سیر تا پیاز رشته زبان انگلیسی و بررسی 3 گرایش آن

پرکاربردترین زبان در دنیا، زبان انگلیسی است. زبان انگلیسی مانند پل ارتباطی بین ملت‌ها است. ملت‌ها برای برقراری ارتباط با هم به زبان بین المللی نیاز دارند. امروزه یادگیری و تسلط به زبان برای تمامی افراد امری مهم تلقی می‌شود. اگر بخواهید زبان انگلیسی را به عنوان یک تخصص فرا بگیرید، داشتن تحصیلات آکادمی امری ضروری است. رشته زبان انگلیسی دارای گرایش‌های متنوعی است. ما در الف مشاور به سیر تا پیاز رشته زبان انگلیسی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تعریف رشته زبان انگلیسی

رشته زبان انگلیسی زیر شاخه رشته زبان‌های خارجی است. زبان انگلیسی از بین 18 زبان جزو پرطرفدارترین رشته‌ها است. این رشته به دلیل اهمیت بالا و کاربردهای متنوع آن مورد توجه عده زیادی از داوطلبین است. رشته دانشگاهی زبان بیشتر برای داوطلبانی که قصد دارند به طور تخصصی زبان را یاد بگیرند و در موقعیت‌های استخدامی شرکت کنند، مناسب است. رشته زبان در دانشگاه دارای گرایش‌های متنوعی است. در ادامه هدف از هر گرایش را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی برای تحصیل در رشته زبان انگلیسی مورد نیاز است؟

دانشجویان رشته زبان انگلیسی باید به رشته خود علاقه داشته باشند و اطلاعات خود را با مطالعه فراوان افزایش دهند. زیرا فقط مطالعه دروس دانشگاهی کافی نمی‌باشد. دانشجویان همچنین باید به اصول و قواعد نگارش و زبان فارسی مسلط باشند. برای ورود به رشته زبان انگلیسی باید مهارت‌های چهارگانه درس زبان انگلیسی اعم از خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن فرد در حد قابل قبولی باشد. علاوه بر این دانشجویان باید توانایی کار کردن به صورت تیمی و مهارت برقراری ارتباط اجتماعی بالایی داشته باشند و در برخورد با کودکان و نوجوانان به درستی عمل کنند. همچنین باید توانایی مدیریت و قدرت سخنوری خوبی داشته باشند. دانشجویان همچنین باید بتوانند با رایانه به خوبی کار کنند و با روش‌‌های به روز تدریس آشنا باشند. 

تحصیلات آکادمیک زبان انگلیسی بهتر است یا شرکت در کلاس های آموزشی

یادگیری زبان انگلیسی در دانشگاه بهتر است یا آموزشگاه؟

شرط ورود به رشته دانشگاهی زبان انگلیسی، آشنایی با زبان انگلیسی است. داوطلبانی که تا حالا به یادگیری زبان نپرداخته‌اند، توصیه می‌شود از انتخاب این رشته در دانشگاه خودداری کنند. زیرا دانشگاه مکانی برای از صفر یادگرفتن زبان نیست و اساتید از همان ابتدا انگلیسی تدریس می‌کنند و شما حق فارسی صحبت کردن را ندارید. بنابراین اگر می‌خواهید فقط زبان انگلیسی را یاد بگیرید بهتر است از کلاس‌های آموزشی موسسات بهره‌مند شوید.

در دانشگاه شما به طور تخصصی آموزش می‌بینید و مباحثی مانند روش‌های تدریس، متون ادبی و فنون ترجمه را یاد می‌گیرید. اما در کلاس‌های زبان بیشتر بر مهارت‌های چهارگانه زبان اعم از خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن و آمادگی افراد برای آزمون‌های آیلتس و تافل تاکید دارند. اگر قصد مهاجرت دارید، بهتر است در کلاس‌های زبان شرکت کنید.

در دانشگاه زیاد به تقویت مکالمه و مهارت شنیدن توجهی نمی‌شود. بنابراین باید مطالعه خود را در این بخش بالا ببرید یا در موسسات آموزشی ثبت نام کنید. از طرفی مدرک دانشگاه برای شما یک مزیت به حساب می‌آید و شرایط برای استخدام شما را افزایش می‌دهد.

بنابراین اگر بخواهید به طور تخصصی این رشته را فرا بگیرید، انتخاب آن به عنوان رشته دانشگاهی بهترین مورد است.

کنکور و رشته زبان انگلیسی

شما با دیپلم هر رشته‌ای می‌توانید در کنکور سراسری زبان شرکت کنید و در یکی از گرایش‌های این رشته ادامه تحصیل دهید. شما می‌توانید علاوه بر شرکت در کنکور سراسری زبان در آزمون کنکور سراسری رشته خود نیز شرکت کنید. این رشته همچنین با سوابق تحصیلی و بدون کنکور نیز ارائه می‌شود. رشته زبان انگلیسی در زیر گروه یک کنکور زبان‌های خارجی قرار دارد. ضرایب دروس رشته زبان انگلیسی به شرح زیر است.

  • زبان انگلیسی: 4
  • زبان و ادبیات فارسی: 4
  • فرهنگ و معارف اسلامی: 3
  • زبان عربی: 2
  • زبان خارجی: 2

گرایش‌های رشته زبان انگلیسی 

رشته زبان انگلیسی در مقاطع مختلف دارای گرایش‌های متعددی است. شما می‌توانید در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این رشته به تحصیل بپردازید. ما در ادامه به معرفی گرایش‌های رشته زبان انگلیسی می‌پردازیم تا شما بیشتر با این رشته آشنا شوید.

  • گرایش زبان و ادبیات انگلیسی

شما می‌توانید در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این رشته به تحصیل بپردازید. قبل از ورود به این رشته باید سطح زبان خود را بالا ببرید. چرا که بیشتر دروس این رشته مربوط به متون ادبی، نمایشنامه، داستان کوتاه و… می‌شود. هدف از رشته زبان و ادبیات انگلیسی بالا بردن قدرت تفکر و خلاقیت افراد برای تحلیل و درک آثار و متون ادبی است.

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دارای 3 گرایش ادبیات انگلیسی، زبان‌شناسی و آموزش زبان انگلیسی است. 

  • گرایش آموزش زبان انگلیسی

شما می‌توانید در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این رشته به تحصیل بپردازید. دانشجویان این رشته به طور کامل با روش‌های تدریس و موانع یادگیری زبان انگلیسی آشنا می‌شوند. دانشجویان این رشته با روانشناسی اشخاص در زمینه یادگیری زبان آشنا می‌شوند و برای موانع آن راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند. داشتن تحصیلات دانشگاهی در این رشته باعث بالا رفتن سطح آموزش افراد می‌شود. هدف از این رشته پرورش مدرسان با مهارت‌های عملی و دانش نظری بالا برای تدریس است.

بهترین و پرطرفدارترین گرایش زبان انگلیسی

  • گرایش مترجمی زبان انگلیسی

شما می‌توانید در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این رشته به تحصیل بپردازید. این رشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا برای برقراری ارتباط با دیگر ملت‌ها به وجود یک مترجم نیاز است. برای موفقیت در این رشته باید به طور کامل به زبان فارسی مسلط باشید. این رشته جزو پرطرفدارترین و محبوب‌ترین گرایش‌ها بین داوطلبان است. هدف از این رشته پرورش مترجمان، مدرسان و پژوهشگران ترجمه است. همچنین داشتن مدرک دانشگاهی برای شرکت در آزمون قوه قضاییه برای کسب پروانه دارالترجمه الزامی است.

دروس دانشگاهی رشته زبان انگلیسی

طول دوره تحصیلی رشته زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی برای تمامی گرایش‌ها 4 سال است. تعداد کل واحدها در طول تحصیل 140 واحد است. دروس مشترک بین گرایش‌های رشته زبان انگلیسی و دروس تخصصی این گرایش‌ها به شرح زیر است.

دروس مشترک در گرایش‌های رشته زبان انگلیسی

خواندن و درک مفاهیمگفت و شنود
دستور و نگارشمتون یادگیری زبان
ترجمه متون سادهنگارش پیشرفته
اصول و روش ترجمهنمومنه‌های نثر ساده
کاربردهای اصطلاحات و تعبیرات در ترجمهخواندن متون مطبوعاتی
آواشناسی انگلیسیدرآمدی بر ادبیات انگلیسی
بیان شفاهی داستانمقاله‌نویسی
نامه‌نگاری انگلیسیبررسی آثار ترجمه شده اسلامی
اصول و روش تحقیقآزمون سازی زبان
روش تدریس

دروس تخصصی گرایش زبان و ادبیات انگلیسی

کلیات زبان شناسینمایشنامه
داستان کوتاهشعر انگلیسی
سیری در تاریخ ادبیات انگلیسیآشنایی با رمان
فنون و صناعات ادبیاصول و روش نقد ادبی
ترجمه متون ادبیمکتب‌های ادبی
متون برگزیده نثر ادبیزبان دوم (آلمانی یا فرانسه)

دروس تخصصی گرایش آموزش زبان انگلیسی

روش تدریس مولفه‌های زبانخواندن انتقادی متون رسانه‌ای و مطبوعاتی
کاربرد واژگان و اصطلاحاتمطالعه تخصصی در مورد آموزش زبان
خواندن متون رسانه‌ای و مطبوعاتیآموزش زبان به کودکان و نوجوانان
خواندن متون تخصصی آموزش زبانزبان‌شناسی کاربردی
اصول و روش ترجمهنقد و بررسی برنامه‌های درسی زبان انگلیسی
روانشناسی آموزشی زبان 1 و 2زبان دوم 1 و 2
آشنایی با ادبیات نمایشیسنجش مهارت‌های زبان
تدریس عملی 1 و 2مبانی آموزش زبان به کمک فناوری

دروس تخصصی گرایش مترجمی زبان انگلیسی

ساخت زبان فارسیترجمه متون علوم انسانی
آشنایی با ادبیات معاصر ایرانترجمه متون سیاسی
نگارش فارسیترجمه مکاتبات و اسناد
واژه‌شناسیزبان دوم
ترجمه پیشرفتهترجمه متون مطبوعاتی زبان دوم
ترجمه متون اقتصادیترجمه شفاهی 
ترجمه نوار و فیلمبررسی مقابله‌ای ساخت جمله
اصول و مبانی نظریترجمه متون ادبی

اگر برای ادامه تحصیل تمایل دارید رشته زبان انگلیسی را انتخاب کنید، می‌توانید از مشاوره تحصیلی الف مشاور بهره‌مند شوید.

فرصت های شغلی و بازارکار رشته زبان انگلیسی

بازار کار رشته زبان انگلیسی چگونه است؟

رشته زبان انگلیسی دارای بازار کار خوبی است. امروزه به دلیل افزایش ارتباطات، پیشرفت تکنولوژی و علم، نیاز به یادگیری زبان انگلیسی بیشتر از گذشته احساس می‌شود. به همین دلیل اکثر والدین فرزندان خود را از کودکی با زبان آشنا می‌کنند. همینطور جوانان و نوجوانان از اهمیت زبان به خوبی آگاه هستند. این حجم از درخواست برای یادگیری زبان باعث ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ التحصیلان رشته زبان شده است.همچنین اگر به رشته زبان علاقه داشته باشید و مهارت‌های خود را افزایش دهید و هدفی را دنبال کنید، مطمئن باشید می‌توانید به راحتی وارد بازار کار شوید و به موفقیت برسید.

فرصت‌های شغلی برای رشته زبان انگلیسی

امروزه به دلیل کاربردهای متنوع زبان انگلیسی و حجم بالای درخواست‌ها برای یادگیری زبان، فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ التحصیلان این رشته به وجود آمده است. شما به عنوان فارغ التحصیل رشته زبان اولین شغلی که می‌توانید به آن فکر کنید، تدریس در آموزشگاه‌ها، دانشگاه و مدارس است. ما در ادامه به معرفی فرصت‌های شغلی رشته زبان انگلیسی می‌پردازیم.

  • تدریس و آموزش آنلاین و مجازی
  • فعالیت در شرکت‌های هواپیمایی و گردشگری
  • فعالیت در سفارتخانه و وزارت خارجه
  • مترجم به عنوان مترجم زبان فارسی به انگلیسی و بالعکس، مترجمی کتاب‌ها و فیلم‌ها، مترجم انتشارات، مترجم قوه قضاییه، مترجم دارالترجمه و…
  • تاسیس موسسه زبان یا دارالترجمه
  • فعالیت درشرکت‌های بین‌المللی و بازرگانی
  • فعالیت به عنوان کتابدار، روزنامه نگار و نوشتن متون خبری
  • فعالیت به عنوان راهنمای تور
  • فعالیت در روابط عمومی
  • فعالیت در کارخانه‌ها و اداره‌ها

نتیجه گیری

ما در این مقاله به صفر تا صد رشته زبان انگلیسی پرداخته‌ایم. اگر شما قصد انتخاب رشته را دارید، در صورت تمایل می‌توانید از الف مشاور، مشاوره انتخاب رشته دریافت کنید. مشاورین کاربلد الف مشاور با داشتن چند دهه تجربه در زمینه مشاوره به طور تمام وقت آماده ارائه خدمات مشاوره به شما هستند. شما می‌توانید به صورت تلفنی و حضوری، مشاوره تحصیلی دریافت کنید.

در صورت هرگونه سوال و پرسش در زمینه انتخاب رشته میتوانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید یا در صفحه مجازی اینستاگرام الف مشاور ما را دنبال کنید.

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلب گرامی

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عماد
عماد

سلام این رشته برای مهاجرت به کشور تایلند مناسبه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  عماد

رشته زبان برای مهاجرت عالیه حالا برای هرکشوری… البته خیلی از کشورا مدرک زبان براشون مهم نیست اما تقریبا برای همه کشورا مهمه

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!