چگونه درس شیمی را بخوانیم؟

چطور شیمی کنکور را بخوانیم؟

شیمی جزو دروس مهم برای داوطلبان کنکور است. هر سال تست‌های مفهومی و ترکیبی، درس شیمی را برای داوطلبان کنکور سخت کرده‌اند. به همین دلیل بیشتر داوطلبان این درس را جزو سخت‌ترین دروس در کنکور می‌دانند. اگر می‌خواهید درصد بالایی در درس شیمی کسب کنید، باید تسلط کافی به کتاب درسی و توانایی حل مسئله را داشته باشید. در این مطلب آکادمی الف مشاور قصد دارد تا در مورد نحوه صحیح مطالعه درس شیمی با شما صحبت کند. با ما همراه باشید.

بودجه بندی کنکور نظام جدید درس شیمی تجربی

داوطلبان باید بدانند که چه فصل‌ها و درس‌هایی مهم است تا زمان بیشتری را به آنها اختصاص دهند. از درس شیمی 35 سوال در کنکور مطرح می‌شود. مدت زمان پاسخگویی به سوالات شیمی حدود 35 دقیقه است. اگر می‌خواهید موفقیت زیادی در این درس کسب کنید باید تسلط کافی بر مباحث درس شیمی داشته باشید.

  • شیمی دهم: 8 سوال
  • شیمی یازدهم: 14 سوال
  • شیمی دوازدهم: 13 سوال

به بودجه بندی هر فصل درس شیمی توجه کنید.

  • شیمی پایه دهم
فصل اول: کیهان زادگاه الفبای هستی فصل دوم: رد پای گازها در زندگی فصل سوم: آب، آهنگ زندگی
3 سوال 3 سوال 2 سوال
  • شیمی پایه یازدهم
فصل اول: قدر هدایای زمینی را بدانیم فصل دوم: در پی غذای سالم فصل سوم: پوشاک، نیازی پایان ناپذیر
4 سوال 4 سوال 6 سوال
  • شیمی پایه دوازدهم
فصل اول: مولکول‌ها در خدمت تندرستی فصل دوم: آسایش و رفاه در سایه شیمی فصل سوم: شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری فصل چهارم: شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر
3 سوال 4 سوال 4 سوال 2 سوال

بودجه بندی کنکور نظام جدید درس شیمی ریاضی

  • شیمی پایه دهم

از درس شیمی پایه دهم 11 سوال در کنکور مطرح می‌شود. به طور کلی 31 درصد سوالات شیمی مختص به این پایه است.

فصل اول: کیهان زادگاه الفبای هستی فصل دوم: رد پای گازها در زندگی فصل سوم: آب، آهنگ زندگی
2 سوال 3 سوال 6 سوال
  • شیمی پایه یازدهم

13 سوال از پایه یازدهم در کنکور مطرح می‌شود.

فصل اول: قدر هدایای زمینی را بدانیم فصل دوم: در پی غذای سالم فصل سوم: پوشاک، نیازی پایان ناپذیر
4 سوال 5 سوال 4 سوال
  • شیمی پایه دوازدهم

11 سوال از این بخش در کنکور مطرح می‌شود.

فصل اول: مولکول‌ها در خدمت تندرستی فصل دوم: آسایش و رفاه در سایه شیمی فصل سوم: شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری فصل چهارم: شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر
3 سوال 3 سوال 2 سوال 3 سوال

نحوه مطالعه صحیح شیمی کنکور

درس شیمی از دروس مهم تخصصی رشته ریاضی و تجربی است. این درس برای داوطلبان رشته تجربی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که درصد بالای آن می‌تواند شانس قبولی داوطلب را در رشته‌های داروسازی و پزشکی بالا ببرد.

شیمی کنکور

بهترین روش مطالعه شیمی برای کنکور

  1. کتاب درسی خود را در اولویت قرار دهید. آن را به دقت بخوانید. هیچ گاه کتاب‌های کمک آموزشی را جایگزین کتاب درسی خود نکنید.
  2. از حاشیه نویسی نکات مهم غافل نشوید. زیرا حاشیه نویسی برای مرور مطالب بسیار مفید است.
  3. تمام مسائل و جزئیات کتاب درسی را به خاطر بسپارید. چرا که برخی از تست‌های ترکیبی از تصاویر، جداول و جزئیات ریز کتاب درسی مطرح می‌شوند.
  4.  حتما مسائل درس شیمی را جدی بگیرید. معمولا 10 تست مربوط به حل مسئله است.
  5. 90 درصد سوالات کنکور از متن کتاب درسی شیمی است. پس بهتر است به جای روی آوردن به مطالب حجیم و زمان‌بر، کتاب درسی را به خوبی مطالعه کنید.
  6. مطالعه مطالب دشوار و سخت شیمی را به روزهای آخر واگذار نکنید. زیرا در روزای آخر وقت کافی برای یادگیری مطالب سخت و دشوار ندارید.
  7.  مطالعه و یادگیری درس شیمی بسیار زمان‌بر و سنگین است.  شیمی را به مرور زمان باید یاد گرفت تا مطالب آن در ذهن‌تان تثبیت شود. بهتر است از برنامه‌ریزی اصولی برای زمان‌بندی مطالعه درس شیمی استفاده کنید.
  8. لطفا تمامی مطالب مربوط به شیمی را با دقت و حوصله زیاد بخوانید و هیچ مطلبی را از قلم نیندازید. لطفا شیمی را حفظ نکنید، بلکه آن را یاد بگیرید.
  9. اگر به کتاب درسی مسلط شدید، می‌توانید از کتاب‌های کمک آموزشی معتبر استفاده کنید.

چگونه شیمی کنکور را بخوانیم؟

  • آشنایی با ماهیت درس شیمی
  • مطالعه دقیق سوالات مفهومی شیمی
  • مطالعه مکرر سوالات حفظی شیمی
  • حل زیاد مسئله
  • حل تست‌ سال‌های اخیر کنکور
  • حل تست‌های تالیفی
  • خلاصه نویسی و مرور
  • یادگیری و حفظ فرمول‌های اصلی شیمی

برای مشاوره تحصیلی رایگان کلیک کنید.

 7 تکنیک مهم برای فهم بهتر درس شیمی

  1. مطالعه درس شیمی به نسبت سایر درس‌ها زمان‌بر تر است. زیرا تمامی جملات، تصاویر، نمودارها و … حاوی مطالب مهم کنکوری هستند.
  2. از روش‌های مطالعه بیهوده بپرهیزید. به طور مثال عده زیادی از دانش آموزان بر حسب عادت تمام موارد را هایلایت می‌کنند. این روش چندان اصولی و مفید نیست. بهتر است از روش یادداشت برداری یا خلاصه‌برداری نکات مهم و کلیدی استفاده کنید.
  3. بهتر است مفاهیم درس شیمی را تقسیم بندی کنید. لطفا یک جا مبحث زیادی را مطالعه نکنید. مطالب درسی را پارت بندی کنید و هر بار یک پارت را مطالعه کنید.
  4. لطفا در خلاصه‌نویسی خود خلاقیت به خرج دهید. داشتن خلاقیت باعث یادگیری بهتر مطالب درسی می‌شود. به طورمثال می‌توانید ارتباط بین مطالب را پیدا کنید.
  5. هنگام مطالعه درس شیمی حتما یک برگه جدا آماده کنید و مطالبی را که متوجه نمی‌شوید یا سوالاتی که ممکن است برایتان پیش آید را در آن برگه یادداشت کنید. بهتر است ابهامات و سوالات خود را از طریق معلم و یا دوستانتان حل کنید تا بر روی فهم دیگر مطالب درسی اثر منفی نگذارد.
  6. تمامی یادداشت‌های خود را در دفتری جداگانه جمع‌بندی کنید تا در روزهای آخر بتوانید از آنها برای مرور مطالب استفاده کنید.
  7. بعد از کلاس درس مطالبی را که یادداشت کردید را جمع بندی کنید و همچنین سعی کنید بین مطالبی که قبل فرا گرفته‌اید و مطالب جدید ارتباط برقرار کنید.

10 نکته طلایی در مطالعه شیمی کنکور

  1. شیمی پایه یازدهم به خصوص فصل اول و دوم آن، پایه و اساس شیمی است. بهتر است این دو فصل را به طور مفهومی مطالعه کنید و تمامی مطالب آن را به خوبی یاد بگیرید.
  2. حتما تا آخرین روزهای مانده به کنکور به مرور شیمی پایه یازدهم بپردازید. شما می‌توانید از خلاصه‌برداری‌ها و حاشیه نویسی‌‌های کتاب خود استفاده کنید.
  3. بعد از فهم کتاب درسی به خصوص شیمی یازدهم به حل تست بپردازید. آنقدر تست بزنید که با نگاه کردن و مطالعه صورت سوال تست، سریع آن را حل کنید.
  4.  زمان حل تست‌های کنکور محدود است. برای جلوگیری از کمبود وقت سعی کنید به مطالب حفظی و سوالات حفظی تسلط پیدا کنید تا زمان زیادی برای حل سوالات مفهومی داشته باشید.
  5. حتما اعداد اتمی عناصر مختلف را یاد بگیرید. به طوری که چشم بسته بتوانید ساختار لوویس آن را رسم کنید.
  6. بخش زیادی از شیمی سال دوازدهم حاوی مطالب حفظی است. بهتر است بر روی آن تسلط کافی داشته باشید.
  7. شیمی پایه یازدهم نسبت به شیمی دهم آسان‌تر است. اما حجم سوالات و مسائل آن نیز بیشتر است.
  8. بهتر است پایه شیمی خود را قوی کنید. شیمی سال دوازدهم در مبحث اسید و یاز نیاز به پایه قوی دارد.
  9. هنگام حل مسائل شیمی و یا حل تست بهتر است زمان بگیرید و به مرور، زمان حل تست را کاهش دهید.
  10.  بهتر است در حل مسائل مشابه یک راه حل سریع و مناسبی را بیابید و تمامی سوالات آن سبک را به همان شیوه حل کنید.

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

چگونه مسائل شیمی را حل کنیم؟

مطالب شیمی را می‌توان به 3 دسته مطالب حفظی، مفهومی و حل مسئله تقسیم کرد.

  • مطالب حفظی

با توجه به این نکته که منبع سوالات کنکور کتاب درسی است، باید تمام مطالب کتاب درسی به خصوص مطالب حفظی را با دقت بخوانید و به آن مسلط شوید. جزوه معلم و خلاصه‌برداری دو روش مهم در یادگیری مطالب حفظی شیمی است.

اگر می‌خواهید مطالب درسی به صورت منظم و طبقه‌بندی شده در ذهن‌تان جای گیرد، باید در هنگام مطالعه از مطالب درسی یادداشت برداری کنید. همچنین مرور دائم مطالب یادداشت شده باعث تثبیت آنها در ذهن‌تان می‌شود.

  • مطالب مفهومی

سوالات سال‌های اخیر کنکور بیشتر به سمت مفهومی شدن پیشروی می‌کنند. برای اینکه شیمی را به طور مفهومی یاد بگیرید بهتر است بعد از مطالعه دقیق و عمیق کتاب درسی به حل تست بپردازید و نکات مهم کتاب را استخراج کنید. مرور از بهترین روش‌های تثبیت مطالب در ذهن است. حتما مرور داشته باشید.

  • مسائل

تمرین و تکرار فاکتور اصلی در حل مسائل شیمی است. اگر می‌خواهید در محاسبات مسائل شیمی مهارت کسب کنید و مسائل مربوط به اسید و باز و استوکیومتری را در زمان کم با سرعت زیاد حل کنید، فقط و فقط باید به حل تست و تمرین زیاد بپردازید. بهتر است از یک کتاب تست معتبر برای حل تمرین استفاده کنید.

اما در جواب به سوال چگونه مسائل شیمی را حل کنیم؟ باید به موارد زیر توجه کنید.

  1. در ابتدا برای حل هر مسئله یک زمان خاصی را برای خودتان مقرر کنید و سوال را به طور کامل مطالعه کنید. توجه داشته باشید که باید به طور دقیق و کامل سوال را بخوانید نه اینکه سرسری از آن عبور کنید.
  2. اگر هنگام حل تست به مشکل برخوردید یا به جواب نهایی درست سوال نرسیدید، سوال را علامت گذاری کنید و پس از مدتی مجدد آن را حل کنید یا نگاهی به پاسخ نامه بندازید تا متوجه مشکل خود شوید.
  3. برای افزایش سرعت عمل خود می‌توانید از تناسب‌هایی که به صورت تجربی به دست می‌آیند، استفاده کنید. تناسب‌های شیمی به احتمال زیاد در جزوه معلم خود و جزواتی که معلم‌تان به شما پیشنهاد می‌کند، است. البته در صورت داشتن تمرین زیاد می‌توانید از این تناسب‌ها استفاده کنید.
  4. در صورت امکان بهتر است از ماشین حساب استفاده نکنید. زیرا استفاده از ماشین حساب در جلسه کنکور ممنوع است. پس باید عادت کنید که محاسبات خود را روی برگه انجام دهید.
  5. شیوه درست و اصولی خلاصه‌برداری و حاشیه‌نویسی را بیاموزید.
  6. یادگیری مطالب شیمی به زمان زیادی احتیاج دارد. پس زمان کافی برای درک و حفظ شیمی اختصاص دهید.

اولویت پاسخگویی به سوالات شیمی در کنکور باید چگونه باشد؟

مسائل شیمی را به چه ترتیب و چگونه در جلسه آزمون حل کنیم؟

مسائل شیمی به دو دسته سوالات مفهومی- تشریحی و محاسباتی تقسیم می‌شوند. در جلسه کنکور به 2 دلیل باید ابتدا سوالات مفهومی و سپس سوالات محاسباتی را حل کنید. این دو دلیل عبارتند از:

  1. حل سوالات تشریحی انرژی کمتری از شما می‌گیرد. پس بهتر است بعد از خستگی حل سوالات ریاضی، فیزیک و زیست با حل سوالات تشریحی یک استراحت کوتاهی بکنید. این کار باعث می‌شود تا برای حل تست‌های محاسباتی تمرکز بیشتری پیدا کنید.
  2. درصد سوالات آسان و راحت در سوالات مفهومی-تشریحی بیشتر است، اول آنها را حل کنید تا خیالتان راحت باشد که سوالات آسان‌تر را حل کرده‌اید.

همچنین توصیه می‌شود که بعد از حل سوالات مفهومی-تشریحی، ابتدا سوالات سینتیک و تعادل را حل کنید که به نسبت دیگر مباحث آسان‌تر است. سپس با توجه به نقاط قوت و ضعف خود به حل دیگر مسائل شیمی بروید.

مباحث آسان و مهم شیمی کنکور

با اطلاع از بودجه بندی درس شیمی با مطالب مهم و پرتکرار شیمی کنکور آشنا شده‌اید. همچنین با شناخت مطالب آسان می‌توانید درصد بالاتری در درس شیمی کسب کنید. به موارد زیر توجه کنید.

  • شیمی پایه دهم

شیمی سال دهم دارای مطالب آسان و حفظی بیشتری است. همینطور از اهمیت بالایی برخوردار است. مباحث زیر از مهم‌ترین و پر تکرار‌ترین مباحث شیمی دهم هستند که درک آنها آسان‌تر است.

  1. اعداد کوانتومی
  2. رسم ساختار لوویس
  3. انرژی پیوند
  4. انرژی شبکه بلور
  5. روش آیوپاک
  6. ویژگی‌های ترکیبات یونی
  7. تمام نظریه‌های کتاب شیمی دهم
  8. نام‌گذاری آلکان‌ها و انواع آن
  9. جدول تناوبی

توصیه می‌شود در صورت امکان به حفظ کامل جدول تناوبی بپردازید. حفظ جدول تناوبی نه تنها به درد کنکور می‌خورد بلکه برای امتحانات نهایی و آزمون‌ها هم کاربرد دارد. انرژی یونش، الکترونگاتیوی و … از مباحث مهم جدول تناوبی هستند.

  • شیمی پایه یازدهم

مباحثی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت از مباحث مهم و پرتکرار کنکور است. این مباحق از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید مطالعه دقیق، تمرین و تکرار زیاد داشته باشید.

  1. درصد جرمی
  2. قانون هس
  3. مسائل شرایط STP
  4. مسائل مربوط به درصد خلوص
  5. مسائل محدود کننده و اضافه
  6. مسائل مولار و مولال
  7. مسائل انرژی آزاد گیبس
  8. مسائل انحلال پذیری
  9. مسائل محاسبه دلتا هاش به کمک آنتالپی استاندارد
  10. حفظ مواد محلول و نامحلول
  11. حفظ واکنش‌های شیمیایی مخصوصا تجزیه و ترکیب‌هایی که جزو ۵ گروه نیستند.
  • شیمی پایه دوازدهم

کتاب شیمی سال دوازدهم از مشکل‌ترین و دشوارترین کتاب‌های شیمی است. فصل اول و دوم این کتاب که مربوط به سرعت و تعادل واکنش‌های شیمیایی است، از اهمیت بالایی برخوردار دارد. مباحث قانون سرعت، تابت تعادل، اثر گرما بر ثابت تعادل و … از جمله مباحث مهمی هستند که سوالات محاسباتی و مفهومی از آنها مطرح می‌شود. مباحث زیر از مباحث مهم و پرتکرار در کنکور است که یادگیری و مطالعه عمیق برای این مباحث توصیه می‌شود.

  1. اسید و باز
  2. مسائل بافر
  3. نمک‌های اسیدی و بازی
  4. کربوکسیلیک اسیدها
  5. عدد اکسایش
  6. جدول سری الکتروشیمی

برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه کلیک کنید.

سخن آخر

ما در الف مشاور به سیر تا پیاز بهترین روش‌های مطالعه شیمی کنکور پرداختیم. اگر سوال و ابهامی در ذهن خود دارید، با ما ارتباط برقرار کنید. کارشناسان با تجربه ما در الف مشاور به صورت 24 ساعته با صبر و حوصله پاسخگوی سوالات شما هستند. همچنین می‌توانید با ما در بخش کامنت ارتباط برقرار کنید.

شما میتوانید برای اطلاع بیشتر از روش مطالعه دروس تخصصی کنکور، الف مشاور را در اینستاگرام دنبال کنید.

با آرزوی موفقیت شما داوطلبان عزیز

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!