رشته داروسازی

معرفی صفر تا صد رشته داروسازی

رشته داروسازی یکی از شاخه‌های  پرطرفدار رشته علوم پزشکی است که هر سال متقاضیان زیادی از رشته تجربی برای قبولی در این رشته به رقابت می‌پردازند. اگر شما یک دانش‌آموز رشته تجربی هستید که رویای داروساز شدن دارید اما اطلاعات جامع و کاملی در مورد رشته داروسازی در دسترس ندارید و نمی‌دانید که چطور باید انتخاب رشته کنید که بتوانید در این رشته قبول شوید می‌توانید از مشاوره انتخاب رشته کنکور بهره‌مند شوید. ما در این مقاله به معرفی رشته داروسازی و تاریخچه‌ی آن، آشنایی با دروس دانشگاهی، فرصت‌های شغلی و مهارت‌های لازم برای اشتغال در این رشته می‌پردازیم.

فهرست محتوای این مطلب نمایش

با رشته داروسازی آشنا شوید

رشته داروسازی شاخه‌ای از علوم پزشکی است که به تولید و ساخت دارو، نحوه اثر دارو بر بدن، کم کردن بحران های بیماری‌زا و تامین بخش عمده ای از شیوه‌های درمانی برای سلامت جامعه می‌پردازد. بنابراین برای رسیدن به هدف خود یعنی رشته داروسازی و یا سایر رشته‌های عالی باید موارد زیر دارد حتماً در نظر بگیرید.

  • داشتن برنامه‌ی خوب و منظم
  • مطالعه‌ی درست و درک مطالب
  • مطالعه دروس عمومی علاوه بر دروس تخصصی
  • افزایش ساعات مطالعه به‌مرور زمان

برای اطلاع از یک برنامه خوب و ساعات مطالعه متناسب با خود می‌توانید از مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه ما بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه کلیک کنید.

وظایف کارشناسان داروسازی

چرا اهمیت رشته داروسازی در بین رشته ها بیشتر است؟

نکته مهم در زمینه اهمیت رشته داروسازی این است که درصد قابل‌توجهی از بیماران در روند دارودرمانی، به نامناسب بودن کیفیت دارو، انتخاب نامناسب نوع دارو برای درمان و مهم‌تر از همه نحوه استفاده دارو با مشکل روبرو هستند. مشکلات دارویی می‌تواند به رژیم غذایی بیمار، تداخل دارویی و تضعیف یا تقویت اثر داروها بستگی داشته باشد. در اینجاست که اهمیت داروساز در روند درمان نمایان می‌شود زیرا یک داروساز با ساخت داروهای باکیفیت می‌تواند از تداخل دارویی پیشگیری کند و با تعیین نحوه‌ی مصرف دارو اثرگذاری آن را بر روی بیماری دو چندان کند. برخلاف باور عموم وظیفه اصلی یک داروساز فروش دارو در داروخانه نیست بلکه تولید و بهبود کیفیت دارو، اطلاع‌رسانی بیماران از نحوه مصرف دارو و ارائه‌ی خدمات دارویی است.

تاریخچه رشته‌ی داروسازی

در دوران گذشته پزشکان و حتی عامه‌ی مردم برای درمان و شفا بیمار از دارودرمانی استفاده می‌کردند. در قرن 20 هم‌زمان با گسترش علم پزشکی، رشته داروسازی از رشته پزشکی جدا و به‌عنوان رشته‌ای مستقل در جهان شناخته شد. اما ورود رشته داروسازی در ایران به سال ۱۳۱۳ در دانشکده‌ی داروسازی دانشگاه تهران برمی‌گردد. پس از آن سایر دانشگاه‌های کشور شروع به تأسیس دانشکده داروسازی کردند. امروزه با گسترش روزافزون علم داروسازی مراکز تحقیقاتی در زمینه دارو و سلامت تأسیس شد که در رشد و ترقی این رشته بسیار تأثیرگذار بوده است. هم‌اکنون سراسر جهان، اقدام به پایه‌گذاری گرایش‌های تخصصی در رشته‌ی داروسازی کرده‌اند که هدف توسعه فعالیت‌های علمی-پژوهشی بوده است.

جهت آشنایی با رشته مامایی به مقاله “همه چیز درباره رشته مامایی” مراجعه کنید.

ادامه تحصیل در رشته داروسازی

پزشکان عمومی داروسازی می‌توانند در رشته‌های علوم پایه پزشکی مانند آمار حیاتی، انگل‌شناسی پزشکی، بیوشیمی، فیزیولوژی، ویروس‌شناسی و ژنتیک ادامه تحصیل دهند اما گرایش‌های تخصصی رشته داروسازی به شرح زیر است.

گرایش های ارشد رشته داروسازی

  1. کنترل دارو
  2. اقتصاد و مدیریت دارو
  3. شیمی دارویی
  4. داروشناسی
  5. داروسازی بالینی
  6. فارماکوگنوزی
  7. نانو فناوری دارویی
  8. فارماسیوتیکس
  9. داروسازی هسته‌ای‌
  10. سم‌شناسی
  11. بیوتکنولوژی دارویی

آشنایی با دروس دانشگاهی رشته داروسازی

مدت‌زمان تحصیل در رشته دکترای عمومی داروسازی حداقل ۶ سال است که از ۲۰۹ واحد درسی اختصاصی و عمومی تشکیل‌شده است. دانشجو برای دریافت مدرک باید از تمام واحدهای درسی نمره قابل قبولی کسب کند. اکثر دروس پایه در رشته داروسازی با رشته پزشکی مشترک است. بنابراین درس‌های رشته داروسازی به دو بخش دروس پایه و دروس تخصصی تقسیم‌بندی می‌شود.

دروس پایه

انگل‌شناسی، میکروب‌شناسی، قارچ‌شناسی، شیمی آلی، شیمی عمومی و تجزیه، بیولوژی نظری، فیزیک نظری، آمار حیاتی، بیوشیمی، تشریح، فیزیولوژی، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، اصول خدمات بهداشتی، کمک‌های اولیه، کامپیوتر، ایمونولوژی.

رشته داروسازی. رکن اصلی رشته داروسازی شیمی است

دروس اختصاصی

فارماکولوژی، میکروب‌شناسی دارویی، گیاه شناسی دارویی، سم‌شناسی، کنترل میکروب دارویی و روش‌های دستگاهی، اشکال دارویی، تغذیه و رژیم‌درمانی، مواد خوراکی نظری، مدیریت در داروسازی، درمان‌شناسی، شیمی دارویی، اطلاعات دارویی، مفردات پزشکی، فرآورده‌های دارویی بیولوژیکی، فیزیکال فارماسی روش‌های دستگاهی، یوفارماسی، داروسازی صنعتی، مقدمات داروسازی، زبان تخصصی، کارآموز صنعت، کارآموزی داروخانه.

مهارت های لازم برای اشتغال در رشته داروسازی

از جذابیت‌های رشته داروسازی نسبت به سایر رشته‌های علوم پزشکی می‌توان به کار تحقیقاتی فراوان آن اشاره کرد. بنابراین افرادی که به کار تحقیق و پژوهش علاقه‌مندند رشته داروسازی می‌تواند یک شغل ایده آل برای آن‌ها باشد. لازمه موفقیت در این رشته تحصیلی تسلط و علاقه به درس شیمی است. رشته داروسازی به دانش رشته‌هایی نظر فیزیولوژی، آناتومی، ریاضی، فیزیک و زیست‌شناسی وابسته است و داروساز برای کارهای تحقیقاتی باید به این رشته‌ها تسلط کافی را داشته باشد.

جهت آشنایی با رشته پزشکی به مقاله “معرفی کامل رشته پزشکی” مراجعه کنید.

دروس مهم رشته علوم تجربی برای قبولی در رشته داروسازی

رشته دارو‌سازی در زیرگروه 2 رشته تجربی قرار دارد. رشته علوم تجربی دارای 5 زیرگروه با ضرایب متفاوت است که هرکدام شامل چندین رشته می‌باشند. علت این‌که رتبه داوطلبان در هر زیرگروه متفاوت است، تنها به ضرایب مربوط است چرا که برای هر درس ضریب متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. ضرایب دروس اختصاصی و عمومی برای رشته داروسازی به شرح زیر است.

ضرایب دروس اختصاصی برای قبولی در رشته داروسازی

نام درس ضریب
زیست‌شناسی 4
شیمی 4
ریاضی 3
فیزیک 2
زمین‌شناسی 1

ضرایب دروس عمومی برای قبولی در رشته داروسازی

نام درس ضریب
زبان و ادبیات فارسی 4
معارف اسلامی 3
زبان انگلیسی 2
زبان عربی 2

اگر تمایل به دریافت یک برنامه جامع و اصولی از الف مشاور دارید، می‌توانید از مشاوره برنامه‌ریزی کنکور ما بهره‌مند شوید.

رتبه لازم برای رشته داروسازی

رتبه‌ی قبولی در این رشته با توجه به منطقه، میزان سهمیه، نوع دانشگاه و … متفاوت می‌باشد. در این جدول زیر برخی از رتبه‌های قبولی رشته داروسازی سال 1400 در دانشگاه‌های مختلف را مشاهده می‌کنید.

نام دانشگاه جنسیت منطقه رتبه
روزانه علوم پزشکی تبریز زن یک 104
روزانه علوم پزشکی شیراز مرد یک 903
روزانه علوم پزشکی همدان زن دو 1748
روزانه علوم پزشکی کرمانشاه زن سه 1591
روزانه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد مرد سه 1799

معرفی صفر تا صد رشته داروسازی 3

فرصت های تحصیلی و شغلی رشته داروسازی

فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری عمومی داروسازی به شرطی می‌توانند در امتحان تخصص شرکت کنند که معدل بالایی داشته باشند. افراد در دوره تخصص داروسازی می‌توانند بسته به گرایش خود به کارهای تحقیقاتی بپردازند. بازار کار رشته داروسازی از وضعیت خوبی برخوردار است و فرد می‌تواند بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار شود. جالب است بدانید که بیش از ۹۰% فارغ‌التحصیلان مشغول به کار می‌شوند که عده‌ی بسیاری از آن‌ها به کار در داروخانه‌ها روی می‌آورند. به‌طورکلی آینده شغلی این رشته را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد.

  1. کار در داروخانه به‌عنوان ناظر بر درستی کار نسخه‌پیچ و همچنین ارائه خدمات به بیماران (خدماتی)
  2. کار در داروخانه به‌ عنوان مشاور در زمینه اطلاع‌رسانی از نحوه صحیح مصرف دارو و ارائه خدمات مشاوره به پزشک (مشاوره‌ای)
  3. کار در صنایع دارویی و کارخانه‌های داروسازی (مدیریتی)
  4. فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در کارخانه‌های داروسازی

بنابراین یک فارغ‌التحصیل رشته داروسازی می‌تواند در تولیدی‌های لوازم‌آرایشی و داروسازی، مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شود.

حقوق و درآمد رشته داروسازی

فارغ‌التحصیلانی که در بخش دولتی استخدام شده‌اند، حقوق آنها مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری است. افرادی که در بخش خصوصی هستند با توجه به میزان تحصیلات، تخصص و سابقه کاریشان درآمدهای متفاوتی دارند.

آیا امکان ادامه تحصیل در رشته داروسازی در خارج از کشور وجود دارد؟ 

دانشجویان در هر رشته‌ای به دنبال شرایط بهتری برای بعد از فارغ التحصیلی خود هستند. اما آیا رشته داروسازی مهاجرت خوب است یا نه؟ در جواب به این سوال باید گفت که رشته داروسازی از جمله رشته‌های محبوب و ناب برای مهاجرت و یا ادامه تحصیل، نسبت به سایر رشته‌های علوم پزشکی است. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند برای کار و ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند و حتی بورسیه دریافت کنند. البته بسته به کشوری که برای مهاجرت انتخاب می‌کنید، مدارک مورد نیاز مانند مدرک زبان انگلیسی، نمره قبولی در آزمونی که کشور مورد نظر برگزار می‌کند، معدل، شرکت در دوره‌های اختصاصی آن کشور و … متفاوت خواهد بود.

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری در رشته داروسازی

همانطور که گفته شد، رشته داروسازی حتی برای مهاجرت کاری نیز خوب است. حتی بعضی از کشورها مانند آمریکا، آلمان، استرالیا، کانادا، سوئیس، ایسلند و … با کمبود داروساز مواجه هستند. این کشورها جزو بهترین کشورها برای مهاجرت کاری داروسازها هستند. فارغ التحصیلان داروسازی می‌توانند در این کشورها به راحتی و با حقوق بالا کار پیدا کنند.

جهت آشنایی با رشته پرستاری به مقاله “معرفی رشته پرستاری” مراجعه کنید.

مزایا و معایب رشته داروسازی

در ادامه به معرفی دقیق مزایا و معایب رشته داروسازی می‌پرازیم.

مزایا رشته داروسازی

  1. مهم‌ترین ویژگی رشته داروسازی بازار‌کار خوب آن است.
  2. سختی کار نسبتا کم است
  3. درآمد بالا
  4. آرامش و امنیت شغلی بالا
  5. جایگاه اجتماعی بالا
  6. امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری
  7. امکان فعالیت در داروخانه در 2 سال آخر تحصیل
  8. شب کاری و شیفت شب ندارد
  9. شرایط خوب مهاجرت نسبت به رشته‌های دیگر
  10. امکان کسب درآمد فقط با اخذ مجوز داروخانه و بدون حضور در داروخانه
  11. ارتباط کم با خون و بیمار
  12. تنوع زیاد شغلی

معایب رشته داروسازی

  1. دروس دانشگاهی سخت با حجم زیاد و جذابیت کم
  2. عدم تناسب دروس دانشگاهی با شغلی که انتخاب می‌کنید
  3. نیاز به سرمایه بالا در صورت اقدام برای تاسیس داروخانه
  4. نیاز به حافظه خوب برای به خاطر سپردن اطلاعات داروها

معرفی رشته داروسازی از زبان دانشجویان

  • داروسازی به شناخت دارو در هر زمینه‌ اعم از مکانیسم اثر، شیمی، مصرف بالینی و سمیت می‌پردازه. معمولا یک پزشک به یک داروساز برای مشورت درباره دارو و معرفی اون به بیمار خود نیاز داره. دانشجویان داروسازی در طول دوره تحصیل در کنار داروشناسی به مطالعه و یادگیریه انواع بیماری‌ها می‌پردازن.
  • رشته داروسازی برخلاف تصور همه به طور کامل به علم شیمی مرتبط نیس. بلکه شیمی یه درس پیش نیازه و پایه به حساب میاد. برای دروس اختصاصی و کاربردی شیمی خیلی اهمیت داره و کسی که بخواهد تو این رشته تحصیل کنه باید بدونه که با بسیاری از دروس حفظی و فرار مثل مکانیسم اثر، عوارض و تداخلات و حتی ساختارهای شیمیایی داروها مواجه. در نتیجه برای یادگیری درسای رشته داروسازی باید علاقه زیادی به اینگونه دروس حفظی داشته باشین.

نظر تخصصی مشاورین الف مشاور در رابطه با سوالات دانش آموزان درباره رشته داروسازی

❓سوال :من کلاس یازدهم هستم و قصدم اینه که برای داروسازی قبول بشم یعنی زیرگروه۲ رشته تجربیمعمولا وقتی مشاوره میدن برای کنکور توی سایت های مختلف، زیرگروه ۱ یعنی پزشکی رو در نظر می‌گیرند و طبق اون برنامه میدن مثلا میگن اول زیست مهمه بعد شیمی بعد ریاضی بعد فیزیک ولی توی زیرگروه ۲ شیمی و زیست ضریبشون به یک مقدارهولی از شما خواهش دارم کمکم کنید و بگید از چه منابعی تست بزنم چقدر در روز درس بخونم از چه زمانی تست زنی سنگین رو شروع کنم و…من خودم تحقیق کردم راجب مدرسای برتر کنکور و جمع بندی تحقیقاتم این بود که برای ریاضی آریان حیدری برای شیمی آقای بابایی و برای زیست حنیف عظیمی بهترین منابع هستند مس فیلمای اون هارو دیروز گرفتم ولی خواستم قبل از شروع یه برنامه خوب داشته باشم برای کسی که داروسازی میخواد بخونهبرای مثال کسی که تو یه هفته میخواد ۴۰ ساعت درس بخونه چقدرشو به چه درسی اختصاص بدهو آیا باید شیمی و زیست رو برای زیرگروه۲ به یک اندازه خوند؟

سخن پایانی در مورد رشته داروسازی

از نکات مثبت این رشته می‌توان به درآمدزایی با داشتن مجوز داروخانه بدون نیاز به حضور خود شخص در داروخانه و اجازه کارکردن در داروخانه در دوران تحصیل اشاره کرد. از نکات منفی هم می‌توان به سخت بودن دروس دانشگاهی و عدم تناسب دروس دانشگاهی با شرایط کاری این رشته اشاره کرد.در این مقاله به معرفی رشته داروسازی، گرایش‌های آن، ضرایب دروس و رتبه‌های قبولی، دروس دانشگاهی، فرصت‌های شغلی و تحصیلی و … پرداختیم. اما همچنان توصیه می‌شود قبل از انتخاب رشته‌ی دانشگاهی خود، از متخصصین مجرب الف مشاور، مشاوره‌ انتخاب رشته دریافت کنید. چرا که انتخاب رشته‌ یک انتخاب بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در زندگی شما می‌باشد. برای ارتباط بیشتر با الف مشاور می‌توانید ما را در صفحات اجتماعی دنبال فرمایید.

راز رتبه برتر شدن را از الف مشاور بخواهید!
ثبت درخواست مشاوره تحصیلی رایگان
الف مشاور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
اینستاگرام الف مشاور
تلگرام الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پگاه
پگاه

چه جالب من فقط فکر میکردم داروساز فقط دارو میسازه و نمیدونستم میتونه لوازم ارایشی هم تولید کنه. ولی در هر حال هرچقدر هم سخته باشه ما دهه هشتادیا و در کل این نسل اونقدر در زمینه پزشکی و دارو سازی پیشرفت میکنیم که لازم به وارد کردن دارو از کشور های بیگانه نباشیم

Fariba
Fariba

داروسازی رشته مورد علاقه امممممم😍😍😍 خداکنه امسال تو این رشته قبول بشم❤

Nima
Nima

طول دوره تحصیل داروسازی چند ساله؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!