ماه آخر کنکور را با یادگیری این روش ها سپری کن.

در ماه آخر کنکور چگونه درس بخوانیم؟

یک سال تلاش و کوشش و یادگیری را گذرانده اید، اگر با برنامه یا بدون برنامه این مدت را درس خوانده اید خیلی اهمیت ندارد، به نظر مشاوران تحصیلی ماه آخر کنکور یا همان ماه جمع بندی مهمتر و دارای ارزش یادگیری بیشتر است. شاید خیلی از داوطلبان ماه آخر را به آموزش مطالب جدید مشغول شوند و البته به خوبی می‌توان این مطالب را آموخت اما اشتباه ترین روش در ماه آخر کنکور یادگیری مطالب جدید است؛ این فرصت برای یادگیری نیست بلکه برای جمع بندی و ثبت کردن همه آنچه را تاکنون فرا گرفته اید، حالا یک ماه مانده به کنکور نمی‌دانید چطور و چه مقدار درس بخوانید تا نتیجه بخش باشد. ما در این مقاله به شما راه های درستی که یک ماه آخر را جمع بندی کنید و البته راه های غلطی که نباید انجام دهید را یادآور می شویم.

موثرترین روش مطالعه تمام دروس در 30 روز مانده به کنکور

همه آن چیزی که در دوران تحصیلی خوانده اید یک طرف و ماه آخر کنکور یک طرف، اگرچه موفقیت شما به آنچه که مطالعه کرده اید و جزئی از اطلاعات ذهنیتان نقش موثری دارد، ولی باید مطالب را به گونه ای در ذهنتان مرتب کنید تا در دسترس قرار بگیرند، در ماه آخر به بهترین شکل مرتب سازی انجام دهید تا به راحتی امکان استفاده از آنها فراهم شود، اگر بخواهید به مطالب دسترسی داشته باشید، باید آنها را بازیابی کنید، که روش های مختلفی همچون: تمرین کردن، خلاصه نویسی، درخت دانش کشیدن، و… هستند، اگرچه این روش ها موثر واقع می‌شود، ولی بهترین روش آزمون دادن است، امتحانی که شبیه سازی شده کنکور است، و سوالات آن از سوالات کنکور های سال های قبل طراحی شده، وقتی شما به سوالات پاسخ می‌دهید انگار تمام دروس را مرور کرده اید و سوالات از مباحث مهمتر مطرح شده و با آنها آشنا میشوید. بعد از این امتحان که به نوعی مرتب سازی، بازیابی و دسترسی به مطالب کنکور محسوب می شود، می‌بایست درصد خود را در تمام دروس در آزمون های شبیه‌سازی‌ مشخص کنید، این بخش نیز بعد از بازیابی، تکمیل یادگیری شما را شکل می دهد.

وبینار رایگان کنکور الف مشاور

جمع بندی چه روش هایی دارد:(روش درست، روش غلط)

در روش غلط که در بین داوطلبان بسیار رایج است، داوطلب تمامی درس ها را چه به صورت جزوه چه به صورت خلاصه نویسی، بر اساس برنامه جامعی هر روز تا روز کنکور مطالعه می کند، اشتباه این روش این است که دانش آموز مطالب غیر مفید را هم مرور می‌کند، باعث شلوغی مطالب ذهنی میشود، البته تسلط کافی بر مفاهیم و دروس پیدا نمیکند، همیشه احساس ناکافی بودن می‌کند و مدام مشغول به مرور درس هاست.

در روش صحیح دو مرحله وجود دارد که به این شرح می باشد:

1.آزمون دادن برای خودآزمایی داوطلب

همانطور که در بالا ذکر کردیم آزمون های با حدفاصل دو تا سه روز که از سوالات کنکور های سال قبل است، این یک کنکور جامع است که می‌تواند کنکور را برای شما شبیه سازی کند.

2.تحلیل و بررسی آزمون

پس از آزمون میتوانید سوالات را بررسی کنید و اشتباهات خود را یادداشت کنید که از چه دروسی و چه مبحثی بوده است، برنامه جامعی پی‌ریزی کنید و برای دروس خود اولویت قرار دهید، زمان بندی درست برای دروس عمومی و اختصاصی باعث می‌شود برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا در آزمون بعدی اشکلاتتان برطرف شود، با این روش خود را سنجیده اید، مطالبی که تسلط دارید و ضعف دارید از هم تفکیک داده شده اند، و برای مرور مطالبی که ضعف بیشتری دارید زمان کافی دارید.

جهت دریافت مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور کلیک کنید.

جمع بندی دروس برای ماه آخر کنکور 

ماه آخر کنکور دیگر زمانی برای درس خواندن و البته جدید خواندن نیست، شما بهتر است باکیفیت بخوانید تا اینکه فقط خوانده باشید، یک ماه مانده به کنکور بهترین زمان برای مرور مطالب است، حال آنکه بدانید مرور درست و اصولی چیست و چطور باید مرور کنید باید بگوییم مروری که همیشه انجام می‌دهید و به روش های مرسوم مطالعه است، وقت زیادی نیاز دارد باید درک درستی از مفهوم مرور داشته باشید، قبل از هر چیزی نباید همه درس ها را به یک روش بخوانید، زیرا درک مفاهیم درسی با یکدیگر متفاوتند، در دروسی مثل ریاضی و فیزیک اهمیت تست زنی بیشتر از مطالعه متن کتاب است، مرور را نباید فقط تکرار مطالب دانست بلکه نتیجه آن باید نظم و ترتیب درستی از مطالب در ذهن شما ایجاد شود، اینکه روی جزئیات با اهمیت کمتر و مطالبی که از قبل آموخته اید تکرار بیهوده کنید ذهن شما را شلوغ میکند، باید مفاهیم اصلی در ذهنتان ارتباط برقرار کنند، اینگونه مرور درست و اصولی باعث ایجاد یک سلسله مراتب مفاهیم در ذهن شما می‌شود و مباحث و اطلاعات با سازماندهی خاص و منظم شکل می‌گیرند. اگر تست های کمتری بزنید اما دقیق تر و با صرف زمان بیشتر روی تست و نکات ریز آن متمرکز شوید درک عمیق تری از آنها خواهید داشت، خواهید دید اثر گذارتر است از اینکه تست های بیشتری بزنید، ولی یادگیری شما معطوف به همون لحظه است و در آزمون مطالب را به یاد نمی آورید. 

دفترچه ۱ و ۲ سوالات کنکور تجربی دی ماه ۱۴۰۱ + تحلیل

برای مرور مطالب بر اساس یک برنامه جامع توجه به این نکات ضروری است:

  • 1.قبل از هر چیز، یک فهرست کامل از تمام مطالب و مباحث درسی که می‌خواهید مرور کنید، تنظیم کنید.
  • 2.اولویت های خود را معین کنید.
  • 3.برای مباحث مختلف ببینید چه مدت زمان لازم است تا مطالعه شوند و زمان کلی برای همه مطالب به صورت جامع چه قدر است.
  • 4.ساعاتی که در هفته توان فردی و شرایط شخصی اجازه می‌دهد مطالعه کنید، حدس بزنید.
  • الف) به حداقل رساندن منابع هر درس برای مرور
  • ب) به حداکثر رساندن ساعات روزانه یا هفتگی برای مرور
  • 5.با توجه به موارد بالا کارهای زیر را انجام دهید.

نکات مهم برنامه ریزی ماه آخر کنکور

◀در روز های تعطیل که فرصت بیشتری برای مطالعه دارید، پیشنهاد می کنیم دروسی که زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارند، مانند دروس اختصاصی،  مرور این دروس را به این روزها اختصاص دهید.

◀کلاس های یادگیری و تقویتی را قبل از ماه آخر کنکور به اتمام برسانید، اما ارتباط مشاوره تحصیلی خود را همچنان حفظ کنید.

◀مرور را بر مبنای حافظه بینایی یعنی آنچه دیده اید و حافظه شنوایی یعنی آنچه شنیده اید بگذارید نه کسب مطالب جدید.

◀مرور طوری نشود که شکلی سرسری و یا وسواسی به خود بگیرد، بهتر است نکاتی که خط کشیده شده باشد و یا به صورت یادداشت برداری.

◀اگرچه شما در دوره جمع بندی تمام وقتتان گرفته شده و مشغول به مرور کردن هستید، با وجود این شما نیاز به دفتر برنامه ریزی دارید، دوره جمع بندی دوره طلایی یادگیریست پس نیاز به برنامه ریزی منظم دارد.

◀هرگز یک درس را حذف نکنید، مثلا دروس اختصاصی را به عمومی ترجیح بدهید، اگرچه دروس عمومی فرّار هستند و با توجه به اینکه مطالعه آنها وقت زیادی از شما نمی‌گیرند، می توانید مطالعه آنها را به روزهای آخر موکول کنید.

◀اگر بخواهید نقاط ضعف و قوت خود را از آزمون های شبیه سازی بدانید، مرور همه آزمون ها دشوار است، پس دفتر ارزیابی برای خود تهیه کنید که اشکالات و نکته های مخصوص خود را در آن یادداشت کرده اید.

◀وقتی مطمئن شده اید در درسی آنقدر قوی هستید که نیاز به مرور مطالب آن ندارید، می‌توانید فقط تست های آن درس را بزنید. اما دروس دیگری که اطمینان ندارید و نخوانده اید، هرگز مراحل دیگر یادگیری را حذف نکنید و تست بزنید، تست زدن به یادگیری این دروس به شما کمک نمی‌کند، جز اینکه سوالات را اشتباه پاسخ می‌دهید و باعث سرخوردگی شما می‌شود. 

◀کسانی فرصت درس خواندن قبل از عید را از دست داده اند، هرگز ناامید نشوند، با مدیریت درست زمان می‌توانند به نتیجه مطلوب خود برسند.

◀تکرار مطالب یکی از واجبات است.

◀در روز بین ۱۱ تا ۱۳ ساعت باید مطالعه کنید، برای دستیابی به این مقدار ساعت برنامه ریزی زمانی درست تنظیم کنید.

◀۸ ساعت خواب کافی برای جسمی که خسته نباشد و ذهنی که مطالب را بفهمد لازم است، به تدریج این مدت زمانی را برای خود تنظیم کنید.

◀ تا حد امکان از وعده های غذایی که دارای پروتئین ها مانند گوشت و لبنیات، ویتامین ها، میوه ها و سبزی ها هستند، استفاده کنید؛ بدنی سالم و سرحال، ذهنی توانمند می‌سازد.

سخن آخر برای ماه آخر 

در این مقاله تلاش کردین راه های درست برای مطالعه صحیح و سودمند برای ماه آخر کنکور را برای شما ارائه دهیم، به یاد داشته باشید استرس روزهای آخر فقط براش شما داوطلب عزیز نیست، بلکه دیگر رقبای شما هم این نگرانی هارا دارند، حتی کسانی که رتبه های عالی کسب کرده اند، با این روزها و نگرانی هایش دست و پنجه نرم کرده اند و روز های خوبی نداشته اند، البته با برنامه ریزی و مرور اصولی مطالب توانسته اند موفق شوند، پس موفقیت غیرممکن نیست، و دستیابی به آن مستلزم تلاش بی وقفه شماست، روزهای پایانی هم از تلاش دست نکشید.
برای راهنمایی و مشاوره ماه آخر کنکور الف مشاور کماکان در کنار شماست.

اینستاگرام الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلیم
سلیم

سلام مهم ترین تایم برای کنکور ماه آخره؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  سلیم

صد در صد… یک ماه اخر اهمیت زیادی داره

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!