مدیریت زمان در کنکور

مدیریت زمان در کنکور – 10 راهکار موثر برای مدیریت زمان در آزمون

مطمئنم که شما هم در مواجهه با سوالات کنکور و یا حتی تست های زمان دار دچار استرس و اضطراب میشین. حتی بیشتر دانش آموزان و داوطلبان سر جلسه آزمونها و کنکور حالشون بد میشه و تو موقعیت اورژانسی قرار می‌گیرن.

باید بدونین که مدیریت زمان تو کنکور حرف اول رو میزنه. حالا تو هی برنامه ریزی کن، ساعات مطالعه ات رو افزایش بده، کنکوری بخون ولی وقتی نتونی زمان اتو به خوبی مدیریت کنی شانس رتبه برتر شدن رو از دست میدی.

اگر میخوای رتبه برتر بشی و بتونی تو کنکور به خوبی زمان اتو مدیریت کنی با ما همراه شو. اینجا تو الف مشاور کلی نکته کاربردی جذاب برای مدیریت زمان در کنکور یاد میگیری.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان تکنیکیه که داوطلبان هوشمند و خواهان رتبه برتر شدن برای رسیدن به هدف‌هاشون استفاده می‌کنن. اگر دوس دارین به هدفتون برسید و بتونین بدون کمبود زمان در کنکور به تمام سوالات پاسخ بدین و سعی و تلاشتون هدر نره، باید مدیریت زمان داشته باشین. مدیریت زمان در کنکور بسیار مهمه؛ چون شما میتونین با استفاده از تکنیک های مدیریت زمان از زمان تعیین شده بهترین بهره‌برداری رو بکنین.

موفقیت در کنکور اتفاقی نیست؛ تنها با برنامه ریزی کنکور اصولی می‌توانید موفق شوید.
مدیریت زمان

روش های مدیریت زمان در کنکور 

برای اینکه بتونین زمان رو تو جلسه کنکور به درستی مدیریت کنید باید روش‌های زیر رو حتما به کار بگیرین و به تمامی دستورالعمل‌هایی که در جلسه کنکور بازگو میشه، عمل کنید. 

  • با تمام وسایل مورد نیاز و به موقع حاضر بشین

بهتره صبح زود بیدار بشین و دوباره تمام وسایل مورد نیاز تون رو چک کنین و صبحانه بخورین و چند دقیقه زودتر از موعد به محل آزمونتون برین. با اینکار همون ابتدای کار دیگه دچار استرس و اضطراب نمیشین و تمرکز تون  رو از دست نمیدین.

  • ابتدا تمام سوالات رو بخونید 

همون ابتدا که دفترچه آزمون رو باز میکنین باید در حد یک دقیقه به تمام سوالات یه نگاهی بندازین. با این کار با نوع سوالاتی که قراره پاسخ بدین، آشنا میشین و میتونین زمان لازم رو مدیریت کنید. 

  • به هر سوال زمانی مناسب اختصاص بدین

با نگاه کردن به سوالات در همون مرحله اول باید به هر سوال بر اساس سختی و آسونی زمان مناسب اختصاص بدین و همینطور زمانی رو برای مرور ذخیره کنین. حتما حتما هم بر اساس بودجه بندی هر درس عمل کنین تا با کمبود زمان مواجه نشین.

  • اول سوالات ساده و آسون رو جواب بدین

زمانی که دارین به سوالات یه نگاهی اجمالی میندازین، کنار سوالات آسون یا سوالاتی که جوابشونو صد در صد میدونین علامت بذارین. با این کار دیگه میدونین اول به چه سوالاتی پاسخ بدین و بدون اینکه وقت کم بیارین تمام سوالاتی که جوابشونو بلدین، حل کردین.

  • به سوالات سخت پاسخ بدین

بعد از اینکه به تمام سوالات آسون پاسخ دادین، باید روی سوالات سخت کار کنین. مدت زمانی رو به هر سوال سخت اختصاص دین و سعی کنید در اون زمان به سوالات پاسخ بدین.

  • گوش به زنگ زمان باشین

مدت زمانی رو که به حل یک سوال اختصاص می‌دین خیلی مهمه. نباید زمانی بیشتر از اون چیزی که در نظر گرفتین رو صرف حل یک سوال کنین. همین که مدت زمان شما برای حل یک سوال تموم شد، فوری و بدون معطلی باید برین سراغ سوال بعدی. اگر در آخر کار زمانی اضاف داشتین، برین و سوالی که ناتمام موند رو پاسخ بدین.  

  • به دقت متن سوال رو بخونید

چه سوال آسون باشه چه سخت مهم نیست، مهم اینکه که باید با تمام دقت متن سوال رو بخونید و درکش کنین. وقتی مفهوم سوال و چیزی که از شما خواسته شده رو درک کردین، میتونین به راحتی به سوالات پاسخ درست بدین. با این روش میتونین بدون سردرگمی حتی به سوالات پیچیده جواب بدین.

  • در پاسخ دادن به سوالات عجله نکنید

گاهی خیلی از داوطلبان با وجود اینکه جواب سوال رو میدونن و یا سوال خیلی آسون به نظر میاد، بازم به اون جواب درست نمیدن. چرا؟ چون در پاسخ به سوالات عجله می‌کنن. مهم‌ترین نکته در مدیریت زمان، تمرکز است؛ نه اینکه تمام کاراتونو با عجله و با سرعت تمام انجام بدین. پس بدون اینکه مضطرب بشین و عجله کنید در مدت زمانی که برای هر سوال تعیین کردین، بدون هیچ نگرانی به آن پاسخ بدین.

  • بررسی پاسخ های خود در زمان اضافه

به جای ترک کردن زود هنگام جلسه کنکور، به مرور و بررسی جواباتون بپردازین. اگر وقت اضافه دارین حتما یک دور دیگه جواب هاتونو بررسی کنین که مبادا جایی رو اشتباه کرده باشین. همچنین تو زمان‌های اضافه میتونین به سوالای که خیلی سخت هستن جواب بدین.

  • در آزمون‌های جامع و دوره ایی شرکت کنین

خب در آخر باید بگم که اگر میخواین به درستی زمانتونو تو جلسه کنکور مدیریت کنید و یا تمرکز تونو بیشتر کنین، باید در آزمون‌های دوره ای و جامع شرکت کنید و تمامی روش‌هایی که در بالا براتون توضیح دادم رو رعایت کنید. تکرار و تمرین این روش‌ها باعث میشه که دیگه هیچ مشکلی از بابت زمان در کنکور نداشته باشین. همچنین شرکت در آزمون‌های شبیه سازی شده به کنکور میتونه تا حد زیادی استرس شما رو کاهش بده.

جهت طراحی بهترین برنامه ریزی درسی کلیک کنید

4 نکته طلایی مدیریت زمان در کنکور

  • حتما باید روز آزمون ساعت مچی دستتون کنین. اگر میخواین زمان رو از دست ندین و هرچی بافتین رشته نشه، باید حواستون شش دانگ به ساعت مچی هاتون باشه.
  • از مهم‌ترین نکاتی که می‌تونین رعایت کنین، اینه که برنامه ریزی کنین و طبق برنامه ریزی پیش برین. خب حالا شاید بگین باید چیکار کنم؟ اولین کاری که باید انجام بدین اینه که زمان بیشتری از کنکور رو به درس هایی که بیشتر مطالعه کردین و بهش مسلط هستین، اختصاص بدین. مسلما تو برنامه ریزی های درسی اتون زمان‌ایی رو صرف تقویت نقاط قوت تون کردین. پس میدونین تو چه مباحث و درس‌هایی درجه یک هستین.  
  • هیچ درسی رو بدون نگاه کردن به آن رد نشین. حتما به هر درس زمانی مناسب اختصاص بدین. حل یک تست بیشتر به معنای افزایش تراز و رتبه خوب است. ممکنه تو هر درسی یک الی سه تست آسون باشه که اگر وقت نکنید به اونا پاسخ بدین، شانس رتبه خوب شدن رو از دست میدین.
  • هرگز امید و روحیه اتونو در مواجهه با سوالات سخت و پیچیده از دست ندین. قرار نیست که حتما به تمامی سوالات کنکور پاسخ بدین. اگر با این فکر که حتما باید به طور کامل به همه سوالات کنکور پاسخ بدم، برین سر جلسه امتحان، مطمئن باشین که شکست می‌خورین. اینجوری برای حل سوالی که یاد ندارین کلی زمان از دست میدین.
مدیریت زمان در کنکور

4 تکنیک موثر برای مدیریت زمان در کنکور

استفاده از 4 تکنیکی که در ادامه به طور کامل اونا رو معرفی می‌کنم، برای هر داوطلبی که خواهان کسب رتبه برتره، ضروریه. به تکنیک های زیر به طور کامل دقت کنین. 

  • تکنیک ضربدر منها

شاید با شنیدین اسم این تکنیک این سوال که خب تکنیک ضربدر منها چیه؟ و چطور باید از این تکنیک استفاده کنیم؟ براتون پیش بیاد. به طور کلی سوالات کنکور به سه دسته تقسیم میشن.

  1. سوالاتی که حلش آسونه و شما به طور قطع جواب اونا رو بلدین.
  2. سوالاتی که در پاسخ به اونا دچار شک و تردید هستین. یعنی نمیدونین جوابی که انتخاب کردین درسته یا نه.
  3. و سوالاتی که به طور کل از همون ابتدا یاد ندارین.

خب باید چطور به این سه دسته از سوالات پاسخ بدیم که دچار کمبود زمان نشیم؟

اگر پاسخ درست سوالی رو بلدین، خب همون اول زود تند و سریع بهش پاسخ بدین. ولی اگر در جواب یک سوال شک داشتین یا سوالی بود که حل اون زمان زیادی از شما می‌گرفت کنار اون ضربدر بزارین. در زمان وقت اضافه باید این سوالات رو بررسی کنید اگر تونستین پاسخ بدین که چه خوب. ولی اگه نتونستین به جواب برسین، کنار سوال منها بزارین. برای دسته آخر سوالات در زمان اضافه، باید وقت بگذارید. نگاهی به آن بندازید، اگر هیچ راه حلی به ذهنتان نمی‌آید، از پاسخ دادن به آن خودداری کنید. کنار این دسته سوالات باید علامت منها گذاشت.
  • تکنیک بازگشت 

این روش مخصوص اون دسته از داوطلبانی هست که وقت اضافه زیاد دارن. تو این روش باید با توجه به تکنیک ضربدر منها، سوالات سخت و وقت گیر رو مشخص کنین و در زمان اضافه به اونا پاسخ بدین.

  • تکنیک زمان نقصانی

این تکنیک فرصت پاسخگویی و مرور رو به سوالاتی که کنارش ضربدر زدین میده. اما شما باید جوری زمان اتونو مدیریت کنین که وقت ذخیره داشته باشین تا بتونین تو اون بازه زمانی به سراغ تست‌هایی که علامت زدین برین و جواب هاتونو مرور کنین و پاسخ بدین. به طور مثلا اگر مدت زمان پاسخ به سوالات درس فیزیک 20 دقیقه است، شما باید به تمامی سوالات درس فیزیک در 15 پاسخ بدین که 5 دقیقه زمان رو بتونین برای پاسخ به سوالات علامت زده شده، ذخیره کنین.

روش افزایش ساعات مطالعه
  • تکنیک وقفه در آزمون

ممکنه سر جلسه کنکور به تدریج دچار خستگی ذهنی و جسمی بشین. خب این یه امر طبیعیه. اما برای جلوگیری از این خستگی باید چه کنیم؟ بهتره که هر نیم ساعت که میگذره، چند ثانیه چشماتونو ببندین و چند نفس عمیق بکشین و به هیچ چیز فکر نکنین. بعد عضلات دست و پاتون رو کش و قوس بدین تا خستگی اتون کم بشه. بعد دوباره سراغ حل سوالات برین.

کلام پایانی

همانطور که گفته شد؛ مدیریت زمان در کنکور بسیار مهمه، اگر نتونین زمان خودتونو مدیریت کنین و وقت کم بیارین، به طور قطع نمی‌توتنین به تمام سوالاتی که بلدین پاسخ بدین و شانس رتبه برتر شدن و رسیدن به هدفتون از بین میره. بنابراین باید بدونین که چطور و به چه روشی زمان اتونو مدیریت کنید.

ما تو این مطلب به تمام تکنیک های مدیریت زمان در کنکور اشاره کردیم. امیدوارم که بتونین با مطالعه این مطلب به خوبی در جلسه کنکور عمل کنید. 

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلب عزیز

شما میتوانید برای اطلاع بیشتر از راهکار های مدیریت زمان در آزمون، الف مشاور را در اینستاگرام دنبال کنید.

اینستاگرام الف مشاور

با آرزوی موفقیت شما داوطلب عزیز

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!