مثل رتبه برتر‌ها شیمی را مطالعه کن! چگونه شیمی را 20 بگیریم؟

شیمی جزو دروس تخصصی رشته ریاضی و تجربی می‌باشد و در تعیین رتبه آزمون سراسری داوطلب بسیار تاثیرگذار است. عدم یادگیری و مطالعه نادرست درس شیمی یکی از چالش های بزرگ محصلان و شرکت کنندگان کنکور سراسری می‌باشد. از این رو آکادمی الف مشاور به نحوه صحیح مطالعه درس شیمی با شما صحبت می‌کند و مشکل شما را در مطالعه این درس برطرف می‌کند.

9 نکته طلایی در مطالعه درس شیمی

درس شیمی  از دو بخش مسئله و متن تشکیل شده که هر بخش برای پاسخگویی نیاز به مهارت خاصی دارد. برای مطالعه درس شیمی موارد زیرا را به خوبی در نظر بگیرید و به آنها عمل کنید.

نکته اول

حتما برای خلاصه نویسی و یادداشت نکات مهم دفترچه یادداشتی تهیه کنید. پس از وارد کردن نکات سعی کنید آنها را هر چند وقت یه بار مرور کنید. سعی کنید لحن خلاصه نویسی ساده و قابل فهم باشد.

در شیمی را چگونه مطالعه کنیم؟

نکته دوم

بهتر است ابتدا مطلب درس را مطالعه کنید و سپس به حل مسائل شیمی بپردازید زیرا هنگامی که به متن درس مسلط باشید، بهتر میتوانید مسائل را تجزیه و تحلیل کنید.

نکته سوم

سعی کنید ابتدا متن درس را به صورت روزنامه وار مطالعه کنید و سپس برای بار دوم نکات مهم و کلیدواژه ها را با دقت مطالعه کنید و زیر آن خط بکشید.  با این کار شما میتوانید بهتر با مفهوم و محتوای درس آشنا شوید.

نکته چهارم

پس از اینکه مطلب مورد نظر را مطالعه کردید، سوال های متعدد طرح کنید و به آنها پاسخ دهید. یادگیری تئوری شما با این روش تقویت میشود و از زوایای مختلف مطلب را مورد بررسی قرار می دهید.

نکته پنجم

فصل های اول و دوم درس شیمی  اساسا مفهومی و حفظی است که بهترین منبع برای این فصول کتاب درسی میباشد. ساماندهی کتاب درسی نسبت به کتاب های کمک درسی منظم تر است. پس توجه کنید که هیچ گاه برای اولین بار مطالعه متن درس را با کتاب کمک درسی  شروع نکنید.

درس شیمی را چگونه مطالعه کنیم؟

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کلیک کنید.

نکته ششم

در مورد حل مسائل شیمی بهتر است با تمرکز بالا و تکیه بر دانسته های خود سعی در پاسخ دهی آن داشته باشید. بهتر است برای شروع به حل مسائل داخل کتاب بپردازید و سپس با تجزیه و تحلیل سوالات آنها را مورد بررسی قرار دهید. سپس می توانید برای تمرین بیشتر از مسائل کتاب های کمک درسی استفاده کنید.

نکته هفتم

پس از مطالعه و تمرین مسائل شیمی، می توانید چند تست زمان دار تعیین کنید و در زمان مشخصی به آنها پاسخ دهید. سپس تست ها را به صورت تخصصی ارزیابی کنید. سوالاتی را که اشتباه به جواب رسیده، وقت بگذارید و به راه حل درست برسید و سوالاتی که وقت گیر بوده اند را دوباره بررسی کنید و راه حل کوتاه تری را برای جوابدهی پیدا کنید.

نکته هشتم

سوالاتی که دشوار، وقت گیر و مهم هستند را علامت گذاری کنید تا در هنگام مرور سوالات ابتدا به بررسی آنها بپردازید.

نکته نهم

توصیه الف مشاور به شما داوطلبین کنکور سراسری این است که بهترین زمان مطالعه تان را به درس شیمی اختصاص دهید. مطالعه درس شیمی به تمرکز و دقت بالایی نیاز دارد و مطالعه از روی بی حوصلگی و خستگی، بی فایده و بی نتیجه است.

در شیمی را چگونه مطالعه کنیم؟

چگونه شیمی بخوانیم برای امتحان؟

شیمی درسی سخت و پیچیده است. اصلا انتظار نداشته باشید که فقط شب امتحان تمامی مطالب درسی را فرا بگیرید. برای یادگیری درس شیمی باید از ابتدای ترم، مطالعه خود را شروع کنید. از همان ابتدای ترم با کلاس درس و معلم خود پیش روید. قبل از کلاس درس پیش خوانی کنید. در کلاس درس نت‌برداری کنید. نت‌های خود را بعد از کلاس پاک نویسی کنید. سوالات خود را در برگه‌ای یادداشت کنید. در همان روز به مطالعه مباحث تدریس شده و حل تست بپردازید. تست‌های آموزشی و یا تست کنکور هر دو مناسب تست زنی هستند. مسائل و مثال‌های کتاب را به خوبی یاد بگیرید. بهتر است تا حد امکان مسئله‌های متنوع و مختلفی را حل کنید تا به این بخش مسلط شوید. مرور، خلاصه نویسی، استفاده از فلش کارت و دی وی دی‌های آموزشی برای یادگیری بهتر مناسب هستند.

روش خواندن شیمی دهم برای امتحان

یادگیری شیمی دهم برای موفقیت در سال‌های یازدهم، دوازدهم و امتحانات بسیار ضروری است. از آنجایی که شیمی درسی تخصصی است و برای دانش آموزان رشته ریاضی و تجربی اهمیت بالایی دارد. دانش آموزان باید به روش‌های یادگیری و مطالعه درس شیمی مسلط باشند تا در امتحانات به خوبی عمل کنند. استفاده از برنامه درسی مختص به خود و مشاور خبره در زمینه تحصیلی به شدت در موفقیت شما تاثیرگذار است.

چگونه شیمی را 20 بگیریم؟

همانطور که می‌دانید درس شیمی از دروس مهم رشته علوم ریاضی و تجربی است. بنابراین نمره این درس برای دانش آموزان این دو رشته بسیار اهمیت دارد. بیست گرفتن در درس شیمی برای دانش آموزان ممتاز که هدف مشخصی دارند، مهم است. اما باید بدانید که کسب نمره خوب در این درس لازمه بهره‌مندی از روش‌ها و تکنیک‌های برتر مطالعه درس شیمی است. همچنین شما می‌توانید با شرکت در طرح مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور در 7 روز رتبه برتر شوید. در طرح مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور تمام فوت و فن رتبه برتر شدن را می‌آموزید. با راهنمایی‌های مشاورین ما در الف مشاور می‌توانید به راحتی درس شیمی را بیست بگیرید. کافی است، امتحان کنید.

یادگیری شیمی از پایه

یادگیری درس شیمی از پایه به طور مفهومی برای هر دانش آموز رشته ریاضی و تجربی ضروری است. زیرا بدون یادگیری اصول و مفاهیم پایه شیمی، امکان کسب موفقیت در مقاطع بالاتر وجود ندارد. در ادامه به معرفی روش‌های مطالعه شیمی از پایه می‌پردازیم.

  • از بهترین تکنیک‌ها و روش‌های مطالعه برای درس شیمی استفاده کنید.
  • پیشخوانی کنید.
  • خلاصه نویسی و نت برداری کنید.
  • مسائل متنوعی را حل کنید.
  • برای تثبیت مطالب در ذهنتان حتما مرور کنید.
  • مدیریت زمان داشته باشید. در زمان‌های مشخصی، حجمی از مطالب درس را مشخص و مطالعه کنید.
  • روش مطالعه مبحث حفظی درس شیمی با مباحث غیر حفظی شیمی متفاوت است. بهتر است هر بخش را طبق روش خاص خودش مطالعه کنید.

چگونه شیمی بخوانیم؟

شیمی درسی پیچیده است. اگر با روش‌های مطالعه آن آشنا نباشید، نمی‌توانید به خوبی آن را فرا بگیرید. در ادامه معرفی بهترین تکنیک‌های مطالعه درس شیمی می‌پردازیم.

  • شیمی را مفهومی یاد بگیرید. تمام مطالب کتاب درسی اعم از نمودارها، عکس‌ها، جداول، فرمول‌ها و … را مطالعه کنید. شیمی را حفظ نکنید، بلکه آن را یاد بگیرید. مطالعه مفهومی درس شیمی نسبت به دروسی مانند ادبیات، زمانبر است.
  • بهتر است در یک زمان حجم بالایی از مطالب درس شیمی را مطالعه نکنید. برای یادگیری بهتر مطالب، حجم کمی از مطالب را انتخاب و در مدت زمان مشخصی آن را یاد بگیرید.
  • از روش‌های پویا برای یادگیری درس شیمی استفاده کنید. بدین صورت ذهن‌تان را خلاق پرورش می‌دهید.
  • خلاصه نویسی کنید. از نکات مهم کتاب درسی نت‌برداری کنید. شما می‌توانید خلاصه‌های خود را به زبان خود بنویسید یا مفهوم کلی که از آن برداشت کرده‌اید را یادداشت کنید.
  • در هنگام مطالعه سوالاتی که به ذهن‌تان می‌آید را در برگه‌ای یادداشت کنید. سپس با معلم خود درباره آنها بحث
  • کنید.
  • از سخنان و تدریس معلم خود نت‌برداری کنید. سپس بعد از کلاس یادداشت‌های خود را در دفتری پاک نویس کنید. این کار باعث می‌شود تا شما بدانید چه مباحثی را به درستی یاد گرفته‌اید و در چه مباحثی ضعف دارید.
  • حتما در برنامه ریزی درسی خود زمان‌های زیادی را به حل مسئله و تست‌زنی اختصاص دهید. برای یادگیری بیشتر درس شیمی باید به حل تست بپردازید.
  • بهتر است به صورت گروهی و یا دونفره در مکانی مناسب به مطالعه شیمی بپردازید.
  • حتما مرور داشته باشید. شما می‌توانید با دوستان خود نیز به مرور درس شیمی و رفع اشکال بپردازید.

مثل رتبه برترها شیمی مطالعه کن

روش مطالعه شیمی رتبه های برتر 1401

روش مطالعه درس شیمی رتبه‌های برتر اصولی و درست است. زیرا باعث موفقیت آنها در کنکور و کسب رتبه برتر شده است. با آگاهی از روش‌های مطالعه رتبه‌های برتر می‌توانید سریع‌تر به هدف خود برسید. با ما همراه باشید.

  • ابتدا به مطالعه کامل و مفهومی کتاب درسی بپردازید.
  • سپس تست‌های هر مبحثی را که مطالعه کرده‌اید را حل کنید.
  • از کتاب‌های کمک آموزشی معتبر استفاده کنید. تمامی تست‌های آن را حل کنید.
  • نکات مهم هر تست را یادداشت کنید.
  • مدیریت زمان داشته باشید. چه در زمان مطالعه چه در زمان حل تست
  • از فلش کارت و تجهیزات کمک آموزشی استفاده کنید.
  • مرور کنید.
  • ساعات مطالعه خود را بالا ببرید.
  • مباحث حفظی، مفهومی و مسئله درس شیمی را مشخص کنید و برای مطالعه هر کدام از روش خاص خودش استفاده کنید.

برای بهره‌مندی از راهنمایی‌های مشاورین الف مشاور در طرح 7 روز مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور شرکت کنید تا رمز و راز رتبه برتر شدن را بیاموزید.

کلام آخر با الف مشاور

تمام توصیه های گفته شده در زمینه مطالعه درس شیمی را جدی بگیرید و برای رسیدن به بهترین عملکردتان در بخش شیمی کنکور تلاش کنید. برای اینکه به نتیجه مطلوب در تست زنی زمان دار درس شیمی برسید، مسیر سختی را در پیش دارید که با تمرین و ممارست میتوانید به آن دست یابید. داشتن یک مشاور تحصیلی میتواند در هموار ساختن مسیر هدفتان بسیار موثر و تاثیر گذار باشد. الف مشاور با بکارگیری مشاورین برتر کنکور سراسری و قبولی های متعدد رتبه برتری ها، بهترین مشاور تحصیلی شما خواهد بود. از آنجایی که هدف اصلی الف مشاور خدمت رسانی به محصلین و داوطلبین کنکور سراسری است، مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه را برای تمامی افراد با توجه به هدف و علاقه ای که دارند، فراهم کرده است.

برای اطلاع بیشتر میتوانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید یا اینستاگرام الف مشاور را دنبال کنید. با تشکر از توجه و همراهی شما.

با آرزوی موفقیت شما داوطلب عزیز

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
بخاطر سپردن مطالب درسی
چگونه مطالب درسی رو به خاطر بسپاریم – 7 تکنیک بخاطر سپردن مطالب
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طاهره
طاهره

منم دقیقا همینجوری شیمی میخونم، شیمی سادس بنظرم اگه درست بخونی

erfan
erfan

وقتتون بخیر
من یه مشکلی دارم اینه که نمیتونم درست خلاصه برداری کنم یهو که به خ.دم میام مبیبینم که تمام مطالب رو توی برگه خلاصه نویسی ام وارد کردم. باید چیکار کنم؟
دانش اموز سال دهمم

نازی بیاتی
نازی بیاتی

همیشه شیمی برام تو کنکور مثل یه کابووس بود و خیلی استرس خوندشو داشتم با این مقاله امید گرفتم و متوجه شدم که من راه اشتباه و میرفتم و باید چطور بخونمش که بتونم اصولی و از پایه بفهمم .ممنمون که تکنیکای تخصصی ارائه دادین

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!