بازار کار و درامد رشته دندانپزشکی + طرح رایگان مشاوره تحصیلی

آیا از بازار کار رشته دندانپزشکی و درآمد آن اطلاع دارید؟ می‌دانید میزان درآمد دندانپزشکان در ایران و خارج از کشور چقدر است؟ گرچه ملاک انتخاب رشته‌ای میزان درآمد بالای آن نیست بلکه علاقه اولین شرط انتخاب رشته دانشگاهی است. اما میزان درآمد و بازارکار خوب یک رشته سبب احساس رضایت در فرد می‌شود. رشته دندانپزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته در بین داوطلبان علوم تجربی است.

ما در الف مشاور به صفر تا صد بازار کار رشته دندانپزشکی و میزان درآمد آن اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور کلیک کنید.

معرفی رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی به سلامت دهان و دندان می پردازد. از وظایف یک دندانپزشک تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری های دندان و دهان، حفظ و بهبود زیبایی دهان و دندان با جراحی و عمل های ترمیمی و پروتزی است.

در گذشته دندانساز و دندانپزشک را یکی می‌دانستند. اما کار دندانپزشک با کار دندانساز متفاوت است و دندانسازی جزئی از رشته دندانپزشکی است.

شما می‌توانید در مقاله معرفی رشته ساخت پروتزهای دندانی همه چیز را درباره این رشته بخوانید!

تخصص‌های رشته دندانپزشکی

  • متخصص درمان ریشه دندان (اندودنتیکس)
  • متخصص ارتودنسی
  • پاتولوژی فک دهان و صورت (آسیب‌شناسی)
  • ترمیمی و زیبایی
  • بیماری‌های لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان (پریودنتیکس)
فرصت‌های شغلی و بازارکار رشته دندانپزشکی

در صورت علاقه می‌توانید از مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور با داشتن مشاورین با تجربه بهره‌مند شوید.

بازار‌کار دندانپزشکی

برخلاف عقیده بسیاری از افراد که معتقدند بازار کار رشته دندانپزشکی اشباع شده است و این رشته دارای آینده شغلی نگران کننده‌ای است. اما حقیقت خلاف این عقیده است. بازار کار رشته دندانپزشکی نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور نیز اشباع نشده است و این رشته دارای فرصت‌های شغلی خوبی برای فارغ التحصیلان است.

البته لازم به ذکر است که ورود سریع و آسان یک دندانپزشک به بازار‌کار بستگی به عوامل متعددی از جمله وضعیت بازار‌کار در شهر محل کار او، نوع تخصص، شرایط استخدام و … دارد.

فرصت‌های شغلی دندانپزشکی

دندانپزشکان می‌توانند در کلینیک‌های دولتی و خصوصی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، درمانگاه‌ها و سایر مراکز درمانی مشغول به کار شوند. البته بیشتر دندانپزشکان به طور مستقل در مطب شخصی خود فعالیت می‌کنند. عده‌ای دیگری از دندانپزشکان با داشتن بورد تخصصی و تخصص (Ph.D) مشغول به تدریس در دانشگاه‌ها هستند.

جهت دریافت برنامه ریزی کنکور و موفقیت کنکور کلیک کنید

بازار کار رشته دندانپزشکی در ایران

آینده شغلی و بازار کار رشته دندانپزشکی در ایران بسیار مناسب می‌باشد. این رشته در ایران اشباع نشده است، بلکه آینده روشنی برای این رشته انتظار می‌رود. چرا که امروزه مردم بیشتر از قبل به سلامت و بهداشت دهان و دندان‌هایشان اهمیت می‌دهند و از زیبایی و سلامت دندان‌های خود غافل نیستند. به همین دلیل تقاضای مردم در حوزه ترمیم و زیبایی دندان نسبت به گذشته بیشتر شده است.

بازار‌کار دندانپزشکی در خارج از کشور

در بسیاری از کشورهای خارجی رشته دندانپزشکی، رشته‌ای مهم و پر‌درآمد با بازار‌کار عالی محسوب می‌شود. این رشته در هیچ کشوری اشباع نشده است و آینده شغلی خوبی دارد. اما ممکن است در یک کشور جزو پنج رشته برتر باشد ولی در کشور دیگر در مراتب پایین‌تری قرار گیرد. اما به طور کلی می‌توان گفت وضعیت بازار دندانپزشکی در خارج از کشور به دلیل تقاضای بالا بسیار مناسب است.

درآمد و حقوق دندانپزشکان

درآمد یک دندانپزشک با توجه به شرایط کاری و محل کار او متفاوت است. درآمد دندانپزشکان در مراکز دولتی و خصوصی نیز با همدیگر متفاوت است. دندانپزشکانی که در مراکز خصوصی کار می‌کنند دارای درآمد بیشتری نیز هستند.

دندانپزشکانی که به طور مستقل در مطب شخصی خود فعالیت می‌کنند نیز از درآمد بیشتری به نسبت سایر دندانپزشکان بهره‌مند هستند. البته درآمد آنها به تعداد مراجعه‌کنندگان، مهارت دندانپزشک، محل تاسیس مطب در شهر، سطح مالی ساکنین، نوع برخورد با مشتری و … بستگی دارد. علاوه بر آن متخصصین دندانپزشکی درآمد مجزایی بخاطر عمل جراحی‌های روزانه دارند.

از این رو تاسیس مطب دندانپزشکی و داشتن تخصص در میزان درآمد یک دندانپزشک تاثیر به سزایی دارد.

برای طراحی بهترین برنامه ریزی درسی مختص به خود کلیک کنید

درآمد دندانپزشکان در ایران

دندانپزشکی جزو رشته‌های پردرآمد در همه کشورها است. این رشته در ایران هم دارای درآمد عالی است. البته لازم به ذکر است که سابقه کاری، تجربه، مهارت و محل کار دندانپزشکان بر روی درآمد آنها نیز تاثیر می‌گذارد. درآمد یک دندانپزشک در مراکز دولتی و خصوصی و در شهرهای کوچک و کلان شهرها نیز متفاوت است. همچنین درآمد و حقوق یک دندانپزشک عمومی و متخصص نیز با هم تفاوت دارد.

درآمد دندانپزشکان تازه کار

به طور قطع درآمد دندانپزشکان با تجربه و با سابقه کاری بالا بیشتر از دندانپزشکان جوان و بدون سابقه کاری است. چرا که تجربه کم و ناشناخته بودن او باعث این امر می‌شود. بدیهی است که هر چقدر سابقه کاری یک فرد بیشتر باشد، مهارت او نیز افزایش می‌یابد.

همچنین با افزایش تعداد فارغ التحصیلان دندانپزشکی و رقابتی شدن بازار‌کار این رشته، بعضی از کلینیک‌ها و مراکز درمانی از این وضعیت برای افزایش سود خود استفاده کرده و برای دندانپزشکان تازه کار شرایط غیر‌عادلانه‌ای را ایجاد کرده‌اند. بنابراین یک دندانپزشک تازه کار در ابتدای کار نباید انتظار بالایی از میزان درآمد و حقوق خود داشته باشد. چرا که درآمد او با افزایش تجربه و کسب مهارت بیشتر نیز بالا می‌رود.

درآمد دندانپزشک عمومی چقدر است؟

دندانپزشکان با توجه به شرایط کاری و محل فعالیت آنها دارای درآمد متفاوتی هستند. حقوق دندانپزشکانی که در مراکز دولتی مشغول به کار هستند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری است. دندانپزشکانی که در کلینیک‌ها و مراکز خصوصی فعالیت می‌کنند از درآمد بیشتری برخوردارند. آنها به ازای هر مراجعه کننده درصدی را به کلینیک بابت حق العمل پرداخت می‌کنند.

حقوق دندانپزشکان در طرح

دانشجویان رشته دندانپزشکی مانند 11 رشته دیگر شامل طرح اجباری هستند. میزان حقوق آنها بسته به محل متفاوت است. همچنین حقوق طرح رشته دندانپزشکی از حقوق طرح رشته پزشکی نیز کمتر است.

 

میزان درآمد رشته دندانپزشکی در خارج از ایران

درآمد دندانپزشکان در خارج از کشور

رشته دندانپزشکی در خارج از کشور نیز از درآمد بالایی برخوردار است. همانطور که می‌دانید درآمد و حقوق یک دندانپزشک در کشورهای مختلف با همدیگر متفاوت است. در ادامه به معرفی درآمد دندانپزشکان چند کشور می‌پردازیم.

  • آلمان

صنعت بهداشت و درمان در کشور آلمان مانند تمام صنایع او رشد و پیشرفت زیادی داشته است. صنعت بهداشت و درمان در  آلمان یکی از مهم‌ترین صنایع است. دندانپزشکان در آلمان از درآمد بالایی برخوردارند. به طور متوسط درآمد یک دندانپزشک آلمانی حدود 149 هزار دلار است.

  • فرانسه

کشور فرانسه از مدرن‌ترین کشورها در حوزه بهداشت و درمان است. شغل دندانپزشکی در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. میانگین درآمد برای یک دندانپزشک در این کشور حدود 149 هزار دلار است.

چگونه رتبه برتر شویم؟
  • بلژیک

کشور بلژیک یکی از بهترین کشورها برای دندانپزشکان است. میزان درآمد دندانپزشکان در بلژیک حدود 188 هزار دلار است. درآمد دندانپزشکان در بلژیک حتی از کشورهای آلمان و فرانسه نیز بیشتر است.

  • اتریش

اتریش توانسته یک سیستم بهداشت قوی در کشور با درآمد بالا برای متخصصان ایجاد کند. درآمد یک متخصص دندانپزشکی در این کشور حدود 150 هزار دلار است.

  • کانادا

دندانپزشکان در کانادا نیز از درآمد بالایی برخوردارند. میزان درآمد یک دندانپزشک در کانادا حدود 147 هزار دلار است.

پردرآمد‌ترین تخصص‌های دندانپزشکی کدام است؟

پردرآمد‌ترین تخصص دندانپزشکی ارتودنسی است. تخصص جراحی دهان فک و صورت و پروتزهای دندانی در رتبه بعدی قرار دارد. جراحی لثه و دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی نیز از دیگر تخصص‌های پر‌درآمد دندانپزشکی است.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته سینما

پردرآمدترین کشورها در حوزه دندانپزشکی

بیشترین درآمد دندانپزشکان در کدام کشور است؟

در دنیا حوزه سلامت پردرآمد‌ترین مشاغل را دارد. رشته دندانپزشکی نیز از مشاغل حوزه سلامت و با درآمد بالا محسوب می‌شود. در ادامه به پردرآمد‌ترین کشورهای حوزه دندانپزشکی اشاره می‌کنیم.

  • فرانسه
  • آلمان
  • بلژیک
  • نروژ
  • اتریش
  • کانادا
  • سوئیس
  • هلند
  • انگلستان
  • ایالات متحده

سوالات متداول درباره بازارکار دندانپزشکی و درآمد آن

  • میزان درآمد دندانپزشکان چقدر در ماه است؟

درآمد هر دندانپزشک با توجه به مهارت، استعداد و تجربه او متفاوت است. دندانپزشکان با مهارت و تجربه کاری بالا دارای درآمد بالایی هستند.

  • چطور دندانپزشکی قبول شویم؟

برای یادگیری فوت و فن قبولی در رشته دندانپزشکی و رتبه برتر شدن می‌توانید از مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور استفاده کنید. متخصصان باتجربه الف مشاور با صبر و مهارت زیاد راهنمای شما برای رسیدن به رتبه قبولی هستند.

  • پردرآمدترین تخصص رشته دندانپزشکی کدام است؟

پردرآمدترین تخصص‌های دندانپزشکی به ترتیب عبارتند از : تخصص پروتزهای دندانی، تخصص جراحی لثه، تخصص دندانپزشکی ترمیمی-زیبایی و دندانپزشک متخصص

سخن آخر

اگرچه بازار کار رشته دندانپزشکی خوب است اما داشتن مهارت و تخصص برای یک دندانپزشک حرف اول را می‌زند. چرا که بدون داشتن تجربه، مهارت و تخصص نمی‌توانید در کارتان موفق شوید. ما در این مقاله به صفر تا صد بازار کار رشته دندانپزشکی و درآمد آن اشاره کرده‌ایم. در صورت داشتن سوال می‌توانید در بخش کامنت با ما در ارتباط باشید.

با آرزوی موفقیت برای شما

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید

گروه تخصصی مشاوره کنکور و انتخاب رشته الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی رام
علی رام

سلام این رشته برای مهاجرت مناسبه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  علی رام

بله صد در صد

غلام رضا
غلام رضا

من میخوام بیشتر کنار خانواده باشم این رشته چقدر وقت من رو اشباع میکنه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  غلام رضا

شغل پردرامدیه و مطمئنا مراجع کننده های زیادی هم داری ولی ساعت کاری دست خودته

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور

سلام دوست عزیز.. با توجه به بازه و بازده کاری میتونین هم مطب داشته باشین هم استخدام بشین

عانابل
عانابل

اگه هم مطب داشته باشیم هم استخدام باشیم چی؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!