برنامه ریزی اصولی برای کنکوری‌ها

شناخت برنامه ریزی اصولی برای کنکوری‌ها

اگر تا به حال برنامه ریزی های درسی و غیردرسی متعددی را برای خود نوشته اید اما بعد از مدت کوتاهی توان ادامه دادن آن را نداشته اید. آیا بارها برای کنکور برنامه ریزی کرده اید و با شکست روبرو شده اید؟ آیا از اصول برنامه ریزی آگاهی دارید؟ بنظر شما برای کنکور باید چگونه برنامه ریزی کرد؟ آکادمی الف مشاور قصد دارد در این مقاله درمورد یک برنامه ریزی اصولی برای کنکور و از اهمیت برنامه ریزی با شما صحبت کند . با ما همراه باشید.

اهمیت برنامه ریزی اصولی

همانطور که می دانید کنکور یک رقابت سخت است. اگر شما بدون برنامه ریزی و مطالعه ی مفید در جلسه ی کنکور حاضر شوید، حتما با شکست مواجه می شوید. اما اگر هدفی دارید و رویای تحصیل در رشته ی مورد علاقه تان و شغل مورد نظرتان را در سر می پرورانید. باید تمام تلاش خود را به کار ببرید و با برنامه پیش بروید. چرا که در بحث کنکور راه چند ماهه را نمی توان یک شبه رفت. برنامه ریزی مانند یک نقشه راه عمل می کند و یک راه اصولی را به شما نشان می دهد. برنامه ریزی برای کنکور از اصول و روش های خاصی برخوردار است. شما باید این اصول را در نظر بگیرید. زیرا عدم داشتن برنامه ی اصولی باعث شکست در اجرایی کردن برنامه، ناامیدی، خستگی و یا باقی ماندن مباحث زیاد درسی می شود.

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

برنامه ریزی برای کنکور

عده ایی از دانش آموزان به دلیل سختی های اجرای برنامه، از داشتن برنامه درسی خودداری می کنند. اما باید بدانید که برنامه ریزی اصولی باعث راحتی کار شما می شود. اگر شما با روش ها و اصول برنامه ریزی آگاه باشید و یک برنامه فردی و مختص به خود را مهیا کنید، حتما می توانید نهایت استفاده از آن برنامه را داشته باشید و تا حدامکان از آن پیروی کنید. البته باید به این نکته توجه کنید، برنامه ای که طراحی می کنید باید به واقعیت نزدیک و قابل اجرا باشد. 

برنامه ریزی اصولی برای کنکوری‌ها

نکاتی که باید در یک برنامه ریزی اصولی درنظر گرفت

باید متناسب با خصوصیات شخصی و توانایی های شخص باشد، مثلا عده ایی در شب درس می خوانند؛ بنابراین باید بیشتر ساعات مطالعه ی آن ها در شب باشد.

هدف خود را مشخص کنید.

برنامه ریزی اصولی نباید رویایی و خارج از توان خود باشد.

در مرحله ی اول نباید سرعت بگیرید، باید ارام و اهسته شروع کنید و در ادامه به سرعت خود اضافه کنید.

توان و ظرفیت علمی تان را مشخص کنید و مطابق با آن زمان مطالعه تان در روز را تعیین کنید.

خواب کافی شبانه داشته باشید. 7 الی 8 ساعت در شبانه روز. همچنین هر 75 دقیقه یک ربع استراحت داشته باشید.

 درس های پر اهمیت در کنکور را مشخص کنید و معین کنید چه میزان زمان صرف آن ها می کنید.

به هیچ عنوان از دروس عمومی غافل نشوید و زمان برای مطالعه ی آن ها در نظر بگیرید.

 اهمیت مطالعه در تابستان را فراموش نکنید.

مطالعه ی همه ی دروس را در برنامه ی خود قرار دهید. روش به اتمام رساندن یک درس و بعد شروع درس دیگر اشتباه است.

برنامه ریزی اصولی برای کنکوری‌ها

در حین عمل به برنامه های بلند مدت خود، از برنامه های کوتاه مدت خود غافل نشوید.

تنظیم برنامه ی ماهانه، هفتگی و روزانه

بخش بندی کردن دروس و گنجاندن آن ها در برنامه ریزی های هفتگی

شرکت در آزمون های آزمایشی و آشنایی با محیط های مشابه به کنکور و سنجیدن خود

برای افزایش کیفیت برنامه ریزی خود، از دور به عنوان منتقد نگاه کنید و خود را مورد ارزیابی و نقد قرار دهید.

برنامه ریزی اصولی باید طوری باشد که بتوانید عقب ماندگی خود را جبران و در آخر ماه جمع بندی و مرور کنید.

در ابتدا هنگام تست زدن به بررسی تمام گزینه های تست بپردازید. به طور مثال اگر اسم نویسنده ی کتابی موضوع تست بود، شما نیز به بررسی تمام کتاب های نویسندگان در گزینه های تست مذکور بپردازید.

هیچ بخشی یا درسی را حذف نکنید. اگر در درسی ضعیف عمل می کنید و یا موردعلاقه تان نیست. حداقل زمانی را به  مرور آن درس اختصاص دهید.

به میزان ساعات مطالعه خود در روز و یا هفته توجه کنید و به مرور این میانگین را افزایش دهید.

برای پیشرفت های خودتان، جایزه تعیین کنید.

اگر در هر صورتی به طور اتفاقی نتوانستید برنامه ی خود را انجام دهید. نگران و مضطرب نشوید. این عقب افتادگی را در ساعات ذخیره جبران کنید.

اگر در هر صورتی برنامه ی شما هماهنگ نشد و دچار مشکل شد. باید برنامه خود را با آن تطبیق دهید.

مطالعه کردن باید به طور مستمر باشد. اگر سه روز پشت سر هم مطالعه نکنید، روز چهارم حتما تنبلی می کنید و یا به سختی مطالعه می کنید.

انواع برنامه ریزی

امروزه اسامی و روش های مختلفی برای برنامه ریزی اصولی وجود دارد. اما در واقع برنامه ریزی اصولی به 3 روش تقسیم می شود.

  • برنامه ریزی زمانی
  • برنامه ریزی حجمی
  • برنامه ریزی تلفیقی
برنامه ریزی اصولی برای کنکوری‌ها

برنامه ریزی زمانی

اولین روشی که به ذهن ما خطور می کند، برنامه ریزی بر اساس زمان بندی دروس می باشد. بدین معنا که مثلا 2 ساعت به مطالعه درس دینی و 3 ساعت ریاضی اختصاص دهید و صبح ها ساعت 7 بیدار شوید. خب این روش کم و کاستی های خودش را دارد. مثلا شما 2 ساعت وقت به درس دینی اختصاص دادید و تایم شما تمام شده، اما هنوز یک مبحث یا یک صفحه به اتمام نرسیده است، اگر مطالعه تان را قطع کنید مطالب نصفه می ماند و ذهن شما درگیر می شود و اگر مطالعه کردن را ادامه دهید از مطالعه ی درس دیگر عقب می مانید. یا اگر شما تنظیم کرده اید که ساعت 7 شروع به مطالعه کنید اما ساعت 8 تازه بیدار شدید آنوقت تمام برنامه ریزی های شما بهم میخورد.

برنامه ریزی حجمی

در برنامه ریزی حجمی زمان مهم نیست و فقط حجم دروس اهمیت دارد. برنامه ریزی حجمی مانند برنامه ریزی آزمون های آزمایشی است. این روش هم کم و کاستی های خود را دارد. بدین صورت که داوطلب می داند که باید در طول دو هفته چه مطالبی را مطالعه کند اما بخش بندی این حجم کار راحتی نیست و داوطلب دچار سردرگمی می شود.

برنامه ریزی تلفیقی

استانداردترین نوع برنامه ریزی، برنامه ریزی تلفیقی است. برنامه ریزی تلفیقی، از ترکیب برنامه ریزی زمانی و برنامه ریزی حجمی تشکیل شده است. باید در نوشتن برنامه ریزی تلفیقی به درستی از زمان استفاده کنید تا دچار مشکلات برنامه ریزی زمانی نشوید.

برنامه ریزی از لحاظ زمان 

  1. کوتاه مدت: در بازه زمانی ۱ الی ۳ ماهه و با هدف مشخص به نتیجه نهایی می رسید. برای اهدافی که پیچیده نیستند و نیاز به مهارت خاصی ندارند کاربردی است به عنوان مثال برای امتحانات پایان ترم گزینه مناسبی است.
  2. این برنامه ریزی برای بازه زمانی یک سال و بیشتر کاربردی است. بیشتر برای اهداف پیچیده و زمان بر استفاده می شود و نیازمند صبر و حوصله فراوان است. شاید کمی طولانی باشد اما اگر فرد در ابتدای مسیر این برنامه ریزی را مدنظر قرار دهد در پایان به نتیجه درخشان و دلخواه می رسد.

برنامه ریزی از لحاظ فردی یا گروهی

  1. فردی: برنامه ریزی فردی برای فرد مشخصی تعیین می‌شود و صرفا برای همان شخص کاربردی است. مثلا برای نوجوانان که مختص آنهاست و به دیگران توصیه نمی شود. زیرا که با توجه به ویژگی های آن فرد تنظیم می شود. این طور می‌شود گفت که اهداف، توانایی ها و استعداد های افراد با یکدیگر متفاوت است. شما برای دریافت برنامه شخصی خود که با توجه به شرایط خاص شما باشد، مشاور متخصص این حوزه نیاز دارید که ما در الف مشاور به شما ۷ روز مشاوره تحصیلی رایگان را برای داشتن برنامه ای دقیق و کاربردی مختص خودتان پیشنهاد می کنیم.
  2. در برنامه گروهی افراد با هدف معین با توجه به قوانین مشخص شده تلاش می کنند. اگر بدون توجه به قوانین انجام شود، هدف مدنظر محقق نخواهد شد. در این نوع برنامه ریزی شرایط همه افراد باید توجه شود و تنظیم برنامه ریزی طوری باشد که افراد به طور مداوم و منظم به آن عمل کنند.

به چه صورت برنامه ریزی کنیم؟

  • دسته بندی دروس بر اساس اهمیت آن ها
  • دسته بندی دروس بر اساس حجم آن ها
  • تعیین برنامه ها و کارهایی که در طول هفته باید انجام دهید مانند مدرسه رفتن یا شرکت در آزمون
  • طراحی جدول برنامه ریزی درسی به صورتی که سطر اول جدول اسم درس ها و در ستون اول روزهای هفته را بنویسید. در آخر هم یک سطر یا ستون به گزارش های درسی اختصاص دهید.
  • تعیین ساعات مطالعه در روز. این زمان را با در نظر گرفتن توانایی، شرکت در آزمون ها یا مدرسه و … تعیین کنید.
  • یادگیری روش های درست مطالعه کردن هر درس
  • اختصاص زمان بیشتر برای درس های پر اهمیت
  • بخش بندی حجمی هر درس به بخش های کوچک و اختصاص زمان به این بخش بندی ها
  • داشتن روتین شبانه مانند اختصاص دادن یک ربع قبل خواب به مطالعه لغات زبان عربی
  • داشتن برنامه ی مرور
  • پیروی کردن حد امکان از برنامه ی خود

سخن آخر

در این مقاله به تمامی اصول مهمی که در طراحی یک برنامه ریزی باید به آن توجه کنید را برای شما بازگو کرده ایم. داشتن یک برنامه ریزی اصولی در پیشرفت تحصیلی و موفقیت شما در آزمون سراسری بسیار تاثیرگذار است. اگر به تنهایی قدرت برنامه‌ریزی برای درس هایتان را ندارید، هیچ نگران نباشید. الف مشاور با بکارگیری مشاورین خبره و باتجربه به شما در این مسیر کمک میکند. شما میتوانید با خدمات مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه الف مشاور شاهد پیشرفت خود در کیفیت مطالعه و مدیریت زمان باشید. شما میتوانید تمامی سوال هایتان را با مشاورین ما در میان بگذارید.

برای آگاهی از خبرهای داغ کنکور و نکات کلیدی کنکوری میتوانید اینستاگرام الف مشاور را دنبال کنید. باتشکر از همراهی و توجه شما عزیزان.

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معصومه
معصومه

من فک میکردم برنامه ریزی یعنی فقط وقتو بهش دقت کنیم

تارا صفایی
تارا صفایی

فکر میکردم که خودم برای خودم برنامه بچینم موفق میشم ولی خب شکست خوردم ولی از شکستم پل ساختمو امسال از بایه مشاور کاربلد پیش میرم و خیلی راحتم و بهتر دروس رو متوجه میشم ای کاش من این مقاله رو زئدتر میدیدم به بقیه هم پیشنهاد میکنم حتما بخونن

تارا صفایی
تارا صفایی

فکر میکردم که خودم برای خودم برنامه بچینم موفق میشم ولی خب شکست خوردم ولی از شکستم پل ساختمو امسال از بایه مشاور کاربلد پیش میرم و خیلی راحتم و بهتر دروس رو متوجه میشم ای کاش من این مقاله رو زئدتر میدیدم به بقیه هم پیشنهاد میکنم حتما بخونن

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!