روش های مطالعه شب امتحانی

روش های مطالعه شب امتحان + نمونه سوال امتحانی

بسیاری از دانش آموزان دغدغه اینکه چگونه درس بخوانند تا نمره ۲۰ بگیرند دارند، همه شما می دانید که شروع به موقع برای درس خواندن بسیار اهمیت دارد تا در امتحانات موفق شوید. بهتر است در طول سال تحصیلی به درستی درس بخوانید تا لحظه آخر مطالب درسی انباشته نشوند و اضطراب ناشی از آن باعث بی کیفیت شدن مطالعه شما نشود. با این حال مطالعه در شب امتحان از اهمیت بیشتری برخوردار است و مستلزم رعایت نکاتی خواهد بود روش مطالعه و برنامه ریزی در دوران امتحانات تفاوتهایی نسبت به دیگر ایام تحصیلی دارد. ایام امتحانات زمان مناسبی برای جبران عقب افتادگی های درسی شما است، این دوره برای دانش آموزان سال یازدهم و دوازدهم بیشتر اهمیت دارد؛ زیرا در این پایه های درسی در کنار امتحانات باید خود را برای کنکور نیز آماده کنند. برای دانستن روش مطالعه دروس در شب امتحان و نکات مهم شب امتحانی در ادامه با ما همراه باشید.

نکات مهم روش های مطالعه شب امتحان

برای داشتن مطالعه ای سودمند در شب امتحان  باید به نکات زیر توجه کنید:

  1. ابتدا سعی کنید مباحثی که از قبل در آن‌ها پیش زمینه دارید تمرین و تکرار کنید، حتما بخشی از درس ها برای شما آشنا به نظر می رسند. با مرور کوتاه و مختصر آنها را به خاطر می آورید اگر تسلط بیشتری روی این مباحث داشته باشید می توانید بخشی از  محتوای درسی را کاملاً یاد بگیرید.
  2. برای مرور و یادآوری مباحث از یادداشت ها و خلاصه نویسی های قبلی خود استفاده کنید، به طور مثال دست نوشته ها، جزوه های شخصی، فلش کارت ها، در روند مرور و مطالعه هر چه سریعتر شما کمک می کند.
  3. برای  تمرکز بیشتر و حواسی جمع نکات مهمی را که در حین مطالعه به آن بر می خورید در گوشه ای بنویسید.
  4. بهتر است در مطالعه مطالب جدید ارتباطی  با مطالب و دانسته های قبلی داشته باشد، سعی کنید مطالب جدید را با مطالب قبلی ارتباط دهید تا روند یادگیری آنها بهتر انجام شود به طور مثال: مبحث قلب زیست شناسی را به خوبی یاد دارید، مبحث اعصاب را به آن مرتبط کنید، برقراری ارتباط بین این دو دستگاه را بررسی و تحلیل کنید تا مطالب دروس برای شما مرور شده باشند‌ و به روشی ساده آنها را یاد گرفته باشید و در ذهنتان به خوبی تثبیت شده باشند. توصیه می شود برای یادگیری مطالب جدید آنها را به صورت تکی مطالعه نکنید؛ زیرا مطالعه تکی مباحث جدید تنها دچار خستگی فرد و هدر رفتن زمان او می شود. یک مبحث جدید باید چندین بار مطالعه و تمرین شوند پس در طول سال تحصیلی با برنامه های منظم این مطالب را مطالعه کنید.
  5. خود را به زور بیدار نگه ندارید، اگر مغز خواب کافی نداشته باشد اعمال خود را به شکل درست انجام نمی دهد. به خیال اینکه همه مطالب را در طول شب خوانده اید اما برای شما سودی ندارد و به راحتی این مطالب فراموش می شود در صورت اجبار مطالعه بیشتر را در ساعات ابتدای صبح انجام دهید. در هنگام مطالعه هر نیم ساعت یک بار چند دقیقه استراحت کوتاهی در نظر بگیرید و با نوشیدن آب و میان وعده های سبک مانند میوه بدن خود را پر انرژی نگه دارید.
  6. به جزئیات توجه نکنید و کلیات را مطالعه کنید، نکته های ریز بسیار زمان بر هستند به خاطر کم بودن زمان لازم است از برخی مطالب صرف نظر کنید تا کلیات مهمتر را مطالعه کرده باشید و خوب یاد بگیرید.
  7. مطالعه گروهی یا دو نفره داشته باشید، مطالعه با دوستان باعث می شود چیزهایی که آنها بلد هستند به شما نیز یاد بدهند. با این کار مطالب را برای هم خوب توضیح می دهید و با زبان خودمانی یاد میگیرید به گونه ای می شود گفت رفع اشکال کرده‌اید و در زمان کوتاه تر مطالب بیشتری را مطالعه می کنید. مطالعه در کنار دوستان از استرس و اضطراب شما نیز می کاهد.
  8. نمونه سوالات امتحانی را حل کنید، نکات جدیدی که در نمونه سوالات امتحانی وجود دارد آمادگی شما را بیشتر می کند و با این کار به شکل ساده تری خود را می آزماید. اگر نتوانستید سوالات را حل کنید خود را سرزنش نکنید، این کار فقط برای افزایش تسلط شما در امتحان پیش رو خواهد بود.

برنامه ریزی برای امتحانات خرداد

همانطور که روش مطالعه هر درس اهمیت دارد،  باید بدانید برنامه‌ ریزی دقیق برای امتحانات از مهمترین قدم هایی است که باید در جهت موفقیت بردارید. یکی از استراتژی های مفید برای به ثمر نشستن یک سال تحصیلی دانستن نقاط ضعف و قوت خود در برنامه ریزی امتحانی است. اول به سراغ بخش هایی که کمتر به آنها مسلط هستید بروید، اگر درسی را هنوز مطالعه نکرده اید در شب امتحان وقتی برای خواندن تمام نکته های کتاب ندارید، می توانید با کمک آزمون ها و تمرین های درس قسمت اعظمی از مفاهیم کتاب را یاد بگیرید. با حل کردن تمرین ها نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید، همچنین اگر چند صفحه را مطالعه کردید اما فکر می کنید قسمتی از آن را متوجه نشده اید حتما یکبار دیگر آن را مرور کنید. اگر بدون توجه از این مطالب گذر کنید در سر جلسه امتحان ذهن شما آشفته می شود و مطالب دیگر را فراموش می کنید. با توجه به شرایط زندگی و روحیات خود برنامه ریزی تنظیم کنید که قابل اجرا باشد. اگر از پیش ساعت های طولانی در روز تعیین کنید نمی توانید از پس آن بر بیایید. حتی تا در صورت تلمبار شدن درس ها به اجبار خود را به شش ساعت مطالعه در روز مجبور نکنید، این برنامه ریزی بازدهی خوبی نخواهد داشت. بهتر است نسبت به سابقه برنامه ریزی قبلی خود هر روز یک ربع به ساعات مطالعه خود اضافه کنید. در کنار رعایت کردن این نکات، بهترین راه برای به نتیجه رسیدن در امتحانات به خصوص برنامه ریزی در شب امتحان، مشاوره گرفتن از مشاوره تحصیلی است. برنامه ریزی دقیق و کاربردی است که توسط افراد کارآزموده و متخصص پی‌ریزی شود. برای گرفتن نمرات بالا در امتحانات خرداد از طرح رایگان برنامه ریزی شخصی ویژه امتحانات خرداد استفاده کنید.

نکات طلایی بیست گرفتن را در مقاله چگونه در امتحانات نهایی ۲۰ بگیریم؟ پیدا کنید!

برای دروس حفظی چقدر باید تست بزنم🤔 تا اون مطلب و نکته تو ذهنم🧠 موندگار بشه
موقع آزمون هم بتونم خوب سوالات اون درس رو جواب بدم🤓✏️
♨️ بیا که راهکارشو دقیق و کامل برات توضیح دادم👇👇👇
اینجوری هم مطلب رو فراموش نمیکنی💥
هم درصدت بالاتر میره⚡️📈
اول از همه باید بدونی اون درس رو چجوری بخونی⁉️📒
گام اول (اولین کاری که باید انجام بدم چیه؟)🤔🧐
گام دوم (نیاز واجب برای تثبیت مطلب)📚✅️
الزام روتین شبانه🌃😴
روش صحیح تحلیل تست های این دروس💯😱

چگونه در زمان کوتاه درس بخوانیم؟

اول اینکه باید توجه کنید  کیفیت درس خواندن و مفید بودن آن مهمتر از ساعاتی که به آن اختصاص می دهید. مثلاً روزی ۱۲ تا ۱۴ ساعت درس بخوانید اما کاملاً بر مطالب مسلط نباشید، کار بیهوده ایست. یک ساعت مطالعه با تمرکز بهتر در ذهن ثبت می شود. اگر بخواهید زمان کوتاهی به درس اختصاص دهید باید بدانید درس ها به سه دسته تقسیم می شوند: حفظی مانند تاریخ، زیست شناسی و جغرافیا که حجمی از مفاهیمی هستند که باید به خاطر سپرده شوند. حل کردنی مانند ریاضی و فیزیک و همچنین دروسی مثل انگلیسی و ادبیات فارسی که تفسیری هستند. حالا با روش هایی که می توانید درسها را موثر و در زمان کوتاه به خصوص شب امتحان مطالعه کنید و یاد بگیرید اشاره می کنیم:

  • مطالعه اجمالی: متن کتاب را نگاهی یکباره و اجمالی بیندازید، نکات مهم آن را علامت گذاری کنید و دقت کنید این کار بیشتر از ۷ الی ۱۰ دقیقه طول نکشد.
  • سوال پرسیدن: هر پاراگراف را تبدیل به یک سوال کنید که ممکن است در امتحان مطرح شود. این سوالات احتمالی را در کنار قسمت های مهم متن کتاب درسی قرار دهید.
  • خواندن و حفظ کردن: متن درس را دوباره نگاه کنید، نکات کلیدی آن را جداگانه و به زبان خودتان حفظ کنید. میتوانید دور آنها را دایره بکشید تا جلب توجه کنند و دید بهتری به شما بدهند. در مرحله آخر آن مباحثی را که حفظ کردید از بر بخوانید.
  • دوره کردن: حالا سوالات نوشته شده را از خودتان بپرسید تا ببینید آیا کاملا آنها را یاد گرفته اید و می توانید به آنها پاسخ دهید.
  • بازیابی: این مرحله تکرار مراحل قبلی است تا در مورد مبحثی که یاد گرفتید فکر کنید و کاملاً آن را به خاطر بسپارید.

نمونه سوال امتحانی هر درس

دکمه دانلود
سوال و جواب نهایی زیست
دکمه دانلود
نمونه سوال امتحانی زبان
دکمه دانلود
نمونه سوال امتحانی زیست
دکمه دانلود
نمونه سوال عربی
روش های مطالعه شب امتحان + نمونه سوال امتحانی 5
نمونه سوال فیزیک
روش های مطالعه شب امتحان + نمونه سوال امتحانی 5
ریاضیات گسسته
روش های مطالعه شب امتحان + نمونه سوال امتحانی 5
جامعه شناسی
روش های مطالعه شب امتحان + نمونه سوال امتحانی 5
تاریخ

سخن پایانی

سعی کردیم در این مقاله به سوالاتی که در مورد مطالعه شب امتحانی مطرح می‌شود پاسخ دهیم و روش های کاربردی مطالعه شب امتحانی را ارائه دهیم. باز هم به این نکته اشاره می‌کنیم که در طول سال تحصیلی از برنامه ریزی و مطالعه درسی غافل نشوید تا دچار استرس و نگرانی های شب امتحانی نشوید. همچنین به دانش آموزان پایه دوازدهم توصیه می کنیم به امتحانات  خرداد توجه ویژه‌ای کنند، این امتحانات می تواند سکوی پرتاب خوبی برای رسیدن به رتبه برتر شدن باشد. با مطالعه درست برای امتحانات آمادگی لازم برای کنکور نیز به دست می‌آورید. برای دریافت مشاوره تحصیلی آنلاین از مشاوران الف مشاور در تمام زمینه ها اعم از برنامه ریزی برای کنکور، امتحانات نهایی و امتحانات تمام مقاطع و رشته ها و همچنین هرگونه سوال و ابهامی در رابطه با موفقیت تحصیلی با ما در ارتباط باشید. همچنین به مقاله مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی برای امتحانات نهایی مراجعه کنید و روش های برنامه ریزی اصولی بشناسید. همچنین اگر روش و تجربه ای در مورد درس خواندن در شب امتحان دارید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!