برنامه ریزی اصولی

کسب رتبه برتر با شناخت ویژگی‌های برنامه ریزی اصولی

تا حالا پیش آمده به دلیل کمبود وقت نتوانید کاری که باید انجام می دادید را انجام دهید؟ یا نتوانستید وقت کافی برای مطالعه دروس عمومی یا کم اهمیت بگذارید؟ یا نتوانستید تمامی مباحث درسی تان را به اتمام برسانید؟ یک برنامه ریزی اصولی چه ویژگی هایی دارد؟ اگر شما یک برنامه ریزی اصولی داشته باشید می توانید تمامی کارهای خود را انجام دهید. برنامه ریزی اصولی باعث راحتی کار شما و جلوگیری از هدر دادن وقتتان می شود. آکادمی الف مشاور قصد دارد در ادامه به شما کمک میکند تا برای مطالعه دروس یک برنامه ریزی اصولی داشته باشید و در آزمون کنکور به موفقیت برسید. پس ما با همراه شوید.

چرا به برنامه ریزی اصولی نیاز داریم؟

داشتن یک برنامه ریزی اصولی به منظور بهینه سازی وقت برای انجام تمامی کارها اعم از مطالعه، ورزش و … و جلوگیری از اتلاف وقت ضروری می باشد. عدم نداشتن برنامه ریزی اصولی منجر به شکست می شود که خستگی، ناامیدی و افسردگی را به همراه دارد. همچنین رمز و راز شما برای موفقیت همین برنامه ریزی اصولی می باشد. برای پایبند ماندن به برنامه ی خود حتما یک برنامه ی اصولی تهیه کنید. در ادامه به اصول مهم برنامه ریزی می پردازیم.

برنامه ریزی اصولی

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

اصول مهم در برنامه ریزی درسی

در برنامه ریزی اصولی به عادت های رفتاری، مدیریت زمان، تعیین هدف، توانایی شخصی و  … توجه کنید و از طراحی برنامه رویایی به شدت بپرهیزید.

به مطالعه دروس همان روز بپردازید.

طبق تحقیقات، درسی که در کلاس تدریس می شود. اگر تا 24 ساعت بعد مرور نشود تقریبا 75 درصد مطالب فراموش می شود. بنابراین برای تثبیت مطالب در حافظه ی بلند مدت و شکل گیری در ذهن به مرور دروس تدریس شده در همان روز بپردازید تا تاثیرات شگفت انگیز آن را متوجه شوید.

مطالعه درس همان روز و مرور درس های فردا

حدود 60 الی 70 درصد زمان مطالعه تان را به مطالعه درس هایی که در همان روز تدریس شده اند و مابقی زمان خود را به مرور دروس فردا بپردازید. زیرا درس های تدریس شده در همان روز، هنوز فراموش نشده اند و راحت تر آن ها را به حافظه می سپارید و زمان کمتری برای حل تمرین ها یا تست زدن صرف می کنید. پس به دلیل انجام تکالیف در همان روز، در شب قبل پرسش کلاسی فقط آن درس ها را مرور می کنید.

حتما تمامی درس ها را در طول هفته مطالعه کنید.

شما نمی توانید در طول روز تمامی دروس را مطالعه کنید اما باید درس های پراهمیت رشته تان مانند درس زیست یا زبان عربی را هر روز در برنامه ی خود بگنجانید و بقیه ی دروس اعم از اختصاصی یا عمومی را در طول هفته مطالعه کنید.

حداقل 2 بار در هفته هر درس را مطالعه کنید.

مطالعه ی مستمر و پیوسته باعث تثبیت مطالب در ذهن میشود. مطالعه ی دروس به صورت شکسته یا با وقفه باعث عدم تسلط بر آن ها می شود. بنابراین باید تعادلی در مطالعه ی دروس داشته باشید.

هر روز مطالعه داشته باشید.

اگر به مدت چند روز یا حتی یک روز مطالعه درسی نداشته باشید، برای شروع دوباره باید انرژی زیادی بگذارید یا حتی ممکن است تنبلی کنید و تمایلی به مطالعه نداشته باشید. بنابراین مطالعه درس باید پیوسته و مستمر باشد.

برنامه ریزی اصولی

اولویت بندی یکی از شروط اصلی برنامه ریزی اصولی است.

شما باید بین دروس اختصاص و عمومی، دروس پایه مستقل و پیش دانشگاهی، تشریحی یا تستی اولویت بندی کنید. اما این مطلب به معنای حذف یک سری دروس نیست و نباید یک درس یا درس هایی را حذف کنید.

اولویت بندی بین دروس اختصاصی و عمومی:

پر اهمیت بودن درس های اختصاصی و بالا بودن ضریب آن ها بر کسی پوشیده نیست و باید توجه بیشتری به این دروس داشته باشیم و زمان بیشتری را به آنها اختصاص دهیم. اما این به معنای نادیده گرفتن دروس عمومی نیست، بلکه به معنای اختصاص زمان کمتری نسبت به دروس اختصاصی است. داوطلبانی که یکی از دروس اختصاصی یا عمومی را نادیده گرفتند، صدمات زیاد در کنکور متحمل شده اند. به طور مثال می توانید در ماه های ابتدایی شروع به مطالعه 70 درصد زمان خود را به دروس اختصاصی و 30 درصد را به دروس عمومی اختصاص دهید. و در هفته های آخر 70 درصد زمان خود را به مرور دروس عمومی بپردازید.

اولویت بندی بین دروس پایه مستقل و پیش دانشگاهی:

نقش دروس پایه مستقل با پیش دانشگاهی یکسان است. اما باید برای دروس پیش دانشگاهی و دروس پایه ایی که به دروس پیش دانشگاهی مرتبط است، زمان و وقت بیشتری بگذارید. زیرا مباحث پیش دانشگاهی زیادتر و سنگین تر هستند و مباحث زیادی را در دروس پایه پوشش می دهند.

برنامه ریزی اصولی

تعادل را در مطالعه رعایت کنید.

به هیچ عنوان هیچ درسی را حذف نکنید. اگر به درسی بهای لازم را ندهید و یا آن را حذف کنید منجر به صدمات زیاد و جبران ناپذیری می شود. بنابراین هر درسی در جای خود اهمیت دارد و باید تعادل در مطالعه را رعایت کنید.

سخن آخر

در این مقاله به تمامی اصول مهمی که در طراحی یک برنامه ریزی باید به آن توجه کنید را برای شما بازگو کرده ایم. داشتن یک برنامه ریزی اصولی در پیشرفت تحصیلی و موفقیت شما در آزمون سراسری بسیار تاثیرگذار است. اگر به تنهایی قدرت برنامه ریزی برای درس هایتان را ندارید، هیچ نگران نباشید. الف مشاور با بکارگیری مشاورین خبره و باتجربه به شما در این مسیر کمک میکند. شما میتوانید با خدمات مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه الف مشاور شاهد پیشرفت خود در کیفیت مطالعه و مدیریت زمان باشید. شما میتوانید تمامی سوال هایتان را با مشاورین ما در میان بگذارید.

برای آگاهی از خبرهای داغ کنکور و نکات کلیدی کنکوری میتوانید اینستاگرام الف مشاور را دنبال کنید. باتشکر از همراهی و توجه شما عزیزان.

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
انگیزه برای درس خواندن
تکنیک های بی نظیر تقویت انگیزه برای درس خواندن
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد

آیا در موسسه کلاس هایی هستش که برنامه ریزی کنه؟

احمدی
احمدی

وقتی درسی تدریس میشد من تا هفته اینده یا چند روز بعدش مطالعه نمیکردم تمام مطالب از ذهنم پاک میشد خیلی وقتمو میگرفت و نمیدونستم برای هر درس باید چقد زمان بزارم و خیلی کارام بهم ریخته بود سردر گم بودم تااین که مقالتونو خوندم مرسی ازتون

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!