تحلیل کارنامه کنکور

تحلیل کارنامه کنکور سراسری 1402

کارنامه اولیه کنکور سراسری داوطلب بعد از تصحیح پاسخنامه‌های داوطلبان توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود. این کارنامه شامل بخش‌های مهمی اعم از: تراز، رتبه، وضعیت مجاز بودن داوطلب برای انتخاب رشته و … است. بسیاری از داوطلبان با نگاه به اعداد کارنامه خود دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند که کدام رتبه اصلی و مهم برای انتخاب رشته کنکور سراسری است. اگر قصد انتخاب رشته دارید باید به طور کامل و دقیق با تمام قسمت‌های کارنامه کنکور خود آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. با ما همراه باشید. ما در الف مشاور به بررسی سیر تا پیاز کارنامه کنکور می‌پردازیم.

جهت دریافت بهترین مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور کلیک کنید

برای انتخاب رشته کنکور کدام رتبه مهم است؟

کارنامه کنکور سراسری شامل رتبه کل در سهمیه و رتبه کشوری است. در پاسخ به این سوال که کدام رتبه برای انتخاب رشته مهم است؟ باید بگویم که برای انتخاب رشته کنکور سراسری، رتبه داوطلب در سهمیه مهم است. معیار انتخاب رشته کنکور برای دانشگاه‌های سراسری رتبه در سهمیه نهایی است. همچنین برای انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری روزانه، نوبت دوم، پیام نور، پردیس خودگردان و غیرانتفاعی رتبه در سهمیه اهمیت دارد.

رتبه اصلی در کارنامه کنکور

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با رتبه اصلی کارنامه کنکور به مقاله زیر مراجعه کنید.

برای انتخاب رشته کدام رتبه مهم است؟

عکس کارنامه کنکور تجربی

عکس زیر نمونه‌ای از کارنامه کنکور گروه علوم تجربی است. در ادامه به تحلیل هر یک از بخش‌های آن خواهیم پرداخت.

تحلیل کارنامه کنکور

تحلیل کارنامه کنکور سراسری 1402

تحلیل کارنامه کنکور

در این قسمت به معرفی و توضیح هر یک از بخش‌های کارنامه کنکور سراسری مطابق عکس بالا خواهیم پرداخت.

  1. بخش اول، تذکرات، در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

بخش تذکرات در کارنامه کنکور به داوطلب یادآوری می‌کند تا به طور دقیق اطلاعات خود را چک کند و در صورت وجود مشکل اطلاع دهد. بنابراین باید به طور دقیق اطلاعات خود را چک کنید و در صورت مغایرت در زمان مشخص شده از سمت سازمان سنجش مشکل پیش آمده را گزارش دهید.

  1. بخش دوم و سوم، علاقه مندی ها، در تحلیل کارنامه کنکور سراسری 

بخش دوم و سوم خطاب به داوطلب برای انتخاب دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور است. اگر شما قبلا دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور را انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید با پرداخت هزینه از طریق سایت سازمان و دریافت کارت اعتباری این دو دانشگاه را در لیست انتخاب رشته خود قرار دهید.

  1. بخش چهارم، اطلاعات ثبت نامی و آزمونی، در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

بخش چهارم بخش مهمی است. زیرا تمام اطلاعات شما اعم از نام، نام خانوادگی، سال تولد، شماره شناسنامه و … در این بخش است. لطفا تمام اطلاعات ثبت نامی خودتان را چک کنید و اگر با مشخصات شما مغایرت داشت آن را ویرایش کنید.

کدام رتبه برای انتخاب رشته مهم است؟

  1. بخش پنجم، اعلام علاقه مندی بر اساس کارنامه، در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

در هنگام ثبت نام بر اساس علاقه مندی‌تان باید مواردی مانند بهیاری، دانشگاه پیام نور، کارمندی و دانشگاه غیر انتفاعی را با گزینه بله و خیر مشخص کنید. اگر در زمان ثبت نام هر یک از موارد بالا را با گزینه خیر مشخص کرده‌اید و اکنون پشیمان شده‌اید، می‌توانید با پرداخت هزینه آن مورد را در لیست انتخاب رشته خود قرار دهید.

تحلیل کارنامه کنکور سراسری

  1. بخش ششم، وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف با آزمون، در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

در این بخش وضعیت مجاز بودن داوطلب در دوره‌های مختلف اعم از: سراسری روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان و … و دانشگاه‌های مختلف مانند دانشگاه فرهنگیان، پیام نور، شهید رجایی و …. را نشان می‌دهد. باید توجه کنید که این بخش فقط نشان دهنده مجاز بودن داوطلب در انتخاب رشته کنکور است و به معنای قبولی در دانشگاه نیست. همچنین شما فقط می‌توانید در دوره‌هایی که مجاز شده‌اید، انتخاب رشته کنید.

وضعیت مجاز بودن داوطلب در رشته های با آزمون

  1. بخش هفتم، وضعیت مجاز بودن انتخاب رشته بدون کنکور، در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

این بخش وضعیت مجاز بودن داوطلب بر اساس معدل و سوابق تحصیلی در رشته‌های بدون کنکور را نشان می‌دهد. داوطلبان کنکور بر اساس این بخش می‌توانند از طریق سایت سنجش و سایت دانشگاه آزاد در رشته مدنظر خود بر اساس سوابق تحصیلی ثبت نام کنند.

  1. بخش هشتم، اعلام وضعیت سوابق تحصیلی، در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

بخش هفتم در کارنامه کنکور شامل سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی است. شما می‌توانید سوابق تحصیلی‌تان را در این بخش مشاهده کنید و در صورت مغایرت با کارنامه واقعی‌تان آن را ویرایش کنید.

  1. بخش نهم، مشاهده پاسخنامه کنکور، در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

در این بخش امکان مشاهده پاسخنامه کنکور خودتان با پاسخنامه کلیدی ارائه شده توسط سازمان سنجش وجود دارد. شما می‌توانید پاسخنامه خودتان را با پاسخنامه کلیدی مقایسه کنید.

  1. بخش دهم، رتبه و نمره کل در هر زیر گروه، در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

این بخش رتبه و نمره کل داوطلب را در گروه آزمایشی داوطلب نشان می‌دهد. این بخش شامل اطلاعات مهمی اعم از: میزان تاثیر معدل، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، نمره کل داوطلب و میزان تاثیر سوابق تحصیلی را نشان می‌دهد.

رتبه در سهمیه

  1. بخش یازدهم، نمرات خام دروس امتحانی، در تحلیل کارنامه کنکور

در این بخش نمرات خام دروس امتحانی گروه آزمایش داوطلب برای تک تک دروس نمایش داده می‌شود. این نمرات به صورت نمره‌های درصدی ثبت شده‌اند.

  1. بخش دوازدهم، رتبه کل در سهمیه، در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

این بخش آخرین رتبه مجاز شده در دوره‌های روزانه و نوبت دوم را نشان می‌دهد. این بخش شامل ماکزیمم نمره کل زیرگروه‌ها، آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی برای دوره‌های روزانه و نوبت دوم، رتبه کل در سهمیه و رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه می‌شود.

  1. بخش سیزدهم، کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی، در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

در این بخش می‌توانید به کد دسترسی برای انتخاب رشته، رشته‌های با آزمون در دانشگاه آزاد دسترسی داشته باشید.

تحلیل کارنامه کنکور تجربی 1402

داوطلبان رشته علوم تجربی بعد از مشاهده کارنامه اولیه کنکور خود با اعداد و ارقام مختلفی رو به رو می‌شوند. بیشتر داوطلبان در این شرایط دچار سردرگمی و اضطراب می‌شوند و نمی‌دانند برای انتخاب رشته باید چه مراحلی را طی کنند. اولین مرحله در انتخاب رشته آشنایی با بخش‌ها و بندهای مختلف کارنامه کنکور سراسری است. ما در قسمت بالا به طور مفصل به معرفی هر بخش پرداخته‌ایم. در مرحله دوم باید از شرایط ، ضوابط و ظرفیت هر دانشگاه و رشته آشنایی داشته باشید. همچنین باید برای بهترین انتخاب با تمامی رشته‌های دانشگاهی رشته تجربی آشنا باشید. بهره‌مندی از یک مشاوره خبره و ماهر در زمینه انتخاب رشته می‌تواند به شما در انتخاب بهترین رشته و دانشگاه بر اساس استعداد و علاقه‌تان کمک زیادی کند. توصیه می‌شود برای جلوگیری از اشتباه در روند انتخاب رشته و انتخاب بهترین رشته زیر نظر یک متخصص حرفه‌ای انتخاب رشته کنید.

برای طراحی بهترین برنامه ریزی درسی کلیک کنید

عکس کارنامه کنکور انسانی

عکس زیر نمونه‌ای از کارنامه کنکور سراسری رشته انسانی است.

عکس کارنامه کنکور انسانی

تحلیل کارنامه کنکور انسانی 1402

کارنامه کنکور سراسری شامل بخش‌های متفاوتی است. داوطلبان رشته انسانی برای انتخاب رشته ملزم به آشنایی دقیق با هر یک از بندها هستند. 

در مرحله اول باید توجه کنید که آیا در دوره‌های روزانه، شبانه، فرهنگیان، پردیس خودگردان، شهید رجایی مجاز به انتخاب رشته هستید یا نه. اگر مجاز به انتخاب رشته باشید باید دفترچه انتخاب رشته را از سایت سنجش دانلود کنید و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید.

اما اگر مجاز به انتخاب رشته نباشید، باید در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه‌هایی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند، اقدام به انتخاب رشته کنید.

رتبه در سهمیه، رتبه اصلی داوطلب برای انتخاب رشته است. هر چقدر رتبه فرد پایین‌تر باشد، شانس قبولی آن در رشته و دانشگاه مدنظرش بیشتر می‌شود.

موفقیت در کنکور اتفاقی نیست. تنها با داشتن بهترین برنامه ریزی کنکور می‌توانید به طور قطعی در کنکور موفق شوید.

کارنامه کنکور 1402

حذف زیر گروه‌ها و حذف دروس عمومی در کنکور سال 1402 از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری به حساب می‌آید. داوطلبان کنکور سال 1402 با تغییراتی مانند حذف تمامی زیرگروه‌ها در تمامی گروه‌های آزمایشی، حذف دروس عمومی از کنکور، تغییر سوالات، تاثیر مستقیم معدل در کنکور، تغییر مدت زمان پاسخگویی به سوالات و … مواجه هستند.  

در سال‌های گذشته کارنامه هر داوطلب شامل تراز و رتبه در هر زیرگروه بود که داوطلبان بر آن اساس اقدام به انتخاب رشته می‌کردند. اما با حذف زیر گروه‌ها و دروس عمومی در کارنامه کنکور 1402، این کارنامه تنها شامل درصد دروس است.

چگونه پزشکی قبول شویم؟

کارنامه تحلیلی کنکور دی 1401

جدول زیر گروه‌ها با توجه به حذف زیر گروه‌ها در کنکور 1402 دیگر در کارنامه کنکور دی ماه 1401 وجود نخواهد داشت. همچنین دیگر دسته‌بندی برای رشته‌ها وجود نخواهد داشت. اما تاثیر سوابق تحصیلی داوطلب در کارنامه کنکور دی ماه لحاظ خواهد شد. نتایج کنکور دی ماه 1401 در دو مرحله اولیه و نهایی منتشر می‌شود. کارنامه اولیه با عنوان کارنامه اولیه کنکور سراسری 1402 برای شرکت کنندگان در کنکور دی ماه 1401 صادر می‌شود. اما کارنامه نهایی کنکور دی ماه با توجه به امتحانات نهایی داوطلبان در خرداد ماه 1402 در شهریور 1402 نیز منتشر می‌شود.

تحلیل کارنامه کنکور سراسری 1402 9

نحوه دریافت کارنامه کنکور سراسری 1402

برای مشاهده کارنامه خود می‌توانید از سه طریق با داشتن اطلاعات ثبت نامی و کارت ورود به جلسه خود اقدام کنید.

در مرحله اول باید وارد سایت سنجش ( www.sanjesh.org ) شوید و سپس بر روی مشاهده نتایج مرحله اول آزمون سراسری کلیک کنید. با در دسترس داشتن اطلاعاتی مانند شماره شناسنامه، شماره داوطلبی، سال تولد، شماره پرونده، شماره سریال و کد رهگیری می‌توانید نتایج خودتان را مشاهده کنید.

کارنامه قبولی کنکور سراسری 1402

بعد از انتخاب رشته باید منتظر اعلام نتایج آن باشید تا از قبولی و یا عدم قبولی خود در کنکور مطلع شوید. داوطلبانی که اقدام به انتخاب رشته و پر کردن فرم انتخاب رشته کرده‌اند، باید وارد سایت سنجش (www.sanjesh.org ) شوند و از منوی سمت راست گزینه سراسری را انتخاب و بر روی لینک نتایج انتخاب رشته کنکور کلیک کنند.

با وارد کردن اطلاعات خود می‌توانید نتایج کارنامه را مشاهده کنید. در صورت قبولی در دانشگاه ستون‌هایی با عناوین کد رشته محل پذیرفته شده، عنوان رشته، دوره قبولی و محل قبولی داوطلب مشخص شده است. همچنین در صورت عدم قبولی با کلمه مردود مواجه می‌شوید.

چگونه رتبه برتر شویم؟ برای آشنایی با رمز و رموز رتبه برترشدن کلیک کنید.

شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش دانشجو در سال 1402

  • کسب حداقل نمره نهایی 7 هزار و بالاتر آن
  • حداکثر سن 22 سال
  • حداقل معدل کل 15

پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به طور متمرکز و با مصاحبه، معاینه و گزینش انجام می‌شود. گزینش در این دانشگاه به صورت بومی است. داوطلبان بعد از فارغ التحصیلی باید در مناطقی که آموزش و پرورش تعیین می‌کند، شروع به تدریس کنند.

سخن آخر

ما در این مقاله به صفر تا صد تحلیل کارنامه کنکور سراسری به زبان ساده اشاره کرده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این مقاله به طور کامل با بخش‌های کارنامه کنکور سراسری خود آشنا شوید و بهترین انتخاب رشته را داشته باشید. اگر سوال و یا ابهامی در این رابطه دارید، می‌توانید با مشاورین ما در الف مشاور ارتباط برقرار کنید و یا در بخش کامنت آن را با ما مطرح کنید. همچنین شما می‌توانید با شرکت در طرح 7 روز مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور از بهترین راهنمایی‌های مشاورین ما بهره‌مند شوید.

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
معرفی رشته پزشکی
همه چیز درباره رشته پزشکی؛ معرفی کامل
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی آذر
علی آذر

رشته های بدون کنکور چی؟ با کدوم رتبه سنجیده میشه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  علی آذر

سلام علی جان…. هر دانشگاه قوانین و مقرراتی داره…… نحوه پذیرش رشته های مختلف توی دانشگاه های مختلف، متفاوته…… رشته های بدون کنکور بیشتر بر اساس سوابق تحصیلی هست… برای اطلاع دقیق از نحوه پذیرش دانشگاه ها میتونی از مشاوره انتخاب رشته کنکور استفاده کنی.

hadi.hoseini
hadi.hoseini

سلام
برای دریافت مشاوره انتخاب رشته باید چیکارکنیم؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  hadi.hoseini

سلام هادی عزیز… برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کافی به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور بری و اطلاعاتتو ثبت کنی…

mahnaz.m
mahnaz.m

یعنیخودم انتخاب رشته نکنم؟ من خیلی میترسم یه جایی رو اشتباه کنم و بعد دیگه نشه کاریش کرد…

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  mahnaz.m

سلام مهناز جان… فرایند انتخاب رشته خیلی حساسه و یک اشتباه میتونه نتیجه رو عوض کنه… اگر مایل هستی میتونی برای دریافت مشاوره انتخاب رشته روی لینک زیر کلیک کنی…
مشاوره انتخاب رشته کنکور

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!