روش های خلاصه نویسی

فوق العاده ترین روش های خلاصه نویسی که باید بدانید!

خلاصه نویسی از مهم‌ترین و الزامی‌ترین روش‌ها برای هر دانش آموز است. زیرا با خلاصه نویسی بهتر یاد می‌گیرید و مطالب مهم در ذهنتان ماندگار می‌شود. اگر پرتلاش هستید و هدف بزرگی دارید، بهتر است با بهترین روش‌های خلاصه‌نویسی آشنا شوید تا بتوانید بهتر از قبل در جلسه آزمون و امتحانات عمل کنید. با ما در الف مشاور همراه شوید.

خلاصه نویسی چیست؟

ابتدا باید بدانید خلاصه نویسی چیست؟ خلاصه نویسی برای مرور مطالب درسی و یادآوری مباحث در کوتاه ترین زمان به کار می‌رود. این روش کاربردی ترین، باکیفیت‌ترین و سریع‌ترین روش برای مطالعه ای سودمند است. یادگیری این روش ها در آزمون های آزمایشی و جمع بندی یک ماه قبل از کنکور بسیار کارآمد هستند. حالا سوال بسیاری از دانش آموزان این است که چطور می‌شود تمام مطالب یک کتاب را خلاصه کرد؟ اما خلاصه نویسی به گونه ای نیست که کلمه به کلمه کتاب را خلاصه کرد، روشی است که مطالب مهم همه درس ها نه همه مباحث را با روش های اصولی و مفید خلاصه نویسی و یادداشت برداری می شود. در این محتوا روش های خلاصه نویسی هر درس را می‌آموزید. همچنین با داشتن برنامه ریزی درسی اصولی و دقیق می‌توانید به درستی رس بخوانید و بازدهی مطالعه‌تان را افزایش دهید.

انواع خلاصه نویسی

برای داشتن یک خلاصه نویسی اصولی و کاربردی باید از انواع آن آشنایی داشته باشید؛ زیرا خلاصه نویسی ذهن شما را فعال تر می کند و توجه به مطالب را بیشتر خواهد کرد، خلاصه نویسی تاثیر زیادی در پیشرفت و میزان یادگیری می گذارد. شما داوطلبان عزیز برای آمادگی در کنکور بایستی از روش های خلاصه نویسی در زمان مطالعه بهره ببرید. زمانی که فقط یک ماه مانده به کنکور وقت دارید آیا می توانید همه ی کتاب ها را مطالعه کنید؟ پس بهتر است هر درسی را در زمان خود خلاصه نویسی کنید تا با خیال راحت در ماه های آخر کنکور به جمع بندی و مرور بپردازید. این خلاصه نویسی ها حجم بسیار کمی از متن اصلی کتاب هستند که مفهوم و چکیده کلیدی را به ما میدهند. بعضی از دانش آموزان گمان می کنند خلاصه نویسی  پروسه‌ای ناممکن، سخت و وقت گیر می باشد اما با خلاصه برداری و مطالعه مطالب، در دفعات بعد نیاز به صرف زمان زیاد ندارید و با نگاه کردن به خلاصه مطالب آنها یادآوری می شوند. اکنون به انواع خلاصه نویسی می پردازیم  که بسته به نوع مطالعه شما و شرایط مختلف می توانید هر یک از آنها را انتخاب کنید.

1. علامت گذاری

روش است که شما را در حین مطالعه درگیر مطالب می کند و مطالعه فعال شکل می دهد. روشی سریع که نکات مهم را مشخص می کند. شما می توانید مطلبی که برایتان سوال ایجاد می کند و به طور کامل آن را متوجه نمی شوید با یک علامت سوال آن مطلب را علامت بزنید و یا اینکه کلمه یا عبارتی برای شما مهم و کلیدی بود دور آن را خط بکشید. این علامت گذاری ها در زمان مرور مطالب به شما کمک می کند اما به یاد داشته باشید در استفاده از علامت ها زیاده روی نکنید زیرا متن کتاب را شلوغ و در هنگام مطالعه حوصله شما را سر می برد.

2. خط کشیدن زیر مطالب مهم

این روش در بین دانش آموزان و داوطلبان بیشتر رایج است؛ زیرا مطالب مهم را بدون هیچ تغییری خلاصه می کنند و به راحتی یادداشت برداری می شود. برای استفاده بهتر از این روش از ماژیک های رنگی استفاده کنید‌ یک مطلب مهم اگر با رنگ متفاوت نمایان باشد بهتر در ذهن ثبت خواهد شد. در خلاصه نویسی به روش خط کشیدن زیر مطالب مهم وسواس به خرج ندهید؛ زیرا اگر زیر همه مطالب را خط بکشید صفحه پر خط هایست که در زیر جملات می‌بینید. به طور مثال: زیر جملاتی مانند تعریف های کلیدی، نتیجه گیری کلی و نکات تستی خط بکشید.

3. حاشیه نویسی

این روش خلاصه نویسی می تواند مجموعه ای از مطالب مهم و خلاصه شده را از متنی که شما مطالعه می کنید استخراج کند. به طور مثال: کلیدی ترین جمله هر پاراگراف را به زبان خودتان در حاشیه جزوه یا کتاب بنویسید.

4. دسته بندی

این روش خلاصه نویسی برای مباحثی مانند احادیث درس دین و زندگی یا تاریخ ادبیات که طبقه بندی های مختلفی دارند بسیار کاربردی است. مثلاً می‌توانید احادیث را بر اساس اشخاص و شاعران را بر اساس قرنی که می‌زیستند دسته بندی کنید.

 5. یادداشت برداری

این نوع خلاصه نویسی اصلی ترین نوع آن می باشد، این روش به یادگیری شما در طولانی مدت و همچنین صرفه جویی در وقت بسیار کمک می کند. در این روش مهمترین مفهوم هر مطلب را در دفترچه ای جداگانه به روش های خاص یادداشت کنید‌. به یاد داشته باشید این یادداشت ها باید خلاصه و کوتاه و در عین حال کاربردی و و مفهومی باشد همچنین باید این یادداشت ها آن چیزی که در پاراگراف کتاب وجود داشته برای شما تداعی کند یا به زبان ساده مفاهیم را یادآوری کرده باشد. برای یادگیری بهتر این روش از مشاوران و متخصصان حوزه مشاوره تحصیلی کمک بگیرید. پیشنهاد الف مشاور به شما مشاوره تحصیلی آنلاین می باشد که برای امتحانات و کنکور می توانید  روش های خلاصه نویسی هر درس را بیاموزید. 

انواع روش های خلاصه نویسی

روش خلاصه نویسی دروس عمومی برای کنکور

همانطور که می دانید خلاصه نویسی دروس کنکور با یکدیگر متفاوت هستند. دروس عمومی همچون زبان انگلیسی، ادبیات، عربی که یادگیری آن ها به صورت حفظی می باشد بهتر است خلاصه نویسی این دروس به صورت درس به درس نباشد و خلاصه نویسی آنها را مبحث به مبحث و موضوعی انجام دهید. برای تسلط بیشتر روی لغات می توانید از جعبه ی لایتنر استفاده کنید، همچنین فرمولهای کلی زمان ها، قواعد و دستور را تا حد امکان در چند برگه خلاصه نویسی کنید. برای تقویت و یادگیری بخش آرایه های ادبی تمرین و تست زنی بیشتر، می تواند  راهکار مناسبی باشد.

روش خلاصه نویسی دروس اختصاصی برای کنکور

برای خلاصه نویسی دروسی که حالت محاسباتی دارد مانند: فیزیک، ریاضی و بخش هایی از شیمی، فرمولهای کاربردی و مهم آنها را یادداشت کنید و برای یادگیری بهتر آن ها زیر فرمول های مهم که با هم ارتباط دارند چند تست جامع کنکورهای سراسری را بنویسید؛ باید فرمول ها دسته بندی شده و منظم باشند تا یادگیری و حفظ کردن آنها راحت تر باشد. مباحث حفظی شیمی را نیز داخل کتاب علامت گذاری کنید، فلش کارت ها برای مرور سریع و راحت به شما کمک می کنند بعضی از مباحث پایه های مختلف با هم ارتباط دارند مانند فیزیک حرکت شناسی سال دوم و چهارم که باید آنها با هم خلاصه نویسی شوند.

اصول و قوانین خلاصه نویسی

نحوه خلاصه نویسی درس زیست

خلاصه نویسی درس زیست با درس های دیگر بسیار تفاوت دارد و این درس و بخش های مفهومی درس شیمی باید یک دید کلی از مطالب مهم فصل ها به شما  ارائه بدهند. بهترین روش خلاصه نویسی این درس به شکل نموداری خواهد بود. این روش به شما کمک می کند در حین مطالعه کتاب درسی روی جزئیات تمرکز بیشتری داشته باشید. 

بهترین روش خلاصه نویسی برای درس فیزیک

با توجه به اینکه یکی از درس های تخصصی گروه ریاضی و تجربی درس فیزیک می باشد، شما می توانید ابتدا همه فرمولی را یادداشت کنید و در کنار آن یک مثال بیاورد. کنار فرمول های درس فیزیک مفاهیم مطالب مهم را آن طور که متوجه می شوید یادداشت کنید. برای یادگیری بهتر پس از حل کردن تست های کنکور آنها را به خلاصه های خود اضافه کنید. 

تخصصی ترین روش خلاصه نویسی درس شیمی

نحوه خلاصه نویسی درس شیمی به گونه ای است که ابتدا داوطلبان مفاهیم وفرمول ها را به خوبی یاد بگیرند، سپس به خلاصه نویسی این درس بپردازند. مهمترین منبع برای یادگیری کتاب درسی است. فرمول ها را در دفترچه های جداگانه خلاصه نویسی کنید، نکات کتاب با تمرکز و دقت بالا بخوانید، سپس مفاهیم کلیدی و مهم را خلاصه نویسی کنید. بعد از بررسی تست های سال های گذشته نکات مهم جمع آوری و یادداشت کنید. 

چرا باید برای کنکور خلاصه نویسی کنیم؟

ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا برای کنکور باید خلاصه نویسی کنیم؟ با خلاصه نویسی می‌توانید یک درس را چندین بار به شکل سریع مرور کنید. حجم مطالب کمتر، زمان صرف شده برای مطالعه آنها نیز کوتاه تر خواهد بود. همچنین تمام مباحث و مطالب مرتبط به یک موضوع را که در کتاب های مختلف درسی جزوه ها و کتاب های تست پراکنده شدند به صورت یکجا خلاصه نویسی و جمع بندی می‌شود، این امر از پراکنده خوانی نیز جلوگیری می کند. 

بهترین روش‌های خلاصه نویسی

چگونه خلاصه نویسی کنیم برای کنکور؟

خلاصه نویسی برای کنکور باید به گونه‌ای باشد که با تعداد کلمات کمتر، بیشترین بار مفهومی را دارا باشد. استفاده از کلمات کلیدی و نت برداری از مطالب مهم، فصل بندی کردن مطالب خلاصه شده از مهم‌ترین اصول در خلاصه نویسی برای کنکور است. خلاصه نویسی بهتر است، مرتب در دفتری با عنوان و سربرگ هر مبحث نوشته شود تا دسترسی به آن آسان باشد.

مزیت های خلاصه نویسی برای کنکور

خلاصه نویسی بهترین روش برای مرور و جمع بندی مطالب است. با خلاصه نویسی می‌توانید حجم زیادی از مطالب را در ذهنتان بسپارید و به آن دسته از مطالب که تسلط ندارید، مسلط شوید.

همچنین خلاصه نویسی باعث مرور مطالب و طبقه بندی مطالب در ذهن می‌شود. با خلاصه نویسی به نکات مهم پی می‌برید و تمرکزتان در هنگام مطالعه بالا می‌رود. داشتن برنامه ریزی برای کنکور گامی بزرگ در جهت موفقیت و رشد تلقی می‌شود. با برنامه ریزی کنکور از الف مشاور در کنکور به طور تضمینی موفق شوید.

سخن پایانی

تمام نکاتی که باید در خلاصه نویسی های رعایت کنید در مقاله گفته شد. توجه کنید خلاصه نویسی برای افزایش یادگیری دانش آموزان بسیار موثر است. این خلاصه ها برای  همه دروس از جمله عمومی و تخصصی الزامیست است. بهتر است خلاصه نویسی های شما به صورت دستی و دست نویس باشد تا در هنگام مرور آنها بهتر در ذهن ثبت شوند. الف مشاور به تمام داوطلبان کنکور برای داشتن یک جمع بندی اصولی و مفید در ماه آخر کنکور  پیشنهاد می‌کند از مشاوره تحصیلی استفاده و روش های تخصصی خلاصه نویسی برای هر درس را از مشاور تحصیلی خود دریافت  کنند. 

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایلام
ایلام

سلام نظرتون درباره نت برداری چیه؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!