اصول برنامه ریزی درسی

اصول برنامه ریزی درسی که هیچکس بهت نمیگه!

موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی بدون داشتن یک برنامه ریزی درسی اصولی امکان‌پذیر نیست. رسیدن به رویای خود امری راحت و آسان نیست. برای فتح قله‌های موفقیت باید به طور کامل با اصول برنامه ریزی درسی آشنا باشید تا بتوانید به طور قطع به هدف خود برسید.

با ما همراه باشید؛ ما در الف مشاور به معرفی بهترین روش و اصول برنامه ریزی درسی می‌پردازیم.

موارد مهم در برنامه ریزی درسی

چرا باید برنامه ریزی درسی داشته باشیم؟

برنامه ریزی درسی به عنوان یک فرایند مهم در یادگیری دروس اهمیت بسیاری دارد.

در واقع برنامه ریزی درسی به دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور کمک می‌کند تا دروس خود را سازماندهی کنند، بهترین روش‌های  مطالعه را انتخاب کنند، مهارت‌های آموزشی و یادگیری خود را توسعه دهند، بهترین روش‌های ارزیابی را برای خود به کار برند و از اشتباهات قبلی خود یاد بگیرند.

همچنین برنامه ریزی درسی به داوطلبان و دانش‌آموزان کمک می‌کند تا اهداف خود را تعیین کنند و به سمت تحقق آنها حرکت کنند. بنابراین برنامه ریزی درسی برای بهبود کیفیت مطالعه و یادگیری بسیار مهم است و باید به عنوان یک فرآیند اساسی برای آمادگی در امتحانات نهایی و کنکور مورد استفاده قرار گیرد.

برنامه ریزی درسی اصولی

اهمیت برنامه ریزی درسی

برای بسیاری از دانش‌آموزان و داوطبان کنکور، مطالعه دروس امری سخت و طاقت فرسا است. اما داشتن یک برنامه ریزی درسی اصولی باعث می‌شود تا دانش آموزان به طور جدی و با پشتکار فراوان بدون خستگی به برنامه خود پایبند باشند. برنامه ریزی درسی اصولی مانع از خستگی و دلزدگی می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند به راحتی دروس خود را مطالعه کنند، حتی دروسی که در آن ضعیف هستند و یا تمایلی به مطالعه آن ندارند. 

در زیر به اهمیت داشتن برنامه ریزی درسی اشاره شده است:

  • سازماندهی

برنامه ریزی درسی اصولی به داوطلبان و دانش‌آموزن کمک می‌کند تا زمان و حجم مطالعه دروس خود را سازماندهی کنند و از بهترین روش‌های مطالعه بهره‌مند شوند.

  • توسعه مهارت‌های یادگیری

برنامه ریزی درسی باعث می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند مهارت‌های یادگیری خود را توسعه دهند و از بهترین روش‌های یادگیری بهره‌مند شوند.

  • ارزیابی خود

برنامه ریزی درسی به دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور کمک می‌کند تا خود را مورد ارزیابی قرار دهند و میزان پیشرفت خود را بسنجند. این امر باعث موفقیت آنها در امتحانات نهایی و کنکور می‌شود.

  • پیشگیری از اشتباهات

برنامه ریزی درسی اصولی باعث می‌شود تا داوطلبان و دانش‌آموزان از اشتباهات قبلی خود یاد بگیرند و در آینده دیگر آنها را تکرار نکند. همانطور که می‌دانید شناخت اشتباهات و درس گرفتن از آنها از مهم‌ترین اصول برنامه ریزی درسی خوب است.

  • تحقق اهداف

برنامه ریزی درسی اصولی باعث می‌شود تا داوطبان و دانش‌آموزان به هدف خود برسند. زیرا داشتن برنامه ریزی درسی اصولی و اجرای جز به جز آن باعث تضمین موفقیت شما می‌شود.

اشتباه در برنامه ریزی کنکور
جهت دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک کنید

یک برنامه ریزی درسی اصولی باید شامل چه مواردی باشد؟

یک برنامه ریزی درسی اصولی باید شامل موارد زیر باشد:

1- تعیین اهداف: باید اهداف کلی و جزئی، بلند مدت و کوتاه مدت خود را تعیین کنید.

2- تعیین حجم و زمان مطالعه درس: برنامه ریزی اصولی باید شامل تعیین زمان مطالعه و حجم مطالعه از هر درس در طول روز شود.

3– منعطف باشد: یک برنامه ریزی اصولی باید منعطف باشد تا دانش‌آموزان در اجرای آن مشکلی نداشته باشند و در صورت عقب افتادن از برنامه، توانایی جبران داشته باشند. 

4– استفاده از بهترین روش‌های یادگیری: خلاصه‌نویسی، حاشیه نویسی، نت‌برداری در کلاس، تندخوانی و … از به روزترین و بهترین روش‌های یادگیری دروس است. در یک برنامه ریزی اصولی باید این موارد لحاظ شود.

5- تنظیم زمان: در یک برنامه ریزی درسی اصولی باید زمان انجام هر فعالیت به طور منعطف لحاظ شود.6

7- تعیین منابع: باید منابع مناسب برای یادگیری در برنامه ریزی درسی در نظر گرفته شود.

8- تنظیم برنامه هفتگی: باید یک برنامه هفتگی مطالعه دروس تنظیم شود تا نسبت به آن و زمان انجام آن پایبند بود.

9– رویایی نباشد: یک برنامه ریزی درسی خوب باید در حد توان باشد، زیرا برنامه خارج از توان تنها سرخوردگی و شکست را به همراه دارد.

استراحت و خواب کافی

آیا برای تمامی دروس می توان برنامه ریزی انجام داد؟

بله، برای تمامی دروس می‌توان برنامه ریزی انجام داد. بهترین روش برای مطالعه هر درس، برنامه ریزی اصولی و منظم است که شامل تعیین اهداف، محتوای درسی، روش‌های یادگیری، ارزیابی و بازخورد، زمان‌بندی، منابع و برنامه هفتگی است. با برنامه ریزی درسی اصولی، مطالعه درس بهتر و موثرتر خواهد بود و دانش‌آموزان نیز بهترین نتایج را خواهند گرفت.

برنامه ریزی درسی باید به چه صورت باشد؟

چگونه یک جدول برنامه ریزی درسی درست کنیم؟

برای تهیه یک جدول برنامه ریزی درسی اصولی باید به موارد زیر توجه کنید:

  • تهیه یک لیست از تمامی کارها

در ابتدا باید لیستی از تمام کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید؛ تهیه کنید. بدین صورت که بر روی برگه‌ای کارهای روزمره و زمان انجام آنها را بنویسد. با این کار شما متوجه خواهید شد که در طول روز چه کارهایی انجام می‌هید و زمان‌های خالی شما چقدر است.

  • اولویت‌بندی کارها

در مرحله بعد باید کارهای خود را اولویت‌بندی کنید. ابتدا کارهایی که انجام آنها مهم و ضروری است را مشخص کنید. حتی ممکن است برای برخی از دانش‌آموزان، مطالعه دروس اولویت اول آنها باشد.

  • تعیین میزان ساعات مطالعاتی خود

بهتر است در برنامه خود میزان ساعات مطالعه در طول یک روز را یادداشت کنید. به طور مثال ساعات مطالعه در روزهای مدرسه با رزهای غیر مدرسه متفاوت است. بدین صورت می‌توانید از میزان مطالعه خود در طول هفته آگاه شوید و به مرور زمان ساعات مطالعه خود را افزایش دهید.

  • تعیین بازه‌های مطالعاتی

در جدول برنامه ریزی درسی خود باید بازه‌های مطالعاتی خود را مشخص کنید. به طور کلی هر 70 دقیقه به 15 دقیقه استراحت نیاز است. پس حتما بعد از 70 دقیقه مطالعه استراحت کنید.

  • تعیین زمان تفریح و خواب

آماده شدن برای کنکور و امتحانات نهایی به منزله محروم شدن از تمامی تفریحات نیست. اتفاقا بهتر است در برنامه ریزی درسی خود زمانی را به دیدار با دوستان، مهمانی رفتن، مسافرت و … اختصاص دهید. اما به یاد داشته باشید که نباید در این امر افراط شود و یا قبل و بعد مهمانی، مطالعه کردن را کنار بگذارید.

  • تعیین بازه‌های زمانی برای دروس عقب افتاده

یک برنامه ریزی درسی اصولی باید منعطف باشد. بدین صورت که زمانی را برای جبران زمان مطالعه از دست رفته به هر دلیلی داشته باشد. این امر باعث می‌شود تا دانش‌آموز دچار استرس و اضطراب نشود و بتواند در ساعات جبرانی، وضعیت مطالعه خود را به برنامه تنظیم شده برساند.

  • تنوع در مطالعه دروس

برای یادگیری بهتر مطالب و جلوگیری از خستگی، باید در برنامه ریزی روزانه خود مطالعه چندین درس را لحاظ کنید. مطالعه تنها یک درس در طول روز اصلا کار اصولی نیست. به طور مثال بهتر است بعد از مطالعه دو درس فهمیدنی مانند ریاضی و فیزیک، یک درس حفظی مثل ادبیات را در برنامه خود جای دهید.

  • تعیین اولویت‌های مطالعاتی خود

نقاط قوت و ضعف هر دانش‌آموزو داوطلب کنکور با هم متفاوت است. برای برنامه ریزی درسی خود باید اولویت‌های درسی خود را طبق نقاط ضعف خود تعیین کنید. همچنین باید بر اساس اهمیت هر درس اولویت‌بندی کرد. البته باید تنوع در تعیین دروس مطالعاتی در طول روز را در نظر بگیرید.

  • تست زدن

از مهم‌ترین مراحل و نکاتی که باید در برنامه ریزی درسی خود لحاظ کنید، تست زدن است. برای آشنایی با سوالات کنکور، نحوه طرح سوال در کنکور، تثبیت مطالب در ذهن، جمع‌بندی و … باید تست بزنید.

  • مرور

اگر شما یک برنامه درسی خوب داشته باشید اما مرور را در برنامه خود قرار ندهید، آن برنامه نه اصولی است و نه جامع. مرور مطالب درسی خوانده شده، باعث تثبیت مطالب در ذهن، ورود مطالب به حافظه بلند مدت، یادگیری بهتر و … می‌شود.

  • ارزیابی برنامه درسی خود

زمانی که از یک برنامه درسی پیرویی می‌کنید، باید در آخر هر برنامه درسی میزان پیشرفت و رشد خود را بسنجید. اگر برنامه‌ای باعث پیشرفت شما نشد، مطمئن باشید که آن برنامه غیر اصولی بوده و پیروی از آن مجاز نیست. ارزیابی برنامه درسی باعث می‌شود تا میزان اشتباهات و نقاط ضعف خود را در برنامه ریزی درسی اصلاح کنید.

آکادمی الف مشاور یکی از بهترین موسسات کنکوری است که در زمینه مشاوره تحصیلی و کنکور فعالیت میکند و دارای سابقه بسیار درخشانی در این زمینه است؛ شما می‌توانید در طرح 7 روز مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور شرکت کنید و پله‌های موفقیت را طی کنید. 

موفقیت با الف مشاور

آشنایی با انواع روش های برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی از مهم‌ترین اقدامات هر داوطلب کنکوری به حساب می‌آید. اما برای طراحی بهترین برنامه درسی، باید با انواع برنامه ریزی درسی آشنا شوید تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی از نظر زمان و حجم مطالب بیشتر در بین دانش آموزان رواج دارد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های برنامه ریزی به مقاله زیر مراجعه کنید.

آشنایی با انواع روش های برنامه ریزی درسی

اصول برنامه ریزی کنکور

اصول برنامه ریزی برای کنکور باید به چه صورت باشد؟

برنامه ریزی برای کنکور باید به صورتی باشد که به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را بگیرید و همچنین به شما اجازه دهد تا به طور موثر و با اعتماد به نفس در آزمون شرکت کنید. برای این منظور، برنامه ریزی شما باید شامل موارد زیر باشد:

1. تعیین هدف: باید هدف خود را برای کنکور مشخص کنید، مانند رتبه دهی در دانشگاه مورد نظر یا قبولی در رشته مورد علاقه.

2. تعیین زمان: باید زمانی که برای آماده شدن برای کنکور دارید را مشخص کنید و سپس بر اساس آن زمان، برنامه ریزی کنید.

3. تعیین محتوا: باید محتوای لازم برای کنکور را شناسایی کنید و سپس بر اساس آن، یک برنامه درسی مناسب تهیه کنید.

4. تعیین روش: باید روش‌های مناسب برای یادگیری مطالب را شناسایی کنید و سپس بر اساس آن، برنامه ریزی کنید.

5. تعیین فعالیت‌ها: باید فعالیت‌های مختلفی را برای آماده شدن برای کنکور در نظر بگیرید، مانند حل تمرین‌ها، مطالعه کتاب‌ها و مقالات، حضور در کلاس‌های تدریس و …

6. تعیین اولویت‌ها: باید فعالیت‌های مهم‌تر را در اولویت قرار داده و روی آنها بیشتر تمرکز کنید.

7. اجرای برنامه: باید برنامه خود را به صورت دقیق و مستمر اجرا کنید و در صورت نیاز، آن را بازبینی و به روز رسانی کنید.

چه عواملی باعث موفقیت در کنکور می‌شود؟

نکات مهمی که باید در برنامه ریزی درسی به آنها توجه داشته باشیم

1. تنوع در روش‌های مطالعه و یادگیری

دانش آموزان متفاوت به روش‌های مختلف بهتر پاسخ می‌دهند، بنابراین باید از روش‌های مختلف برای مطالعه و یادگیری دروس استفاده کرد تا بهترین روش و مناسب‌ترین روش خود را پیدا کنید.

2. مطالعه کامل کتاب درسی

سوال پرسیدن، حل مثال‌ها و تمرینات کتاب درسی، مطالعه کتب کمک درسی، مطالعه گروهی، مطالعه در جلو آینه از مهم‌ترین نکاتی است که باید در برنامه ریزی درسی خود لحاظ کنید.

3. استفاده از منابع متنوع

برای یادگیری درس ریاضی، باید از منابع متنوعی مانند کتاب‌های درسی، منابع آنلاین و تمرینات و مسئله‌های مرتبط با موضوع درس استفاده کرد. همچنین در مطالعه هر درس باید از بهترین منابع کمک آموزشی نیز استفاده کرد.

4. ارزیابی مستمر

باید در طول اجرای برنامه درسی با استفاده از تمرینات و مسئله‌ها، ارزیابی مستمر انجام دهید تا بتوانید نقاط ضعف خود را شناسایی و بهبود ببخشید.

5. بهره‌مندی از بهترین مشاور درسی

استفاده از مشاوره و راهنمایی‌های بهترین مشاور درسی باعث پیشرفت و رشد نمرات و تراز شما خواهد شد. بنابراین قبل از هر چیزی از یک مشاور حرفه‌ای بهره‌مند شوید.

باید چگونه برای کنکور مطالعه کرد؟

برای مطالعه کنکور باید از منابع درست و معتبر استفاده کنید. برای هر درس، بهتر است از چندین منبع مختلف استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که مطالب درسی را به درستی یاد گرفته‌اید. 

همچنین حل تمرین‌های مختلف و مشارکت در کلاس‌های تدریس شده توسط مربیان مجرب، به شما کمک خواهد کرد تا سطح دانش خود را افزایش دهید.

برنامه‌ریزی زمانی نیز بسیار مهم است. باید زمان‌های مشخصی برای مطالعه، تمرین و استراحت در نظر گرفته شود و به آن پایبند باشید. همچنین، به سلامتی خود نیز توجه کنید و به خواب کافی، تغذیه سالم و ورزش منظم توجه داشته باشید.

در نهایت، باید به یاد داشت که برای موفقیت در کنکور، نیاز به تلاش و پشتکار دارید و باید همیشه به هدفتان و تلاش برای دستیابی به آن پایبند باشید.

سخن آخر – اصول برنامه ریزی درسی

ما در این مقاله به معرفی اصول یک برنامه ریزی درسی خوب پرداخته‌ایم. برای داشتن یک برنامه ریزی درسی خوب باید تمامی مواردی که در بالا به آن پرداخته‌ایم را لحاظ کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. امیدواریم با مطالعه این مطلب در فتح قله‌های موفقیت، موفق باشید.

همچنین برای اطلاع از اخبار به روز کنکور می‌توانید در کانال تلگرام الف مشاور عضو شوید.

در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید با ما در بخش کامنت ارتباط برقرار کنید و سوال خود را از مشاورین الف مشاور بپرسید.

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلب گرامی

اینستاگرام الف مشاور
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور تجربی
بهترین مشاوره کنکور تجربی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عطیه اذرمی
عطیه اذرمی

من نمیتوم خودم برنامه ریزی کنم اصلا نمیفهمم اشکال کارم کجاس چیکار کنم؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  عطیه اذرمی

میتونی تو چت انلاین برای ما پیام بزاری تا با توجه به شخصیت سطح علمی و… راهنماییت کنیم

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!