عدم انتخاب رشته کنکور

اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود؟ عدم انتخاب رشته کنکور

چالش بسیار بزرگی که پیشرو همه داوطلبان کنکور است، انتخاب رشته می باشد. قدم آخر که سرنوشت داوطلبان را رقم میزند، انتخاب رشته نیاز به بررسی و راهنمایی مشاوران مجرب دارد و ابدا مسئله بی اهمیتی نیست. گاهی اوقات افراد بین دوراهی انتخاب رشته و عدم انتخاب رشته سر در گم می شود، با راهنمایی از افرادی که تخصص کافی در این حوزه دارند می توانند راه حل مناسب را دریابند. داوطلبان که نتایج نهایی کنکور آنها حد نصاب نمره قبولی را ندارد و به اصطلاح در کنکور سراسری ۱۴۰۲ مردود شدند می توانند از راه های دیگر به ادامه تحصیل دانشگاه بپردازند؛ این راه ها شامل انتخاب رشته بدون کنکور در دانشگاه های سراسری و آزاد، شرکت دوباره در کنکور سالهای بعد، شرکت در تکمیل ظرفیت می باشد. علاوه بر دغدغه انتخاب رشته برای داوطلبان، برای خانواده آنها نیز مسئله بسیار مهمی خواهد بود، عدم انتخاب رشته می تواند بر موقعیت اجتماعی فرد در آینده و شرایط شغلی او تاثیر گذار باشد. اگر فرد همه جوانب را به خوبی بسنجد، انتخاب رشته درسی خواهد داشت. اما افرادی که از رتبه کنکور خود  ناراضی هستند و می خواهند برای کنکور سال آینده برنامه ریزی کنند در این صورت عدم انتخاب رشته گزینه مناسبی خواهد بود. اما اگر بدون برنامه می خواهند برای سال آینده کنکور شرکت کنند، این امکان وجود دارد که رتبه بهتری را کسب نکنند؛ بنابراین بهتر است با همان رتبه انتخاب رشته درستی انجام دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا با عواقب عدم انتخاب رشته و تاثیر انتخاب رشته درست بر آیندتان آشنا شوید.

عواقب قبول نشدن در کنکور

زمانی که نتایج نهایی کنکور اعلام می شود، داوطلبانی که  از رتبه خود راضی نیستند و کارنامه آنها کلمه مردودی یا عدم قبولی را دارد می توانند منتظر انتشار کارنامه سبز کنکور سراسری باشد. رتبه خود را با رتبه آخرین فرد پذیرفته‌ شده مقایسه کنند، کارنامه به صورت محرمانه چند روز بعد از اعلام نتایج کنکور منتشر شده که در دسترس تمام کسانی که در مرحله انتخاب رشته کنکور شرکت کردند قرار می گیرد. داوطلبانی که در کنکور ۱۴۰۲ قبول نشدند، راهی ندارند که مردودی خود را تغییر دهند و در یکی از انتخاب های خود قبولی دریافت کنند. کارنامه سبز برای افرادی که در کنکور سراسری قبول نشده اند، فقط کاربرد اطلاع از رتبه خود و اطلاع از رتبه آخرین فردی که قبول شده در کنکور می باشد. همچنین افرادی که در انتخاب های پایین تر خود شانس قبولی دارند می توانند تقاضا دهند که اولویت های پایین تر آنها بررسی شود تا بتوانند از این اولویت ها استفاده کنند. 

اگر انتخاب رشته کنیم می توانیم سال بعد کنکور دهیم؟

هدف بسیاری از افراد برای شرکت در کنکور پذیرش در دانشگاه های سراسری برتر کشور می باشد. در برخی از موارد ممکن است آنطور که فرد پیش بینی کرده پیش نرود، اگر فردی در دانشگاه سراسری قبولی کسب کند، اما به دانشگاه نرود چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا در از کنکور سال بعد محروم خواهد شد؟ مشخص است که قبول شدن در دانشگاه ها با زیر شاخه های مختلف از جمله دوره روزانه، غیر انتفاعی، شبانه، پیام نور و پردیس خودگردان شرایط متفاوتی خواهد داشت. مثلاً قبولی در دوره روزانه دانشگاه های دولتی باعث محرومیت هایی در آینده برای شما می شود؛ به صورتی است که یک سال اجازه شرکت در کنکور سراسری، انتخاب رشته و ثبت نام در در دانشگاه ها از جمله دانشگاه های سراسری و بدون کنکور را نخواهید داشت. قبولی در دوره های دیگر هیچ محدودیتی برای شما به وجود نخواهد آورد. بنابراین بهتر است در انتخاب رشته خود نهایت دقت را داشته باشید. مقررات و موارد محرومیت در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ بیان شده است؛ قبل از ثبت نام در کنکور سراسری داوطلبان باید موارد محرومیت را بررسی کنند و از آنها آگاهی داشته باشند. این موارد شامل: محرومیت دانشجویان دارایی طرح نیروی انسانی اجباری، منع نظام وظیفه آقایان، تعهد خدمت به ارگان ها یا دستگاه های اجرایی و دارا بودن تعهدات سهمیه بومی و سهمیه مناطق محروم می باشد. اگر داوطلبی دچار محرومیت های کنکور سراسری شده باشد قبل از ثبت نام در کنکور باید نسبت به رفع این محرومیت ها اقدام کند. 

مردود شدن در انتخاب رشته

رشته هایی که در فرم انتخاب رشته وارد کرده اید، اگر هیچ کدام از آنها را قبول نشده باشید به معنای مردود شدن در کارنامه نهایی کنکور می باشد. در این صورت می توانید از کارنامه سبز نیز استفاده کنید. راه حل این مشکل شرکت در تکمیل ظرفیت کنکور سراسری یا ثبت نام در رشته های بدون کنکور می باشد. در صورت مردود شدن در انتخاب رشته میتوانید از مشاوره انتخاب رشته کنکور از طریق چت در تلگرام و همچنین تماس با شماره ۰۹۱۲۱۷۵۰۶۹۷ استفاده کنید.

معایب انجام ندادن انتخاب رشته

اگر از عواقب عدم انتخاب رشته آگاهی داشته باشید، تصمیم گیری درستی از جهت اینکه انتخاب رشته انجام دهید و یا انجام ندهید خواهید داشت. این آگاهی باعث می شود دچار جریمه و  محرومیت ها نشوید، اگر با مشاهده رتبه کسب شده به این فکر می کنید که از انتخاب رشته صرف نظر کنید باید به معایب آن و از دست دادن فرصت های آینده نیز فکر کنید. عدم انتخاب رشته گاهی اوقات بر اثر بی تجربگی فرد اتفاق می افتد، با این کار زمان خود را بیهوده از دست میدهید. توصیه مشاوران به داوطلبان کنکور این است که با هر رتبه ای اقدام به انتخاب رشته کنند؛ زیرا عدم انتخاب رشته باعث ایجاد حس سرخوردگی و بی انگیزگی در فرد می شود. با استفاده از مشاوره انتخاب رشته کنکور به روشی درست و اصولی احتمال اینکه در هر رتبه ای با توجه به ظرفیت دانشگاه ها قبول شوید بیشتر می شود. برخی از داوطلبان بدون آگاهی تصمیم به عدم انتخاب رشته می گیرند در صورتی که خیلی از مسائل دیگر دارای اهمیت هستند که داوطلبان از آنها آگاهی ندارند؛ مانند اهمیت دسته بندی هایی مثل رشته های استانی، ناحیه ای، قطبی و کشوری، همچنین وجود دوره های تحصیلی روزانه، شبانه، متمرکز با شرایط خاص. عدم انتخاب رشته معایبی به این شرح دارد:

  • برخورد با رقبای سرسخت در سال آینده
  • شرایط متغیر دانشگاه ها در هر سال
  • امکان پذیرفته شدن در رشته دلخواه در همین سال و پذیرفته نشدن در سال آینده
  • اگر از دانشگاهی که قبول شده اید مرخصی بگیرید، امکان قبولی در کنکور سال بعد وجود دارد.
  • امکان کمتر شدن کسب رتبه بهتر بر اساس تجربه افراد در سال‌های بعد 

سخن آخر – عدم انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته اگر به روشی اشتباه صورت پذیرد، می تواند سرنوشت داوطلب را عوض کند. همچنین عدم انتخاب رشته بدون آگاهی از شرایط انتخاب رشته باعث نارضایتی داوطلب از ادامه تحصیل می شود. اگر می خواهید شغلی مطابق رشته تحصیلی خود داشته باشید که مورد علاقه شما نیز باشد، باید با راهکارهای اصولی انتخاب رشته کنکور انجام دهید. الف مشاور در کنار شماست تا انتخاب رشته ای باب میلتان صورت پذیرد درصد قبولی شما را در دانشگاههای برتر کشور بالا می برد. همین حالا از مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ بهره مند شوید. همچنین خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور تجربی
بهترین مشاوره کنکور تجربی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!