزی بالینی است. این دوره از دو دوره‌ی اکسترنی و استودنتی شامل دروس نظری و کار عملی تشکیل شده است.

شما در برنامه کارهای عملی در بالین بستر بیمار با نشانه‌های بیماری آشنا می‌شوید و با گرفتن شرح حال کامل بیمار نوع بیماری را تشخیص داده و اقدام به درمان او می‌کنید. بنابراین در این دوره شما با شناسایی علائم بیماری، گرفتن شرح حال بیمار، معاینه و … آشنا می‌شوید. همچنین نسخه‌نویسی، کنفرانس صبحگاهی در مورد بیماران، انجام کارهای شخصی، صحبت در بالین بیمار توسط استاد از اقدامات برنامه عملی در این دوره است.

پس از پایان دوره کارآموزی بالینی باید در آزمون پره انترنی شرکت کنید. در صورت کسب موفقیت در این آزمون وارد مرحله انترنی می‌شوید.

مدت زمان گذراندن دوره کارآموزی بالینی 20 الی 27 ماه است. حداقل نمره و حداقل معدل در این دوره به تربیت 12 و 14 است. اگر نمرات دانشجویی به حد نصاب نرسد، نمی‌تواند در آزمون پیش کارورزی شرکت کند. همچنین دانشجویان باید قبل از شرکت در آزمون پیش کارورزی، پروپوزال خود را تصویب کرده باشند.

لیست دروس استودنتی دوره کارآموزی بالینی

  1. دوره تنوری بخش زنان و مامایی
  2. پزشکی قانونی
  3. آمار حیاتی در روش تحقیق
  4. کارآموزی جراحی اعصاب و ارولوژی
  5. اخلاق پزشکی
  6. تنوری جراحی عمومی
  7. فارماکولوژی بالینی
  8. تنوری داخلی
  9. کارآموزی بخش داخلی 1 و 2
  10. کارآموزی بخش اطفال
  11. کارآموزی جراحی عمومی

لیست دروس اکسترنی

  1. تئوری اعصاب
  2. تئوری عفونی
  3. نظری جراحی 2
  4. تئوری بیهوشی و مسمومیت
  5. تئوری روانپزشکی
  6. کارآموزی بخش چشم پزشکی
  7. کارآموزی بخش گوش، حلق، بینی
  8. کار آموزشی بخش بیهوشی و مسمومیت
  9. کارآموزی جراحی 2
  10. کارآموزی بخش پوست
  11. کارآموزی بخش اطفال 2
  12. کارآموزی بخش رادیولوژی
  13. کارآموزی بخش بهداشت
  14. کارآموزی بخش عفونی
تمام شرایط دوره کارورزی بالینی

معرفی دوره چهارم: دوره کارورزی بالینی

برای ورود به دوره انترنی باید در آزمون قبلی یعنی آزمون انترنی نمره قبولی کسب کنید. این دوره جزو سخت‌ترین دوره‌ها است. چرا که دانشجو باید به صورت مستقیم با بیماران سر‌و‌کار داشته باشد و روی آنها تمرین کند. همچنین دانشجو می‌تواند به صورت مستقل با بیمار در تماس باشد و با انجام معاینه‌های بالینی و تشخیص بیماری به درمان بیمار بپردازد. مدت زمان تحصیل در این دوره حدود 1 سال و نیم است. در دوره کارورزی بالینی دانشجو باید در کنار رزیدنت‌های تخصصی بخش فعالیت کند. در این دوره مهری با پیشوند دکتر به دانشجو داده می‌شود که ارزش بالایی دارد.

در صورتی که دوره کارورزی بالینی را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید در آزمون تعیین صلاحیت شرکت کنید. اگر در آزمون تعیین صلاحیت موفق شدید، رسما به عنوان پزشک شناخته می‌شوید.

لیست دروس دوره کارورزی بالینی

  1. کارورزی بخش چشم
  2. کارورزی بخش نفرولوژی
  3. کارورزی بخش اورژانس
  4. کارورزی بخش زنان و زایمان
  5. کارورزی بخش داخلی
  6. کارورزی بخش اطفال
  7. کارورزی بخش ارتوپدی
  8. کارورزی بخش بهداشت
  9. کارورزی بخش پوست
  10. کارورزی بخش روانپزشکی
  11. کارورزی بخش ارولوژی
  12. کارورزی بخش سوانح و سوختگی
  13. کارورزی بخش گوش و حلق و بینی
  14. کارورزی بخش جراحی

رشته پزشکی مناسب چه کسانی است؟

مراحل تحصیل در رشته پزشکی بسیار طولانی است. بنابراین افراد با حوصله، پر‌تلاش و دارای پشتکار بالا برای این رشته مناسب هستند. طولانی بودن دوره تحصیل پزشکی باعث خستگی زیاد می‌شود. پس باید دلسرد نشوید و با انگیزه باشید. شما با انتخاب شغل‌تان به عنوان یک پزشک با صحنه‌های دلخراش، بیماری‌ها و مشکلات مختلفی مواجه می‌شوید. قبل از ورود به رشته پزشکی باید خوب فکر کنید و ببینید آیا رشته پزشکی با روحیات و خلق و خوی شما سازگار است یا نه.

افراد با روحیه بالا، صبور، مسلط به خود و توانا در کنترل شرایط بحرانی مناسب رشته پزشکی هستند.

همچنین یک پزشک باید دارای اخلاق خوب و رفتار مناسب باشد و بتواند شرایط جسمی و روحی بیمار را درک کند.

طرح اجباری مناطق محروم رشته پزشکی

گذراندن طرح 2 ساله برای فارغ التحصیلان رشته پزشکی اجباری است. آنها باید بعد از فارغ التحصیلی در مناطق محروم به مدت 2 سال به طبابت بپردازند. طرح 2 ساله اجباری نیز برای فارغ التحصیلان دارای مدرک تخصص پزشکی نیز وجود دارد. همچنین آقایان موظف به گذراندن سربازی هستند.

سختی‌های دوران تحصیل در رشته پزشکی

حدود 9 تا 14 سال از سال‌های جوانی شما صرف تحصیل در رشته پزشکی و گذراندن دروس سخت و طاقت فرسا می‌شود. شما باید در دوران تحصیل وقت خود را صرف مطالعه کتاب‌های دشوار، معالجه انواع بیماری‌ها و بیماران کم طاقت، کشیک‌های طولانی مدت و شبانه کنید. این رشته تعطیلات تابستانی ندارد. همچنین باید تمام هفته در کلاس درس و بیمارستان حضور داشته باشید حتی روزهای جمعه و تعطیلات نوروز.

چگونه پزشکی قبول شویم؟

برای قبولی در رشته پزشکی راه‌کار و نکاتی را باید در نظر بگیرید و با رعایت آنها و تلاش و پشتکار خود به موفقیت برسید. در ادامه به معرفی چند نکته مهم برای قبولی در رشته پزشکی می‌پردازیم.

  1. داشتن اراده و انگیزه بالا
  2. استفاده از بهترین منابع کنکور
  3. مراجعه به مشاور متخصص در زمینه تحصیلی و کنکور
  4. استفاده از روش‌های مطالعه صحیح
  5. داشتن برنامه‌ریزی جامع و اصولی
  6. پایبند بودن به اجرای برنامه‌ریزی
  7. استفاده از تجربیات افراد موفق در کنکور پزشکی
  8. شرکت در آزمون‌های دوره‌ای و جامع
  9. عدم حذف دروس اختصاصی مانند ریاضی و فیزیک
  10. مرور سوالات کنکور سال‌های گذشته
  11. کسب اطلاعات دقیق از رشته پزشکی

همانطور که می دانید، قبولی در پزشکی نیاز به تسلط روی مهارت هایی دارد که تنها با یک برنامه ریزی درسی شخصی سازی شده امکان‌پذیر است.

درآمد و حقوق رشته پزشکی چقدر است؟

دوره 7 ساله تحصیل در رشته پزشکی بدون حقوق و درآمد است. البته در دوره کارورزی بالینی، انترنی، یک مقدار مشخص و کمی به عنوان حقوق به دانشجویان تعلق می‌گیرد. اما بعد از فارغ التحصیلی و شروع رسمی کار به عنوان پزشک درآمد و حقوق بالایی خواهید داشت. همانطور که می‌دانید درآمد افراد با توجه به محل کار، میزان تجربه، میزان استعداد، میزان تخصص و … با هم متفاوت است.

ادامه تحصیل در رشته پزشکی

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته پزشکی به چه صورت است؟

در صورت گذراندن 7 سال پزشکی عمومی اگر قصد داشته باشید در یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی ادامه تحصیل دهید، باید ابتدا در مناطق محروم یک دوره طرح را بگذرانید. سپس در آزمون دستیاری شرکت کنید. با کسب نمره بالا در رشته دلخواه‌تان در این آزمون، می‌توانید برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر پزشکی اقدام کنید.

برای آشنایی با رمز و رموز رتبه برتر شدن به مقاله چگونه رتبه برتر شویم؟ مراجعه کنید.

پزشکی چند ترم است؟

دانشجویان رشته پزشکی از ابتدای ورود به دانشگاه تا موقع اخذ مدرک پزشکی حداقل 15 سال زمان نیاز دارند. البته مدت زمان خدمت سربازی برای آقایان را باید در نظر بگیرید.

تخصیص سال‌های تحصیل دانشجویان پزشکی بدین شرح است:

  • 7 سال پزشکی عمومی
  • 2 سال طرح پزشکی
  • 4 سال تخصص
  • 2 سال طرح تخصص

سخن آخر

ما در این مقاله به تمامی مراحل تحصیل پزشکی اشاره کردیم. همانطور که در متن مقاله اشاره شد، پزشکی دارای 4 دوره مهم است. شما به عنوان یک دانشجو باید در تمامی مراحل مهارت‌های بالا و نمرات خوبی کسب کنید تا بتوانید به عنوان یک پزشک عمومی فارغ التحصیل شوید. اگر سوال و ابهامی در رابطه با رشته پزشکی و متن مقاله دارید، می‌توانید با کارشناسان متخصص ما در الف مشاور ارتباط برقرار کنید. کارشناسان ما با صبر و حوصله ابهامات شما را برطرف می‌کنند.

با آرزوی موفقیت شما داوطلب گرامی

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید

گروه تخصصی مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته الف مشاور آماده خدمت رسانی به شما می‌باشد.

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر

سلام.خیلی ممنون از مطالبتون.یه سوالی داشتم، آیا صحت داره دانشجویان پزشکی روزانه، به ازای هر سال تحصیلی،همون قدر هم علاوه بر سال های طرحشون برای وزارت یا دولت کار کنند؟ ینی ۷ سال برای ۷ سال عمومی و …
باتشکر

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  امیر

پزشکی های تعهدی بله همینجوری هستن

امید
امید

سایت عالی ممنون

علی اصغر مونسان
علی اصغر مونسان

ممنون از مقاله خوبتون

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور

خیلی متشکر از نگاه گرمتون

هلنا
هلنا

بسیارپرباربود لذت بردم
ممنون

مهسا
مهسا

در کل ۴ دوره است؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!