ثبت نام در کنکور سراسری 1403

ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۳

قطعا یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی تحصیلی هر انسانی، قبولی در دانشگاه و تحصیل در عالی‌ترین مرتبه‌ی رشته‌ای است که به آن علاقه دارد یا می‌خواهد از طریق آن به شغل مورد علاقه اش برسد. تقریبا از روزی که ما معنا و مفهوم کنکور را درک می‌کنیم و راجع به آن چیزهایی می‌شنویم، قبولی در آن به عنوان یک دغدغه ذهن ما را درگیر می‌کند و تبدیل به هدفی برای رسیدن به موفقیت در زندگی تحصیلی و شغلی ما می‌شود. بسیاری از داوطلبان با نزدیک شدن به زمان کنکور، ساعات مطالعه‌ی درسی خود را بالا برده و سعی می‌کنند بیشتر وقت خود را صرف خواندن دروس مختلف کنند. 

بنا بر اطلاعیه سازمان سنجش کشور، ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سراسری 1403 از:
7 فروردین تا 12 فروردین ماه 1403 می‌باشد.
داوطلبان کنکور 1403 بهتر است قبل از ثبت‌نام در کنکور، دفترچه ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۳ را مطالعه کرده و از شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام کنکور نوبت دوم (تیرماه) آگاه شوند.

قطعا برای این داوطلبان سوالاتی راجع به نحوه ثبت‌نام در کنکور سراسری و شرایط مختلفی که این آزمون دارد اعم از تاریخ برگزاری، تغییرات آزمون نسبت به سال گذشته، میزان تاثیر سوابق در قبولی دانشگاه و خلاصه پروسه ای که از چند ماه قبل از کنکور شروع شده و تا یکی دو ماه پس از آن هم ادامه پیدا می کنند، پیش می‌آید که فهمیدن جواب این سوالات می‌تواند بسیاری از ابهامات را از ذهن آنها پاک کند و با خیال آسوده‌تری به تلاش و مطالعه بپردازند. گاهی اوقات پیش آمده که ندانستن یک نکته مسیر زندگی یک داوطلب کنکوری را به کلی تغییر داده است. ما در الف مشاور قصد داریم به طور کامل در مورد نحوه ثبت نام کنکور 1403 صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سایت و زمان ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳

همان‌گونه که مطلع هستید، شرط قبولی در دانشگاه و در رشته های با آزمون شرکت در آزمون سراسری و قبولی در آن است.

اولین گام در این فرایند سرنوشت‌ساز ثبت‌نام در این آزمون است که داوطلبان می‌بایستی در بازه‌ی اعلام شده، در رشته‌ای که می‌خواهد آزمون دهد، نام‌نویسی کند.  

تاریخ اعلام شده برای ثبت‌نام در آزمون نوبت اول سراسری، از پنجم تا یازدهم آذر ماه ۱۴۰۲ و برای نوبت دوم از هفتم تا دوازدهم فروردین  ۱۴۰۳ است.  متقاضیان برای انجام فرایند ثبت‌نام می‌بایست در تاریخ اعلام شده با مراجعه به سایت sanjesh.org این کار را انجام دهند.

همچنین تاریخ برگزاری این دو آزمون طبق اعلام سازمان سنجش، به ترتیب ۶ و ۷ اردیبهشت ماه و ۷ و ۸ تیرماه ۱۴۰۳ است. 

تغییرات مهم در کنکور ۱۴۰۳ 

با توجه به تغییراتی که سال گذشته در کنکور سراسری ایجاد شد، فرایند آزمون و نحوه قبولی در دانشگاه متفاوت با سال های گذشته  شده است و هر داوطلب باید نکاتی را مورد توجه قرار دهد که در اینجا به مهمترین آنها  اشاره خواهد شد.

میزان تاثیر معدل در کنکور

تاثیر قطعی و ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی 

همانطور که احتمالا شنیده‌اید، از کنکور سال گذشته تاثیر سوابق تحصیلی از حالت مثبت به حالت قطعی تغییر کرد. تاثیر قطعی سوابق به این معناست که نمرات دانش‌آموز در امتحانات نهایی به عنوان بخشی از نمره او در نتیجه‌ی نهایی کنکور در نظر گرفته می‌شود چه این نمرات تاثیر منفی داشته باشد و چه مثبت، بر خلاف سالهای پیش که معدل امتحانات نهایی فقط تاثیر مثبت در کنکور داشتند. 

داوطلبان می‌توانند به عنوان یک فرصت به این موضوع نگاه کنند زیرا در گذشته بیشتر سرنوشت تحصیلی فرد در ۴ ساعت کنکور مشخص می‌شد، اما اکنون آنها وقت دارند که با مطالعه‌ی دروس در طول سال و شرکت در امتحانات نهایی، با توجه به برگزاری هر امتحان در یک روز و وقت بیشتر، نمره‌ی بالاتری کسب کنند و تراز نهایی‌شان را بهبود ببخشند. 

تاثیر سوابق تحصیلی برای کسانی که دیپلم نظام جدید (۳_۳_۶) دارند، ۵۰ درصد است که برای گروه های اصلی یعنی ریاضی و فنی، علوم انسانی و علوم تجربی اعمال می‌شود. همچنین برای آن دسته از داوطلبانی که دارای دیپلم در نظام سالی_واحدی می باشند، تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم  5/ 37 درصد و تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی 5/12 درصد است. 

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در رشته‌های فرعی هنر و زبان در نظام جدید(۳_۳_۶) ۲۸ درصد است که مربوط به نمره‌‌ی داوطلب در  دروس عمومی امتحان نهایی می‌شود. همچنین داوطلبانی که در نظام سالی_ واحدی موفق به اخذ مدرک شده اند، میزان تاثیر سوابق تحصیلی در رشته های فرعی برای دیپلم ۲۱ درصد و برای پیش‌دانشگاهی ۷ درصد قطعی است.

بنابراین این نکته باید مورد توجه داوطلبان، به خصوص دوازدهمیا قرار بگیرد، چون نیمی از نتیجه‌ی نهایی آنها وابسته به امتحاناتی است که قرار است در خرداد ماه برگزار شود و حتما باید با یک برنامه‌ریزی مناسب کسب نمرات خوب در آن آزمون را نیز مورد توجه قرار دهند.

نحوه ثبت نام در کنکور سراسری 1403 + راهنمای تصویری نحوه ثبت نام

اگر قصد ثبت نام در کنکور سراسری رو دارین، مراحل زیر رو مطالعه کنین. در زیر به تمام مراحل ثبت نام در کنکور مو به مو اشاره شده است.

  • ابتدا باید وارد سایت بشین و گزینه سراسری رو انتخاب کنین.
نحوه ثبت نام در کنکور
  • بعد روی گزینه ” هنوز ثبت نام نکرده‌اید؟ ثبت نام کنید” کلیک کنین.
روی گزینه ثبت نام کلیک کنید
  • این مرحله فرم ثبت نام کنکور براتون نمایش داده میشه. باید اطلاعات خواسته شده رو به طور دقیق یادداشت کنین.
  • بعد از عضویت در سامانه و ورود به پرتال خودتون، باید حساب کاربری ایجاد کنین و اطلاعاتی که ازتون خواسته شده به علاوه رمز رو وارد کنین.
عضویت در سامانه
  • مرحله بعد شامل اطلاعات سکونت و تلفن تماستون هست که حتما باید درست و دقیق این مرحله رو تکمیل کنین.
تکمیل اطلاعات ثبت نام در کنکور
  • سپس باید پیش نمایش اطلاعاتتون رو تایید و هزینه آزمون رو پرداخت کنین.
  • اگر هزینه شرکت در کنکور رو نپردازین، ثبت نامتون با موفقیت تکمیل نمیشه و اجازه شرکت تو کنکور به شما داده نمیشه.

شرکت در کنکور با هر دیپلمی 

مطمئنا پس از قطعی شدن سوابق تحصیلی، این سوال برای تعدادی از داوطلبان پیش می آید که تکلیف کسانی که عنوان دیپلم آنها با کنکوری که می خواهند در آن شرکت کنند متفاوت است، چه می‌شود؟ 

هر ساله تعدادی از داوطلبان علیرغم اینکه در رشته‌ یا حتی شاخه‌ای دیگر دیپلم گرفته‌اند، تصمیم می‌گیرند که در رشته‌ای متفاوت با عنوان دیپلمشان کنکور دهند. با توجه با اینکه قبلا تاثیر معدل مثبت بود، برای این دسته از داوطلبان معمولا فقط نمره آزمون سراسری ملاک قرار می گرفت اما با قطعی شدن تاثیر سوابق تحصیلی، اوضاع متفاوت شده است.

این دسته از شرکت کنندگان باید در امتحانات ایجاد سابقه تحصیلی که در خرداد ماه برگزار می‌شود شرکت کنند و یک دیپلم جدید در رشته مورد نظر برای خود بگیرند. بنابراین برای مثال کسی که دیپلم فنی حرفه ای یا کار و دانش دارد، می تواند با ایجاد سابقه تحصیلی در کنکور شرکت کنند و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.  این داوطلبان می‌توانند با مراجعه به آموزش و پرورش منطقه خود از شرایط شرکت در امتحانات ایجاد سابقه تحصیلی اطلاعات لازم را بدست آورند. 

شرکت در امتحانات ترمیم معدل 

با توجه به قطعی شدن سوابق تحصیلی و اهمیت بالای آن در آزمون سراسری، داوطلبانی که قبلاً موفق به اخذ دیپلم شده‌اند ممکن است از نمرات خود ناراضی بوده و  قصد بهبود نمرات خود را داشته باشند. 

از سال گذشته این امکان برای این دسته از داوطلبان به وجود آمد که یک فرصت مجدد، برای شرکت دوباره در امتحانی که نیاز به ترمیم آن را دارند، پیدا کنند. با اعلام آموزش و پرورش امتحان ترمیم معدل امسال فقط در خرداد ماه برگزار می‌شود و داوطلبان با مراجعه به آموزش و پرورش منطقه خود می‌توانند از شرایط شرکت در این امتحانات آگاه شوند. 

جهت دریافت بهترین مشاوره تحصیلی از الف مشاور کلیک کنید

برگزاری دو کنکور در سال 

یک تغییر مهم که در سال گذشته در شیوه‌ی برگزاری آزمون سراسری ایجاد شد، برگزاری دو کنکور در سال است. با توجه به اینکه در گذشته در سال فقط یکبار کنکور برگزار می‌شد و به نوعی در مدت ۴ ساعت آینده‌ی تحصیلی دانش‌آموزان مشخص می‌شد، باعث ایجاد استرس زیادی در داوطلبان می‌گردید و حتی گاهی این استرس موجب از بین رفتن زحمات چندین ماهه شرکت کنندگان می‌شد. 

بنابراین این تصمیم اتخاذ شد که در سال دو بار کنکور برگزار شود و هر داوطلب این فرصت را دارد که در هر دو کنکور شرکت کرده و سازمان سنجش بهترین نتیجه را برای او اعمال می‌کند.  همانگونه که قبلاً هم اشاره شد، اولین نوبت آزمون در تاریخ ۵ و ۶ اردیبهشت و دومین نوبت در تاریخ ۷ و ۸ تیرماه برگزار خواهد شد.

اعتبار نتایج دو ساله کنکور 

 نکته‌ی جالبی که در کنکور امسال وجود دارد، اعتبار داشتن نتایج کنکور تا دو سال است. به این معنا که نتیجه‌ای که در کنکور امسال حاصل می‌شود تا دو سال قابل استفاده است و داوطلب می‌تواند تا دو سال از آن استفاده کند. داوطلبانی که می‌خواهند از نتایج سال گذشته خود استفاده کنند لازم است در کنکور امسال ثبت نام کنند اما نیاز نیست که حتما سر جلسه حاضر شوند.

حذف دروس عمومی و زیرگروه‌ها 

با توجه به قطعی شدن تاثیر سوابق، برگزارکنندگان آزمون سراسری این تصمیم را گرفتند که دروس عمومی فقط در امتحانات نهایی وجود داشته باشد و از کنکور حذف شوند. بنابراین کنکور امسال هم مثل سال گذشته فقط از دروس اختصاصی گرفته می‌شود و دفترچه کنکور فقط شامل دروس اختصاصی هر رشته می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه دیگر تاثیر زیاد دروس عمومی در امتحانات نهایی است که این نکته نیز باید مورد توجه داوطلبان به خصوص پایه دوازدهمی‌ها قرار گیرد و متناسب با آن درس بخوانند. با توجه به حذف دروس عمومی از کنکور، سهم و تاثیر آنها در امتحانات بسیار زیاد است که داوطلبان نباید از این نکته غافل شوند. 

بحث دیگر حذف زیرگروه ها از کنکور است. بنابراین برخلاف گذشته فقط یک نمره و تراز کلی برای داوطلب وجود داشته و محاسبه می‌شود.

شرکت در یک رشته اصلی و یک رشته فرعی 

داوطلبان می‌‌توانند فقط در یکی از رشته های اصلی (ریاضی و فنی، تجربی ، انسانی) شرکت کرده و امکان ثبت نام همزمان در دو رشته اصلی را ندارند. همچنین هر داوطلب می‌تواند در یکی از رشته‌های فرعی هنر یا زبان نیز شرکت کند. این در حالیست که در گذشته هر داوطلب می توانست به طور همزمان در کنکور زبان و هنر شرکت کند اما با توجه به برگزاری همزمان کنکور زبان و هنر در یک روز، هر داوطلب فقط می‌تواند در یکی از این رشته‌ها شرکت کند.  با توجه به نکات بالا، هر داوطلب می‌تواند در یکی از رشته‌های اصلی و یکی از رشته‌های فرعی به طور همزمان شرکت کند. 

تمدید مهلت ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳

معمولا برخی از داوطلبان کنکور به دلایل مختلفی اعم از سهل‌انگاری، تغییر نظر و عقیده و … موفق به تکمیل فرم ثبت نام در کنکور نمیشن. سازمان سنجش معمولا بعد از مهلت ثبت نام در کنکور، زمانی را برای ثبت نام داوطلبین جا مانده از ثبت نام در نظر می‌گیرد. داوطلبین جامانده می‌توانند بعد از مهلت ثبت نام در کنکور، در زمان تمدید مهلت، در کنکور سراسری از طریق سایت سنجش ثبت نام کنن.

کنکور اختصاصی فرهنگیان 

نکته‌ی قابل توجه دیگر که امسال  تازگی دارد، کنکور جداگانه دانشگاه فرهنگیان است. کسانی که علاقه به شغل دبیری دارند می‌توانند در حین ثبت‌نام این آزمون را انتخاب کنند. این آزمون علاوه بر دفترچه‌ای که شامل دروس اختصاصی دبیرستان هر کدام از رشته‌ها می‌باشد، یک دفترچه دیگر هم دارد که دفترچه اختصاصی آزمون فرهنگیان محسوب می‌شود. نحوه‌ی قبولی در این دانشگاه به این شکل است که علاوه بر ۵۰ درصدی که مربوط به سوابق تحصیلی است، ۲۵ درصد سهم آزمون است که ۱۵ درصد مربوط به دفترچه دروس دبیرستان و ۱۰ درصد هم دفترچه اختصاصی فرهنگیان است. ۲۵ درصد دیگر هم شامل مصاحبه و گزینش می‌شود.

با توجه به این نکات و شروع فرایند ثبت‌نام و بازه‌ی حدودا ۲۰۰ روزه تا اتمام کنکور، لزوم برنامه ریزی برای خواندن دروس مختلف چه نهایی و چه کنکوری احساس می‌شود. مطمئنا داوطلبی در این پروسه موفق می‌شود که از هم‌اکنون با یک برنامه‌ی مناسب و اصولی دروس را مطالعه کند که این امر در صورت داشتن مشاوری که پستی و بلندی های این مسیر را بشناسد و بتواند داوطلب را در شرایط دشواری که برایش پیش می‌آید راهنمایی کند، راحت تر و بی دغدغه تر پیموده می‌شود.

صفر تا صد کنکور اختصاصی فرهنگیان 1403

شرایط ثبت نام در کنکور سراسری 1403

شرکت در آزمون سراسری مستلزم داشتن یکسری شرایط عمومی و اختصاصی است که در زیر به آنها اشاره می شود: 

شرایط عمومی ثبت نام در کنکور 1403

🟩عدم احراز عناد (نه اعتراض) نسبت به نظام جمهوری اسلامی

🟩نداشتن سابقه عضویت شخص یا خانواده وی در سازمان های غیر قانونی و فراماسونری

🟩عدم احراز فساد اخلاقی

🟩عدم اعتیاد به مواد مخدر

شرایط اختصاصی ثبت نام در کنکور 1403

🟢دارا بودن دیپلم چهارساله نظام قدیم آموزش متوسطه و یا مدرک دوره پیش دانشگاهی .

🟢تمامی داوطلبان نظام آموزشی قدیم یا جدید، فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای و کاردانش و فارغ التحصیلان مقطع کاردانی، در صورتی مجاز به ثبت نام هستند که تا تاریخ 31 شهریور ماه 1403 مدرک خود را اخذ نمایند.

🟢داوطلبانی که تحصیلات خود را در مقطع کاردانی رشته های آموزش پزشکی به پایان رسانده اند در صورتی مجاز به ثبت نام در کنکور سراسری هستند که مدرک مربوط به خدمات قانونی خود را حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه و یا 31 بهمن ماه 1401 دریافت نمایند. بنابراین داوطلبان هنگام ثبت نام باید گواهی پایان دوره طرح نیروی انسانی خود را ارائه دهند.

🟢دانشجویان و قبولی های کنکور سراسری 1401 در دانشگاه های روزانه می توانند بدون انصراف دادن در کنکور سراسری ثبت نام نمایند. به شرط اینکه پس از قبولی از رشته فعلی خود انصراف دهند.

🟢داشتن گواهی پایان خدمت سربازی و یا معافیت از آن (دائم و یا موقت) الزامی است.

🟢چنانچه داوطلبی در کنکور سراسری سال گذشته شرکت نموده و به موجب آن مشغول به تحصیل در یکی از دانشگاه های غیر روزانه باشد، برای شرکت و ثبت نام کنکور سراسری سال جاری لازم نیست از دانشگاه خود انصراف دهد.

موفقیت در کنکور اتفاقی نیست! برای داشتن بهترین برنامه ریزی کنکور از الف مشاور کلیک کنید.
مدارک لازم برای شرکت در کنکور

مدارک لازم جهت ثبت نام در کنکور سراسری 1403 

برای ثبت‌نام در کنکور سراسری یکسری مدارک نیاز است که قبل از ورود به سایت باید آنها را آماده کرد. 

این مدارک شامل:

✅کارت ملی و شناسنامه

✅کد سوابق دیپلم 

✅کد دانش‌آموزی 

✅کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی

✅کد مربوط به منطقه و کدپستی محل سکونت 

✅کد وضعیت نظام وظیفه (مخصوص داوطلبان آقا) 

✅معدل کتبی دیپلم 

✅شماره سریال ۱۲ رقمی خریداری شده برای ثبت نام 

همچنین علاوه بر این مدارک یک قطعه عکس نیز باید اسکن شود که باید شرایط زیر را دارا باشد: 

🔶 دارای ابعاد 4×3 یا 4×6 

🔶قالب jpg

🔶حداکثر حجم، ۷۰ کیلوبایت 

🔶رنگی با پس زمینه سفید و مربوط به سال جاری 

🔶واضح ، تمام رخ و بدون خدشه

🔶تصویر داوطلبان خانم باید با حجاب کامل و به صورت تمام رخ 

🔶غیرقابل قبول بودن عکس اسکن شده از روی مدارک دیگر

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1403

جهت اطلاع دقیق از نحوه‌ی ثبت نام و شرایط کلی آزمون سراسری مطالعه این دفترچه الزامی است. بنابراین داوطلبان می‌توانند قبل از انجام دادن فرایند ثبت‌نام با مطالعه این دفترچه با روند کلی ثبت‌نام و مراحل مختلف آن آشنا شوند. 

جهت دانلود بر روی کادر زیر کلیک کنید.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1403
در صورت انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 1403، لینک دانلود فعال می‌شود.

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلب گرامی

تلگرام الف مشاور
مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاور کنکور
بهترین مشاور کنکور 1403 + برنامه ریزی اصولی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!