دلایل مهم برای برنامه ریزی در تابستان

شناخت اهمیت برنامه ریزی در تابستان

همانطور که می دانید تمامی افراد موفق در زندگی خود برنامه ریزی دارند و از تمام توانایی ها و امکانات در دسترس شان برای دستیابی به هدف مورد نظرشان استفاده می کنند. اما به نظر شما اهمیت برنامه ریزی در تابستان چیست؟ چرا باید به جای تفریح تمام وقت به مطالعه بپردازیم؟ به چه میزان مطالعه باید کرد؟

آکادمی الف مشاور قصد دارد تا در مورد اهمیت برنامه‌‌ریزی در تابستان با شما صحبت کند. پس با ما همراه شوید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

چرا باید در تعطیلات تابستان برنامه ریزی داشته باشیم؟

در کل انسان باید در تمامی مراحل زندگی برنامه ریزی داشته باشد. داشتن یک برنامه ریزی مناسب و متناسب شخص، باعث می شود فرد در کنار مطالعه و آماده ساختن خود برای کنکور، به ورزش و تفریح خود نیز برسد. برنامه ریزی در تابستان از آن جهت اهمیت دارد که باعث جلوگیری از بیکاری، کسلی، بی هدفی، روی آوردن به کارهای مضر و بیهوده، هدر دادن وقت و زمان طلایی می شود.

اهمیت برنامه‌‌ریزی در تابستان

امروزه کنکور به یک آزمون رقابتی تبدیل شده است. سخت بودن کنکور بر کسی پوشیده نیست. پس باید خود را برای این رقابت سخت آماده کنید. بنابراین از زمان طلایی خود در تابستان استفاده کنید تا در آینده به دلیل عدم برنامه ریزی به مشکل بر نخورید.

شروع مطالعه کردن از تابستان چه مزیت هایی دارد؟

  • شروع مطالعه ی درسی از تابستان باعث می شود در روزهای آینده برنامه ی فشرده ی مطالعه کردن از روی دوش شما برداشته شود و دچار دلزدگی و خستگی شدید نشوید.
  • برای کسب رتبه ی برتر شدن باید از تابستان شروع کنید. کسانی که هدفشان رشته های تاپ زیرگروه خود و دانشگاه های برتر کشور است، باید از تابستان برنامه ی مطالعه دروس و تست زنی را آغاز کنند.

اهمیت برنامه‌‌ریزی در تابستان

  • قطعا شما در یک سری درس ها دچار ضعف هستید و یا یکسری از درس ها زود از خاطر شما فراموش می شوند. تابستان فرصت خوبی است که شما نقاط ضعف خود را برطرف کنید. همچنین شما می توانید از معلم خصوصی و مشاورین درسی در رفع مشکلات و نقاط ضعف خود کمک بگیرید.
  • شروع مطالعه و تست زنی در تابستان به شما این امکان را می دهد از رقبای خودتان که از مهرماه شروع به درس خواندن میکنند، جلو باشید. همچنین شما می توانید در آخر تابستان به تثبیت درسی برسید و در مهرماه به افزایش ساعات مطالعه تان می پردازید.

جهت دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

اهمیت شروع برنامه ریزی برای کنکور 1402 از تابستان

برای داوطلبان کنکور 1402 تابستان یک فرصت بسیار طلایی و عالی می‌باشد. اکثر مشاوران تحصیلی و کنکور تایید بسیاری دارند که داوطلبان حتما از تابستان شروع به برنامه‌ریزی و مطالعه کنند. بنابراین اکثر داوطلبان از تابستان برای کنکور سال آتی نیز مطالعه می‌کنند. شاید برای شما نیز سوال باشد چرا باید از تابستان شروع به مطالعه کنیم؟ از مهم‌ترین علت‌های شروع مطالعه ویژه کنکور 1402 از تابستان به شرح زیر است.

  • کنکور یک رقابت سخت و تنگاتنگ است. بنابراین برای موفقیت در کنکور باید زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید.
  • برای رتبه برتر شدن باید از تابستان شروع کنید.
  • برطرف کردن نقاط ضعف خود
  • امکان مرور بیشتر دروس و جمع‌بندی کامل آنها
  • امکان داشتن یک برنامه ریزی درسی موفق و جامع مختص به خود
  • داشتن مطالعه مفید طبق برنامه ریزی اصولی و درست

چه درس هایی را برای تابستان بخوانیم؟

بسیاری از دانش آموزان در تابستان به مطالعه دروس پایه دوازدهم و یا همان پیش دانشگاهی که هنوز معلم آن ها را تدریس نکرده است، می پردازند. مطالعه این دروس انرژی و زمان زیادی از شما میگیرد و در بسیاری از مواقع باعث کج فهمی در مطلب اصلی درس می شوید. بنابراین به شما پیشنهاد می شود که در آخرین تابستان قبل کنکور به مطالعه دروس پایه دهم و یازدهم بپردازید.

مطالعه، تست زنی و رفع اشکالات درسی پایه دهم و یازدهم از بهترین گزینه ها برای برنامه ریزی درسی در تابستان می باشد.

برنامه ریزی در تعطیلات تابستان باید به چه صورت باشد؟

  • به هیچ عنوان! تکرار می کنم به هیچ عنوان برنامه ریزی رویایی و خارج از توان خود نداشته باشید. در صورت توجه نکردن به این موضوع ، برنامه ی موردنظرتان با شکست مواجه می شود. چرا که اجرا کردن بند بند آن در توان شما نیست. پس یا برنامه را با صرف توان بیش از حد خود انجام می دهید یا نمی توانید آن را انجام دهید و باعث سرشکستگی می شوید و خود را سرزنش می کنید. در نتیجه ناامیدی و بی انگیزه ایی به سراغتان می آید.
  • برنامه ایی که در نظر می گیرید باید بر اساس تفاوت های فردی خود مانند توانایی، هوش، نحوه ی مطالعه کردن و شخصیت شما باشد.
  • برای جلوگیری از خستگی و کاهش بازدهی باید در هفته های اول شروع به مطالعه، زمان کمی را به مطالعه کردن بپردازید و به مراتب این مقدار زمان را افزایش دهید.
  • برنامه ایی که برای خود در نظر میگیرید را نباید با برنامه ی همکلاسی یا رقیب خود مقایسه کنید. زیرا توانایی و بازدهی هر فردی متفاوت است.

اهمیت برنامه‌‌ریزی در تابستان

  • شما می توانید برای افزایش بازدهی تان از برنامه ریزی درسی هفته ای استفاده کنید.
  •  توجه و آگاهی از ضریب دروس تخصصی رشته ایی که مد نظرتان است، به شدت مهم است. زیرا شما متوجه میشوید که بر روی چه درس هایی زمان بیشتری بگذارید و نقاط ضعف خود را در آن درس ها برطرف کنید. اما باید یک حد تعادلی را برقرارکنید. بدین صورت نباشد که فقط دروس با ضریب بالا را مطالعه کنید و از بقیه دروس مخصوصا عمومی ها غافل شوید.
  • داشتن آنتراک در زمان مطالعه باعث افزایش بازدهی و انرژی می شود. پس به دانش آموزان توصیه می شود به ازای هر 75 دقیقه، یک ربع استراحت داشته باشند.

نکات دیگری که باید در نظر بگیرید

مطالعه با کیفیت دروس در تابستان از اولویت بالایی برخوردار است. اما تابستان موقع خوبی برای افزایش مهارت های تست زنی و شرکت در آزمون های جامع مشابه کنکور است. شما می توانید در تابستان اشکالات خود را در تست زنی برطرف کنید و مهارت خود را افزایش دهید.

چه مواردی را باید در برنامه‌ریزی خود لحاظ کنیم؟

  • باید دروسی که در آن قوی و ضعیف هستید را مشخص کنید.
  • باید در حد و توان شما باشد.
  • باید واقع بینانه باشد نه رویایی.
  • باید مختص به خودتان و بر اساس تفاوت‌های فردی‌تان باشد.

چه برنامه‌هایی برای تعطیلات تابستان مفید است؟

  • شناخت نقاط ضعف خود در دروس و برطرف کردن آن
  • آمادگی برای کنکور
  • رفتن به سفر
  • مطالعه علمی
  • یادگیری مهارت جدید
  • شرکت درکلاس‌های فوق العاده تابستانی

برنامه ریزی برای تابستان کنکور سال 1402

برای دانش آموزانی که اهداف بزرگ دارند، تابستان یک فرصت طلایی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید به بهترین نتیجه برسید، باید از تابستان بهترین استفاده ممکن را بکنید. البته داشتن برنامه ریزی اصولی شرط اول برای قدم زدن در مسیر هدفتان است. بنابراین با طراحی بهترین برنامه ریزی درسی مختص به خود برای تابستان کنکور علاوه بر هدفمند درس خواندن به تفریح و مهمانی رفتن نیز بپردازید. البته به یاد داشته باشید که در کنار داشتن برنامه ریزی درسی اصولی و پایبند ماندن به آن باید در آزمون‌های جامع نیز شرکت کنید. با شرکت در آزمون‌های جامع مهارت‌های خود را نیز ارزیابی کنید و بعد از آن به تحلیل نقاط قوت و ضعف خود بپردازید.

برنامه ریزی درسی برای تابستان باید به صورت زیر باشد:

  • اول از همه باید یک برنامه در حد توانایی‌های خود تنظیم کنید. لطفا دست از رویاپردازی بردارید. اگر برنامه‌ای که طراحی می‌کنید از توان شما خارج باشد، هیچ موقع آن را به طور کامل اجرا نمی‌کنید و دچار استرس و سرخوردگی می‌شوید.
  • برنامه ریزی شما باید منعطف باشد. شما باید یک برنامه ریزی منعطف داشته باشید تا اگر یک روز به دلیل مختلف مانند سرماخوردگی نتوانستید به آن عمل کنید، دچار اضطراب و نگرانی نشوید و در روزهای بعد به جبران آن بپردازید.
  • برای طراحی بهترین برنامه درسی ابتدا باید زمان‌های خالی خود را در دفتری جدا یادداشت کنید. تمام تایم‌های خود را در  نظر بگیرید. همچنین بهتر است زمان‌هایی که کلاس یا مدرسه دارید و یا به امور شخصی خود می‌پردازید را یادداشت کنید.
  • در برگه‌ای دیگر تمام دروس و مباحثی را که باید مطالعه کنید، یادداشت کنید.
  • در قدم بعدی باید مباحث و دروس خود را اولویت بندی کنید. همانطور که قبلا به آن اشاره شده است، باید ابتدا مشخص کنید که چه درس و مبحثی مهم است و برای شما اولویت دارد. همچنین می‌توانید بر اساس نقاط ضعف و قوت خود به اولویت بندی دروس بپردازید.
  • جدولی با سطر و ستون مورد نیاز طراحی کنید. حالا با توجه به زمان‌های خالی خود و اولویت‌بندی دروس خانه‌های جدول را پر کنید.
  • تابستان فرصتی عالی برای برطرف کردن نقاط ضعف خود است. پس بهتر است در تابستان به برطرف کردن نقاط ضعف خود بپردازید و تمام مباحث پایه یازدهم و دهم را جمع بندی کنید. سپس زمان‌هایی را برای روخوانی و پیش خوانی دروس سال دوازدهم اختصاص دهید.
  •  باید برای هر درس زمان مشخصی به آن اختصاص دهید. حال اگر در درسی ضعف دارید و نیاز است زمان بیشتری به آن اختصاص دهید باید در جدول برنامه ریزی خود آن را لحاظ کنید.
  • بهتر است یک جدول برنامه ریزی هفتگی و یک جدول برنامه ریزی روزانه داشته باشید. برنامه ریزی روزانه و هفتگی در کنار هم، کیفیت مطالعه شما را بالا می‌برد.
  • در  جدول برنامه ریزی خود باید زمان‌هایی را که صرف انجام امور شخص و یا تفریح می‌کنید نیز یادداشت کنید.
  • و در آخر باید بگویم که بهتر است برنامه‌ای را که طراحی می‌کنید، کامل به آن عمل کنید. پایبند بودن به برنامه ریزی درسی خود از مهم‌ترین اصول موفقیت در کنکور است.

سخن پایانی- اهمیت برنامه ریزی در تابستان

داشتن برنامه ی درسی تابستانه برای رسیدن به هدفتان در کنکور سال آینده امری ضروری است. اما نباید وقتتان را تماما به مطالعه و حبس کردن خود در اتاق بگذرانید، به سفر بروید یا برنامه ی ورزشی منظم داشته باشد. با دوستان خود وقت بگذرانید. داشتن یک برنامه و روتین زندگی یکی از اصل های مهم یک داوطلب کنکوری است. اگر شما به تنهایی نمی توانید برنامه ی جامعی برای خود تهیه کنید. می توانید از مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه الف مشاور کمک بگیرید.

همچنین میتواند در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، الف مشاور را دنبال کنید تا از نکات مهم و اخبار داغ کنکور مطلع شوید. باتشکر از همراهی و توجه شما عزیزان.

اینستاگرام الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وحید
وحید

سلام توی تابستون هر چند روز بنظرتون یک روز استراحت داشته باشم خوبه؟

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط وحید
ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  وحید

بستگی به پایه تحصیلی و هدفت داره… تو دوره مشاوره تحصیلی شرکت کن

حمیده فراغ زادگان
حمیده فراغ زادگان

به نظرم برای موفق شدن تو کنور ورتبه خوب داشتن باید تمام تلاشمونو بکنیم و حتی تابستون. به نظرم یک سال از قید تفریح و فراغت زدن بهتر از قول نشدنو پشت کنکور موندنه ولی باید برنامه ریزی حساب شده داشته باشیم

Khatere
Khatere

سلام خسته نباشید. عالی بود. ممنون از مطالب کاملتون💚🌷

مونا
مونا

سلام وقتتون بخیر برای تابستون بهتره چه درس هایی رو مطالعه کنیم؟

مارال
مارال

واقعا شروع مطالعه از تابستون خیلی تاثیر داره ‌ . من به چشم خودم پیشرفتمو نسبت ب همکلاسی هایی ک از تابستون شروع نکردن دیدم. خسته نباشید واقعا🌷🌷❤

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!