چگونه در خانه تست بزنم؟

چگونه در خانه تست بزنم؟

چگونه در خانه تست بزنم؟

بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور با وجود حل تست‌های زیاد و سطح بالا، در جلسه کنکور و آزمون دچار مشکل می‌شوند. زیرا اکثر داوطلبان با نحوه مطالعه و حل تست در خانه آشنا نیستند و نمی‌توانند به خوبی در جلسه آزمون عمل کنند. عدم آشنایی با نحوه صحیح و درست تست زنی در خانه از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن این مشکل است.

با ما همراه باشید. ما در الف مشاور به معرفی روش‌های حل تست در خانه می‌پردازیم.

چگونه تست بزنیم؟

از رایج ترین مشکلات دانش آموزان کنکوری در جلسه آزمون، عدم توانایی حل تست است. بسیاری از دانش آموزان در مراجعه به متخصصان ما این گونه سوال می‌پرسند: 

در زمان حل تست در خانه برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک خیلی خوب عمل میکنم، اما در تمامی آزمون‌ها با مشکل مواجه می‌شوم، باید چیکار کنم؟

متخصصان الف مشاور چندین راه حل برای حل این مشکل دارند. روش های زیر از نکات مهم مطالعه و حل تست در خانه است.

  • بیشتر دانش آموزان در خانه تنها از یک درس تست حل می‌کنند اما در جلسه آزمون از چندین درس و به صورت ترکیبی سوال مطرح می‌شود. بنابراین باید در خانه همانند سوالات آزمون تنها از یک درس و مبحث تست حل نکنید بلکه به صورت ترکیبی نیز تست بزنید.
  • عدم توجه به زمان حل تست در خانه از مهم‌ترین دلایل ایجاد مشکل در جلسه آزمون است. بسیاری از دانش آموزان ممکن است در خانه در چندین دقیقه به حل یک تست بپردازند، اما مدت زمان پاسخگویی به هر سوال در کنکور مشخص است. بنابراین دانش آموزان با کمبود وقت در جلسه کنکور مواجه می‌شوند و نمی‌توانند به چند سوال بیشتر پاسخ دهند. برای جلوگیری از این مشکل باید بتوانید به بهترین نحو زمان خود را مدیریت کنید.
بهترین راهکارها برای مدیریت زمان در جلسه کنکور
  • بیشتر دانش آموزان با فکر اینکه نکند جواب سوالی را اشتباه بدهند، تمرکز و حواس خود را از دست می‌دهند و با اضطراب فراوان به حل تست می‌پردازند. در صورتی که در خانه به دلیل نبود امتیاز منفی و جو رقابتی، دیگر استرس و اضطرابی وجود ندارد. برای حل این مشکل در جلسه کنکور، باید آرامشتان را حفظ کنید و تصور کنید که برای فهمیدن اشکالات خود سوال حل می‌کنید.

برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است برای هر دانش آموزی در جلسه کنکور رخ دهد، باید در آزمون‌‌های شبه کنکور شرکت کنید و در این جلسات سعی کنید زمان خود را مدیریت کنید و به تمام فاکتورهایی که تا به الان یاد گرفته‌اید، عمل کنید.

همچنین می‌توانید در خانه فضای شبیه به کنکور برای خود برقرار کنید و در مدت زمان مشخص به حل تست بپردازید.

چگونه در خانه تست بزنم؟

چگونه درس بخوانیم و تست بزنیم؟

داوطلبان کنکوری باید در خانه مطالعه مفید و کارآمد و تست زنی درست داشته باشند تا بتوانند از زمانی که صرف مطالعه می‌کنند بیشترین بازدهی را دریافت کنند. نکاتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، نکات مهم مطالعه و تست زنی است. به دقت به موارد زیر توجه کنید.

  • ابتدا کتاب درسی را به طور کامل مطالعه کنید، سپس به سراغ درسنامه بروید و چندین مثال آموزشی معتبر حل کنید. سپس به حل تست‌های آموزشی استاندارد و ساده بپردازید. با این روش شما برای حل تست‌های سخت و چالش برانگیز آماده می‌شوید.
  • در انتخاب نوع تست‌ها دقت کنید. نباید به حل هر تست تالیفی غیر استاندارد و خیلی قدیمی بپردازید. این گونه تست‌ها تنها باعث به هم زدن تمرکز شما و دور شدن از مباحث اصلی می‌شوند.
  • بر روی تست‌هایی که در کنکور به دفعات زیاد تکرار شده‌اند، بیشتر تمرکز کنید و سعی کنید تست شبیه به آنها بیشتر حل کنید.
  • اول از تست‌های راحت و ساده شروع کنید و بعد به سراغ تست‌های سخت بروید.
  • مهم‌ترین نکته در حل تست، مطالعه با دقت تست و درک مفهوم تست است. لطفا به افعال، مثبت یا منفی بودن سوال و … توجه زیادی کنید.
  • زمان مطالعه هر تست، نباید به سوال قبلی فکر کنید. باید تمام تمرکز خود را به حل تست فعلی دهید.
  • نکات کلیدی و کلماتی که تاثیر زیادی بر روی سوال دارند، خط بکشید تا به آنها بیشتر توجه کنید.
  • علاوه بر متن سوال، باید به دقت تمام گزینه‌ها را مطالعه و بررسی کنید.
  •  به بهانه مدیریت زمان و سرعتی عمل کردن، از محاسبات سوال و راه حل گذرا عبور نشوید. باید دقت بیشتری در محاسبات سوال داشته باشید.
  • مطالعه در تابستان و پاییز باید بیشتر بر روی درسنامه و یادگیری مفهوم و متن باشد. اما بحث تست زنی بیشتر در زمستان و بهار باشد. البته این جمله بدین معنا نیست که در تابستان و پاییز تست نزنید و روی مهارت تست زدن خود کار نکنید.
  • پاسخ هر تست را جلو آن و یا در همان کتاب تست یادداشت نکنید تا بتوانید دوباره به حل تست و مرور آن بپردازید.
  • بعد از حل تست‌های آموزشی و یادگیری مطالب به سراغ تست‌های معتبر بیشتری بروید و در مدت زمان مشخص مانند کنکور به حل آنها بپردازید.
  • این نکته را به یاد داشته باشید که دروس حفظی نیاز به مرور و تکرار زیاد دارند اما دروس مفهومی به حل تست بیشتر.
  • بهتر است تمام دروس را در طول هفته مطالعه کنید و از مطالعه نکردن یک درس در طول هفته بپرهیزید. زیرا مطالب خیلی زود از یاد می‌روند و نباید فواصل زمانی مطالعه شما در یک درس زیاد باشد.
  • بهتر است از هر مبحث در هر پارت مطالعاتی خود، 10 الی 20 تست بیشتر حل نکنید و باقی تست‌ها را به سایر روزهای هفته اختصاص دهید.
  • روزهایی را به مرور و حل دوباره تست‌هایی که قبلا مطالعه کرده‌اید، اختصاص دهید.
  • بهتر است بعد از حل 5 الی 10 تست به سوال حل پاسخ‌ها و بررسی آنها بروید و بلافاصله بعد از پاسخ به سوالات به سراغ پاسخنامه نروید.
  • حل تست مباحث خواندنی باید سه روز بعد از مطالعه دقیق و کامل مبحث باشد
  • همچنین بهتر است بعد از مطالعه دروس فهمیدنی و غیر حفظی، بلافاصله تست بزنید تا مطالب به طور کامل در ذهن شما تثبیت شود.
  • از روش ضربدر منها نیز استفاده کنید. در این روش با یک بار مطالعه روزنامه وار سوالات کنار سوالاتی که زمان بیشتری برای حل نیاز دارد و یا سوالاتی که شک دارید، ضربدر بگذارید و کنار سوالاتی که اصلا یاد ندارید و نمی‌توانید پاسخ دهید، منها بگذارید. ابتدا به سوالاتی که یاد دارید، پاسخ دهید و سپس در وقت اضافه به سراغ سوالاتی که کنار آنها ضربدر گذاشته‌اید، بروید.
بهترین تکنیک های مدیریت زمان برای درس خواندن

نحوه درس خواندن و تست زدن برای کنکور

کنکوری خواندن و حل تست برای کنکور بسیار متفاوت از حل یک تست معمولی و یا امتحانات تشریحی است. در حل تست برای کنکور باید از روش‌های متنوعی مانند حذف گزینه‌ها، روش ضربدر منها و … استفاده کنید تا در زمانی کوتاه به پاسخ صحیح برسید.

برنامه ریزی صحیح و اصولی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین موارد برای موفقیت در کنکور است. برنامه ریزی کنکور باید به بهترین نحو انجام شود تا بیشترین بازدهی را برای داوطلب داشته باشد. با یک برنامه ریزی اصولی می‌توانید به موقع درس بخوانید، تمام دروس خود را مطالعه کنید و همچنین به مرور و جمع‌بندی مطالب بپردازید. به نکات زیر برای حل تست و مطالعه برای کنکور توجه کنید.

  • مطالعه منظم و مرتب داشته باشید
  • تکرار، تمرین و مرور داشته باشید
  • خلاصه نویسی را فراموش نکنید
  • از روش‌های مطالعه پویا و خلاق کمک بگیرید
  • فلش کارت تهیه کنید
  • ویدیوهای آموزشی معتبر و مفید نگاه کنید
  • علاوه بر سوالات کنکور به حل سوالات تالیفی کتب کمک آموزشی معتبر بپردازید

آشنایی و استفاده از روش‌های مختلف برای تست زدن در جلسه آزمون یکی از دلایل موفقیت داوطلبان است. بهره‌مندی از روش‌های مختلف برای مدیریت زمان در کنکور مانند روش ضربدر منها، تکنیک بازگشت، تکنیک زمان های نقصانی و … و استفاده از روش‌های مختلف حل تست مانند روش کاهش گزینه‌ها، روش تقسیم، روش الحاق و … جهت موفقیت در کنکور بسیار موثر است.

چگونه تست بزنیم برای کنکور انسانی

بیشتر دروس تخصصی رشته انسانی حفظی و خواندنی هستند، برای بهتر فهمیدن و جلوگیری از فراموشی مطالب دروس انسانی باید از روش‌های مطالعه دروس حفظی استفاده کنید تا بتوانید به بهترین نحو در جلسه کنکور حاضر شوید.

برای تست زدن برای کنکور انسانی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1. استفاده از سوالات پیشین کنکور: سوالات پیشین کنکور انسانی معمولاً شامل سوالات چهارگزینه‌ای هستند. با حل این سوالات، می‌توانید با سبک و نوع سوالات آشنا شوید و به مرور زمان، توانایی خود را در حل سوالات بهبود بخشید.

2. استفاده از منابع آزمون‌های شبیه‌سازی: منابع آزمون‌های شبیه‌سازی، شامل سوالاتی هستند که بر اساس سبک و نوع سوالات کنکور انسانی تهیه شده‌اند. با حل این سوالات، می‌توانید با سبک و نوع سوالات کنکور آشنا شوید و به مرور زمان، توانایی خود را در حل سوالات بهبود بخشید.

3. تشکیل گروه مطالعه: با تشکیل گروه مطالعه، می‌توانید با دوستان خود به بحث و تبادل نظر درباره سوالات کنکور بپردازید و توانایی خود را در حل سوالات بهبود بخشید.

4. استفاده از روش‌های خلاصه‌نویسی و تفکر نقادانه: با استفاده از روش‌های خلاصه‌نویسی و تفکر نقادانه، می‌توانید مطالب را به خوبی یادداشت کرده و با پاسخ دادن به سوالات کنکور، توانایی خود را در حل سوالات بهبود بخشید.

چگونه رتبه برتر شویم؟ همین حالا کلیک کن!
بهترین روش مطالعه در خانه

چگونه تست بزنیم برای تیزهوشان

اگر شما هم جزو اون دسته از دانش آموزانی که قصد دارند امتحان تیزهوشان قبول شوند و به مدرسه تیزهوشان بروند، هستید؛ با ما همراه شوید و به روش‌های زیر دقت کنید:

  • استفاده از منابع آزمون‌های شبیه‌سازی

منابع آزمون‌های شبیه‌سازی، شامل سوالاتی هستند که بر اساس سطح دشواری و تیپ سوالات تیزهوشان تهیه شده‌اند. با حل این سوالات، می‌توانید با سبک و نوع سوالات تیزهوشان آشنا شوید و به مرور زمان، توانایی خود را در حل سوالات بهبود بخشید.

  • استفاده از کتاب‌های مرجع

کتاب‌های مرجع، شامل مطالب جامع و کامل درباره مباحث مختلف تیزهوشان هستند. با مطالعه این کتاب‌ها، می‌توانید به دانش و تخصص خود در مباحث تیزهوشان اضافه کنید.

  • حل سوالات چالش برانگیز

سوالات چالش برانگیز، شامل سوالاتی هستند که برای تیزهوشان طراحی شده‌اند و سطح دشواری بالایی دارند. با حل این سوالات، می‌توانید توانایی خود را در حل سوالات پیچیده و چالش برانگیز بهبود بخشید.

  • تشکیل گروه مطالعه

با تشکیل گروه مطالعه با دوستان خود، می‌توانید به بحث و تبادل نظر درباره مباحث تیزهوشان بپردازید و با یادگیری از تجربیات همدیگر، توانایی خود را در مباحث تیزهوشان بهبود بخشید.

در نهایت، باید به تمرین و تکرار فعال توجه کنید و با پشتکار و تلاش، به هدف خود برسید.

چگونه تست بزنیم برای نمونه دولتی

آماده شدن برای امتحان نمونه دولتی نیز مانند امتحان تیزهوشان برای بیشتر دانش آموزان چالش برانگیز است. نحوه آماده شدن برای امتحان نمونه دولتی نیز مانند امتحان تیزهوشان است. جهت آماده شدن برای امتحان نمونه دولتی به روش‌هایی که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم، به طور کامل عمل کنید.

نظر تخصصی مشاوران الف مشاور به سوال دانش آموزان درباره تست زنی کنکور

❓سوال :

سلام وقت بخیر 🌹🌹🌹
من امسال کنکور دادم اما کنکور خوبی نداشتم می‌خوام پشت کنکور بمونم . سوالاتی داشتم .
🌸میشه نحوه مرور کردن رو توضیح بدید که درسا رو فراموش نکنیم ؟
🌸کدام آزمون شرکت کنیم ؟ برای انتخاب آزمون معیار هامون چی باشه،؟
🌸اگر بخوایم غیر از آزمون آزمایشی ک شرکت کردیم آزمون های موسسات دیگر هم در خانه تحلیل کنیم مثلا سه آزمون دیگ در کنار آزمون اصلی خودم رو تحلیل کنم تحلیل ها باید روز جمعه باشه همگی؟
چون تعداد آزمون ها بیشتر میشه دیگه .
🌸از همین اول کنکور ها رو کار نکنم ؟
بعد اخر سال آزمون های آخر سال رو کار میکنم با کتب آزمونی . چون می‌خوام دید کنکور رو داشته باشم ن فراتر
🌸میدونم تعداد تست یک چیز شخصیه و درست نیست بپرسم اما میشه یک مقدار حداقل و حداکثر براش بگید ؟ ک حداقل چقدر در روز تست بزنیم و حداکثر چقدر ؟
🌸یک دانش آموز کنکوری در سال برای هر درس حداقل چند کتاب تست رو می‌تونه کار کنه.
🌸یک دانش آموز کنکوری تست زماندار زدن رو از کی شروع میکنه؟

☎️ : سوال از الف

سلام وقت بخیر.
من دانش آموز تجربی هستم پشت کنکور
تقریبا درس هارو خوندم رفتم جلو ولی خب حد متوسطی دارم مباحث مونده زیاده منتها تو جمع بندی می‌خوام با شاید حذف جمع و جور کنم سوالم اینه که به نظرتون با ویدیو های آموزش کوتاه و تست های جمع بندی به صورت سریع میتونم تا اوایل خرداد مباحث رو تکمیل کنم؟

سوال بعدیم اینه که دوازدهم بیشتر درس ها مونده اگه یه سری فصل هارو ما تست نزده باشیم اصلا و الان چون فرصت کمه برای تست زدن زیاد میشه از تست های موج آزمون فصل به فصل بزنیم یا تست های کنکور جمع بندی بزنیم یا بهتره که از منبع اول خودمون فعلا استفاده کنیم؟؟
ممنون میشم پاسخگو باشید🙏

سخن آخر – چگونه در خانه تست بزنم؟

ما در این مقاله به تمامی روش های تست زدن در خانه پرداخته‌ایم. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید به تنهایی در خانه و به بهترین نحو به حل تست بپردازید. در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید با ما در بخش کامنت در ارتباط باشید.

با آرزوی موفقیت شما داوطلبان عزیز

اینستاگرام الف مشاور

گروه تخصصی مشاوره کنکور و انتخاب رشته الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
باربد
باربد

سلام به طور میانگین چند تا تست توی روز بزنیم؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  باربد

هر چقدر بیشتر بهتر ولی از کیفیت و تحلیل تست غافل نشین…

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!