تغذیه مناسب برای دانش آموزان

تغذیه مناسب برای دانش آموزان برای کسب رتبه برتر

دانش آموزان باید چه نوع تغذیه ای داشته باشند؟ اهمیت تغذیه در سنین رشد فرد بسیار پر اهمیت است. از این رو باید والدین از ابتدای تحصیل دانش آموزان در مدرسه به تغذیه و فعالیت بدنی فرزند خود توجه کنند و برنامه زندگی مناسبی برای او مهیا کنند. در این مطلب آکادمی الف مشاور قصد دارد تا در مورد تغذیه مناسب برای دانش آموزان با شما صحبت کند.

چرا تغذیه مناسب برای دانش آموزان مهم است؟

تغذیه مناسب برای دانش آموزان در هر سنی مهم است. زیرا تغذیه عامل مهمی در رشد و اعصاب و روان دانش آموزان دارد. استفاده از مواد غذایی کم ارزش و یا فاقد ارزش غذایی می تواند باعث عواملی از جمله کوتاهی قد و چاقی شود. دانش آموزان چه در مقطع ابتدایی چه در دوران کنکور باید از رژیم غذایی مناسب خودشان استفاده کنند. زیرا نداشتن تغذیه مناسب برای دانش آموزان می تواند منجر به مشکلات جسمی، اختلال رشدی، افت تحصیلی، اختلال در یادگیری، کاهش تمرکز و بی علاقگی به درس شود.

از جمله عواملی که بر یادگیری، حافظه و تمرکز دانش آموز تاثیر می گذرد، تغذیه است. تغذیه ی نادرست باعث کاهش قدرت یادگیری، افسردگی، کسلی و بی حالی دانش آموز در طول روز می شود. بنابراین والدین و دانش آموزان باید از این فاکتور مهم غافل نشوند و حتما استفاده از رژیم غذایی مناسب را در برنامه ی فرزندان خود لحاظ کنند.

جهت دریافت مشاوره تحصیلی رایگان الف مشاور کلیک کنید

مهم ترین وعده غذایی دانش آموزان

مهم ترین وعده برای دانش آموزان صبحانه است. استفاده از یک پک غذایی مفید و سالم باعث می شود انرژی فرد در ابتدای شروع روز تامین شود و به بهبود یادگیری او کمک کند.

تغذیه مناسب برای دانش آموزان

بعضی از دانش آموزان از خوردن صبحانه امتناع می ورزند اما باید بدانید که عدم مصرف صبحانه باعث افت قند خون و کاهش تمرکز و دقت در فرد می شود.

دانش آموزان باید صبحانه ی سالم را در ساعات ابتدای روز و به مقدار مناسب مصرف نمایند.

چه مواد غذایی برای صبحانه مصرف کنیم؟

استفاده از ساندویچ های خانگی بهترین گزینه است. مصرف تخم مرغ، پنیر گردو با سبزی، کره عسل، حلوا ارده، خرما، کره بادام زمینی، نان و غلات سبوس دار برای تامین انرژی و پروتئین بدن مفید است و کارایی حافظه را هم بالا می برد.

به هیچ عنوان از مواد غذایی آماده مانند ساندویچ های آماده و فست فود ها و مواد غذایی دارای مواد افزودنی و شیرینی بالا مانند انواع کیک ها و شکلات ها و… در وعده ی صبحانه استفاده نکنید.

تغذیه مناسب برای دانش آموزان

میان وعده ها

استفاده فقط 3 وعده غذایی اصلی، شیوه ای نادرست است. زیرا باعث پرخوری یا افت قند خون فرد می شود. پرخوری نیز کسلی، چاقی، خواب آلودگی و عدم تمرکز فرد را به دنبال دارد. بنابراین استفاده 5 یا 6 وعده غذایی در طول روز باعث جلوگیری از پرخوری و یا گرسنگی شدید می شود.

اگر شما به مدرسه می روید، باید توجه داشته باشید که حتما در زنگ های تفریح بین دو کلاس تغذیه ی مناسب تهیه کنید تا برای کلاس بعدی و فهم مفاهیم جدید، انرژی داشته باشید.

اگر هم در دوران کنکور به سر می برید باید بدانید استفاده از میان وعده نیز برای شما ضروری است و ساعات مشخصی را برای 3 وعده ی اصلی و 2 میان وعده انتخاب کنید، تا در طول روز انرژی کافی برای مطالعه داشته باشید.

برای میان وعده ها چی باید مصرف کنیم؟

می توان در زنگ های تفریح مابین دو کلاس از میوه های تازه مانند سیب، موز، پرتقال و … استفاده کنید. مصرف سیب به عنوان میان وعده یکی از بهترین انتخاب ها است. زیرا سیب باعث کاهش استرس می شود، کم کالری است و انرژی لازم فرد را تامین می کند.

شما همچنین می توانید از میوه های خشک شده مثل توت خشک، انجیر، زردآلو و هلوی خشک شده به مقدار مناسب مصرف کنید.

استفاده از آجیل ها و مغزها را اصلا فراموش نکنید. زیرا باعث تقویت مغز، افزایش قدرت یادگیری و سیری طولانی مدت و جلوگیری از پرخوری می شوند. مصرف روزانه پسته، بادام درختی، بادام زمینی، گردو، تخم کدو، تخم آفتابگردان، فندق و … به مقدار مناسب، نه زیاد و نه کم، برای بدن مفید می باشد.

نوشیدن آب به مقدار کافی یکی از اساسی ترین و ضروری ترین نیازهای بدن است. کمبود آب باعث مشکلات جدی در بدن می شود. سردرد، گرسنگی کاذب، بی حالی و عدم تمرکز از آثارهای مخرب کمبود آب است. دانش آموزان حتما در طول روز به مقدار کافی آب بنوشند.

چه مواد غذایی برای میان وعده ها مناسب نیستند؟

تغذیه مناسب برای دانش آموزان

استفاده از مواد غذایی فراورده شده مانند کالباس، سالاد الویه، سوسیس با انواع سس های چرب و نوشابه های گازدار از مضرترین میان وعده ها است. این نوع غذاها علاوه بر اینکه هیچ ارزش غذایی ندارند و باعث چاقی می شوند، منجر به کاهش یادگیری و عدم تمرکز نیز می شوند.

همچنین دانش آموزان نباید از اسنک های شور مانند چیپس، پفک و لواشک ها و آلوچه های دارای مواد نگهدارنده و یا کیک های آماده و شکلات ها استفاده کنند. استفاده از این نوع خوراکی ها در زنگ تفریح یکی از بدترین انتخاب ها است.

همچنین به مدارس توصیه می شود از فروش این دسته از مواد غذایی و تنقلات مضر در مدرسه خودداری کنند.

مواد غذایی مفید برای دانش آموزان

بدن انسان برای رشد و تامین انرژی خود به تمام مواد غذایی و گروه های غذایی احتیاج دارد. حذف یک گروه از مواد غذایی باعث کمبود یک گروه ویتامین ها در بدن می شود. همچنین مصرف بی رویه ی یک گروه از موادغذایی نیز مضر است. کوتاهی قد، چاقی و بروز بعضی از اختلال ها در بدن اکثرا ناشی از تغذیه ی نادرست است.

گنجاندن گوشت قرمز، مرغ و ماهی، نان و غلات سبوس دار، لوبیا، عدس و لبنیات تازه مانند شیر و ماست در برنامه غذایی برای دانش آموزان مفید می باشد.

همچنین مصرف روزانه ی سبزیجات و میوه ها  مانند کاهو، کلم پیچ، بروکلی، سبزی های تازه نیز مفید است. این مواد غذایی نمونه‌ای از تغذیه مناسب برای دانش آموزان است.

سخن پایانی

به دانش آموزان و داوطلبان کنکوری توصیه می شود تا حدالامکان از مواد غذایی سالم بجای مواد غذایی آماده و ناسالم استفاده کنند. چرا که تغذیه عامل مهمی در سلامت فرد به حساب می آید. اما شما نیز باید به فاکتورهای دیگه ایی اعم از خواب کافی و ورزش نیز توجه کنید. شما باید یک برنامه جامع و یک روتین زندگی مناسب خود داشته باشید. داشتن برنامه باعث افزایش قدرت یادگیری و حافظه می شود و شما را سریع‌تر به هدفتان می‌رساند. الف مشاور با بکارگیری مشاورین حرفه ای و با تجربه، بهترین راهنمای شما در زمینه مشاوره تحصیلی و مشاوره انتخاب رشته کنکور می باشد.

همچنین میتواند در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، الف مشاور را دنبال کنید تا از نکات مهم و اخبار داغ کنکور مطلع شوید. باتشکر از همراهی و توجه شما عزیزان.

اینستاگرام الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
راضی
راضی

سلام بهتره انرژی مون رو از چای بدست بیاریم یا قهوه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  راضی

مصرف بیش از اندازه قهوه و چایی مضره باید به اندازه و در حد کم استفاده کنین

مصطفی
مصطفی

سلام استفاده زیاد از گوشت مشکلی ایجاد میکنه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  مصطفی

همه چیز به اندازه… استفاده از گوشت های با چربی زیاد بله خیلی مضره. حتما باید گوشت بدون چربی میل کنین

کوثر ریاحی
کوثر ریاحی

من تا قبل این مقاله اصلا صبحانه نمیخوردمو غذاهای فست فودیو زیاد میخوردمو همش بیحال بودمو معده درد داشتم و حوصله درس خوندن نداشتم ولی بعد از درست کردن رژیم غذاییم خیلی خوب شدم.

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!