ضمیر ناخودآگاه و جلسه کنکور

ضمیر ناخودآگاه و جلسه‌ کنکور

همانطور که میدانیم  کنکور، برای داوطلبان یکی از مهمترین رویدادها برای تعیین آینده شغلی است که ناآرامی ها و اضطراب هایی را با خود به همراه دارد. اگر داوطلب کنکور بتواند استرس ها و نگرانی هایش را به خوبی مهار کند؛ می تواند در آزمون سراسری به نتیجه دلخواه خود برسد. اما آیا تا به حال در مورد ضمیر ناخودآگاه و تاثیر آن در زندگی مطلبی خوانده یا شنیده اید؟ آیا میدانستید اگر ضمیر ناخودآگاهتان را کنترل کنید، می توانید در کنکور سراسری به موفقیت برسید؟ در این مقاله کارشناسان آکادمی الف مشاور قصد دارند تا در مورد ضمیر ناخودآگاه و تاثیر آن در موفقیت کنکور سراسری با شما  صحبت کنند. ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید. 

ضمیر ناخودآگاه چیست و چگونه عمل میکند؟

ضمیر ناخودآگاه، یک حافظه پنهان در ذهن است که  بسیاری از خاطرات خوب و بد در آن ذخیره شده است. بسیاری از ترس ها، عقده ها، حس ها و تجربیات ناخوشایندی که در دوران گذشته و کودکی مان به صورت ناخودآگاه به وجود آمده است و امروزه در رفتارها و عکس العمل هایمان در برابر اتفاقات زندگی، خود را نشان میدهد. 

اما ضمیر ناخودآگاه چگونه عمل میکند؟ در شرایط استرس زا و بحرانی برای اینکه ذهن بتواند خود را حفظ کند، ضمیر ناخودآگاه وارد عمل میشود. نقش ضمیر ناخودآگاه در اصل حفاظت از ذهن است. شاید یک مثال بتواند در فهم چگونگی عملکرد ضمیر ناخودآگاه به شما کمک کند. خودتان را در یک سینمای سه بعدی تصور کنید که در حال تماشای فیلم هستید. هنگامی که یک صحنه ترسناک یا هیجان انگیزی را مشاهده می کنید، با وجود اینکه میدانید تمام صحنه ها خیالی و غیرواقعی هستند، سریعا برای محافظت از خود واکنش نشان می دهید. در این قسمت ضمیر ناخودآگاه شما در این واکنش نقش داشته است.

تفاوت ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه چیست؟

اما سوالی که بسیاری از افراد با آن مواجه میشوند این است که ضمیر ناخودآگاه با خودآگاه چه فرقی دارد؟ باید گفت که ضمیر خودآگاه بخشی از ذهن  میباشد که فرد به آن آگاهی و دسترسی دارد اما ضمیر ناخودآگاه به بخشی از ذهن تعلق دارد که قابل دسترسی و آگاهی نیست. ضمیر خودآگاه ارادی و منطقی عمل میکند اما ضمیر ناخودآگاه غیر منطقی و غیر ارادی است. در ضمیر ناخودآگاه فرد میتواند چندین کار را به صورت همزمان انجام دهد اما در ضمیر خودآگاه این امر امکان پذیر نیست. 

تفاوت هاضمیر خودآگاه ضمیر ناخودآگاه
قابلیت دسترسیداردندارد
نحوه برقراری ارتباطمنطقی غیرمنطقی
قابلیت انجام چند کار به صورت همزمانندارددارد
قابلیت ارادی و غیرارادی ارادیغیرارادی 

8 قانون اساسی در ضمیر ناخودآگاه که باید بدانید!!

8 قانون اساسی در ضمیر ناخودآگاه که باید بدانید!!

شاید دانستن قوانین و مقررات ضمیر ناخودآگاه، در کنترل و تقویت آن بسیار مفید باشد. برای مدیریت هر کاری باید ابتدا تمامی قوانین و مقررات را دانسته و با توجه به آن به سوی موفقیت گام برداشت. در این قسمت به قوانینی که در ضمیر ناخودآگاه حکم فرماست، اشاره می کنیم. باما همراه باشید.

  1. ضمیر ناخودآگاه هر چیزی که در ذهن وجود دارد را به واقعیت تبدیل میکند.
  2. در ضمیر ناخود آگاه هر کلمه، تصویر و مفهوم خاصی را دارد.
  3. در ضمیر ناخودآگاه برای ابراز احساسات منطق وجود ندارد. مانند ترس از صحنه های فیلم در سینما سه بعدی.
  4. جمله منفی در ضمیر ناخودآگاه وجود ندارد. برای مثال اگر بگویید من دیگر پرخوری نمیکنم را نمیفهمد و تصویری از پرخوری کردنتان را در حافظه خود نگه میدارد.
  5. هر اتفاقی که برایتان رخ دهد، همانطور ثبت میشود.
  6. در ضمیر ناخودآگاه مرزی بین واقعیت و خیال وجود ندارد. شاید برای شما پیش آمده که به موضوعی دردناک اما غیر واقعی فکر کرده اید و برای آن ناراحت و غمگین شده اید. مثل فکر از دست دادن  دوستان و اعضای خانواده.
  7. ضمیر خودآگاه می تواند در عملکرد ضمیر ناخودآگاه دخالت  و آن را کنترل کند. مثل هنگامی که قصد خوابیدن آگاهانه دارید.
  8. در این ضمیر تا زمانی که جایگزین خوبی برای باورهای قبلی پیدا نشود، آن باور حفظ میشود.

چگونه از قدرت ضمیر ناخودآگاه برای موفقیت در کنکور استفاده کنیم؟

اگر شما بتوانید به ضمیر ناخودآگاه مسلط و آن را تقویت کنید، میتوانید از بیشترین ظرفیت حافظه تان در یادگیری مطالب استفاده کنید. علاوه بر این با حذف خاطرات و احساسات بدی که در گذشته داشته اید، می توانید با تمرکز بیشتری بر روی مسائل درسی تفکر کنید. همه این موارد در موفقیت شما در کنکور سراسری دخیل هستند و باید آنها در نظر گرفت. در ادامه به هریک از این موارد به طور کامل می پردازیم.

بر ضمیر ناخودآگاه مسلط شوید

برای اینکه بر ضمیر ناخودآگاه خود مسلط شوید میتوانید از دو تکنیک کاربردی زیر استفاده کنید. 

تکرار جملات تاکیدی

تا میتوانید از گفتن و تکرار جملات منفی که در آنها فعل نتوانستن و نشدن است بپرهیزید. بجای تکرار جملاتی با بار منفی بهتر است از جملات مثبت دیدگاه ذهنی تان را عوض کنید. تکرار جملات مثبت تاکیدی، به شما کمک میکند تا ضمیر ناخودآگاه انرژی مثبت کائنات را دریافت کند و با روحیه و انگیزه بالایی به مطالعه دروس کنکور بپردازید. 

تجسم سازی

تجسم سازی موقعیت ها و موفقیت های ذهنی به شما کمک میکند تا تمام حواس پنج گانه تان را بکار بگیرید تا بتوانید احساسات درونی از جمله حس خوشحالی و رضایت مندی آن موفقیت را به واقعیت تبدیل کنید. پس حتما روزی پنج دقیقه در مکانی آرام به خواسته و موقعیتی که دلخواهتان است فکر کنید و آن را با جزئیات برای خود شرح دهید. تجسم سازی به شما کمک میکند تا با انگیزه و با اراده قوی به سمت هدفتان (موفقیت در آزمون سراسری) قدم بردارید.

ضمیر ناخودآگاهتان را تقویت کنید

راهکارهایی برای تقویت ضمیر ناخودآگاه وجود دارد که به شرح زیر میباشد:

محافظت ذهن از افکار منفی 

یکی از راه های  تقویت ضمیر ناخودآگاه، مبارزه با افکار منفی است.

برای اینکه ضمیر ناخودآگاهتان را تقویت کنید، بهتر است از افکاری که در ذهنتان وجود دارد محافظت کنید و از ورود افکار منفی به آن خودداری کنید. اگر شما بتوانید افکاری که به ذهنتان وارد میشود را کنترل کنید، به راحتی از پس مشکلات و مسائل پیش رو بر می آیید. برای مثال اگر افکار منفی مانند عدم موفقیت در کنکور یا عدم قبولی در رشته مورد نظر بر ضمیر ناخودآگاهتان غلبه کند، بازدهی و انگیزه شما را در هنگام مطالعه به حداقل میرساند و شما را از هدفی که دارید دور میکند.

نوشتن اهداف 

یکی از راه های تقویت ضمیر ناخودآگاه نوشتن اهداف به صورت جزئی است. با نوشتن اهداف ذهن شما برای رسیدن به آن آماده می شود و به مرور زمان در ضمیر ناخودآگاه تثبیت میشود.

داشتن برنامه ریزی مناسب

شما با یک برنامه ریزی اصولی میتوانید به ذهن خود نظم دهید و آن را از آشفتگی در بیاورید. مهمتر از داشتن یک برنامه ریزی خوب، عمل کردن و ایستادگی در برنامه ریزی است. برنامه ریزی در کارها باعث افزایش اراده و مقاومت شما در برابر وسوسه ها ذهنی میشود. پس با یک برنامه ریزی خوب می توانید ضمیر ناخودآگاه تان را تقویت کنید و به سمت اهدافتان گام بردارید.

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه برای کنکور

همانطور که گفتیم داشتن یک برنامه اصولی و دقیق میتواند به تقویت ضمیر ناخودآگاه کمک کند و شما را به اهدافی که می خواهید نزدیک تر کند. برای رسیدن به موفقیت در کنکور، قطعا شما به یک برنامه ریزی نیاز دارید تا بتوانید زمان و ذهن خود را مدیریت کنید. آشفتگی ذهن و عدم برنامه ریزی، شما را نا امید و از اهدافتان دور میکند. داشتن یک برنامه خوب به مطالعه درسی شما جهت می بخشد و شما را از انجام کارهای بیهوده باز می دارد. اگر در نوشتن برنامه ریزی مشکل دارید و از اصول و قوانین آن مطلع نیستید، میتوانید از مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه الف مشاور کمک بگیرید. در این هفت روز علاوه بر ارائه یک برنامه ریزی درسی اصولی و تخصصی، تمام تکنیک هایی که باید در هنگام مطالعه انجام دهید را به شما آموزش می دهند تا با بیشترین یادگیری به بهترین نتیجه در کنکور دست پیدا کنید.

جهت دریافت مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه الف مشاور کلیک کنید.

روش های برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه برای کنکور چیست؟

روش ها و تکنیک های گوناگونی برای برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه وجود دارد که در ادامه به تمام آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

روش های برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه برای کنکور چیست؟

عوامل موثر محیطی

اگر در محیط یا جمع دوستانه ای قرار دارید که اتفاقات و پیامدهای منفی بر روی ذهن شما می گذارد؛ حتما از آن جمع و محیط تا حد امکان دوری کنید. این دوری کردن شامل افرادی با تفکرات منفی و ناامید کننده نیز میشود. پس از اینکه از محیط و افراد با تفکرات منفی دور شدید، سعی کنید به محیط ها و جمع دوستانی ملحق شوید که به شما حس خوب و مثبت میدهند. این امر باعث میشود ضمیر ناخودآگاه انرژی مثبتی که افراد به شما میدهند را دریافت کند. برای مثال اگر شما با افراد با انگیزه و درس خوان در ارتباط باشید، ناخودآگاه به مطالعه و خواندن درس علاقه مند میشوید. پس در انتخاب دوست و محیط هایی که در آن قرار دارید، سنجیده تر عمل کنید.

از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید

یکی از بهترین روش ها برای برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه استفاده از جملات تاکیدی مثبت است. اما جملات تاکیدی مثبت چیست؟ باید گفت که جملات تاکیدی مثبت باید چند ویژگی آشکار داشته باشد:

  1. از جملات مثبت با فعل زمان حال استفاده کنید.
  2. جملات بکار رفته باید کوتاه باشد.
  3. به جمله ای که بیان می کنید، باید باور داشته باشید و آن را درک کنید.
  4. تکرار جملات بسیار مهم است.

چند جمله برای مثال :

  • من در کنکور موفق می شوم.
  • تمام درس هایم را مطالعه میکنم.
  • من از درس خواندن لذت میبرم.

تصویرسازی و تجسم کنید

شما میتوانید با تصویرسازی و تجسم موفقیت در کنکور، ضمیر ناخودآگاهتان را آماده کنید. تصویرسازی یکی از راهکارهای عالی برای برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه است. پس سعی کنید تصاویری مثبت درباره خودتان برای آزمون کنکور تجسم کنید. بهتر است که روزانه 10 تا 15 دقیقه به اهدافی که دارید، فکر کنید و آنها را در ذهنتان تجسم کنید.

فرکانس امواج مغزتان را تغییر دهید

امواج مغزی از 5 فرکانس مختلف تشکیل می شود که در برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه نقش مهمی را ایفا میکند. شما میتوانید با شناخت این فرکانس ها ضمیر ناخودآگاهتان را مجدد برنامه ریزی کنید. 

ردیففرکانستوضیحات
1آلفافرکانس آلفا زمانی که در آرامش هستید، فعال است.
2بتافرکانس بتا زمانی که کاملا آگاه هستید و تمرکز دارید، فعال است.
3گامافرکانس گاما زمانی که در حال انجام همزمان فعالیت های ذهنی خاصی هستید، فعال است.
4دلتافرکانس دلتا زمانی که در خواب عمیق هستید، فعال است.
5تتافرکانس تتا زمانی که خواب آلوده یا در خواب سبک قرار دارید، فعال است.

کلام آخر با الف مشاور 

حال که با ضمیر ناخودآگاه و تاثیر آن در موفقیت کنکور آشنا شدید، باید بدانید که داشتن یک انتخاب اصولی و تخصصی میتواند قبولی شما را در رشته مورد علاقه تان دو چندان کند. آکادمی الف مشاور با دوره مشاوره انتخاب رشته کنکور این امکان را فراهم میکند تا با یک انتخاب رشته حرفه ای، در دانشگاه و رشته ای که علاقه مندید، قبول شوید. برای هرگونه سوال در مورد شرایط مشاوره و خدمات میتوانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید. با تشکر از توجه و همراهی شما عزیزان.

برای آگاهی از نکات مهم و اخبار داغ کنکور میتوانید الف مشاور را در اینستاگرام دنبال کنید. 

اینستاگرام الف مشاور 

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا

سلام سرعت توی جلسه چقدر تاثیر داره؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  زهرا

خیلی زیاد…. باید با روش های مختلفی سرعتتون رو افزایش بدین تا بتونین موفق تر تو جلسه کنکور عمل کنید

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!