تکنیک های مدیریت زمان برای درس خواندن

بهترین تکنیک های مدیریت زمان برای درس خواندن

شاید تا به حال برات پیش اومده که نتونستی به برنامه ریزی خودت عمل کنی و خیلی از کارات ناتمام مونده. اما بدون تنها تو نیستی که با مشکل زمان رو به رو شدی. اکثر دانش آموزا تو سال کنکور دچار این مشکل میشن، چون هم باید برن مدرسه و هم درس بخونن. اینو بدون، دانش آموزی موفقه و رتبه برتر میشه که بدونه چطور از زمان محدودی که داره بهترین استفاده رو بکنه.

اگر تو هم مثل خیلی از دانش آموزان دیگه در مدیریت کردن زمانت دچار مشکل می‌شی، با ما همراه شو. الف مشاور قراره کلی تکنیک مدیریت زمان برای درس خواندن رو تو اینجا بهت آموزش بده.

مدیریت زمان باعث افزایش موفقیت میشود

تاثیر مدیریت زمان بر موفقیت دانش آموزان

داشتن مهارت مدیریت زمان از مهم‌ترین اصول در زندگی و تحصیل برای هر دانش آموزه. چون اگر نتونین به بهترین شکل زمان اتون رو مدیریت کنین، نمیتونین تو کنکور موفق بشین. 

مدیریت زمان باعث میشه که بتونین به بهترین شکل ممکن از زمان خودتون استفاده کنین و بدون اینکه وقت کم بیارین، بتونین تمام کاراتون چه درسی و چه غیر درسی رو به بهترین نحو انجام بدین.

همچنین مدیریت زمان باعث میشه که خیلی راحت و آسون کارهاتون رو اولویت بندی کنید و به هدفتون برسین. علاوه بر این باعث میشه که در زمان مناسب به کار مناسب بپردازین. 

تمامی دانش آموزان منضبط و درس خون از تکنیک های مدیریت زمان برای درس خوندن استفاده می‌کنن تا بتونن به راحتی درس بخونن و تکالیف خودشون رو انجام بدن.

تقسیم بندی کارها بر اساس مدیریت زمان

  1. کارهای فوری و مهم
  2. کارهای غیر فوری و مهم
  3. کارهای فوری و غیرمهم
  4. کارهای غیر ضروری و کم اهمیت

کارهای فوری و مهم که در اولویت هستن و به خودی خود انجام میشن، پس نگران نباشین. دسته دوم با توجه به اینکه فوری نیست، اما خیلی مهمه. پس نباید همش اونو به تعویق بندازین. همچنین از انجام کارهایی که در دسته چهارم قرار دادن باید صرف نظر کنین، چون تماما بیهوده ان؛ مثل پرت کردن حواستون برای فرار از سختی درسا و یا تمرکز کردن.

بهترین تکنیک های مدیریت زمان برای درس خواندن 2

تقسیم بندی زمان برای مطالعه

برای اینکه بهترین نتیجه رو بگیریم اول باید چیکار کنیم؟

خب همون اول کار باید یه سری زمانبندی ها رو انجام بدین تا مسیر رسیدن به هدفتون آسون بشه. مهارت مدیریت زمان یعنی اینکه نهایت استفاده ممکن رو از زمان در دسترس بکنین. برای این کار باید زمانتون رو به چندین بازه کوتاه و بلند مدت تقسیم کنین. در ادامه ماجرا بهتون یاد میدم که چه طور به 3 مدل بتونین زمان رو تقسیم کنین. 

🔻زنگ مشاوره الف مشاور🔻
♦️مدیریت دانش آموز توسط خودش
📌 استفاده صحیح از وقت و هدر ندادنش بسیار مهمه. اگه از وقت موجود به‌درستی استفاده کنیم همیشه فرصت کافی برای انجام کارای دیگه رو داریم. برای افرادی که با مشکل کمبود وقت مواجه هستن توصیه می‌شه برنامه‌ریزی صحیح داشته باشن.
📌 یک عامل مهم اینه که دانش آموزان از شب قبل فهرست کارهاشون رو آماده کنن و برای فرداشون برنامه‌ریزی دقیق داشته باشن. این کار نه‌تنها باعث می‌شه هر روز کارها به طور منظم انجام شه بلکه باعث داشتن یک خواب سالم و راحت می‌شه.
📌 همچنین برنامه‌ریزی باعث کاهش استرس و احساس کنترل و تسلط بیش‌تر بر امور میشه. سعی کنین سحرخیز باشین تا زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی داشته باشین.
📌 مورد دیگر زمان مطالعه است. هر دانش آموز بر اساس تجربه اش زمان یا زمان‌های خاصی رو برای مطالعه انتخاب می‌کنه. شما باید بخشی از روز که بازدهی و آگاهیتون در بالاترین حد خودش قرار داره رو پیدا کنین. این زمان برای برخی مردم صبحه و برای بعضیا عصر. بهتره مهم‌ترین کارهاتون رو با توجه به این زمان برنامه‌ریزی کنین.

برنامه مدیریت زمان مطالعه

خب حالا شاید بپرسین که چه جوری باید زمان امون رو تقسیم کنیم؟

من اینجا با 3 روش بهت یاد میدم که چطور زمان اتو برای مدیریت بهتر تقسیم کنی. نهایت دقتت رو بذار رو این قسمت تا بتونی خودت زمان اتو تقسیم کنی.

  1. طراحی و تهیه تقویم ترمی

برای کل ترم اتون برنامه ریزی کنین. خب میگین چه جوری؟ اول باید برای خودتون هدف تعیین کنین. از همون اول مسیر تکلیف اتون رو با خودتون روشن کنین. در تهیه جدول برنامه ریزی ترمی باید تمامی کارهایی که در طول یک ترم قصد دارین انجام بدین رو مشخص کنین و یک بازه زمانی بهش اختصاص بدین. به طور مثال باید برای تمامی کارهای روزانه و غیر درسی، ساعات حضور در مدرسه، کلاس‌های فوق العاده، زمان حل تست، زمان انجام تکالیف مدرسه و … زمانی رو تعیین کنین.

  1. طراحی برنامه ریزی هفتگی

خب با طراحی جدول برنامه ریزی درسی هفتگی هم که آشنایی دارین؟ یا نه؟ خب اگر نمیدونین که چه طور یه برنامه ریزی هفتگی تهیه کنید باید بگم که اولین کاری که می‌کنین اینه که یه لیست از تموم کارهایی که قرار توی طول هفته انجام بدین رو رو کاغذ بنویسین. بعد با توجه به کلاس‌های مدرسه اتون، به هر درس و تمرین یه زمانی بدین. اول کاراتون رو اولویت بندی کنین. ببین چه درسی مهمه و باید اول بخونین، بعد پارت بندی کنین و زمان لازم رو به هر درس بدین. لبته اهر هفته رو زیاد شلوغ نکنین، چون که آخر هفته باید مخصوص کارایی باشه که در طول هفته نتونستین بنا بر شرایطی انجام بدن. 

  • خب بچه‌ها، برنامه ترمی  که طراحی کردین رو یادتونه؟ باین به زمان های آزاد توی طول هر هفته یه سری وظایف رو اختصاص بدین… اینجوری اگر توی طول هفته تماما طبق برنامه ریزی پیش رفتین، یه وظیفه‌ای داشته باشین که انجام بدین.
  • اگه جزو اون دسته از دانش آموزانی هستین که تصمیم دارین به مدرسه برین، باید زمان کلاساتون و برنامه مدرسه رو هم در نظر بگیرین.
  • حتما به وظایفی که معلم براتون تعیین میکنه مثل پروژه‌ها، امتحانا و … رو در نظر داشته باشین و سرموقع انجام بدین.
  1. طراحی برنامه ریزی روزانه

خب همون ابتدا هم گفتم که باید زمان اتون رو به بازه‌های کوچک تقسیم کنین. برنامه ریزی روزانه بهترین مورد برای تقسیم زمان به بازه های کوچیکه. با برنامه ریزی روزانه دیگه برنامه ریزی درسی اتون از حالت فشرده خارج میشه و میتونین نقاط ضعف اتون رو برطرف کنین و نقاط قوت اتون رو پرورش بدین.

  • اولین نکته ایی که در برنامه ریزی روزانه باید مد نظرتون بگیرین اینه که درسی که تازه معلم سر کلاس تدریس کرده رو همون روز بخونین. بهتره چند دقیقه رو به خلاصه نویسی، مرور و درک درس های تدریس شده بزارین.
  • دقت کنین که برنامه روزانه اتون باید با برنامه هفتگی اتون همسو و هم جهت باشه.
  • اگر پلانی از روز قبل اتون مونده که هنوز انجامش ندادین، اولویت بندی کنین و سعی کنید توی اون روز کار عقب افتاده اتون رو انجام بدین. اگرم نشد که اخر هفته این کار رو انجام بدین.

جدول برنامه ریزی برای درس خواندن

تا به الان شما یاد گرفتین که برنامه ترمی، هفتگی و روزانه طراحی کنید. اما چندین نکته است که باید توی جداول برنامه ریزی اتون بهش توجه کنید.

  • اولین مورد اینه که درس هاتون رو پارت بندی کنین
  • بین پارتای مطالعاتی اتون زمان برای استراحت بزارین. مثلا هر 1 ساعت یه ربع استراحت کنین.
  • تنها درسای حفظی یا فقط درسای فهمیدنی رو توی یک روز نیارین. باید مخلوطی از این دو تا باشه
  • تفریح، مهمانی و دیدار با دوستا رو یادتون نره. حتما جوری برنامه اتون رو تنظیم کنین که به مطالعه اتون آسیب نزنه
  • برنامه ریزی اتون باید منعطف و در حد توان شما باشه
  • سعی کنید برنامه ایی طراحی کنین که کل کاراتون رو پوشش بده
زمان بندی مطالعاتی الف مشاور برای دانش آموزان در ایام مدرسه:⏰️⏳️📕
شروع مطالعه اتون از ساعت ۱۵.۳۰⚡️
📌پارت اول 👈 ۱۵.۳۰ الی ۱۷
📌پارت دوم 👈 ۱۷.۱۵ الی ۱۸.۴۵
📌پارت سوم 👈 ۱۹ الی ۲۰.۳۰
📌پارت چهارم 👈 ۲۱.۴۵ الی ۲۳.۴۵
(پارت چهارم ویژه مرور و روتین های شبانه باید باشه)
جمع ساعات مطالعاتی شما در طول روز: ” ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه ” ⏰️📚
⭕️ بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه ۵ دقیقه استراحت کنین☺️
و بعد از هر پارت مطالعه ۱۵ دقیقه استراحت و آنتراک😌

بهترین تکنیک های مدیریت زمان برای درس خواندن

  1. کاراتون رو اولویت بندی کنین
  2. مکانی آرام و فقط مخصوص مطالعه انتخاب کنین
  3. از منابع معتبر و مفید استفاده کنین
  4. تو بحث مدیریت زمان باید سرعت اتون رو بالا ببرین و زیاد رو یه موضوعی کلیک نکنین
  5. ورزش کنین، یوگا و مدیتیشن کردن خیلی تاثیر داره
  6. لطفا حتما و خواهشا رژیم غذایی سالمی داشته باشین که دچار کسلی، چاقی، افسردگی و … نشین
  7. و در آخر خواب مناسب و کافی داشته باشین
روش های مدیریت زمان

بهترین روش های مدیریت زمان

خب تو سال دوازدهم چون حجم درسا زیاده، وقت کمه و با کمبود زمان رو به رو هستین باید برای اینکه بتونین نمره 20 بگیرین از روش  های مدیریت زمان استفاده کنین. چند روش برای مدیریت زمان داریم. تو این قسمت به طور کامل همه رو بهتون توضیح میدم.

  1. روش پومودورو
  2. قانون 20/80
  3. ماتریس آیزنهاور
  4. تکنیک GTD
  5. تکنیک RPM

روش پومودورو

روش پومودورو یا گوجه فرنگی در سال 1992 میلادی مطرح شد. این اصل بر اساس قوانینی که در ادامه میگم استواره.

تکنیک پومودورو یک روش مدیریت زمانه که توسط فرانسیسکو سیریلو اختراع شده . در این تکنیک، زمان به قطعات کوچک تقسیم می‌شه که هر قطعه 25 دقیقه طول داره و بین هر قطعه 5 دقیقه استراحت. این روش به شما کمک می‌کنه تا بهترین استفاده را از زمان خود بکنین، تمرکز و تمام توجه خودتون رو به کاری که در حال انجام اون هستین بدین و دچار خستگی و عصبانیت نشین.

قانون 20/80

اصل پارتو یا اصل 80/20، اصلیه که می‌گه 80 درصد از نتایج یک کار، از 20 درصد زمان و تلاشی که برای انجام اون صرف شده ، حاصل می‌شه. به عبارت دیگه، 20 درصد زمان و تلاش، 80 درصد نتیجه رو تولید می‌کنه. این اصل تو بسیاری از زمینه‌ها مثله مدیریت زمان، بازاریابی، فروش و … قابل استفاده هستش و به شما کمک می‌کنه تا بهترین استفاده رو از زمان و منابع خودتون بکنین و به نتایج بهتری برسین.

ماتریس آیزنهاور

ماتریس آیزنهاور یک ابزار مدیریتیه که برای تحلیل و اولویت‌بندی وظایف و فعالیت‌ها تو یک پروژه یا سازمان استفاده می‌شه. این ماتریس شامل چهار بخشه که هر بخش به یکی از موارد “اولویت بالا و زمان بندی شده”، “اولویت بالا و زمان بندی نشده”، “اولویت پایین و زمان بندی شده” و “اولویت پایین و زمان بندی نشده” اختصاص داده می‌شه. با استفاده از این ماتریس، وظایف و فعالیت‌ها بر اساس اهمیت و فوریت اونا رتبه‌بندی می‌شن و بهترین استراتژی برای مدیریت زمان و منابع در پروژه تعیین می‌شه.

برای این کار باید یه صفحه کاغذ بردارین و یه + بزرگ وسط کاغذ رسم کنین و تو قسمتای بالا کارهای فوری و مهم و کارهای غیر فوری و مهم رو یادداشت کنین. تو دو قسمت پایینی هم بقیه کارها رو. با این کار شما میتونین اول به کارهای مهم برسین.

تکنیک GTD

تکنیک GTD یک روش مدیریت زمان و وظایفه که توسط دیوید آلن در سال ۲۰۰۱ معرفی شده. این روش بر اساس اصول ساده‌ای مثل جمع آوری، پردازش و سازماندهی وظایف، تعیین اولویت‌ها و انجام آن‌ها بر اساس فوریت اونا عمل می‌کنه. به علاوه، تکنیک GTD بر روی تمرکز بر وظایف مهم و عدم پرت کردن زمان و انرژی بر روی وظایف غیرضروری تأکید داره. با استفاده از این تکنیک، می‌تونین بهترین استراتژی برای مدیریت زمان و وظایف خودتون رو تعیین کنین و به صورت موثرتری در پروژه‌هاتون عمل کنین.

تکنیک RPM

تکنیک Results, Purpose, Massive Action نیز یک روش مدیریت زمانه که توسط تونی رابینز معرفی شده. تو این روش، ابتدا باید هدف و نتیجه‌ای که می‌خواهین به دست بیارین رو مشخص کنین (Results). بعدش باید به دنبال اهداف و مقصود خودتون باشین (Purpose) و در نهایت با انجام یک عمل بزرگ و قدرتمند (Massive Action) به سمت هدف و نتیجه اتون حرکت کنین. این روش بر اساس تمرکز بر نتیجه و عملکرد مؤثره و به شما کمک می‌کنه تا با تمرکز بر اهداف و نتایج خودتون، به صورت موثرتری در برنامه ریزی هاتون عمل کنین.

بهترین زمان مطالعه دروس حفظی

خب این درسته که هر شخصی یه تایم زمانی مغزش بیشتر از زمان های دیگه فعاله و بازدهی بیشتری داره. همینطور یه زمان هایی هم برای مطالعه دروس حفظی وجود داره که شما میتونین بدون فراموشی تمام مطالبی رو که خوندین به یاد بیارین. اگر زمان درست برای حفظ دروس حفظی رو انتخاب کنین، مطمئن باشین نه تنها مطالب از ذهنتون نمیپره، بلکه باعث میشه همیشگی تو ذهنتون بمونه.

روی مقاله زیر کلیک کنین تا با بهترین روش دروس حفظی و بهترین زمان برای مطالعه دروس حفظی آشنا بشین.

بهترین روش مطالعه دروس حفظی

نظر تخصصی مشاوران الف مشاور به سوال دانش آموزان درباره مدیریت زمان

❓سوال :

سلام
وقتتون بخیر
من امسال دوازدهم تجربی هستم
خیلی وقت کم میارم
واصلا به برنامم نمیرسم
اکثر اوقات برنامم نصفه میمونه و ساعت مطالعم هم بین ۷ تا ۸ ساعته
میشه بگین چطوری مدیریت زمان داشته باشم

سلام
من دوازدهمم انسانی ام تا الان تا حد مطلوبی مطالعه داشتم الان یکم گیج شدم از طرفی ام استرس دارم که برای دوران جمع بندی از چه نوعی استفاده کنم چطور این زمان باقی مانده رو مدیریت کنم
از ی طرفی ام برای امتحانای نهایی آماده بشم 🥲🥲🥲😔
لطفا در این باره کمکم کنین🙏

❓سوال :

سلام و درود. وقتتون بخیر 🌸🌷
ببخشید من یک سوال داشتم از خدمتتون. بنده امسال ورودی یازدهم تجربی هستم و سال دهم را در حد کتاب در طول مدرسه بلد بودم البته به جز زیست که دو سه فصل مشکل دارم و متاسفانه در این دوماه تابستون درس نخوندم. میخواستم یه راهنمایی بکنید که من این یک ماه را چجور برنامه ریزی کنم که بتونم پایه دهم رو خوب جمع بندی کنم و البته من کلاس های ماز را هم ثبت نام کردم و تدریس یازدهم شروع شده ولی متاسفانه بعد از ۳ ۴ جلسه ای که گذشته هنوز شروع به دیدن فیلم ها نکرده ام. میشه راهنمایی کنید که چجور این یک ماه را مدیریت کنم که هم دهم را بخونم و هم یازدهم را با کلاس ها پیش ببرم🙏🏻برای هر کدوم چند روز در هفته زمان بگذارم؟

سخن آخر- چگونه زمان خود را برای درس خواندن مدیریت کنیم؟

زمان با ارزش‌ترین چیز در زندگی یک فرد کنکوریه. اگر به عنوان یه داوطلب نتونین به درستی از زمانتون استفاده کنید، مطمئن باشین که نمی‌تونین موفق بشین. چون مطالعه تمام درسا اعم از پایه و سال دوازدهم به کلی وقت گیر هست و زمانی برای جمع بندی و مرور که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موارده نمیمونه. شما باید زمانتون رو جوری دیریت کنید که هم مرور داشته باشین و هم بتونین به درستی حمع بندی کنین.

ما تو این مقاله به تمام تکنیک های مدیریت زمان برای درس خواندن اشاره کردیم. از اینکه تا انتها با ما بودین، خیلی سپاسگزاریم.

به امید موفقیتت دوست عزیزم

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایلیا
ایلیا

سلام
فضای سالن مطالعه یا رنگ دیوار ها و … توی تمرکز تاثیر داره؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  ایلیا

صد در صد تاثیر داره

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!